Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World / M-Sport.
© @World / M-Sport.
M-Sport firade segern i Wales, men vilka kör för teamet 2018?
Ogiers mest känslosamma VM titel, men stannar han hos M-Sport 2018?

Igår avslutades Wales Rally GB, där tog M-Sport hem märkesmästerskapet, för första gången sedan 2007 - detta innan Citroen och VW tog över scenen. Då var det Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen som tvåa och trea i VM säkrade guldet åt teamet som på den tiden hette BP Ford World Rally Team - men nu fick man också hem ett guld i förarmästerskapet för Ford.

Teamchef Malcolm Wilson hade all anledning att fira efter målgång, först säkrade Ott Tänak teammästerskapet, sen kom Sebastien Ogier som världsmästare för förare och sist in på sträckan var Elfyn Evans, han tog sin första WRC seger och det på hemmaplan i Wales.

Sebastien Ogier förklarade på den avslutande presskonferensen att det här titeln var den mest känslosamma av hans fem titlar - endast födseln av hans son har varit en större händelse.

Han visst vilken tuff uppgift han hade framför sig när han klev in hos M-Sport i början av 2017, med fyra raka titlar och en budget långt över det normala i bagaget kom han till det minsta teamet. Detta efter att med kort varsel tvingats lämna VW när företaget lämnade WRC serie.

Tillsammans har hela teamet arbetat i en riktning och med alla resurser riktade på ett projekt och en person - trots detta har Ott Tänak och Elfyn Evans presterat på topp trots att mycket fokus lagts på Ogiers förberedelser. Sebastien riktade flera gånger under inledningen av säsongen kritik mot teamet, något som fick M-Sports mannar att tända till och leverera bilar och utveckling.

Att vinna dubbla VM titlar med ett team som inte officiellt stöds av en fabrik, men en budget långt under de konkurrerande fabrikerna är det här stort understryker Sebastien - ett krav han flera gånger ställt under året är att just Ford måste in i satsningen, större resurser för att fortsatt kunna hålla en hög nivå och framför allt utveckla bilen snabbare!

På samma presskonferens fick teamchef Wilson så frågan, har du signerat de här två, Sebastien och Elfyn inför 2018?
- Det är ett arbete som pågår men inget är klart med Sebastien. Men kan och får jag behålla honom och co-driver Julien Ingrassia i bilen är jag mer än nöjd, det är allt jag kan säga nu.
Och på frågan om Elfyn Evans svarade Wilson kort.
- Jag tittar på det nu, ska nog inte vara några problem.

Sedan tidigare har Ott Tänak lämnat teamet, han har gjort klart med Toyota Gazoo Racing. Högst troligt kommer en presentation om Sebastien Ogiers framtida val innan nästa deltävling, finalen i Australien i mitten av november!

Om Sebastien väljer att vara kvar, då återstår jakten på en tredjeförare bredvid Ogier och Evans - om då också Ford hoppar på tåget väntas DMack flytta sin bil till ett eget team och samtidigt skapa plats för ytterligare en förare i serien!

Skulle Ogier försvinna har Malcolm ett tufft jobb, han står då med tre förhållandevis osäkra och oerfarna förare i sitt team vem han än väljer av de lediga, förare som inte kan driva utvecklingen den väg Ogier gjort!

Det saknas inte unga talanger som redan nu finns i M-Sports team, Fransmannen Eric Camilli som flyttade till WRC2 när Ogier kom in, han kan nu göra samma resa som Elfyn Evans gjort. Finländaren Teemu Suninen har även han presterat på topp, trea i WRC2 och imponerande WRC resultat! Utanför står också Svenske Pontus Tidemand och jagar en plats i WRC klassen till 2018 - men listan kan göras allt längre!

» Mer info om Rally VM - WRC serien, se
''Rally VM - WRC''.

Publicerad: 2017-10-30 22:29






Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolEn av många viktiga frågor i arbetet med Rally-SM rör arrangörsnoter. Under 2024 har Styrgruppen beslutat utvärdera Jemba Inertia Notes System för framställning av arrangörsnoter. De fyra resterande tävlingarna i Rally-SM kommer skrivas med Jemba-systemet.

Användningen av Jemba-systemet i Rally-S...

Publicerad: 2024-04-24 21:36


Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


Tidigare nyheter:
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.