NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pablo Villaroel.
© Pablo Villaroel.
Mikael Ericsson välkomnar Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad Umeå.
Mikael Ericsson välkomnar rally-VM till Umeå.
PRESSRELEASE

Han vann två VM-rallyn 1989 och och tillbringade tio år i världseliten. Nu välkomnar Mikael Ericsson Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad, Umeå.
Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få uppleva det här i min hemstad och dessutom få dela glädjen med alla Umeåbor, säger han.

Mikael Ericsson har fakta och beprövad erfarenhet bakom sitt påstående och behöver inte ifrågasättas vidare. Under tio år körde han professionellt med sammanlagt 40 VM-deltävlingar runt om i hela världen. Han rattade till sig sju pallplatser på dessa tävlingar och är i statistiken på topp-fem-listan över Sveriges bästa rallyförare genom tiderna.
Totalt vann han 78 delsträckor i VM-sammanhang där endast svenska rally-ikonerna Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Kenneth Eriksson är före honom.
Han får fundera länge när han ombeds beskriva betydelsen av att rally-VM ska köras i Umeå med omnejd.
Ja, du...egentligen finns det inga alternativ till att inte gå och titta på rallyt. Det kommer bli spektakulärt och actionfyllt. Det liknar nog ingenting annat många har varit med om tidigare som sportevent, berättar Ericsson.

Hjälpte till och fick Rally Sweden till Umeå.
Med sin erfarenhet har han tillsammans med bland annat Vännäs MK:s Roland "Micro" Åström och Johnny Olofsson varit delaktig i Rally Swedens placering i Umeå.
Jag har plockat fram förslag och idéer på sträckor i våra trakter och varit med och träffat politikerna. Umeå har ju tidigare genomfört SM-rallyt, men det här blir något helt annorlunda. Det blir ett par dimensioner till i arrangemanget. Jag är extra glad att det inte behövdes särskilt mycket övertalningsförmåga för att övertyga Umeås politiker.

Mikael Ericsson har verkat i en spännande värld, långt ifrån vad de flesta fått uppleva. Född och uppvuxen på stadsdelen Grubbe i Umeå lämnade han en gång i tiden björkarnas stad för att den stora vida rallyvärlden. Under tio års tid levde han ett drömliv i VM-cirkusen som heltidsanställd fabriksförare, men det krävdes också mycket jobb för att hålla sig kvar i världseliten som professionell rallyförare.
Blickar jag tillbaka så krävdes det en enorm energi bara att komma till start i en enda VM-deltävling. Jag hade lägenhet i Kensington i London för att spara 20 resdagar per år. Jag hade uppemot 280 resdagar per år. På den tiden var det lite annorlunda. Då testade man bilarna tre veckor i rad inför tävlingarna och bodde ofta på landsbygden för att vara i närheten av teststräckorna.

Vann två VM-rallyn 1989.
Höjdpunkten i karriären kom samma år som Berlinmuren revs och Globen byggdes, 1989. Under loppet av några varma augusti-veckor körde Mikael Ericsson hem såväl VM-rallyt i Argentina som klassiska Jyväskylä-rallyt.
Det betydde ju massor för självkänslan där och då. Jag är dessutom extra stolt att jag vann de här tävlingarna med två olika team och med två olika bilmärken, berättar han och tillägger:
Jyväskylä är den VM-deltävling som alla vill vinna. Det är den mest krävande och utslagsgivande. Det är inte något jag säger för att jag har vunnit, i princip alla förare säger samma sak. Före mig hade bara en svensk vunnit, Stig Blomqvist 1971.

Tuff start på proffskarriären.
Backar vi bakåt drygt tre år i tiden, till våren 1986, startade proffskarriären för Mikael Ericsson. Men det som borde och skulle ha blivit hans livs lyckligaste ögonblick i rallysammanhang blev istället en berg- och dalbana rent känslomässigt.
Hans finske vän och tävlingskonkurrent sedan junioråren Henri Toivonen körde ner i en ravin i Corsica-rallyt och avled till följd av kraschen.
Jag hann knappt sörja och mådde så dåligt att jag bara ville spy och bara några minuter efter att jag nåtts av dödsbeskedet ringde fabrikschefen Cesare Fiore och erbjud mig en förarplats i Lancia-teamet. Det var mycket att hantera.

Mikael Ericssons karriär har både kostat och betalat av sig beroende på hur man väljer att sammanfatta det. Det fanns ljusa, men även mörka stunder.
Alla timmar i förarstolen tvingade honom att steloperera ryggen.
Hierarkin i rallyvärlden var också stenhård.
Fabriksteamen och bilmärkena som står bakom rallysatsningarna pumpar in extrema pengar. Redan på min tid i mitten på 80-talet hade vi Lancia-stallet en omsättning på runt en halv miljard och runt 500 personer i teamet. Det handlade bara om att vinna, ingenting annat. Kom jag tvåa pratade inte fabrikschefen med mig, det vara bara att acceptera. Konkurrensen var mördande, säger Ericsson som lyckades navigera och trots allt klamra sig fast som fabriksförare under tio år.

Får fortfarande idolpost från rallyfans.
I rallyvärlden är han inte bortglömd. Då och då får han fortfarande hämta in idolpost från brevlådan hemma i villan på Ön, beläget mitt i Umeälven, från fans över hela världen som vill ha idolkort signerade.
Kärleken till rallysporten är bestående och kommer att vara livslång för honom. Sedan han la rallyhjälmen på hyllan har han hjälpt Rally Sweden varje år och bland annat varit chaufför åt Michèle Mouton, världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare och numera VM-chef på FIA (Internationella bilsportförbundet).
Det kommer jag göra även här i Umeå och jag kommer njuta av varje ögonblick. Det gjorde jag inte alltid under karriären. Att få vara med om ett VM-rally här i Umeå, ja, det är nästan som en saga.


» Pressrelease från Svenska Rallyt AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2022-02-16 18:55:46






Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
© emotorsport.seSMK Hörby kör på med TV-Svängen, nu för 60:e gången när klubben tar emot tävlande från Södras & Smålands DM serier, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Jubileum och klubben har plockat fram nytt material och en lång sträcka på 16km, det ger sex olika sträckor på fem mil vilket lockar närmare...

Publicerad: 2025-09-19 09:00:37


Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seGnesta MK kör Runt Mjölkpallen Pokalen där Klassiska & Historiska Rallycupen, RM för Historiska Rallybilar och Finess Onotade Rallyserie kör om poäng under lördagen. Där väntar 35km special som är fördelat på två sträckor som går dubbelt.

Ett 50-tal ut genom Appendix K klasserna, klassen 1962-196...

Publicerad: 2025-09-19 05:55:02


SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
© Nils-Brage Pettersson.På lördag den 20 september återkommer Rikspokalen i SMK Örebros regi efter 1 års timeout. Cirka 75 ekipage kommer att ge sig ut på fyra specialsträckor, varav en körs två gånger. Årets tävling är också final i Västra Bilsportförbundets distriktsmästerskap.

Start- och målplats är Nordkalk i Glansh...

Publicerad: 2025-09-18 20:53:19


70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Rikspokalen hos SMK Örebro körs som final i Västras DM som haft en tuff höst med tätt om tävlingar kör med tunt startfält. Tre mil special med totalt fyra sträckor, tre olika under lördagen för de 75 startande.

Totalt elva åkare för 4wd genom tre klasser, endast Mitsubishi i A-klassen d...

Publicerad: 2025-09-18 18:35:54


Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
© emotorsport.seSupercupen och Upplands DM kör Wez-Mek Pokalen hos MK Tierp, 37km special fördelat på fyra sträckor under lördagen för de 70-talet tävlande.

Närmare tio för 4wd klasserna där Fredrik Grahn, Stig Andervang och Anders Lundkvist möts i R5-klassen, för de äldre bilarna Magnus Proos, Björn Jacobson oc...

Publicerad: 2025-09-18 12:45:52


Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
© emotorsport.seI Falerumsbacken åker Åtvidabergs MK deltävling i Östergötlands RS-DM under lördagen, backen på 1,2km körs tre gånger. Söndagen bjuder på ny tävling, då som lagtävling med samma upplägg. Närmare 70 bilar går för lördagens tävling medans det är 20 bilar som går för söndagens race - flera som då dubbl...

Publicerad: 2025-09-18 11:02:18


Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
© emotorsport.seTEAB Racet hos Orust BSK lockade dåligt, men arrangören vill köra och gör om, en lokaltävling och fyra åk istället för tre för dem som kommer till rallyts två sträckor.

Tunt med nio anmälda ännu, Heidi Ryrlén och Urban Andersson går för 4wd - till 2wd kommer Bjarne Rutgersson. Lennart Söderqvist,...

Publicerad: 2025-09-18 10:11:40


Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
© Andreas Haraldsson.Efter fjolårets succé för sprinttävling så har Rönne MK uppgraderat till en vanlig och större rallytävling. Namnet på tävlingen är Henkas Grus & Betong Rallyt. Den körs 4:e oktober med 3 sträckor som körs 2 gånger, 34km special. Ett samarbete med MK Ran har gjort att vi kan använda Tyckebanan som st...

Publicerad: 2025-09-18 08:58:42


Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
© emotorsport.seLikt maj är också september fullmatad med tävlingar, en intensiv period som självklart tar på de tävlande och skapar mindre startfält under perioderna, sju tävlingar kommande helg där sex av dem går under lördagen och många slåss i samma upptagningsområde.

Trots det kastar sig 434 tävlande ut i l...

Publicerad: 2025-09-18 06:01:28


Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
© Norges Bilsportforbund.Final väntar i Norska Mästerskapet med Rally Hedemarken hos NMK Hamar för de knappt 60 tävlande. Åtta sträckor på nästan lika många mil, fyra kända sträckor går dubbelt, sist i loopen Rokosjøen med utmanande Engseth hoppet och de efterföljande lyften in mot mål.

Åtta bilar ut i internationella 4w...

Publicerad: 2025-09-17 14:11:06


Tidigare nyheter:
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.