|
Heta strider när Sverige och SommarSerien körde i Nyköping. PRESSRELEASE
Inramningen kunde inte varit bättre när VOC Mekonomen Rally samlades för seriebatalj i Nyköping och ärevördiga Gästabudstrofén. Riktigt varmt och strålande sol från en klarblå himmel. Publik i mängder som njöt i fulla drag. Tom Kristensson fortsatte sitt segertåg i Elit A. André Nygren likaså i Cup. Liksom Elias Lundberg bland juniorerna. Men i Elit B fick favorittippade Frederik Eckhardt vika sig för Erik Stenberg som uppenbarligen stortrivdes på minst sagt utmanande sörmländska rallyvägar, vägar som precis som det historiska Gästabud som givit tävlingen sitt namn krävde sin tribut, den här gången dock inte till liv och lem utan lyckligtvis begränsat till plåt, blåmärken, stukande självförtroenden och hål i plånböcker. Även om inget av detta på något sätt ska förringas så är personskador förstås oändligt mycket värre. Karosser och bildelar finns det trots allt nya.
Sörmländska rallyvägar är omtalade för att vara luriga, fulla av utmaningar som inte heller riktigt går att fånga i en säkerhetsnot. Årets upplaga av Gästabudstrofén var inget undantag och rallyt krävde sin tribut.
– Lyckligtvis skedde inga personskador. En VOC Mekonomen Rallybil är en väldigt trygg och säker rallybil, allt av Volvos grundläggande säkerhetstänk intakt, deformationszoner lämnade orörda, samtidigt som den starka grundkonstruktionen kompletteras med burbåge, FIA-stolar och bälten. Och, även om förbundet efter märkliga turer till slut valde att backa på kravet på nackskydd så använder ändå det stora flertalet i klassen HANS- eller Hybridskydd ändå – mycket klokt att inte äventyra säkerheten, säger klassansvarig Roger Fransson.
Däremot måste man våga ifrågasätta rallypubliken.
–Rallyt hade i synnerhet en riktigt tuff sväng redan på dagens första sträcka, en vänster som nöp ordentligt samtidigt som vägen smalnade av. Efter tidiga avåkningar så ville besättningarna ställa sig och varna, att vinka ned, efterkommande ekipage. Då blev det en hotfull stämning från publiken på platsen. Istället ”hjälpte man till” så att bilarna drogs undan för att det inte skulle placeras ut någon triangel. På videoupptagningar som finns så hör man också hur publiken jublar och applåderar senare avåkningar, detta förstås samtidigt som de sker och därför långt innan man vet att förare och CoDriver klarat sig oskadda. Hur tänker sådana människor, eller ska jag säga gamar eller hyenor? Hur är man funtade? Var tappade man sin empati och sin medmänsklighet.
Hylla framgångarna, inte misslyckandena!
–Jag kan förstå spänningen. Jag kan också förstå att man jublar och hyllar de som hamnar i en situation men som med skicklighet reder ut den, precis som Tom Kristensson gör på bilden till det här reportaget. Hyllar den action som det bjuder på. Liksom att man hyllar fantastiska prestationer, max laddning utan tillbud. Men att man hyllar avåkningar med risk för personskador, det kan jag bara inte förstå. Vår sport måste vara unik i detta. Kan ni se framför er en störtloppspublik som jublar samtidigt som åkaren kör omkull? Eller en skridskopublik applådera då åkaren får ett felskär och faller? Eller applåderar då snowboardåkaren misslyckas med sitt trick? Hyllar höjdhopparen som river? Hur ska vi komma till rätta med detta och hylla prestationerna istället för misslyckandena? Jag har inga svar annat än kommunikation och utbildning av de breda massorna, ett tufft uppdrag.
Tom Kristensson igen i Elit A
Att spela på Tom Kristensson som vinnare i Elit A ger snart knappt pengarna tillbaka.
–Tom vann som jag förutspådde igen. Men nu har Kim Nilsson riktigt kommit över den vådliga flygturen nere i Osby, hittat tillbaka till tempot och han lyckades faktiskt också knipa två sträcksegrar under dagen. Daniel Andersson in på tredje plats.
Erik Stenberg i den lägre Elitklassen
I VOC Mekonomen Rally Elit B har Frederik Eckhardt dominerat sommarsäsongen totalt. Men i Nyköping fick han faktiskt vika sig.
–Erik Stenberg har haft en uppåtgående formkurva hela säsongen och nu klippte han till ordentligt med en välförtjänt seger. Med den i ryggen så tar han också ett rejält skutt uppåt i tabellerna. Per Allo på tredje plats hade klockan med sig den här gången och knep tredjeplatsen med en ynka tiondel före Tommy Larsson. Senast förlorade Allo sista pallplatsen med fyra tiondelar. Var det någon som tvekade på hur tufft det är i VOC Mekonomen Rally så kan hen sluta tveka nu.
André Nygren omutlig i Cupklassen
I VOC Mekonomen Rally C var det däremot inga överraskningar.
–André Nygren kör rallybil som om han inte gjort annat i hela sitt liv, ända har han ännu inte särskilt många starter på sitt CV. Det är bara att lyfta på kepsen för äkta talang då man ser den, och det ser varje sund rallyälskare i André. Dessutom var André återigen tredje tid totalt i den tuffa VOC Mekonomen Rallyklassen oavsett förarklass, bara slagen av Tom och Kim i Elit A, och det dessutom inte med mer än 6 respektive 10 sekunder. Imponerande! Fredrik Hagelin tvåa och Sebastian Johansson trea rejält jagade av Emil Andersson på fjärde plats.
Självklart Elias Lundberg i juniorklassen
Bland VOC Mekonomen Rallys helt fantastiska juniorer dominerar Elias Lundberg årets tillställningar och det saknas lämpliga ord för att beskriva denna supertalang.
–Men den här lördagen hade jätteduktiga Isac Nordström verkligen käkat taggtråd i minst en vecka. Och även om Elias vann alla sträckor så var Isac riktigt nära på fyra av dagens sex sträckor. Bra jobbat Isac! Kan inte heller lämna juniorerna utan att konstatera att Elias hade varit sexa i såväl A som B på sina tider, och ändå kör pojken onotat på dessa extremt svåra och luriga vägar. Hur gör han?
Tack Nyköping för ett fint rally. Fina om än tekniskt supersvåra sträckor. Härliga funktionärer. Bra serviceplats. Vi ses säkert snart igen.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2015-07-09 09:07
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |