|
 Täta fajter när VOCs nationella serier gästade Killingen. PRESSRELEASE
När teamen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie drabbade samman i Kil gångna helg kryddades bataljen av flera riktigt täta fajter. André Nygren visade klass och vann högsta Elitklassen och var också totalsnabbast. Vinnaren i Elit B hette som oftast den här säsongen Emil Andersson, han var också på god väg att än en gång bli totalsnabbaste VOC bil oavsett klass men en miss några kilometer från mål på sista sträckan grusade den förhoppningen. I Cupklassen presenterade sig en ny fartfantom Gustav Johansson med en klar seger, ännu ett namn fostrat i VOC att hålla ögonen på för alla oss som älskar svenskt rally och ser en ljus framtid för sporten.
I fjol tvingades Kil MK ställa in Killingen i sista stund pga av problem med några vägar. I år tog tävlingsorganisationen rejäl revansch och bjöd på en tävling med rakt igenom kanonsträckor.
– Vår klass har besökt Killingen många gånger de senaste åren och årets upplaga var en riktig höjdare med kanonsträckor rakt igenom, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Vi är väldigt noga med vilka rallyn som kommer med i våra tävlingskalendrar. Det ska förstås vara riktigt fina rallyn med tillräckligt många kilometer specialsträcka, av olika karaktär och på olika underlag. Men det räcker inte med det. Dessutom ska rallyna vara spridda geografiskt över landet och som helhet ska seriernas sammansättning spegla klassens utbredning. Rallyna ska också ligga rimligt jämnt fördelade tidsmässigt och eftersom att många betalar hela eller en stor del av sin budget med egna pengar så ska det också helst vara en löneutbetalning mellan varje serietävling.
– Totalt sett är allt detta en nästan omöjlig ekvation att få ihop ändå brukar vi lyckas få till riktigt bra serier varje år. Tack alla Sveriges rallyarrangörer för att ni gör detta möjligt. Och tack till alla funktionärer, det är ni som är svenskt rallys osynliga hjältar som gör jobbet både före, under och efter alla rallyn. Egentligen är det ni och inte vi förare som borde få alla pokaler.
André Nygren stod pall för favorittrycket i Elit A
Redan innan rallyt så slog klassansvarig fast att André Nygren är den man måste slå om man vill vinna högsta Elitklassen i VOC Mekonomen Rally.
– Att tippa André Nygren är lite grann att ”fegspela” på den rIktiga lågoddsaren. Men precis som jag också förutsåg så var han allt annat än ohotad. Daniel Torph på andra plats, Oskar Larsson på tredje och Dennis Askling på fjärde bekräftar bara att den här gången hade klassansvarig tur i sitt förhandstips, eller kanske att jag har ganska god koll på klassen och i synnerhet på klassens stjärnor. Hur var det Ingemar Stenmark sa: ju mer jag tränar desto mer tur får jag.
Det gjorde Emil Andersson i Elit B också
Klassansvarigs spik i Elit B var Emil Andersson.
– Tänk att jag fick rätt där också. Jag tippade också att chansen var god att Emil skulle köra in som snabbaste VOC totalt. Länge såg jag ut att få rätt i den profetian också. Men en snurrning ungefär mitt på den korta avslutande sträckan spräckte det tipset. Nu får Emil nöja sig med klassegern och den bara med en hårsmån eller rättare sagt 0,9 sekunder före unge supertalangen Isac Nordström ett namn för vilken första klassegern i Elit B i en nationell serietävling, och måhända också första tävlingen som totalsnabbast, är precis som jag sa redan före Killingen bara en tidsfråga. Vilka fantastiska förare den här klassen fostrar på löpande band. Håll ögonen på Isac Nordström.
Det gick jättefort också bakom tätduon.
– Trea blev Fredrik Alin som hittade tillbaks till den fina fart vi vet att han besitter men som inte riktigt velat infinna sig den här säsongen. Nu kom den. Härligt Fredrik! Patrik Fredriksson hade jag också med i förhandssnacket och till en början såg jag ut att få rätt även i detta. Men en avåkning på dagens tredje sträcka knäckte det tipset. En sträckseger på sista sträckan visade dock med eftertryck att jag inte var fel ute i tipset och steg för steg körde Patrik upp sig till en slutlig sjätteplats.
I Cupklassen presenterade sig Gustav Johansson med en klar seger
Om klassansvarig var framgångsrik i att tippa VOC Mekonomen Rally Elitklasser så var det desto sämre med Cupklassen.
– Jag hade faktiskt ingen riktig koll på Gustav Johansson som presenterade sig med eftertryck och vann klassen klart, vi hann med att prata en del efter målgång och jag bad om ursäkt för min dåliga koll. Att vinna klassen med 53 sekunder och dessutom prestera nionde tid totalt är i det här VOC-sällskapet minst sagt imponerande.
Linus Thorsson fanns däremot med i förhandstipset.
– Linus hade jag med så att han åker in på andra plats är ingen överraskning. Men Markus Lodin på tredje är ytterligare en miss i förhandstipset från mig, bara att lyfta på hatten för prestationerna och lägga på bevakning för framtiden.
Värre för Mattias Jacobsson.
– Mattias var tagen av stundens allvar. Han som haft svårt att nå Kim Mastad under året såg precis som många av oss andra sin chans att äntligen få stiga upp överst på prispallen när Kim var upptagen med annat tävlande den här helgen. Men jag tror att Mattias var lite väl tagen av situationen och han hade nästan inte kunnat sova nätterna innan tävling. Han var med på en andra plats en halv minut efter dagens klassdominant Gustav Johansson, men på dagens fjärde sträcka tog allt abrupt slut för Mattias med en avåkning. Lite skador på hans superfina 240 och ett stukat självförtroende, men gudbevars inga personskador.
Vi tackar Kil för ett riktigt fint rally och säger på snart återseende.
Klassen laddar nu för nästa evenemang i SverigeSerien, fantastiskt fina Strömkarlsrallyt i Trollhättan som går av stapeln den 2 september. Knappt fyra mil specialsträcka och fantastiska kringfaciliteter med rallyts huvudplats på Nevs, dvs gamla SAAB i Trollhättan. Och inte minst den klassiska sträckan Kabelvägen. Wow! Ni som har tänkt åka, underlätta arrangörens finplanering och anmäl er redan nu. På raceconsulting.se hittar ni både inbjudan och gör er anmälan.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2017-08-17 16:58:20
|
|
Shakedown imorgon bitti inför Central European Rally.
4,6km mäter asfaltsträckan som ska likna de kommande 18 sträckorna i årets 12:e WRC deltävling, det handlar om shakedown inför Central European Rally som inleder redan 8:00 på torsdag morgon.
Följ WRC eliten och Rally2 toppen direkt på sträckan, tiderna redovisas och första delen sänder WRC Promo...Publicerad: 2025-10-15 20:09:15
Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
Oliver Solberg kör sitt första rally som världsmästare när den centraleuropeiska WRC-tävlingen sveper genom Tyskland, Tjeckien och Österrike denna vecka.
24-åringen säkrade sin första världsmästerskapstitel i karriären med seger i Chile för en månad sedan. Världsmästaren i näst högsta nivå (WRC2)...Publicerad: 2025-10-15 14:26:28
Wheatley ny sportchef för WRC satsningen i Hyundai Motorsport.
Med 28 års erfarenhet från båda sidor av WRC serien kliver Andrew Wheatley in som Sportchef för Hyundai Motorsports WRC satsning. Andrew har redan klivet in hos Hyundai och finns på plats i Central European Rally för att ta första klivet in i WRC satsningen hos företaget.
Sedan blir det fullt fok...Publicerad: 2025-10-15 13:15:26
Reiersen i listan för helgens Rallye Sanremo.
Till helgen körs 72:a upplagan av Rallye Sanremo, närmare 12 mil över 12 sträckor. Shakedown lördag morgon följs av rallystart på eftermiddag. Fyra olika sträckor på 41km väntar under kvällen. Omstart söndag morgon, då fyra sträckor som går dubbelt på 76km innan målgång vid 16-tiden.
85 bilar i l...Publicerad: 2025-10-15 11:02:44
Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.
Sista året med Central European Rally i WRC-serien, ett samarrangemang mellan Tyskland, Österrike och Tjeckien när årets 12:e deltävling avgörs. Shakedown körs redan klockan 8:00 på torsdagen, detta för att hinna förbereda eftermiddagen start. En sträcka på 12,8km körs dubbelt under eftermiddag och ...Publicerad: 2025-10-15 08:58:38
Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
Den åtråvärda Junior VM titeln står på spel i helgens Central European Rally - sent i startfältet ut på vägarna väntas leriga och hala förhållanden i Tyskland, Tjeckien och Österrike.
Dubbla poäng, en start räknas bort.
Femte och sista deltävlingen i Junior VM serien bjuder alltid dubbla ...Publicerad: 2025-10-15 05:56:57
38 ekipage för WRC Forum8 Rally Japan - Solberg och Andersson är Svenskarna.
Idag släpptes anmälningslistan för Forum8 Rally Japan, årets näst sista deltävling med 38 ekipage till startlinjen. Rallyt körs över 20 sträckor på 30 mil den 6-9:e november.
10 åkare går för Rally1 klassen med Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä för Toyota Gazoo Racing. Takamoto Kats...Publicerad: 2025-10-14 17:55:11
Carlbergs fantastiska säsong - sex segrar på åtta starter - avslutar som föråkare i WRC tävling.
Calle Carlberg säkrade Junior EM guldet redan i Tjeckien, den tävlingen Svensken haft sämst resultat i genom säsongen. En drivaxel gick av, svensken fick bryta men kunde starta om, ta målgång som åtta och guldet i hamn.
När Calle summerar sin säsong som tävlingsmässigt avslutades i Kroatien gör h...Publicerad: 2025-10-14 11:01:53
Al-Attiyah med Puma Rally1 i WRC finalen.
54-årige Nasser Al-Attiyah är tillbaka i WRC-klassen när årets säsong avslutas, han har under sin långa karriär både kört Citroen Ds3 WRC och Ford Fiesta WRC, det sistnämnda lämnade han för 12 år sedan och gick över till R5/Rally2 klassen.
Rallyåkandet har trappats ned till att följa FIA Middle E...Publicerad: 2025-10-14 09:01:02
Mårtensson, Hansen, Holm & Suld - 2025 års Volvo Euro Cup vinnare.
Volvo Euro Cup avslutade i helgen 2025 års säsong, där kördes deltävling 8-9 i årets cup under Danska Rally Stoholm. Cupen har avgjorts under sju olika rallyn, två av rallyna har körts under två dagar och då inneburit två deltävlingar. Start i vintras med Finnskogsvalsen, följdes av Rally Sulingen i...Publicerad: 2025-10-14 05:55:17
|
| |