|
Lahti omutlig när VinterSeriens körde final i Vännäs. PRESSRELEASE
Thomas Lahti var bestämd, i VOC Mekonomen Rallys vinterserie skulle han och ingen annan vinna högsta elitklassen. Efter en imponerande körning i finaltävlingen var det heller inget snack. Lika bestämd var unga jättetalangen Fredrik Jonasson i Elit B. Och i Cupklassen fick vi se ett genombrott av ännu yngre Simon Olsson. Ytterligare två förare med mycket ljus framtid som, precis som de flesta andra sentida svenska rallystjärnorna, väljer att kickstarta sina karriärer i VOC Mekonomen Rally.
Klassiska Vännäs Plåt rallyt var finalarenan för VinterSerien i VOC Mekonomen Rally. Ett rally med anor mycket långt tillbaka och ett arrangemang som Vännäs Plåt stött och gjort möjligt i hela 35 år – respekt! Här kan vi prata om långa relationer.
Årets upplaga bjöd på vägar i absolut toppklass, hela rallyt ett kanonarbete av Vännäs MK med tävlingsledare Leif Sjöström i spetsen (självklart med eget förflutet i VOC) och en i sammanhanget mycket liten men effektiv och hårt arbetande skara bakom honom.
Lahti vann och säkrade totalsegern i Elit A
Den förannonserade fajten mellan Tom Kristensson/Timmy Berntsson och Thomas Lahti/Tomas Wikström kom av sig. Återigen ställd inför ett för honom nytt underlag brast rutinen för unge Kristensson som till slut körde in på en blygsam sjätteplats i klassen.
Vinter, snö och is, är inte bara ett underlag utan en massa olika och man måste läsa vägen hela tiden. Det finns inga genvägar till att lära sig detta utan det är bara att samla rutin. Nästa gång Tom ställs inför det här underlaget så blir han livsfarlig, så lättlärd är bara en riktig talang förklarar klassansvarig Roger Fransson.
Nu stod istället den riktiga fajten för dagen mellan Lahti/Wikström och hemmaföraren superrutinerade Nils Östgård med CoDriver Fredrik Andrén.
Några av er kanske inte känner igen namnet Nils Östgård men om jag berättar att han till dess han gifte sig för ett par år sedan bar det stolta efternamnet Fransson så trillar säkert poletten ner, svensk mästare i tvåhjulsdrivna GrN så sent som 2010 och med en minst sagt diger meritlista i VOC. Och CoDriver Andrén är förstås ingen annan än VOC Mekonomen Rally-organisationens egna klippa, grundbult och klassansvarigs högra hand.
Bakom dessa två ekipage utmanade också Lahtis teamkompisar Lars Johansson/Mattias Smedberg stenhårt, men den här dagen var det helt enkelt inget att göra åt en mycket bestämd Thomas Lahti. Bara att lyfta på hatten och gratulera till såväl finalsegern som seger i VinterSerien Elit A.
Totalt i tabellen Lahti, före Kristensson med Erik Karlström på tredje plats.
Norrbotten före Skåne med Småland på tredje plats, det säger en hel del om bredden och den faktiska rikstäckningen på såväl den fantastiska VOC Mekonomen Rally-klassen som på klassens i sanning nationella serier.
Jonasson tog stabil seger både i final och totalt i Elit B
I den lägre elitklassen så blev Fredrik Jonasson och CoDriver Jimmy Nesterud stenhårt utmanade av Patrik Westerberg/Ida Bood. På dagens femte sträcka tog dock striden slut, Patrik gled ut i en tvär högerkurva, satt fast i mer än åtta minuter, och dagen var förstörd för Patrik.
Patrik och Ida var tvungna att vinna finalen för att ha en chans att utmana Fredrik och Jimmy som i alla händelser satt i guldsits och bara behövde komma fyra för att definitivt säkra segern. Nåja, bara och bara! Och Westerberg tog i ordentligt, ledde totalt fram till sin avåkning, men behöver ändå inte gräma sig alltför mycket. Jonasson åkte nämligen klokt och stabilt och hade i alla händelser säkrat segern. Med Westerberg borta så kunde han också avsluta i stor stil och vinna finaltävlingen framför hemmaåkarna Daniel Jonsson/Mats Jonsson och med Erik Wiklund/Tommy Berggren på tredje plats.
Totalt i Elit B så vinner Fredrik Jonasson före Patrik Westerberg och, hör och häpna, med klassansvariga Roger Fransson/Charlott Holmqvist på tredje plats.
Kan heller inte låta bli att konstatera att klassansvariga avslutade säsongen med stil och var faktiskt snabbast av alla oavsett förarklass på finaltävlingens sista sträcka, lite sent att vakna till liv kan man tycka.
Simon Olsson ett nytt genombrott i Cupklassen
Det är nära mellan stjärnfödslar i VOC Mekonomen Rally.
I stort sett varje tävling den senaste tiden har vi sett nya stjärnämnen födas, det är superhäftigt. I Vännäs var det hemmasonen Simon Olsson som visade klass och gav en försmak av vad som komma skall. Simon kompetent vägledd av Lars Fahlesson dominerade och åkte på topp tider totalt. Hemmavägar säger någon, men det håller inte som förklaring! Unge Simon har knappt hunnit tävla på dessa vägar. Förklaringen är istället ren och skär talang och en extremt brant utvecklingskurva. Jag vet att Simon och temat kring honom kämpar att få ihop budget för att kunna köra SverigeSeriens sommartävlingar, hoppas verkligen att de får ihop det, det är Simon verkligen värd.
Per Ström med CoDriver Kim Mastad utmanade.
Att Per är väldigt snabb vet vi sedan tidigare. Men den här dagen rådde han inte på Simon. När sedan växellådan rasade för Per på dagens nästa sista sträcka så var han definitivt ute ur bilden, med redan innan detta så ledde Simon med dryga 20 sekunder. Synd att de inte fick tävla ända in över mållinjen.
I VinterSerien totalt vinner André Nygren före Per Ström och med Simon Olsson på tredje plats.
Dags att sammanfatta VinterSerien
VOC Mekonomen Rally kan se tillbaka på en riktigt fin återuppstånden VinterSerie, rakt igenom kanonfina tävlingar och hårda fajter ända in till mållinjen. Vi avvaktar förstås förarnas återkoppling men ambitionen är att även arrangera en VinterSerie även nästa säsong.
Tack till alla iblandade och extra stort tack till MK Ratten, Härjedalens AK och Vännäs MK för att ni tillhandahöll arenorna för drabbningarna. Och ett lika stort grattis till alla pristagare.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2015-02-17 17:18
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |