NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Robin Adolfsson med co-driver Nicklas Jidflo tog sig upp till tredjeplatsen i tabellen för 4WD Övriga.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Emrik Smedberg och Carl Eriksson fortsatte stabilt med att samla poäng.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson slutade East Sweden Rally på 23:e plats av 58 startande vilket är ett av duons bästa resultat hittills.
DRIVE VXO Motorsport klättrar i Teammästerskapet i Rally-SM.
PRESSRELEASE

Efter årets tredje deltävling i Rally-SM, East Sweden Rally i Linköping avancerade DRIVE VXO Motorsport fyra placeringar i teammästerskapet.

Robin Adolfsson med co-driver Nicklas Jidflo tog sig upp till tredjeplatsen i klassen 4WD Övriga, Emrik Smedberg tillsammans med Carl Eriksson håller niondeplatsen i otrimmat 2WD. Hans Bååth och Andreas Sigfridsson gjorde sitt hittills bästa resultat och tog sig i mål på 23-plats av 58 startande i den stora klassen Trimmat 2WD.

Teamet samlade ytterligare 20 poäng och avancerar från elfte till åttonde plats i Rally-SMs Teammästerskap.

Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo tog återigen värdefulla SM-poäng. Duon ligger nu på en tredjeplats i klassen med endast 6 poäng upp till andraplatsen.
"Vi körde bra hela dagen. Vi låg innanför ramen för vad som är rimligt utan att ta alltför stora risker. Vi tappade 15-20 sekunder på SS3 och lite till på SS6 när bromsarna inte orkade med. Det fick gå på ren vilja. Vi fick åka brett och sladda av farten när bromsarna inte orkade, det tog oss i mål men med tidstapp naturligtvis. Vi tog verkligen i idag och missade tyvärr tredjeplatsen med 0,5 sekunder och hade 20 sekunder upp till andraplatsen", sammanfattar Robin Adolfsson.

"Utan problem hade vi varit med och fajtas om andraplatsen. Vi fick dock med oss en bra poängskörd efter att ha tagit fulla powerstage poäng på SS7. Med tempot från Linköping kommer vi väl förberedda till Sandviken om två veckor och då kommer vi köra för SM-silver", fortsätter Nicklas Jidflo.

Emrik Smedberg och Carl Eriksson fortsatte med sin stabila körning och plockade återigen viktiga poäng.
"Vi gör inga misstag utan åker på och sätter bra tider på de sträckor där vi kan. Vår utmaning är att vi tappar på krokiga partier där vår Gr N-bil bil förlorar på grund av sin högre vikt jämfört med våra konkurrenters lättare R2-bilar. Vi lär oss dock mycket av detta och jobbar ständigt med att hitta sätt att anpassa körningen för att bli så effektiva som möjligt på de partier som inte riktigt passar bilen. Ser vi till de positiva sidorna så kan vi konstatera att de sträckor där det går att åka ett jämnt tempo, utan alltför många temposänkningar, hänger vi med bra. Vi åker på och samlar poäng även i Sandviken så får vi se hur långt de räcker i totalen. Vi har sju poäng upp till femteplatsen och med lite tur kan vi ta oss dit", säger Emrik Smedberg.

"Vägkaraktären i Linköping var värdefull för oss i utvecklingen av vårt notskrivande. Särskilt sträckorna på övningsfältet som innehåller väldigt många olika varianter på svängar med en och samma radie. I kombination med att vi försöker hitta en effektivare körstil måste vi också skapa förutsättningar för att kunna utnyttja den. Och för det krävs noter som ger Emrik en mer detaljerad beskrivning av vägen", berättar Carl Eriksson. "Vi gjorde stora framsteg med detta i Linköping och det kommer vi ha stor nytta av framöver, oavsett bil."

Teamchefen Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson slutade East Sweden Rally på 23:e plats av 58 startande vilket är ett av duons bästa resultat hittills.

"Vi ser detta som ett rejält kliv framåt på vår nivå", säger Hans Bååth. "Vi försöker öka tempot utan att ta alltför stora risker. Samtidigt utvecklar vi bilen som ännu är ganska oprövad i Sverige. Vi är inte så många som kör BMW M3 här, därför har vi sneglat mycket på Finland där bilen är vanligare. Dock skiljer sig vägarna åt en hel del och vi har nu efter dryga två år med bilen utvecklat framförallt fjädringen mot att passa både oss och de svenska vägtyperna. Bilens setup är idag väldigt annorlunda jämfört med när vi började köra den 2018. Vi känner en allt större trygghet i bilens uppträdande vilket är en förutsättning för att tempot skall kunna öka..."

"Jag trodde att vi skulle kunna höja tempot ett snäpp i Linköping" kommenterar Andreas Sigfridsson. "Bilen , noterna och körningen kändes bra i Hässleholm men tyvärr fick vi inte så många mil och framförallt ingen clean sträcka där vi kunde utvärdera tiderna. I Linköping åkte vi fortare än någon gång tidigare under de två senaste åren vi tävlat tillsammans. Det ska bli kul att se vad detta kan räcka till i Sandviken."

Efter tre deltävlingar ligger Robin och Nicklas på tredje plats i klassen 4WD Övriga med endast 6 poäng upp till andraplatsen.

Emrik och Carl lämnar Linköping på en niondeplats i förarmästerskapet för klassen otrimmat 2WD/R2 med sju poäng upp till femteplatsen.

Hans och Andreas är hittills poänglösa i SM men tog sig i mål på 23 av 58 startande i Trimmat 2WD i East Sweden Rally.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-09-08 18:42






Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.

Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...

Publicerad: 2024-12-21 17:25


VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Tidigare nyheter:
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.