____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel Motorsport.
© Daniel Röjsel Motorsport.
Daniel och Nicklas nöjda vinnare, nu i SM ledning.
Röjsel SM-ledare efter segern i Östersund.
PRESSRELEASE

Den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund Winter Rally, blev en lyckad historia för Ford-teamet med Daniel Röjsel och co-driver Nicklas Edvardsson som tog hand om ledningen från start till mål.

11,8 mil uppdelat på sju välkända sträckor skulle fälla avgörandet bland de 90-talet startande i vintersäsongens avslutande deltävling.
-Vi har alltid kört fort här uppe i Östersund men aldrig riktigt lyckats komma i mål utan bekymmer. Konkurrensen är stenhård i J-SM i år men vi ska göra vårt bästa, sa Daniel innan start.

Rallyt startade på fredagskvällen med den klassiska sträckan i5 på dryga två mil följt av en tre kilometer kort TV-sänd sträcka på travbanan. Det var kolmörker som skulle sätta deltagarna på prov under kvällen och det var därmed extra viktigt att noterna och framförallt extraljusen fungerade bra. Daniel och Nicklas gick ut med förhoppningarna att göra en stabil start på rallyt och lägga en bra grund inför resten av tävlingen på lördagen. Vid målgång på SS1 var de snabbast i klassen med två sekunder före tvåan och nio före trean, dessutom 17:e totalt i tävlingen.

Den korta publiksträckan inne vid travbanan i Östersund i direkt anslutning till serviceplatsen handlade mycket om överlevnad bland hårnålskurvor och trånga passager. Ford-ekipaget körde in på andra tid i klassen, 1,3 sekunder efter snabbaste tid men utökade ledningen till 11,1 sekunder efter en väl genomförd start på tävlingen.

Lördagen startade ordentligt med 3,3 mil långa Lillsjöhögen. Efter en stabil och felfri körning tog Daniel och Nicklas ytterligare en sträckseger i klassen och utökade ledningen till 34 sekunder.

Till de två korta SS4 och 5 ändrade ekipaget taktik för att bevaka ledningen innan lunchuppehållet.
-Kändes som att vi låg på för lite på Lillsjöhögen i morse men när vi fick tiden vid målgång förstod jag att min körning utan onödig sladd i svängarna var mycket tidseffektiv. Tog det lite väl lugnt på SS4 när vi skulle börja bevaka men på SS5 tappade vi ingen märkbar tid enligt plan, sa Daniel vid lunchuppehållet.

Hittills hade inte bara Daniel och Nicklas skött sig bra, även bilen och däcken hade fungerat felfritt vilket var skönt för serviceteamet som kunde fortsätta att fokusera på att hålla bilen i topptrim inför avslutningen på tävlingen.

Med 26,9 sekunder till godo och två sträckor kvar på totalt 3,6 mil var ännu inget helt avgjort. Efter att ha tagit sig igenom 6,4 kilometer utan att ha tappat någon märkbart tid, helt enligt planen, återstod klassiska Husås-Andviken med en längd av tre mil. Att bonuspoäng utdelas till de tre snabbaste på denna sista sträcka var inget Daniel och Nicklas hade i tankarna innan start. Målet var att ta klassegern genom en felfri avslutning.

Vid målgång tog de tillslut segern med hela 41,4 sekunder och till deras förvåning även tre bonuspoäng genom att vara snabbast på sträckan med hela 11,6 sekunder. Totalt i tävlingen hamnade de på en imponerande 14:e plats.
-Helt fantastiskt! Detta har vi kämpat länge för. Vi har varit i ledning i SM så många gånger förut när vi har drabbats av tekniska problem. Detta känns lite som en revansch och även kul för Ford, teamet och alla partners att vi lyckas vinna och därmed gå upp i betryggande ledning i SM, sa en nöjd Daniel vid målrampen.

Teamet leder nu J-SM Otrimmat med 15 poäng inför sommarens fyra deltävlingar med start i South Swedish Rally den 25:e till 27:e maj.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-02-26 11:56:00






Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
© Toyota Gazoo Racing.Oliver Solberg kör sitt första rally som världsmästare när den centraleuropeiska WRC-tävlingen sveper genom Tyskland, Tjeckien och Österrike denna vecka.

24-åringen säkrade sin första världsmästerskapstitel i karriären med seger i Chile för en månad sedan. Världsmästaren i näst högsta nivå (WRC2)...

Publicerad: 2025-10-15 14:26:28


Wheatley ny sportchef för WRC satsningen i Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.Med 28 års erfarenhet från båda sidor av WRC serien kliver Andrew Wheatley in som Sportchef för Hyundai Motorsports WRC satsning. Andrew har redan klivet in hos Hyundai och finns på plats i Central European Rally för att ta första klivet in i WRC satsningen hos företaget.

Sedan blir det fullt fok...

Publicerad: 2025-10-15 13:15:26


Reiersen i listan för helgens Rallye Sanremo.
© emotorsport.seTill helgen körs 72:a upplagan av Rallye Sanremo, närmare 12 mil över 12 sträckor. Shakedown lördag morgon följs av rallystart på eftermiddag. Fyra olika sträckor på 41km väntar under kvällen. Omstart söndag morgon, då fyra sträckor som går dubbelt på 76km innan målgång vid 16-tiden.

85 bilar i l...

Publicerad: 2025-10-15 11:02:44


Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.
© Hyundai Motorsport.Sista året med Central European Rally i WRC-serien, ett samarrangemang mellan Tyskland, Österrike och Tjeckien när årets 12:e deltävling avgörs. Shakedown körs redan klockan 8:00 på torsdagen, detta för att hinna förbereda eftermiddagen start. En sträcka på 12,8km körs dubbelt under eftermiddag och ...

Publicerad: 2025-10-15 08:58:38


Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
© Junior WRC / M-Sport.Den åtråvärda Junior VM titeln står på spel i helgens Central European Rally - sent i startfältet ut på vägarna väntas leriga och hala förhållanden i Tyskland, Tjeckien och Österrike.

Dubbla poäng, en start räknas bort.
Femte och sista deltävlingen i Junior VM serien bjuder alltid dubbla ...

Publicerad: 2025-10-15 05:56:57


38 ekipage för WRC Forum8 Rally Japan - Solberg och Andersson är Svenskarna.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för Forum8 Rally Japan, årets näst sista deltävling med 38 ekipage till startlinjen. Rallyt körs över 20 sträckor på 30 mil den 6-9:e november.
10 åkare går för Rally1 klassen med Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä för Toyota Gazoo Racing. Takamoto Kats...

Publicerad: 2025-10-14 17:55:11


Carlbergs fantastiska säsong - sex segrar på åtta starter - avslutar som föråkare i WRC tävling.
© @World / Red Bull Content Pool.Calle Carlberg säkrade Junior EM guldet redan i Tjeckien, den tävlingen Svensken haft sämst resultat i genom säsongen. En drivaxel gick av, svensken fick bryta men kunde starta om, ta målgång som åtta och guldet i hamn.

När Calle summerar sin säsong som tävlingsmässigt avslutades i Kroatien gör h...

Publicerad: 2025-10-14 11:01:53


Al-Attiyah med Puma Rally1 i WRC finalen.
© Neil Perkins, FIA MERC.54-årige Nasser Al-Attiyah är tillbaka i WRC-klassen när årets säsong avslutas, han har under sin långa karriär både kört Citroen Ds3 WRC och Ford Fiesta WRC, det sistnämnda lämnade han för 12 år sedan och gick över till R5/Rally2 klassen.

Rallyåkandet har trappats ned till att följa FIA Middle E...

Publicerad: 2025-10-14 09:01:02


Mårtensson, Hansen, Holm & Suld - 2025 års Volvo Euro Cup vinnare.
© emotorsport.seVolvo Euro Cup avslutade i helgen 2025 års säsong, där kördes deltävling 8-9 i årets cup under Danska Rally Stoholm. Cupen har avgjorts under sju olika rallyn, två av rallyna har körts under två dagar och då inneburit två deltävlingar. Start i vintras med Finnskogsvalsen, följdes av Rally Sulingen i...

Publicerad: 2025-10-14 05:55:17


Kalendern för Sydsvenska Mästerskapet 2026.
© emotorsport.seBland båda distriktens rallyansvariga råder samsyn om att distrikten är de som över tid skall ansvara för att det finns en verksamhet som gynnar arrangörer och tävlande. Cuper och serier kan komma och gå men tack vare det demokratiska systemet inom SBF kommer det hela tiden nya som tar ansvar för at...

Publicerad: 2025-10-13 21:21:08


Tidigare nyheter:
Mårtensson, Hansen, Holm & Suld - 2025 års Volvo Euro Cup vinnare.
Kalendern för Sydsvenska Mästerskapet 2026.
Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
TV-tablå inför helgens Central European Rally.
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.