NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @tWorld
© @tWorld
Pontus Tidemand och Emil Axelsson slutar femma i WRC2 klassen.
Pontus Tidemand imponerade i Rally Sweden.

Rally Sweden fick äntligen se en svensk ledare när Pontus Tidemand - sittandes i en WRC 2-bil - tog en sensationell totalledning efter Rally Swedens öppningssträcka på torsdagen. En avåkning grusade vinsthoppet, men Pontus tog alla chanser att visa sin snabbhet och gjorde det mesta av sin position. Resultatet blev en femteplats och flest sträckvinster i klassen.

Pontus Tidemand kunde inte ha fått en bättre start på sitt Rally Sweden. Redan på torsdagsförmiddagens shakedown infann sig en skön känsla i hans M-Sportdrivna Ford Fiesta RRC som han nu för första gången tävlade med. På kvällens inledande superspecial på Färjestadstravet i Karlstad lyckades han slå allas förväntningar genom att sätta en rekordsnabb tid som inte ens de mest rutinerade WRC-förarna kunde överträffa. Därmed tog han för första gången totalledningen i ett VM-rally inför en jublande hemmapublik.

– Det var en otrolig känsla att få min första sträckvinst i WRC och samtidigt få ta täten, säger Pontus. Vi hade bra attack, men att det skulle gå så bra hade jag inte förväntat mig, särskilt inte med en WRC2-bil. Extra kul var det förstås att kunna glädja publiken! Helt klart en kväll jag kommer att minnas.

Med full koncentration på utmaningarna som väntade, började Pontus fredagen med säker körning för att successivt öka attacken och stärka sin position för varje sträcka. Han hade en stabil andraplats med siktet inställt på att jaga förstaplatsen när han hamnade i trubbel på rallyts sjunde sträcka. En lång sladd blev till en avåkning och Pontus blev fast i diket tills hjälpsamma åskådare kom till undsättning. Incidenten kostade honom närmare fem och en halv minut och han halkade ner till tionde plats.

– Vi gjorde ett misstag som fick stora konsekvenser, säger Pontus. Det händer så snabbt i den här sporten och man kan inte gå tillbaka och ändra det. Luften går lite ur en och man blir självklart jättebesviken, men vi valde att fokusera vår frustration på att göra så bra som möjligt ifrån oss på de återstående sträckorna och bjuda publiken på en ordentlig show ute i skogen.

Den positiva inställningen visade sig vara helt rätt knep för att börja klättringen uppåt – redan på följande sträcka blev det en solklar sträckvinst med över 12 sekunders marginal till tvåan. Han kammade hem ytterligare en sträckvinst innan nattuppehållet och planen för resten av helgen var glasklar: att prestera på varje sträcka och jaga sträckvinster, något Pontus klarade med bravur. På lördagen var han snabbast på fem av åtta sträckor och vid dagens slut hade tidsglappet krympt till lite över fyra minuter, vilket placerade Pontus och Emil på en sjätte plats i klassen.

På söndagen knappade de genomsnittligt in omkring tio sekunder per sträcka och när de tre avslutande sträckorna var avklarade hade de avancerat till femteplatsen, med endast tre sekunder upp till fjärde plats och 16 sekunder till tredjeplatsen.

– Man önskar nästan att det hade varit någon sträcka till, då hade vi kunnat nå pallen, säger Pontus med ett leende. Men vi har trots allt haft en väldigt bra helg och hade det inte varit för avåkningen så hade den varit perfekt. Det här var kanske inte resultatet vi siktade på, men vi har gjort absolut allt vi kunnat. Vi tar ändå med oss ett gäng sträckvinster, en bra känsla med bilen och ett fantastiskt teamwork. Vi vet att vi har kapaciteten att vara snabbast och det stärker oss inför den kommande säsongen.

Totalt blev det hela tio sträckvinster och sju andratider för Pontus på de 21 specialsträckorna. Han gjorde också en imponerande upphämtning på nästan två minuter under rallyts två sista dagar.

Publicerad: 2015-02-15 20:23






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.