NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @tWorld
© @tWorld
Pontus Tidemand och Emil Axelsson slutar femma i WRC2 klassen.
Pontus Tidemand imponerade i Rally Sweden.

Rally Sweden fick äntligen se en svensk ledare när Pontus Tidemand - sittandes i en WRC 2-bil - tog en sensationell totalledning efter Rally Swedens öppningssträcka på torsdagen. En avåkning grusade vinsthoppet, men Pontus tog alla chanser att visa sin snabbhet och gjorde det mesta av sin position. Resultatet blev en femteplats och flest sträckvinster i klassen.

Pontus Tidemand kunde inte ha fått en bättre start på sitt Rally Sweden. Redan på torsdagsförmiddagens shakedown infann sig en skön känsla i hans M-Sportdrivna Ford Fiesta RRC som han nu för första gången tävlade med. På kvällens inledande superspecial på Färjestadstravet i Karlstad lyckades han slå allas förväntningar genom att sätta en rekordsnabb tid som inte ens de mest rutinerade WRC-förarna kunde överträffa. Därmed tog han för första gången totalledningen i ett VM-rally inför en jublande hemmapublik.

– Det var en otrolig känsla att få min första sträckvinst i WRC och samtidigt få ta täten, säger Pontus. Vi hade bra attack, men att det skulle gå så bra hade jag inte förväntat mig, särskilt inte med en WRC2-bil. Extra kul var det förstås att kunna glädja publiken! Helt klart en kväll jag kommer att minnas.

Med full koncentration på utmaningarna som väntade, började Pontus fredagen med säker körning för att successivt öka attacken och stärka sin position för varje sträcka. Han hade en stabil andraplats med siktet inställt på att jaga förstaplatsen när han hamnade i trubbel på rallyts sjunde sträcka. En lång sladd blev till en avåkning och Pontus blev fast i diket tills hjälpsamma åskådare kom till undsättning. Incidenten kostade honom närmare fem och en halv minut och han halkade ner till tionde plats.

– Vi gjorde ett misstag som fick stora konsekvenser, säger Pontus. Det händer så snabbt i den här sporten och man kan inte gå tillbaka och ändra det. Luften går lite ur en och man blir självklart jättebesviken, men vi valde att fokusera vår frustration på att göra så bra som möjligt ifrån oss på de återstående sträckorna och bjuda publiken på en ordentlig show ute i skogen.

Den positiva inställningen visade sig vara helt rätt knep för att börja klättringen uppåt – redan på följande sträcka blev det en solklar sträckvinst med över 12 sekunders marginal till tvåan. Han kammade hem ytterligare en sträckvinst innan nattuppehållet och planen för resten av helgen var glasklar: att prestera på varje sträcka och jaga sträckvinster, något Pontus klarade med bravur. På lördagen var han snabbast på fem av åtta sträckor och vid dagens slut hade tidsglappet krympt till lite över fyra minuter, vilket placerade Pontus och Emil på en sjätte plats i klassen.

På söndagen knappade de genomsnittligt in omkring tio sekunder per sträcka och när de tre avslutande sträckorna var avklarade hade de avancerat till femteplatsen, med endast tre sekunder upp till fjärde plats och 16 sekunder till tredjeplatsen.

– Man önskar nästan att det hade varit någon sträcka till, då hade vi kunnat nå pallen, säger Pontus med ett leende. Men vi har trots allt haft en väldigt bra helg och hade det inte varit för avåkningen så hade den varit perfekt. Det här var kanske inte resultatet vi siktade på, men vi har gjort absolut allt vi kunnat. Vi tar ändå med oss ett gäng sträckvinster, en bra känsla med bilen och ett fantastiskt teamwork. Vi vet att vi har kapaciteten att vara snabbast och det stärker oss inför den kommande säsongen.

Totalt blev det hela tio sträckvinster och sju andratider för Pontus på de 21 specialsträckorna. Han gjorde också en imponerande upphämtning på nästan två minuter under rallyts två sista dagar.

Publicerad:






Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seGnesta MK kör Runt Mjölkpallen Pokalen där Klassiska & Historiska Rallycupen, RM för Historiska Rallybilar och Finess Onotade Rallyserie kör om poäng under lördagen. Där väntar 35km special som är fördelat på två sträckor som går dubbelt.

Ett 50-tal ut genom Appendix K klasserna, klassen 1962-196...

Publicerad: 2025-09-19 05:55:02


SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
© Nils-Brage Pettersson.På lördag den 20 september återkommer Rikspokalen i SMK Örebros regi efter 1 års timeout. Cirka 75 ekipage kommer att ge sig ut på fyra specialsträckor, varav en körs två gånger. Årets tävling är också final i Västra Bilsportförbundets distriktsmästerskap.

Start- och målplats är Nordkalk i Glansh...

Publicerad: 2025-09-18 20:53:19


70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Rikspokalen hos SMK Örebro körs som final i Västras DM som haft en tuff höst med tätt om tävlingar kör med tunt startfält. Tre mil special med totalt fyra sträckor, tre olika under lördagen för de 75 startande.

Totalt elva åkare för 4wd genom tre klasser, endast Mitsubishi i A-klassen d...

Publicerad: 2025-09-18 18:35:54


Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
© emotorsport.seSupercupen och Upplands DM kör Wez-Mek Pokalen hos MK Tierp, 37km special fördelat på fyra sträckor under lördagen för de 70-talet tävlande.

Närmare tio för 4wd klasserna där Fredrik Grahn, Stig Andervang och Anders Lundkvist möts i R5-klassen, för de äldre bilarna Magnus Proos, Björn Jacobson oc...

Publicerad: 2025-09-18 12:45:52


Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
© emotorsport.seI Falerumsbacken åker Åtvidabergs MK deltävling i Östergötlands RS-DM under lördagen, backen på 1,2km körs tre gånger. Söndagen bjuder på ny tävling, då som lagtävling med samma upplägg. Närmare 70 bilar går för lördagens tävling medans det är 20 bilar som går för söndagens race - flera som då dubbl...

Publicerad: 2025-09-18 11:02:18


Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
© emotorsport.seTEAB Racet hos Orust BSK lockade dåligt, men arrangören vill köra och gör om, en lokaltävling och fyra åk istället för tre för dem som kommer till rallyts två sträckor.

Tunt med nio anmälda ännu, Heidi Ryrlén och Urban Andersson går för 4wd - till 2wd kommer Bjarne Rutgersson. Lennart Söderqvist,...

Publicerad: 2025-09-18 10:11:40


Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
© Andreas Haraldsson.Efter fjolårets succé för sprinttävling så har Rönne MK uppgraderat till en vanlig och större rallytävling. Namnet på tävlingen är Henkas Grus & Betong Rallyt. Den körs 4:e oktober med 3 sträckor som körs 2 gånger, 34km special. Ett samarbete med MK Ran har gjort att vi kan använda Tyckebanan som st...

Publicerad: 2025-09-18 08:58:42


Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
© emotorsport.seLikt maj är också september fullmatad med tävlingar, en intensiv period som självklart tar på de tävlande och skapar mindre startfält under perioderna, sju tävlingar kommande helg där sex av dem går under lördagen och många slåss i samma upptagningsområde.

Trots det kastar sig 434 tävlande ut i l...

Publicerad: 2025-09-18 06:01:28


Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
© Norges Bilsportforbund.Final väntar i Norska Mästerskapet med Rally Hedemarken hos NMK Hamar för de knappt 60 tävlande. Åtta sträckor på nästan lika många mil, fyra kända sträckor går dubbelt, sist i loopen Rokosjøen med utmanande Engseth hoppet och de efterföljande lyften in mot mål.

Åtta bilar ut i internationella 4w...

Publicerad: 2025-09-17 14:11:06


Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
© emotorsport.seFinal för Svenska RallyCupen den 27:e september, Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK med start & mål i Boxholm. Ikväll klockan 18:00 stänger anmälan för tävlingen, det tävlas också för Östergötlands DM, Smålands DM, Gotlands DM och Stockholms DM.

Kom ihåg några av punkterna ur reglerna infö...

Publicerad: 2025-09-17 11:48:32


Tidigare nyheter:
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.
Fullmatad rallyhelg, 434 ekipage ute i lördagens rallyn.
Norska rallyfinal i Rally Hedemarken, Svenska ekipage i rallyt.
Anmälan stänger ikväll för Marknadsnatta, missa inte anmälan!
Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.