|
 Avgående förbundsordförande Berthling förklarar läget i eget brev.
Den idag avgående förbundsordföranden Magnus Berthling förklarar i ett eget brev läget och anledningen till hans beslut att lämna Svenska Bilsportförbundets styrelse efter bara några månader. Nedan är Magnus brev i sin helhet.
Tack för en kort men intensiv tid som förbundsordförande i SBF
Undertecknad har i dag meddelat övriga styrelsen, valberedningen samt Distriktsordförandegruppen att jag lämnar posten om Förbundsordförande i SBF med omgående verkan.
Snart 4 månader har gått sedan jag tillträdde som styrelsens ordförande vid det försenade förbundsmötet den 6 september. Jag kände då stor entusiasm inför uppdraget, där jag direkt kunde konstatera att det fanns en rad olösta problem att hantera och samtidigt ett stort behov av att förnya, utveckla men också expandera svensk bilsport. Jag hade även när jag kontaktades av dåvarande valberedning noterat tydliga önskemål om att förbundet behövde ett mer professionellt och strukturerat styrelsearbete, utan kopplingar till de inre stridigheter som rasat de senaste åren. Uppdraget var att samla ihop den gemensamma kraften hos alla landets bilsportintresserade, och samtidigt försöka förändra i alla fall delar av rådande arbetssätt inom SBF från en ganska trög förbundsbyråkrati till mer av marknadsanpassning och större lyhördhet för de förändringar som sker ute i samhället. Blicken behövde höjas, perspektiven breddas och tidshorisonten i styrelsearbete flyttas fram.
Dessvärre har det inte varit möjligt att förverkliga dessa idéer och ambitioner inom ramen för den sammansättning förbundsstyrelsen fick i samband med stämman. Gradvis har en spricka växt fram mellan oss nya ledamöter och de som var kvar från föregående års styrelse, där de senare hade röstmajoritet. Jag har under den senaste tiden känt att jag som förbundsordförande blivit allt mer bakbunden och handlingsförlamad.
Utan att gå in i detaljer handlar det om förtroendet inom styrelsen men också motsättning i ett antal sakfrågor, som bl.a. hur den besvärliga ekonomiska situationen i Svensk Rallyt AB ska hanteras (där SBF äger 50%). Det beslut om styrelsemajoriteten nu fattat är något jag inte kan ställa mig bakom, då jag ser väldigt många risker och oklarheter. Samtidigt som det funnits lösningar som varit betydligt säkrare och fördelaktigare för förbundet som dock avvisats.
Som styrelseordförande får man ibland acceptera att ett och annat beslut går en emot, förutsatt bara att det föregåtts av en seriös och strukturerad beslutsprocess. Däremot kan jag som professionell styrelseordförande aldrig sätta mig i sitsen att tvingas administrera beslut som jag bedömer är till nackdel för Svensk Bilsport. Då måste man självklart välja att stiga av sitt uppdrag.
De snart 4 månader jag varit förbundsordförande har nog varit en av de mest intensiva perioderna i mitt liv. Det har blivit väldigt många kontakter via möten, enskilda samtal och mailväxling. Jag känner att jag fått positiv respons för merparten av mina idéer men också att det funnits ett uppdämt behov och önskemål om mer öppenhet, transparens och flexibilitet än vad tidigare styrelser visat.
Det är naturligtvis tråkigt att inte kunna fortsätta det spännande arbetet med att utveckla svensk bilsport och få ta tag i de många och bitvis svåra utmaningar som väntar. Men i rådande situation känns ett fortsatt styrelsearbete meningslöst.
Jag tar som ordförande givetvis åt mig av kritiken över att inte lyckats få styrelsen att arbeta i en gemensam riktning. Men styrelsearbete ska vara roligt och konstruktivt, inte destruktivt och deprimerande. Då krävs en grundläggande respekt och förtroende mellan ledamöterna där alla måste bidra till ett fungerande arbetsklimat.
Jag vill än en gång tacka för den korta men intensiva period där jag haft förmånen att agera som förbundsordförande. Förhoppningsvis har jag planterat en och annan tanke som kanske kan komma till nytta i framtiden och bli bestående. Det finns en betydande potential att utveckla vår sport till något mycket större, till gagn för alla medlemmar, supporters och andra aktörer.
Till sist önskar jag alla medlemmar, förtroendevalda och samarbetspartners som läser det här en god fortsättning på det nya året. Starten på 2021 ser ut tyvärr ut att bli fortsatt besvärligt, men vi får hoppas på bättre yttre förutsättningar senare under året och att vi kan lämna pandemin och dess många och svåra konsekvenser bakom oss.
Vem vet, kanske ses vi i något bilsportsammanhang framöver.
Bästa hälsningar
Magnus Berthling
Avgående Förbundsordförande, SBF
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2021-01-05 18:58:27
|
|
Två sträckor dubbelt under förmiddagen - följ ledande Solberg i Rally Estonia.
Några kilometer längre än fredagen är lördagens etapp i Delfi Rally Estonia, 125,7km special på nio sträckor väntar.
Två sträckor på 21 respektive 17km ska köras dubbelt under förmiddagen utan service, start vid 7:20 för första sträckan. Vid 12-tiden är man tillbaka för 40 minuters service och lu...Publicerad: 2025-07-19 05:59:13
Tobias EM-tvåa genom ss1 i Rally Weiz Historic.
Österrikiska sträckan Rundkurs Anger på 26,2km kördes under kvällen i Rally Weiz Historic, det historiska rallyt för FIA Historic Rally Championship inledde Tibor jun. Érdi i Ford Sierra 4x4 snabbast.
Ungraren var 10,6 sekunder före Andrea "Zippo" Zivian som debuterade i Peugeot 306 Maxi - 10 sek...Publicerad: 2025-07-18 21:15:57
Svensken i WRC topp - Oliver leder klart i Rally Estonia efter fredagen.
Oliver Solberg och övriga i täten av Delfi Rally Estonia har avverkat även kvällens avslutande publiksträcka, 1,7km Elva Linn. Inga omkastningar i resultaten genom sträckan.
Solberg showade på publiksträckan.
Svensken långt ned i listan på sträckan med två tappade sekunder på sträckan men...Publicerad: 2025-07-18 18:56:01
Solberg drar ifrån i ledningen av Rally Estonia, en publiksträcka kvar.
Oliver Solberg och Elliot Edmondson har avverkat båda vändorna på Kambja-sträckan som mätte 23,7km, en lurig sträcka med flera småmisstag menade svensken efter första vändan där Adrien Fourmaux var före.
Fourmaux har hittat farten.
Andra vändan blev det sträckseger före Fourmaux, Svensken...Publicerad: 2025-07-18 17:36:59
Sugen på att tävla utomlands, hade du tänkt åka Standard 2026 men vill testa annat?
Lite mot bakgrund av att det är många diskussioner kring detta med att man skall ta bort Standard som en klass i SM 2026 förutom för juniorer så har vi i VEC försökt agera.
Är du sugen på att hänga med och köra en tävling utanför Sveriges gränser , samt att få göra det i din bil du tävlar med oav...Publicerad: 2025-07-18 13:37:15
Solberg snabbast på nytt - leder Rally Estonia före Ott Tänak efter ss5.
Den över 2,4 mil långa Peipsiääre gillades av Oliver Solberg och Elliot Edmondson, när de startade morgonen vann de sträckan med 5,3 sekunder till Kalle Rovanperä och gick upp i ledning totalt, de båda Toyota-förarna toppade även andra vändan, nu med 2,8 sekunders övertag för Solberg.
Etta och...Publicerad: 2025-07-18 12:50:43
Solberg klart snabbast på ss2, leder Rally Estonia totalt.
Vi har sett det förr, debutanter som överraskar stort, den här gången Oliver Solberg som öppnade smart på den korta publiksträckan och hade ett högt tempo på den andra, när de tävlande kom ut i skogen.
Sträckan Peipsiääre på 24,35km är rallyts längsta, redan från start satte Oliver och Elliot Edm...Publicerad: 2025-07-18 08:47:30
7 sträckor på 12 mil - följ Oliver och de andra under fredagen i Rally Estonia.
Två sträckor dubbelt i snabb följd, så inleds fredagen i Delfi Rally Estonia. Redan klockan 08:16 svensk tid drar sträckan Peipsiääre igång, en 24,35km lång sträcka, den längsta i hela rallyt. Knappa timman senare drar Mustvee igång, den 11,37km långa sträckan.
Utan service går de tävlande nu mot...Publicerad: 2025-07-18 06:02:01
Oliver sjua i debuten - Neuville snabbast genom ss1 i Rally Estonia.
Sjua totalt och sexa i klassen är facit för Oliver Solberg genom den första korta sträckan i Delfi Rally Estonia,
- Chassiet är fantastiskt, jag visst inte om jag skulle köra på första eller andra växeln så det blev mycket växlande här inne. En sådan här sträcka är enklare med Rally2-bil, men nä...Publicerad: 2025-07-17 22:05:37
Solberg redo för rallystart, ss1 Tartu vald 1 ikväll 19:05.
Delfi Rally Estonia drar igång ikväll med en kort publiksträcka, endast 1,8km mäter sträckan som öppnar rallyt. Efter förmiddagens shakedown där man plötsligt bytte startordning, först ut gick WRC2 toppen medans Rally1-gänget fick gå sent på sträckan, två timmar senare.
Femte tid totalt för Oliv...Publicerad: 2025-07-17 17:41:54
|
| |