NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuff helg på Korsika för Tidemand.
PRESSRELEASE

Förhållandena under VM-helgen på Korsika beskrevs av många som de svåraste på flera år i världsmästerskapet. Efter en strålande start i ovädret, tog SKODA Motorsports Pontus Tidemand ledningen i WRC 2, men några timmar senare tog tävlingen en tvär vändning och blev en problemfylld upplevelse tills Pontus slutligen tvingades bryta på den näst sista sträckan.

Regnet slog till mot Medelhavsön, som inte haft regn på fem månader, redan på torsdagen och utvecklades under natten till en "medicane" som de våldsamma ovädren i området kallas. Korsika hade inte upplevt en liknande storm sedan 1983 och det satte givetvis sina spår på tävlingen med översvämningar och bortspolade vägar.

Det regnade fortfarande kraftigt när ekipagen begav sig mot den första sträckan av tre på fredag morgon. Förhållandena var väldigt svåra och många beskrev det som bland det värsta de varit med om i rallysammanhang. Pontus, som var snabbast på shakedown och startade tävlingen med en positiv känsla, tog sig igenom den nästan tre mil långa sträckan utan incidenter och satte den bästa tiden i WRC2-klassen.
- Jag kan verkligen inte säga att det var lätt i ett sådant här extremt väglag, berättar Pontus. Men bilen fungerade bra på underlaget och vi fick med oss rätt bra fart ur kurvorna. Trots det var det svåraste att veta hur fort vi körde, svaret kom när vi gick i mål och fick tiden.

Kort därefter kom beskedet att sträcka två var tvungen att strykas på grund av skadorna från ovädret. Med det försvann dagens längsta utmaning och bara en sträcka återstod av dagen. Pontus startade i samma tempo som på föregående sträcka och var överlägset snabbast på den första splittiden när tävlingen tog en snabb vändning. En vattensamling på en snabb raksträcka orsakade vattenplaning och bilen slog hårt i en bergvägg som kantade vägen. Både styrstag och länkarm slogs sönder i smällen och även fast Pontus och kartläsaren Emil Axelsson kunde fixa till det temporärt med hjälp av reservdelarna de hade med sig i bilen, så tog det såpass lång tid att det kloka beslutet var att bryta.
- Det var en stor besvikelse, säger Pontus. Allt gick perfekt och det kändes som vi naggade på något riktigt bra, men när vattenplaningen slog till hade vi inget att sätta emot.

Pontus var tillbaka på lördagen, men de tre sträckor som stod på programmet hade blivit två då den första av dem var fredagens strukna sträcka som fortfarande var i så dåligt skick att den fick tas bort. Eftersom Pontus nu startade långt bak i fältet fick han tackla lera, grus och sten som bilarna före honom hade dragit ut på vägen och det blev nästintill omöjligt att hålla den hastighet han ville. Han körde så kontrollerat han kunde och tog sig igenom första sträckan utan problem, men på den andra sträckan, som även var rallyts längsta, åkte han på en punktering.

Söndagen startade han på tolfte plats med målet att ta sig till topp tio. Efter en kanontid på sträcka sju såg det ut som att planen skulle gå i lås, men på följandet sträcka blev det totalstopp när den hala leran i en kurva fick honom att glida ner i ett djupt dike. Utan chans att komma upp på vägen igen tvingades han bryta årets Tour de Corse med bara en sträcka kvar.
- Det här var verkligen inte vår helg, säger Pontus besviket. Tyvärr är sådana här tävlingar något man får tåla ibland i rally, även om man aldrig vänjer sig vid det. När man är i mitt i det är man så taggad och vill bara fighta på varje sträcka. Men vi har ändå en del positivt att ta med oss härifrån, först och främst att vår Fabia R5 fungerade väldigt bra och att det gick riktigt fint på de sträckor där vi inte hade problem, men också erfarenheten. Som tur är så är det inte alltför ofta man kör i förhållanden som nu, men bra träning, det är det absolut.

Fram tills nu har Pontus uteslutande kört till sig toppresultat och slutat på pallen i alla årets tävlingar, både i WRC 2 och i Asia-Pacific Rally Championship, där han för bara ett par veckor sedan korades till mästare med ett event kvar i serien.
- Det har kanske gått för bra så det var väl dags att jämna ut det, säger Pontus med ett leende. Vi tar nya tag och ser fram emot nästa VM-tävling som går i Spanien om tre veckor. Vi har fortfarande chans på den totala pallen så nu är det upp till kamp. Förhoppningsvis har vi avverkat årets oflyt efter den här helgen!


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2015-10-04 17:53






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.