NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Hayden Paddon och John Kennard susar här fram i Otago Rally - WRC föraren Paddon kör i år fem/sex deltävlingar i inhemska mästerskapet.

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
En tuff bil, till det yttre väldigt lik Hyundai Motorsports R5 och tidiga WRC varianter.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Som vi i tidigare del berättade finns Skoda Fabia AP4, till det yttre snarlik ut en R5 modell - men halva pengen i driftskostnader i AP4 utförarna.

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Hayden Paddon och egna familjeteamet har byggt Hyundai i20 Ap4 för det Nya Zeeländska Mästerskapet och tävlar framgångsrikt.
Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?

Nu kör vi del 3 i reportageserien om AP4 klassen, den var från början skapad för tävlande i FIA Asia Pacific Championship för att få upp rallyintresset och låta tävlande köra potenta fyrhjulsdrivna bilar till priser en bra bit under R5.

Just R5 klassen blir dyr utanför Europa där tillverkarna finns, fraktkostnader för bilar och delar, långa leveranstider och höga kostnader för servicejobb som måste gå till tillverkaren gör att R5 bilarna inte lika är intressanta utanför Europa.

För att få än mer inblick vände vi oss till WRC aktuelle Hayden Paddon, han hjälper oss berätta mer om bilarna och klassen, i nästa del berättar han om sina egna bilar!
- Först, det Nya Zeeländska Mästerskapet har alltid haft mer "öppna" regler, där man reglerat vikt och turbons restriktor för att få jämn klass, tuffa bilar och bra pris. När AP4 klassen kom tog Nya Zeeländska förbundet emot klassen, lade till ett "+" på slutet och plötsligt passade fler bilar in!

Det innebär att med små justeringar kunde man alltså få in än fler möjliga bilar, men samma jämna klass?
- Ja, därför ses flera bilar under AP4+ i Nya Zeeland. En del är att man här kan utrustad sin bil med 1600cc motor och då har en minimivikt på 1200kg, går man upp på 1,8l är minsta vikten 1300kg, och så vidare.

Det ger mer frihet, gör det enklare att hitta fler passande bilmodeller och delar vilket pressade priserna.
- För tillfället är det bilar från nio tillverkare som gör upp i vårt mästerskap, alla byggda på samma enkla reglemente men med olika motorer, karosser och delar under skalen, förklarar Hayden.

Det intressanta är att de är byggda av privata team, inte stora tillverkare, men att landets bilimportörerna står bakom och satsar pengar på teamen.

Priset på en färdig AP4-bil varierar stort, total byggkostnad startar på 150´000 euro för en riktigt potent bil, men allt beror sen på hur långt man vill gå och optimera elektronik/styrningar och aerodynamiska paket.

I jämförelse så kostar en ny färdig R5 bil med valbara optioner, setup och delar för både asfalt och grus en bit över 2 miljoner.
- Stora skillnaden ligger i driftskostnader, vår Hyundai i20 AP4 kostar mindre än 50% av en R5 bil i drift, mycket tack vare att man inte behöver köpa homologerade delar - ibland kan man också reparera eller bygga eget och spara än mer, förklarar Hayden.

I den kommande fjärde delen i serien får vi mer info om Paddon Rallysports i20 AP4!

Läs mer om AP4:
»
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.
» Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?
» Del 2; Yaris, Swift, Mirage och Fiesta i AP4.
» Del 1; AP4 klassen - spännande 4wd bilar på Nya Zeeland.

Publicerad: 2018-07-23 10:59






”Konst & Rally” besöker Volvobyggare som skruvar i Toni Gardemeisters rallyteam.
© Nils-Brage Pettersson.Han kanske är en doldis, men ändå kanske inte! Mikael Ljungström är namnet. Det är nämligen så att Mikael är skaparen av de båda välbyggda och kraftfulla volvobilarna som kommer visas upp under årets ”Konst & Rally” vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås den 6–7 september avslöjar undertecknad, Ni...

Publicerad: 2025-07-07 20:52


Svenskt i listan för Rallye Weiz - Historic.
© Tobias Johansson.Österrikiska Rallye Weiz är nästa tävling ut i FIA Historic Rally Championship, 12,5 mil asfalt på nio sträckor den 18-19:e juli. Närmare 30 bilar just nu i listan för den Internationella delen med historiska bilar.

Ett av dem är Svenskt, vi ser Tobias Johansson och Jenny Strandberg i Audi Quattr...

Publicerad: 2025-07-07 20:50


ERC-tabellerna efter Rally di Roma Capitale - Calle drar ifrån i ERC4 och Junior ERC.
© @World / Red Bull Content Pool.Sverige går starkt fram i ERC-serien, efter att fem deltävlingar körts ligger Isak Reiersen femma trots bara tre starter ännu i serien, två platser bakom ses Mille Johansson.

Allra bäst går det i ERC4 och Junior ERC där Calle Carlberg toppar båda mästerskapen med bred marginal, Svensken har inlet...

Publicerad: 2025-07-07 08:31


Tablå inför Midnattssolsrallyt, Rallyradio och WebTV under dagarna två.
© emotorsport.seTill veckan startar Midnattssolsrallyt, rallyt körs med sträckor under två dagar, fredag och lördag. Rallyradion sänder i dagarna två, inleder vid 10-tiden på fredagen där de klassiska bilarna följs dagen ut.
Vid 15-tiden, när de tävlande kör etappens sista sträcka med målgång vid Ericsbergs Slott ...

Publicerad: 2025-07-06 22:32


Calle tar tredje raka Junior ERC segern - Grahn fyra i ERC3 - Mille 15:e totalt i Rally di Roma Capitale.
© @World / Red Bull Content Pool.Calle Carlberg och Jörgen Eriksen har inte satt ett hjul fel, tog kommandot från fredagens start med ss2 och haft ledningen. Kämpat med Sergi jnr Perez i inledningen och stressat Spanjoren som försökt hänga med, en dikesvisit redan under fredagen klarade Spanjoren. Idag, på söndagens tremilasträcka ...

Publicerad: 2025-07-06 17:24


Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
© @World / Red Bull Content Pool.Förmiddagens tre sträckor i Rally di Roma Capitale avverkade, i junior ERC kampen tog dagen en vändning på den tre mil långa mittensträckan. Calle Carlberg och Jörgen Eriksen drog ifrån Spanjoren Sergi jnr Perez med 1,3 sekund innan de gick mot den över tre mil långa Canterano - Subiaco.

Tre t...

Publicerad: 2025-07-06 11:41


PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
© emotorsport.se- Fem dagar kvar till the big battle, säger Anders Fredriksson, entusiastisk tävlingsledare för Hästkraftshelgens rallysprint.

Johan Kristoffersson är tillbaka för att jaga segern, han kommer i en bil som flera kommer att höja på ögonbrynen för, menar Fredriksson. Teamkamraten i KMS-teamet...

Publicerad: 2025-07-06 11:15


Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
© @World / Red Bull Content Pool.Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...

Publicerad: 2025-07-05 18:06


Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
© Arvid Carlsson Motorsport.Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.

Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...

Publicerad: 2025-07-05 16:40


Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
© @World / Red Bull Content Pool.Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.

Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...

Publicerad: 2025-07-05 13:42


Tidigare nyheter:
Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
Avbelj toppar Rally di Roma Capitale, Grahn snabb i Rally3 och Carlberg genom i JEM-klassen.
Tänak toppar Louna-Eesti Rally - Arvid klasstvåa efter fredagen.
Kristoffersson, O`Donovan, Levin och Rådström vinnare i Rally Magic.
Carlberg tvåa genom shakedown - Rally di Roma Capitale går mot start.
66 bilar för Secto Rally Finland - Latvala utmanar Solberg i WRC2.
Sainz fokuserar på Dakar, lägger ned planerna för ordförandeposten inom FIA.
WebTV direkt från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
Närmare 30 bilar för lördagens Eckerölinjen Sprinten på Åland.
Träning, Kval och shakedown inför Rally di Roma Capitale fredag förmiddag.
Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
Mästarmötet laddar för sprint och afterrally i Millebyden.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

SM-Veckan Sommar, Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.