NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!

Publicerad: 2020-09-07 20:12






Programförsäljningen igång inför Rally Uppland - där köper du!
© MK Tierp.Under måndagen startade programförsäljningen inför Rally Uppland, helgens stora rallyfest i Uppland. Start & Mål på Tierp Arena med sex sträckor på 57km ska avverkas av 190-talet ekipage.

Igår klockan 16:00 startande försäljningen på sju platser där försäljningen fortsätter under butikernas ordin...

Publicerad: 2025-05-19 21:29


1300 Rallycup summerar finfina Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seFolkfest i Tranås när Badhotelletrallyt kördes, ca 180 bilar kom till start och nio av dom i 1300 Rallycup. Fyra olika sträckor som dessutom var onotade skulle köras denna lördag, och den första var ca 2 mil lång. Lucas Axelsson med Victor Larsson bredvid sig öppnade bäst och vinner SS1 före Lucas C...

Publicerad: 2025-05-19 21:05


Mille Johansson i delad ledning av Junior WRC efter kämpigt Rally de Portugal.
© Marco Rimola.20-årige Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren2 Johan Grönvall från Arvika kämpade sig tillbaka efter en bitvis tuff tävling i Junior-VM (Junior WRC). I Rally de Portugal slutade dom tvåa. bara 13 sekunder från seger, efter att ha rullat sin bil under fredagsetappen.

Tävlingen började ...

Publicerad: 2025-05-19 20:37


WRC tabellerna efter Rally de Portugal - Oliver och Mille med i guldkampen!
© Junior WRC / M-Sport.Fem av fjorton WRC deltävlingar avverkade, i tabellen är det Kalle Rovanperä som börjar knapra in på Elfyn Evans ledning, 30 poäng mellan dem inför kommande starter. Upp som ny trea är Sebastien Ogier som tävlar på deltid, två poäng bakom Kalle inför fortsättningen där dem båda möts på Sardinien i j...

Publicerad: 2025-05-18 21:57


Solberg fick äntligen fira segern i Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Tredje gången gillt! Rallyföraren Oliver Solberg lyckades äntligen vinna VM-tävlingen i Portugal under söndagen.

För två år sedan ådrog han sig ett tidsstraff som kostade honom segern, och förra året kraschade Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson ur VM-deltävlingen. Båda gångerna var duon i ...

Publicerad: 2025-05-18 20:23


Foto från Badhotelletrallyt.
© emotorsport.seTranåsklubben Team Skogsåkarna firar 50 år som klubb, en del i årets aktiviteter var Badhotelletrallyt med fyra fina och omtyckta sträckor, den första en lång, kuperade och krokig sträcka. Rallyklassikerna och RM-serien för de äldre bilarna inledde startfältet, ihop med Bilsport Rally Cup, 1300 Rall...

Publicerad: 2025-05-18 18:50


Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
© M-Sport / JWRC.Mille Johansson och Johan Grönvall öppnade bra i Rally de Portugal, men en rullning kostade 20-talet sekunder på fredagen, lika så rann sekunder iväg när de blev utan bromsar och även en sen inklockning gav tio sekunder extra.

Svenskarna har kämpat och likt i premiären på hemmaplan i Sverige ploc...

Publicerad: 2025-05-18 15:21


Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing fortsätter starkt i WRC serien, segern i Rally de Portugal kör Sebastien Ogier hem efter en stark helg där Ott Tänaks servoproblem bäddade för konkurrentens seger.
Sebastien rattar hem segern, slutligen på 8,7 sekunder före Ott Tänak som hittade till rätta på söndagen och gav hö...

Publicerad: 2025-05-18 14:46


Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Den sjätte och sista sträckan för etappen i Rally de Portugal är avverkad för de tidiga ekipagen i startfältet, först ut på banan topp tre i WRC2 klassen - det blev Svensk seger genom Oliver Solberg med Elliot Edmondson i högerstolen på en Toyota GR Yaris Rally2. Ihop med Finska Printsport fick sven...

Publicerad: 2025-05-18 14:33


Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
© emotorsport.seVårsprinten hos Hällefors MK ingående i HMK´s RS-serie under lördagen med totalt tre sträckor. Peter Johansson tog hem segern före Jon Johansson, tredjeplats i A-4wd klassen för Johan Ackesten. Sören Svensson före Erik Pettersson bland B-förarna och Måns Lindell före Mattias Ackesten för C-förarna.
...

Publicerad: 2025-05-18 10:04


Tidigare nyheter:
Mille och Johan tvåa igen - ny kamp med vinnaren Taylor Gill.
Ogier kör hem Rally de Portugal före Tänak och Rovanperä.
Äntligen WRC2 seger för Solberg i Rally de Portugal.
Hällefors MK´s RS serie körde vidare med Vårsprinten.
Sommarspecialen avgjordes på Gotland.
Axelsson snabbast totalt, körde hem Badhotelletrallyt.
Tänak föll med servoproblem - Ogier och Solberg VM ledare - Mille JWRC tvåa.
Andervang körde hem Björn Waldegårds Minne efter jämn kamp.
Johannesson snabbast totalt i Varvloppet - Haag bäst i 2wd.
Badhotelletrallyt, Björn Waldegårds Minne, Varvloppet & Rally de Portugal, några av lördagens rally att följa.
Tänak leder, Solberg leder, Mille tvåa i JWRC - fredagen i Rally de Portugal.
Stjärnspäckat startfält för Rally-SM i Royal Rally of Scandinavia.
185 åkare till Badhotelletrallyt, 50-års jubileum med Klassiker och Bilsport Rally Cup.
MK Rimo med Björn Waldegårds Minne, 120-talet åkare tävlar!
Tänak snabbast genom ss1 i Rally de Portugal!
35 anmälningar inne till SM Veckans rallysprint - max 40 platser ges.
Programförsäljningen för Björn Waldegård Minne är igång.
Vara inleder 2025-års SverigeSerie i VOC Mekonomen Rally.
Sesks bäst på shakedown inför WRC Rally de Portugal - dubbelt Svenskt i WRC2.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 28-31/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Badhotelletrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.