NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Nu fick vi fira, dränka sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna.

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Genom vatten och lera mot mål i Safari Rallyt.
'Rallygudarna må ha ett särskilt ont öga till oss.'

- Starten på sista dagen började i Taitabergen en normalt riktigt dålig sträcka och med serpentinväg upp och ner för berget. I år var sträckan bättre än tidigare år. Vi tog det ändå skapligt lugnt för att inte halka av på det mycket hala underlaget, säger Joakim.
- Trots det, 10:a på sträckan och 30 sekunder före Escorten som vi vara tvungna att plocka in 4 minuter på under dagen.

SS2 för dagen var "Elephant stage". Enligt helikopterns rapporten var det upp mot 200 elefanter på var sida om sträckan. Tack och lov fick ingen av dem för sig att byta sida...

- Första halvan var ny jämfört med förra fredagen och dessutom i motsatt riktning. Den nya biten var i princip två leriga spår över en grässtäpp eller som en gammal svensk väg med gräs i mitten. Det hade kommit 100mm regn under natten så vi beslöt att åka med "mudd tires" ett beslut som visade sig helt rätt. Sträckan var lerig och sandig men snabb, kompletterat med några riktiga "mudholes".
- Vi gick på attack direkt och det var nog tävlingens bästa körning från mig, fram till vägbytet ut på stora snabba vägen in mot mål efter 3-4 km började motorn missa och gå dåligt, kompletterat med rök.
- Oljetrycket var dock ok så vi beslöt att fortsätta till mål där service väntade. Vi kom dock bara ett par km till innan oljetrycket var ner mot 2 bar (8-10) så det var bara att styra åt sidan och fylla på ny olja. Det visade sig dock inte ha någon större verkan då det var ett stort hål i ventilkåpan.

En ventil hade kroknat och gått av...
- Vi fick vänta nästan 2 timmar innan en vänligt sinnad Belgare kom och bogserade oss till mål där meckarna väntade. De försökte laga provisoriskt så att vi kunde köra genom sista 10 mila sträckan men motorn var för trasig för att fortsätta så vi fick fortsätt att åka bogserlina ända ner till Mombasa.
- Bara det var mer intressant än nödvändigt, särskilt när vi körde om en lastbil (i bogserlina bakom service Jeepen) samtidigt som en annan lastbil i sin tur körde om oss i 3:e spår samtidigt som vi får möte av 2 andra lastbilar som i sin tur kör om varandra. Jag behöver nog inte påpeka att det var onödigt trångt! Det löst sig när en av bilarna framför oss kastade sin bil ut i mötande!! vägren.
- Som ni förstår är transporterna här nere minst lika spännande som sträckorna.

- Nu föll vi från en trolig 6:e plats till en slutlig 25:e eftersom vi fick maxtid på sista sträckan som dessutom var 10 mil så det gav extra mycket tid natuligtvis. Ytterligare en total besvikelse. Det är fullständigt sanslöst att det kan vara så här grymt mot oss igen.

I år gjorde vi ett fantastiskt rally, bortsett från fel körningen så har vi i princip kört felfritt under hela rallyt. Jag har gjort 3-4 små missar genom ett par snurrningar och det är inget i ett rally som sträcker sig över nästan 200 mil specialsträckor.
- Vi har varit topp 10 på alla sträckor utom en där vi inte haft någon form av problem och vi låg 4:a totalt när alla de bästa fortfarande var med i rallyt. Det är det positiva vi tar med oss. Det tråkiga är att ju bättre vi presterar desto sämre resultat tycks det...

- Om inte om hade funnits så hade vi fått sluta topp 3-4:a men nu finns OM särskilt i vår värld.
- Nu fick vi fira, (dränka) sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna. Det trots allt är en enorm prestation av alla inblandade att överhuvudtaget överleva en dag i detta extremt tuffa rally, avslutar Joakim.



»
Följ tävlingen via vår specialsite för East African Safari Classic Rally! «

Publicerad:






Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seGnesta MK kör Runt Mjölkpallen Pokalen där Klassiska & Historiska Rallycupen, RM för Historiska Rallybilar och Finess Onotade Rallyserie kör om poäng under lördagen. Där väntar 35km special som är fördelat på två sträckor som går dubbelt.

Ett 50-tal ut genom Appendix K klasserna, klassen 1962-196...

Publicerad: 2025-09-19 05:55:02


SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
© Nils-Brage Pettersson.På lördag den 20 september återkommer Rikspokalen i SMK Örebros regi efter 1 års timeout. Cirka 75 ekipage kommer att ge sig ut på fyra specialsträckor, varav en körs två gånger. Årets tävling är också final i Västra Bilsportförbundets distriktsmästerskap.

Start- och målplats är Nordkalk i Glansh...

Publicerad: 2025-09-18 20:53:19


70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Rikspokalen hos SMK Örebro körs som final i Västras DM som haft en tuff höst med tätt om tävlingar kör med tunt startfält. Tre mil special med totalt fyra sträckor, tre olika under lördagen för de 75 startande.

Totalt elva åkare för 4wd genom tre klasser, endast Mitsubishi i A-klassen d...

Publicerad: 2025-09-18 18:35:54


Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
© emotorsport.seSupercupen och Upplands DM kör Wez-Mek Pokalen hos MK Tierp, 37km special fördelat på fyra sträckor under lördagen för de 70-talet tävlande.

Närmare tio för 4wd klasserna där Fredrik Grahn, Stig Andervang och Anders Lundkvist möts i R5-klassen, för de äldre bilarna Magnus Proos, Björn Jacobson oc...

Publicerad: 2025-09-18 12:45:52


Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
© emotorsport.seI Falerumsbacken åker Åtvidabergs MK deltävling i Östergötlands RS-DM under lördagen, backen på 1,2km körs tre gånger. Söndagen bjuder på ny tävling, då som lagtävling med samma upplägg. Närmare 70 bilar går för lördagens tävling medans det är 20 bilar som går för söndagens race - flera som då dubbl...

Publicerad: 2025-09-18 11:02:18


Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
© emotorsport.seTEAB Racet hos Orust BSK lockade dåligt, men arrangören vill köra och gör om, en lokaltävling och fyra åk istället för tre för dem som kommer till rallyts två sträckor.

Tunt med nio anmälda ännu, Heidi Ryrlén och Urban Andersson går för 4wd - till 2wd kommer Bjarne Rutgersson. Lennart Söderqvist,...

Publicerad: 2025-09-18 10:11:40


Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
© Andreas Haraldsson.Efter fjolårets succé för sprinttävling så har Rönne MK uppgraderat till en vanlig och större rallytävling. Namnet på tävlingen är Henkas Grus & Betong Rallyt. Den körs 4:e oktober med 3 sträckor som körs 2 gånger, 34km special. Ett samarbete med MK Ran har gjort att vi kan använda Tyckebanan som st...

Publicerad: 2025-09-18 08:58:42


Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
© emotorsport.seLikt maj är också september fullmatad med tävlingar, en intensiv period som självklart tar på de tävlande och skapar mindre startfält under perioderna, sju tävlingar kommande helg där sex av dem går under lördagen och många slåss i samma upptagningsområde.

Trots det kastar sig 434 tävlande ut i l...

Publicerad: 2025-09-18 06:01:28


Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
© Norges Bilsportforbund.Final väntar i Norska Mästerskapet med Rally Hedemarken hos NMK Hamar för de knappt 60 tävlande. Åtta sträckor på nästan lika många mil, fyra kända sträckor går dubbelt, sist i loopen Rokosjøen med utmanande Engseth hoppet och de efterföljande lyften in mot mål.

Åtta bilar ut i internationella 4w...

Publicerad: 2025-09-17 14:11:06


Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
© emotorsport.seFinal för Svenska RallyCupen den 27:e september, Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK med start & mål i Boxholm. Ikväll klockan 18:00 stänger anmälan för tävlingen, det tävlas också för Östergötlands DM, Smålands DM, Gotlands DM och Stockholms DM.

Kom ihåg några av punkterna ur reglerna infö...

Publicerad: 2025-09-17 11:48:32


Tidigare nyheter:
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.