Rally reportage från 2002
Här kan ni läsa reportage om rallytävlingar som vi besökt under året 2002. Här
kommer vi att skriva rapporter och reportage från de olika tävlingarna. Vi hoppas
kunna leverera resultat också men det är inte alltid säkert att vi sett dem när detta
skrivs så därav kan resultatmässiga fel finnas. Vill ni läsa reportage från tävlingar
som vi varit på tidigare år så finner ni det under "Resultat" och sedan "Historia 2000-".
Tävlingar 2002:
02-11-30: Polkatrofén, Gränna MK.
Årets final i Energicupen var Gränna MK´s deltävling Polkatrofén. Tävlingen skulle köras över 1 ss som skulle köras två gånger och så två olika SP. Tyvärr fick man plocka bort en SP p.g.a. en olycka där ambulans tvingades in. Sträckorna var hala redan från början efter det kalla vädret och snön hade också börjat falla. Hans Gustavsson i sin Skoda vann första sträckan med en sekund till Jan Hagberg och VOC åkaren Anders Jangeby. På den första SP´n som förarna fick åka var åter Gustavsson en sekund före Hagberg. Den sista sträckan som för övrigt körde som ss1 också så delade här Gustavsson och Hagberg tid så att Gustavsson vann där med med två sekunder över Hagberg. Trea slutade Mikael Eriksson 7 sekunder efter Hagberg. Samma sluttid som Eriksson hade för övrigt Pontus Mejving. Femma slutade Anders Jangeby men om han inte fått 5 sekunders tidstillägg så hade han varit total trea. I klass 1 så var Jangeby snabbast hela dagen och tvåa i klassen slutade Tony Larsson och trea Kristian Gustavsson.
Energicupen vanns här med av Mathias Modin som för övrigt bara blev 15:e man i sista deltävlingen. Han vann cupen 12 poäng före Henrik Lennartsson. Trea slutade Donald Guander och Hans Gustavsson fyra. Femma slutade Joakim Hallqvist och han vann där med klass 1 för grupp E och VOC bilar. Tvåa i den klassen blev Kristian Gustavsson. En poäng efter honom följde Anders Jangeby och Tony Larsson.
02-11-08: Citroén rallyt, Gränna MK / Norrahammars MK.
När arrangörsklubbarna tvingades ställa in Vätternrallyt p.g.a. att det krockade med SSM/DM finalen så bestämmde man sig ändå för att annordna en tävling fast på annat datum. Det blev Citroén rallyt. Man skulle köra tre sträckor två gånger. Man hade fått in många bra förare i anmälningslistan, bl.a. norrmännen Martin Stenshorne och Tord Linnerud. Tyvärr kom aldrig Linnerud och många andra till start därför att vädret inte var det bästa. Dagen innan hade snön fallit och isen låg på vägarna. Men isen släppte efter bara några bilarna och vägarna blev bra. Så de som inte ställde upp borde nog ångrat sitt beslut eftersom det kunde tagit det lugnt första varvet och sedan kört fullt när man körde sträckorna en andra gång. Martin Stenshorne var klassnabbast den första sträckan men de flesta tvåhjulsdrivna var före p.g.a. att de startade efter och då var vägarna mycket bättre. Även andra sträckan vann Martin. Tredje sträckan tog Glenn Ström hem men efter det så tog Stenshorne hem resterande sträckor och vann därmed tävlingen. I grupp H bland a-förarna så var det Pierre Fransson som var snabbast för 940 åkaren Bengt Abrahamsson på första sträckan. Andra sträckan vann Abrahamsson före Jan Kristiansson. Tredje sträckan vann åter Abrahamsson men den här gången före Kjell Fransson. Fjärdesträckan vann Kjell och näst sista sträckan vann Mattis Olsson. Avgörande sträckan tog Abrahamsson hem strax före Kjell Fransson. Bengt Abrahamsson vann klassen före Kjell Fransson, trea slutade Jan Kristiansson och fyra Mattis Olsson. Grupp E vanns av Kristian Gustavsson före Tobias Kjell i föredetta Magnus Robertssons Volvo 740. B-grupp H vanns av Jonas Åkesson före Martin Liljeblad. C-förarnas grupp H vanns av Andreas Jonsson före Joakim Södergren.
02-10-26: Marknadsnatta, VÖMK. ÖÖM/DM och Suzuki Cup.
ÖÖM final var som vanligt Marknadsnatta. Man körde 4 sträckor. Redan innan tävlingen började så kom många med ihoplappade bilar och efter tävlingen lär det inte blivit färre. På ss2 så fanns bland annat ett riktigt avåkarställe där över 10 bilar fick parkera och minst lika många kunde linka sig till målet. Även sista hade ett riktigt lurigt parti. Där satte bl.a. Per-Åke Forsman sin BMW 2002:a i en gran. Hade han åkt av en meter tidigare så hade nog bilen fått stå där för evigt långt ner i skogen för där var nämligen mer eller mindre ett stup rätt ner. Även många andra hade problem i dessa svängar där många mer eller mindre körde över stock och sten. På den första sträckan så var det Tobias Gustavsson som var snabbast med sin Mitsubishi. Även på andra plats var det Mitsubishi och det genom Pierre Andersson. Även den andra sträckan hade samma resultat. Inför den tredje och längsta sträckan så var det Pierre som gasade värst och slog Tobias med 7 sekunder och Martin Stenshorne var enbart 0,1 sekund efter Tobias. Sista sträckan var riktigt kort och den vann också Pierre före Tobias och Martin. Pierre vann tävlingen före just Tobias och den tillreste norrmannen Martin. I grupp H bland a-förarna så var det göteborgaren Anders Persson som var snabbast men tyvärr tvingades han bryta på den tredje sträckan. Tyvärr fick Kjell Fransson punktering på första sträckan vilket gjorde att han tappade mycket tid till täten. På den andra sträckan så var han snabbast men enbart 0,3 sekunder före Mats Persson som var god sträcktvåa men han bröt också tävlingen på den tredje sträckan. Kjell Fransson vann även den tredje sträckan sekunden före Kent Larsson. Den avslutande sträckan vann 940 åkaren Daniel Damberg som tyvärr hade problem med bilen på första sträckan och tappade dyrbara minuter på den annars hade han varit med bra i täten. Nu var det Kent Larsson som vann grupp H före Kjell Fransson och Timo Huvonen. Grupp H bland b-förarna vanns av Henrik Johansson före Roland Eliasson. C-förarnas grupp H vanns av Robban Lindell före Johan Jonsson.
02-10-06: FRRC-Specialen, Jönköpings MK. Energicupen.
Näst sista deltävlingen i Energicupen kördes på Tabergsbanan. Tävlingen kördes över tre sträckor. Första och andra SP´n kördes tre varv. Fast det var olika slingor man körde på första och andra sträckan. Den tredje sträckan körde man tre varv med olika slingor på folkrace och rallycrossbanan. Första sträckan så vann Hans "Gas" Gustavsson en sekund före Johan Danielsson och Sven Gustavsson. Skillingaryds Henrik Lennartsson hade säkert kunnat ta sträcksegern men han gick upp för långt på en jordvall i sista kurvan vilket resulterade i en tvåhjulning. Efter en balansakt på två hjul tippade bilen till slut över och rullade ett varv och han fick till slut maxtid. Bästa tid på andra sträckan delade Pierre Fransson och Pierre Thulin. Här passade även Anders Melin på att ändra om fronten på Johan Danielssons bil. Där efter så var det dags för Johan att ta över ratten och han möblerade om hela bakpartiet ordentligt i samma sväng så ekipaget fick bryta tävlingen. Inför sista och avgörande sträckan så var det Hans och Thulin det stod emellan. Hans gasade värst på sista sträckan med sin Felicia och vann sträckan en sekund före Grännas Donald Guander. Thulin var tre sekunder efter och tävlingen var avgjord. Hans "Gas" Gustavsson vann tävlingen tre sekunder före Pierre Thulin. Trea slutade tävlingens enda fyrhjulsdrivna bil med Sven-Erik Kjäll bakom ratten. I klassen för grupp E och VOC så vann Joakim Hallqvist första sträckan. Anders Jangeby och Johan Bergstrand delade tid på de två sista sträckorna. På andra sträckan så var de två sekunder före Hallqvist som sedan fick vinna sista sträckan. Joakim Hallqvist vann klassen men delade totaltid med Jangeby men han var efter på första sträckan. En sekund efter dessa var Bergstrand som där med blev trea.
02-09-14: Dackefejden, Wäxjö MS. SSM/DM.
Finalen i Syd Svenska Mästerskapet och DM arrangerades av Wäxjö MS och sin klassiska tävling Dackefejden. I år körde man över 6 sträckor av varierande kvalité. Delar av första sträckan var sönder efter det att föråkarna kört. Men annars verkade den fin med mycket rak och snabb väg fram till detta parti som var smalt och bökigt. Den inledande sträckan vann Mats "Hoppe" Karlsson före Leif Nilsson och en vilt laddande Joakim Carlström. Även de tre efterföljande sträckorna vann Karlsson. Femte sträckan fick Leif Nilsson vinna före Karlsson. Sista sträckan delade Mats Karlsson och Leif Nilsson strax före Åke Jackobsson och Bengt Thorsell som också delade tid. Mats Karlsson vann klassen och även totalt. Två slutade Leif Nilsson och efter honom följde Åke Jackobsson, Bengt Thorsell, Joakim Carlström och Urban Stacke. I grupp H2wd så var John Nilsson, Kjell Fransson och Tomas Norqvist de största favoriterna. Norqvist var klart snabbast på första sträckan och andra sträckan var han trea och då efter David Pettersson och Kjell Fransson. Den tredje och längsta sträckan vann Per-Ola Chronwall före Nilsson och Pettersson. Fjärde sträckan vann Pettersson före Nilsson och Norqvist. På näst sista sträckan så visade Kjell Fransson åter att han kunde vara snabbast. Han vann sträckan men hade tappat för många sekunder på föregående sträckor vilket gjorde att han var en bit efter. Sista sträckan delade Nilsson och Pettersson bästa tid på. John Nilsson vann klassen två sekunder före Tomas Norqvist. Trea var David Pettersson. Fyra slutade Per-Ola Chronvall och femma Daniel Jansson. Nya Veteranklassen vann Mikael Ring före Christer Sjögeby. I grupp E så var Magnus Robertsson snabbast körmässigt men han blev till slut utesluten. Jerry Gustavsson från hemmaklubben vann istället före Ronny Karlsson. Mats Svensson vann B grupp H2wd och Henrik Lennartsson vann c grupp H före Torbjörn Magnusson.
02-09-14: Retursladden, Kinds MK. Energicupen.
Retursladden var årets femte deltävling i Energicupen. Tävlingen kördes över 3 sträckor där första och sista var den samma. Sträckorna var blandade med både snabba och långsamma partier. Första och inledande sträckan vanns av hemmaföraren Kristian Johansson med 4 sekunders marginal till Henrik Lennartsson. Pierre Thulin var trea på sträckan och Jocke Hallqvist var delad fyra. Tävlingens andra sträcka vanns också den av Kristian Johansson med sin Corolla. Han var två sekunder före Lennartsson och ytterligare tre före Sune Svensson och Joakim Hallqvist. . Inför sista och avgörande sträckan så ledde Kristian Johansson med 9 sekunder före Lennartsson som i sin tur hade 8 sekunder bak till Pierre Thulin. Fyra var Svensson 3 sekunder efter Thulin. Sista sträckan vanns av Lennartsson medans Kristian totalmissade. Han gjorde bl.a en stoppsladd mitt på sträckan. Han tappade så mycket tid på sträckan att han föll till fjärde plats i klassen och femma totalt. Trea slutade Sune Svensson eftersom han och Thulin hade samma sluttid men Thulin var snabbast av dem båda på första sträckan. Vann tävlingen gjorde Henrik Lennartsson med 16 sekunders marginal. I klassen för grupp E och Voc bilar vann Joakim Hallqvist enkelt med en segermarginal på 36 sekunder till tvåan Sven-Åke Angerd. Hallqvists tid räckte till en total fjärdeplats.
02-09-14: Lill Eken, SMK Eksjö. Energicupen.
SMK Eksjös bidrag till Energicupen var tävlingen Lill Eken som kördes på Ränneslätt. Tävlingen bestod av 2 sträckor som kördes två gånger. Segerfavorit var självklart VM åkaren Daniel Carlsson som nu körde Mitsubishi Lancer EVO7:an. Så slaget skulle istället bli om andraplatsen och där fanns flera förare som kunde vara med. Corollaåkaren Kristian Johansson men även Sune Svensson, Mathias Modin, Jonas Bloom och Tony "Roten" Jansson. På den första sträckan så vann Daniel Carlsson enkelt med 15 sekunder över Kristian Johansson. "Roten" var god sträcktrea efter vilt genande i varje sväng. På den andrasträckan var också Kristian tvåa 19 sekunder efter Daniel. Trea var åter "Roten" och fyra var Sune Svensson. När man nu gick in på det andra varvet med sträckorna så körde Daniel 5 sekunder snabbare än första varvet. Tvåa på sträckan var Sune Svensson och trea Henrik Lennartsson. Kristian Johansson körde här av och fick bryta på platsen. Sista och avgörande sträckan vann åter Daniel Carlsson och han förbättrade tiden med 11 sekunder. Tvåa Sune Svensson och trea Mathias Modin 1 sekund före Jonas Bloom. Daniel Carlsson vann där med tävlingen före Sune Svensson, Tony "Roten" Jansson, Henrik Lennartsson, Jonas Bloom, Mathias Modin. I klassen för grupp E, VOC och a/n 0-1400 så hade Kristian Gustavsson god chans att ta över ledningen i klassen eftersom ledande Joakim Hallqvist inte hade hunnit kolla upp felet på bilen efter tysklandsresan. På den första sträckan så var Anders Jangeby klass snabbast före Tony Larsson och Johan Friman som var 1 sekund efter. På andra sträckan så delade Johan Friman och Tony Larsson snabbaste tid. Här var Jangeby och Oliver Axelsson 1 sekund efter. Tredjesträckan vann Jangeby enkelt med hela 2 sekunder till Tony Larsson och ytterligare två till Friman. Fjärde och verkligen avgörande sträckan vanns Friman som hade en sekund bak till Jangeby som där med tog segern. Trea på sista sträckan var Tony Larsson. Anders Jangeby vann som sagt klassen tre sekunder före Starlet åkaren Johan Friman som hade Tony Larsson en sekunde efter sig. Fyra slutade Niclas Melin hela 19 sekunder efter Tony Larsson. Eftersom Kristian Gustavsson inte kom imål så fick Joakim Hallqvist behålla sin ledning i klassen men nu har han bara tre poängs försprång till Tony Larsson.
02-09-08: Östgötarallyt, Östgötaklubbarna. SM/RM.
Årets näst sista deltävling i Rally SM/RM kördes i Östgötarallyt som hade start och mål i Linköping. Bansträckningen var lagd så att två "publiksträckor" kördes på Sviesta under fredagskvällen. Då kördes också en skogssträcka. Unde lördagen körde 7 sträckor i skogarna mellan Linköping och Åtvidaberg. Vägarna var bra, undantaget av vissa ställen, starten på ss8 var bl.a. uppkörd efter enbart några startande. Vägarna var krogia utöver det vanliga vilket orsakade en del problem för förarna. Den första sträckan på lördagen vanns av Dick Wicksell före Mats Jonsson. Dagens femte sträcka orsakde stora problem. Ca 14 bilar blev kvar på sträckan och några lyckades ta sig från sträckan men bröt där efter. Många förare rullade här inne medans andra nöjde sig med att enbart köra av. Andreas Eriksson rullade sin Ford Puma så illa att den blev liggandes på vägen och man tvingades stoppa sträckan för att röja bort en del bilar. Även de resterande sträckorna var problemfyllda för många förare så enbart 45 bilar tog sig till målet av de ca 85 som startade. Mats Jonsson vann tävlingen före Mats Thorszelius som spurtade om Dick Wicksell andra dagen. Det skiljde bara 0,1 sekunder till Thorszelius fördel. Wicksell alltså trea och Kjell Hansson fyra i A8 klassen fast bara 12:a totalt. Fyra totalt och bäste N4 bil var Tobias Johansson före Jonas Wigren och Martin Hjelmar. Bäste F1 bil blev Mattias Aronsson före Christer Steen. F2 vanns av Stefan Jonsson före Johnny Eriksson. Simon Johansson vann N2 klassen före Peter Fredriksson. N1 vanns åter av Tobias Söderqvist. Rm klassen H4wd vanns av Joakim Noren som belv 15:e totalt. Bäste tvåhjulsdrivna ekipage i H klassen var Håkan Gustavsson från Carlsborgs MK.
02-08-31: Skilling 50, Skillingaryds MK. Energicupen.
Nu har årets tredje deltävling i Energicupen körts. Denna gång var det Skillingaryds MK som arrangerade sin tävling Skilling 50. Tävlingen hade tre sträckor som alla gick på skjutfältet. Delar av den första sträckan användes också som ss3 vilket gjorde att publiken inte behövde flytta sig så mycket för att se förarna två gånger. Denna gång fanns det ett gäng förare som kunde vinna. Bl.a. förra deltävlingens segrare Kristian Johansson men även hemmaföraren Henrik Lennartsson och Emådalens Jonas Nelson. Men även tävlingens enda fyrhjulsdrivna ekipage med Sven-Erik Kjäll bakom ratten skulle kanske kunna ge sig in i segerstriden. Förste man att bryta tävlingen var Pontus Mejving som passade på att rulla sin Volvo 140 en bit in på första sträckan. Denna sväng ställde också till problem för andra men inte lika mycket som för Mejving. Den som vann första sträckan var Jonas Nelson och han vann sträckan med 2 sekunder före Christian Svensson och ytterligare 2 sekunder före Henrik Lennartsson. Även den andra sträckan vanns av Jonas Nelson i sin Ascona B. Men här var bara segermarginalen 1 sekund till Anderstorpan Tobias Svensson och trea var åter igen Henrik Lennartsson. På den andra sträckan så bröt bl.a. Sven-Erik Kjäll och hemmaföraren Johan Westergren. När sedan den sista och avgörande sträckan skulle köras så bröt ett regnväder utöver det vanliga ut. Detta när de första skulle starta på sträckan. Detta gjorde att de som skulle starta sent kunde byta till andra däck och ha fördel av det. Även den här sträckan vanns av Emådalens Jonas Nelson som där med tog tre sträcksegrar och vann tävlingen med 12 sekunder till Skillingaryds Henrik Lennartsson som var tvåa på sista sträckan. Endast en sekund efter honom slutade Mathias Modin med co-driver Fredrik Livh. Dessa blev även trea totalt i tävlingen 13 sekunder efter Lennartsson och fyra blev Tobias Svensson från Anderstorp. Lennartsson tog där med 25 poäng i cuptabellen eftersom bara förare från någon av Energicupens medlemsklubbar får räkna poäng. Den nuvarande tabelledaren Mathias Modin från Nässjö RC tog därmed och ökade ut ledningen i cupen. Femma slutade Pierre Thulin och sedan följde Peder Hadarsson, Hans Gustavsson, Magnus Carlsson. I klassen för gruppE, VOC och a/n 0-1400 så vann denna gång Tony Larsson före Andreas Magnusson, Morgan Bengtsson och Kristian Gustavsson.
02-08-25: Stenbocksrundan, Boxholms MK. ÖÖM, VOC sverigeserien.
Näst sista deltävlingen i ÖÖM för året var Stenbcksrundan som arrangerades av Boxholms MK. De hade skrapat ihop 4 sträckor vilka man skulle akta sig för att vara utanför om man ville ha en hel bil. Första sträckan var den sträcka som man använt några år tidigare och är välkänd bland de förare som åkt tävlingen förut. Årets tävling ingick i VOC Sverigeserien och ÖÖM. Trots detta så var det bara ett 140-tal startande. I "värstingklassen", d.v.s. de fyrhjulsdrivna bilarna, var Eddie Hörbing, Mats Thorzselius och Mats "Hoppe" Karlsson favoriter till segern. Tyvärr kom aldrig Thorzselius till start så då var de bara två kvar, fast man ska ju aldrig räkna bort Micke Lindqvist. Det var Hörbing som inledde bäst och var snabbast. Mats "Hoppe" Karlsson var bara tre sekunder efter Hörbing vid vår tidtagning där man inte ens kört halva sträckan. Men strax efter så kom "Hoppe" gående tillbaka för de hade brutit vid vägbytet mitt på sträckan. De hade nämligen fått punktering och bört då tävlingen. Troligen så var det den sten som man hört många andra kört punktering på. Efter att "Hoppe" brutit så var segern klar för Eddie som i stort sett bara kunde finåka imål. Tvåa i klassen var Micke Lindqvist som var nästan 40 sekunder efter Hörbing. Trea Joakim Noren och fyra Jimmy Joge. Femma i klassen och ca 14 minuter efter Eddie slutade Jari Saarinen som stått väldigt länge inne på en sträcka. Blande de tvåhjulsdrivna bilarna i grupp H så var det den omöjlige Leif Peterson som drog upp det värsta tempot på den inledande sträckan. Danne Damberg ett par sekunder efter vid vår mellantid men denna tvingades sedan bryta tävlingen. Den andre 940 åkaren Timo Huvonen hade fått fel på bilen redan på första sträckan och även han bröt. Leif som ledde stort gjorde som vanligt ingen fegkörning imål utan laddade för allt vad han kunde på sista sträckan där vi stod och fick mer eller mindre publikens jubel för sin patenterade speedwayssväng. Leif körde ju då för att få en så bra total placering som möjligt för att kunna dra ifrån i tabellen som han leder. Näst snabbaste A grupp H bil var Jonas Nelson i sin Ascona, över minuten efter Leffe. Sedan var det ytterligare bara 2 som kom i mål och det var Johan Lund före Per Eriksson. Nya Veteranklassen vanns åter av BMW föraren Thomas Andersson före Gunnar Fredriksson. Joakim Hallqvist vann VOC bland A-förarna. I C-grupp H så debuterade Claes Engwall med sin byinköpta grupp H golf. Tävlingen varade dess värre inte ens till halva första sträckan innan bilen hamnade utanför vägen och parkerades mot ett träd. De hade nämligen en bra tid fram till vår mellantid. Skadorna såg inte ut att ha varit så stora på bilen utan den kan vara klar tills Skilling 50 nästa helg.
02-08-18: Emiltrofén, Silverdalens MSK, Vimmerby MS, Målilla MK. SSM, m.fl.
Nu var det dags för årets sjunde SSM/DM tävling i södra Sverige. Arrangör för den klassiska tävlingen Emiltrofén var detta år Silverdalens MSK. Tävlingen bestod av 5 sträckor varav den första och sista var den samma. Det vill säga att ss1 och ss5 inledde med den backe där man tidigare år kört backtävlingar. Störst favorit till totalsegern var Eddie Hörbing som kom för att testa sin bil inför kommande SM tävling. Eddie var även den som inledde tävlingen bäst med att vara snabbaste ekipage på den inledande sträckan. Näst snabbast var tävlingens andre WRC bil med Mats "Hoppe" Karlsson vid ratten men han var över 5 sekunder efter Eddie. Den andra sträckan hade samma ekipage i toppen och de var ävan placerade i samma ordning. Även de tre resterande sträckorna hade samma ordning så att Eddie Hörbing fick vinna tävlingen enkelt före Mats "Hoppe" Karlsson. Trea slutade Jimmy Joge som mer och mer lärt sig att köra fyrhjulsdrivet. Fyra slutade Leif Nilsson. I grupp H klassen för tvåhjulsdrivna bilar så var det hemmaföraren Kjell Fransson som inledde bäst men som hade Danne Damberg och Kristian Johansson starx efter sig. På den andra stäckan så var det åter Kjell Fransson som var i topp men Kristian Johansson mindre än sekunden efter. Trea på sträckan var David Pettersson. På den tredje sträckan så var det åter Kjell Fransson som var snabbast med Kristian och David strax efter. Damberg hade här och på den förr sträckan gjort två dåliga tider. Men på den fjärde sträckan tog Damberg i för allt vad han kunde och tog en sträck seger blande de tvåhjulsdrivna ekipagen. Kristian åter sträcktvåa och Pettersson trea. Kjell Fransson var här inte bättre än fyra. Den sista och avgörande sträckan vann Kjell Fransson med ett par sekunder bak till Damberg som hade David och Kristian efter sig. Kjell Fransson vann altså sin hemmatävling före Kristian, David och Danne Damberg. I grupp E fick förra årets suverän Magnus Robertsson se sig slagen av Markus M&M Andersson. Joakim Hallqvist vann VOE med hela 10,1 sekunder ner till Henrik Levin. Magnus Bengtsson blev trea i klassen. Lars-Olof Holmberg vann B-förar klassen i A/N. Det blev åter seger för Örkelljungas Mats Svensson som hade Urban Hjärtfors bakom sig. Hemmaföraren Anders Andersson blev trea. I C grupp H så vann Henrik Lennartsson med sin nyrenoverade grupp H 240. Åtvidabergsåkaren Björn Hammarqvist slutade två och Ulrika Andersson som denna gång fått Pecka Svensson som co-driver slutade trea.
02-08-10: T-Turen, SMK Motala. ÖÖM, Super Mästerskapet m.fl.
Nu var det finaldags i Super Mästerskapet och deltävling i ÖÖM. Både i den fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna klassen fanns det en klar segrare, Mats Jonsson och Leif Peterson. Men om de andra placeringarna var det destå tätare. Många ville ta mycket poäng och det var upplagt för en hård strid mellan många förare. Sträckorna som skulle köras var fem till antalet varav fyra gick på Prästtomta skjutfält och var mer eller mindre kända bland förarna. Den femte sträckan var den klassiska "Långskogen", d.v.s. den sträck där Per-Åke Ringh körde in i en lada för ett par år sedan. Först ut av alla var Mats Thorzselius i sin Corolla som satte högsta fart från första början efter som han och Dick Wicksell också ligger på samma poäng och delade tvåor. Efter dessa två låg Sten-Erik Eriksson 19 poäng efter i tabellen. Även Sten-Erik gik ut hårt för att ta en så bra placering som möjligt och kanske även hoppas på att någon av dem framför skulle bryta. Men det var istället Sten-Erik som bröt först redan efter ca. en kilometer där han rullade sin Nissan två och ett halvt varv. Även Mitsubishi veteranen Stig-Olof Walfridsson hade problem här och körde rätt fram och tappade dyrbar tid. Det var i stort sett Thorzselius som hela tiden var den snabbaste av de fyrhjulsdrivna bilarna och kunde ta hem en enkel seger före Eddie Hörbing som var nästan 25 sekunder efter Thorzselius. Även ner till tredjeplatsen var det långt och här ca. 16 sekunder till Tobias Johansson i sin tunga EVO7:a. Där emot så var Martin Hjelmar tävlandes för arrangörsklubben enbart 0,3 sekunder efter Johansson. Femma slutade Dick Wicksell en halv sekund efter Hjelmar. Bland de tvåhjulsdrivna grupp H bilarna så var det väntat att den redan färdige segraren Leif Peterson skulle vinna men hemmaföraren Daniel Damberg skulle kunna sätta käppar i hjulet för Leif. Eller varför inte Björn Blomqvist eller Timo Huvonen som länge visat att vinnartakter finns men kanske inte fått till det riktigt på det senaste. Leif var klass snabbast på den första sträckan där man kan notera att Linköpingsföraren Berndt Carlsson i sin Peugeot 306 grupp N var blande de snabbaste tvåhjulsdrivna bilarna. Orsaken är att sommarstugan sägs vara belägen intill dessa vägar. Men grupp H klassen blev som vanligt när Leffe är med ingen fight om segern. Leif syntes mest åka runt och mysa och ha det bra på den sista sträckan men var ändå snabbast. Björn Blomqvist slutade två 15 sekunder efter och Team Westom föraren Kent Larsson tog en fin tredjeplats 7 sekunder efter Björne. På fjärde plats slutade Danne Damberg två sekunder efter Larsson och femma Kristian Johansson som måste gjort ett bra arbete med bilen under förra veckan. Rykten säger att bilen var skrotad efter förra helgen och att den behövde riktas lite åt alla håll. Men till start kom han och femma imål med hel bil.
02-08-03: Snapphanerallyt, Hässleholms MK. SSM/DM.
Årets sjätte deltävling i SSM/DM avgjordes på krokiga vägar i Hässleholm. Det var tävlingen Snapphanerallyt som kördes på 5 sträckor, tyvärr blev den fjärde sträckan struken efter det att Fredrik Norberg/Mikael Eriksson kört av vägen och skadats. På den första sträckan så var det Kjell Fransson som var snabbast. Fredrik Norberg och Tomas Norqvist följde där efter. På den andra sträckan så var det istället de två sistnämda förarna som var snabbast på sträckan. Även den tredje sträckan var det Norberg och Norqvist som var snabbast men Norberg och hans Golf var ett par sekunder snabbare än Norqvists större 940. Men på den 4:e sträckan så åkte alltså Norberg av och skadades. Därmed blev den sträckan struken vilket gjorde att ss5 blev helt avgörande där Tomas Norqvist ledde med ca 8 sekunder till Kjell Fransson som bara hade 0,9 sekunder bak till John Nilsson. De här tre förarna visst självklart om läget och laddade där med mer än hundra procent. Först ut av dessa var Norqvist som laddde brutalt och snabbt gick det också. Men så knappt in på halva sträckan så var det stopp för Norqvist och hans Volvo 940. Så nu var istället fighten mellan Fransson och Nilsson. Det skulle visa sig att John Nilsson slog Kjell Fransson med 2,1 sekunder vilket gjorde att John Nilsson vann före Kjell Fransson som säkert vill ha revanch om två veckor där han får hemmavägar. Även Per Levin hamnade på samma ställe som Norqvist och tvingades då bryta. En annan av grupp H åkarna som hade tur var Jonas Nelson som åkte rätt fram i ett vägbyte istället för att chansa på att klara vägbytet. Detta resulterade säkert bara i 10 sekunders fördröjning vilket kunde blivit värre om han chansat och inte klarat det. Bland de fyrhjulsdrivna ekipagen så var det hemmaåkaren Leif Nilsson som var snabbast före Sune Jönsson. Även den andra sträckan hade de samma placeringar. Men på den tredje sträckan så var det istället Johan Rudengren som vann sträckan. Den sista sträckan vann Leif Nilsson med hela 12,3 sekunder till Rudengren som därmed placerade sig 2 totalt. Så även i den här klassen blev det Nilsson seger genom Leifs insats. Sune Jönsson slutade trea och Jocke Carlström fyra. I VOC klassen så vann Henrik Levin före bröderna Persson med Mårten före Per-Martin. Magnus Ottosson vann C-klassen i VOC. Bland de otrimmade grupp E bilarna så var det bil och husvagnstransportören Magnus Robertsson som vann före Markus "M&M" Andersson. Bland veteranerna så vann Göran Martinsson och Arne Bäckström varsin klass. B-grupp H vanns av Örkelljungas Mats Svensson före Johan Danielsson. c-grupp H vanns av Mats Holmberg före Anders Stjernqvist, Daniel Strandberg och Ulrika Andersson.
02-07-27: NRC-rundan, Nässjö RC. Energicupen.
Årets andra deltävling i Energicupen arrangerades av Nässjö RC med deras tävling NRC-rundan. Tävlingen kördes på 3 SP som alla var vändsträckor. I Energicupens tävlingar finns två klasser där det i den första ingår VOC, VOE, grE, a/n 0-1400cc. Segerfavorit till den här klassen kunde väl nämnas de ekipage som körde för hemmaklubben. Men även en sådan förare som Joakim Hallqvist skulle kunna vara med i toppen efter att han fått ordning på bilen sedan dagen innan i Kullingstrofén där han tvingades bryta. Inte helt oväntat så inledde Hallqvist snabbast i den klassen men även totalt på den första SP´n. Hallqvist vann sedan klassen överlägset med 19 sekunder över NRC föraren Claes Engwall som missade lite på första SP´n där han höll på att svänga vid fel vägbyte. Här var det även en hel del andra som missade men den som lade ned mest tid var Johan Broman som vände runt helt men som sedan ordnade upp det och fortsatte på rätt väg. Trea i klassen slutade Kristian Gustavsson och Kinds MK:s Tony Larsson slutade fyra med sin VOC. Stor segerfavorit för klass 2 där Veteran, H2wd, H4wd, a/n 1401cc- ingår var Kristian Johansson med sin grupp H Corolla men även de lokala Volvoåkarna kunde vara favoriter till seger. Men så även den långväga gästen Tony Jansson kunde vara med och fightats om segern. Segrare i den här klassen blev Corollaåkaren Johansson som alltså vann tävlingen med 5 sekunder marginal till Jonas Bloom. Tony Jansson slutade trea med Escort MK1:an endast en sekund efter Bloom. Fyra totalt och i klassen och med en sekund efter Jansson slutade Tobias Svensson som inte tävlat något sedan förra hösten p.g.a. utlandsarbete. Men frånvaron från rallybilen märktes inte mycket av för det var full attack från början. Två sekunder efter Svensson kom Mathias Modin imål och sexa slutade Donald Guander. Det enda fyrhjulsdrivna ekipaget med Sven-Erik Kjäll bakom ratten tvingades bryta vid vändningen på första SP´n. Skillingaryds MKs Torbjörn Eriksson med en Opel Ascona A lyckade med konststycket att rulla bilen en bit innan vändningen på första SP´n.
02-07-27: Kullingstrofén, Kullings MS. Västsvenska rallyserien, VOC Sverigeserien m.fl.
Årets upplaga av Kullingstrofén kördes över 4 sträckor. Den sista sträckan var på över 30km vilket kanske inte är så bra att ha i en sådan DM tävling. Hade nog varit bättre att delat upp och kört två sträckor istället för en så hade inte så många av förarna behövt drabbas av dammet. Tävlingen hade lockat till sig över 80 VOC ekipage som gick ut först i startfältet. Den som lyckades bäst bland A-förarna i VOC var Christer Johansson. Han vann med nästan 20 sekunder över Per Nordgren i en Volvo 740. Trea i klassen slutade den snabba skåningen Henrik Levin och efter honom slutade Peter Leander, Per-Martin Persson och Hans-Erik Weng. VOC Veteranen och alltid snabbe Joakim Hallqvist tvingades bryta tävlingen. Bland B-förarna var det Tomas Locken som vann före Anders Johansson, Lars-Erik Nilsson, Thomas Oscarsson. Den stora C-klassen i VOC som hade ca. hälften av alla startande VOC bilar vanns av Petter Bergvall före den snabbe östgöten Fredrik Menck. Där efter följde Daniel Frykenmo och Johan Andersson. Bland de Nya Vetrean ekipagen vann Per-Åke Forsman i sin välljudande BMW 2002:a. Jan Hagberg slutade tvåa medans Arne Johansson slutade trea. Seat Ibiza Cup ingick också i tävlingen och där vann Jan Bergetorp före Pär Carlsson som slutade 3:a i N2 klassen. Tvåa slutade Jocke Grahn i en Peugeot. I Grupp A klassen vann inte helt oväntat storfavoriten Per Johansson med sin Saab KitCar. Den som kunde varit med och hotat var östgöten Pelle Sääv som kom till start med SM Golfen. Men eftersom han inte kört tävling på länge så halkade han efter på alla sträckorna. Bland de fyrhjulsdrivna ekipagen var det Mats Thorszelius som vann före Kenneth Bäcklund och Tobias "Lill Eken" Johansson. I grupp H2wd så behövs knappast nämna vem som vann. Leif "Leffe" Peterson vann överlägset ytterligare en gång. Detta före 3 Volvoåkare med Tomas Norqvist, hemmaföraren Bengt Abrahamsson och Kent Larsson. Tyvärr drabbades många av grupp H åkarna av damm och ifatt åkta ekipage. Anders Persson körde bl.a. ifatt och om Matti Rajaniemi och ifatt Kurt Appelqvist med sin fyrhjulsdrivne Mitsubishi. Anders blev tvingad att hålla andra spår i utkanten av vägen för att se något i dammet från Appelqvist. Matti tvingades stanna en kort stund för att se något alls efter att han hade Appelqvist och Persson före sig. Tomas Olson vann B-förare grupp H och i C-förarklassen vann norrmannen Ruben Hals före Åtvidabergsekipaget Ulrika Andersson/Anna Rosén.
02-06-29: Skilling 500, Skillingaryds MK. SSM.
Årets upplaga av Skilling 500 kördes över 6 "nya" sträckor och start/mål var denna gång beläget i Värnamo och inte i Skillingaryd som annars. Detta gjorde bl.a. att man inte använde några "militärvägar" vilka inte alltid är så uppskattade av åkarna. Man inledde tävlingen med en 4,7 km lång förstasträcka som ställde till en del problem. Bl.a. så gjorde den väntade grupp H segraren Leif Peterson ett av sina få misstag. Han gjorde en snabbrullning som han inte tappade mycket tid på. Där emot så tappade han bakrutan och "co-driver väskan". Men tidsförlusten var så liten att han bl.a. bara tappade 2 sekunder till "Tjällmos volvokung" Daniel Damberg som körde sträckan med full attack och i stort sett felfritt. Även fler av förarna i grupp H hade problem här och då bl.a. Åke Månsson och Jonas Nelson. Fast först med att missa var Matthias Tyrbjörn med sin Astra som kom för fort in i svängen, låste upp bromsarna och försökte styra men det bara understyrde in i svängen men han lyckades hålla bilen någorlunda på vägen och klarade då svängen. Men Leffe Peterson gav inte upp hoppet att vinna grupp H utan fortsatte tävlingen och detta i ett tempo av sällan skådat slag. Troligen så körde han i ren ilska och detta utan fler misstag. Det blev efter omständigheterna en enkel seger med ca 21 sekunder till Finspångsåkaren Timo Huvonen i en Volvo 940. Trea slutade Kjell Fransson och fyra John Nilsson som verkar tappat lite tempo. Femma slutade Fredrik Norberg med sin VW Golf. I den fyrhjulsdrivna klassen så vann inte helt oväntat Vimmerbys Mats "Hoppe" Karlsson med den nyinskaffade Escort WRC´n. Men han har inte hittat den rätta farten ännu och han var bara 11 sekunder snabbare än 2wd-åkaren Leif Peterson. Tvåa i fyrhjulsdrivna klassen var hemmaföraren Urban Stacke som hade Joakim Carlström 9 sekunder efter sig. I Nya Veteran klassen så var det SMK Eksjös vilt sladdandes Ascona förare Peder Hadarsson som vann före Jan Hagberg, även han Ascona A åkare. Peder gjorde dess utom bort sig på femtesträckan och var av vägen med hela bilen fast detta på ett så snällt ställe att detta inte skapade några problem. Det var inte bara han som var av här utan vägen var dubbelt så bred efter tävlingen mot vad den var innan. Tyvärr så tvingades man stryka den sista sträckan efter det att några av de tidigt startande klasserna kört sträckan. Enligt uppgifter så berodde detta på att en bil inte kommit iväg från starten utan blivit hängande på startplatsen. Grupp E klassen vanns inte denna gång utav Magnus Robertsson för han tvingades bryta bl.a. efter en närkontakt med ett träd. Vann grupp E klassen gjorde Markus "M&M" Andersson före Pierre Lundin. Trea i grupp E slutade Ascona åkaren Kristian Gustavsson. Över lag så var detta en mycket fin tävling med bra startfält och roliga vägar som förarna verkar tyckt om. Tyvärr blev ju vissa ställen lite uppkörda men efter regnet så är det mer förståligt.
02-06-15: Klappjakten, Ydre MK. ÖÖM, KRC.
Årets tredje deltävling i ÖÖM var Klappjakten som arrangerades av Ydre MK. Tävlingen skulle körts i vintras men då tövädret satte stopp för det så valde man att åka tävlingen som sommartävling. Tävlingen kördes på 4 roliga sträckor av bra kvalité. Förhandsfavoriter var Jari Saarinen och Mikael Lindqvist till totalsegern. Jari inledde inte helt oväntat bäst på första sträckan men detta p.g.a. att han i stort sett var den ende fyrhjulsåkare som klarde sista vägbytet helt rätt. Hade inte Mikael Lindqvist fått en stoppsladd så hade han varit bäst på första sträckan. Men Mikael satte högsta fart på ss2 och vann den med ca 10 sekunder över Jari och gjorde ett liknande ryck på ss3 också vilket gjorde att Mikael hade en konfortabel ledning innan den avslutande sträckan. Men här satte Jari allt på ett kort vilket delvis lyckades, han var snabbast på sträckan men Mikael var inte långt efter så Mikael tog segern med nästan 22 sekunder. Jari blev alltså tvåa medans Patrik Carlsson med sin grupp N Lancer blev trea 0,7 sekunder efter Jari. Per-Åke Ringh blev fin fyra efter att bjudit på fina bredsladdar dagen igenom. Femma Kjell Hansson och efter honom kom Pierre Andersson som sexa. I grupp H så var Leif Peterson och Daniel Damberg stora segerfavoriter. Leffe hade inlett den korta ss1 bäst fram till det tidigare nämnda vägbytet. Leffe kom alldeles för fort in i svängen vilket resulterade i en riktig stoppsladd och ett långt stopp innan han hittade rätt växel och kunde åka vidare. Även den andre Corolla åkaren Kristian Johansson fick en mindre stoppsladd men tappade inte alls många sekunder på den. Så Kristian, Kent Larsson, Knut Jönsson m.fl hade en lika mellantid när inte allt för långt återstod av sträckan. Daniel Damberg kunde också varit med i täten men fick även han en stoppsladd med en hel del tidsförlust. Men Leffe var stadig i topp på de efterföljande sträckorna och ledde komfortabelt inför sista sträckan. Sista sträckan var i stort sett helt rak men hade en lurig sväng inte långt efter start. Här laddar Leffe som vanligt fullt trots sin ledning men klara svängen galant med en av sina nästa patenterade speedwaysvängar. Även Kent Larsson som gärna ville vinna över Daniel Damberg laddade för fullt och bjöd även här på en fin bredsladd en bit utanför vägen. Även nästkommande bil, Daniel Damberg, bjöd på publikfriande åkning och lade 940-sidan långt utanför vägbanan med en fin bredsladd och bra fart ur svängen och ut på den långa snabba efterföljande partiet. Damberg som hade en bra fight med Kristian Johansson som här laddade mer än fullt. En riktig bredsladd och en retursladd som skickade Corollan över i motsatt dike men med lite tur och rutin klarade han det men med någon sekunds tidsförlust. Hade bilen gått ner lite längre i diket så hade det blivit plåtarbete under nästkommande vecka. Men Leffe vann grupp H med 20 sekunder före Kristian Johansson som lyckades hålla undan för Damberg som slutade en halv sekund efter. Fyra slutade Kent Larsson 0,9 skeunder efter Damberg. Några sekunder efter Larsson kom Patrik Gerdin i sin 240. Tävlingen innehöll även KRC. Vid det på första sträckan nu mera "berömda" vägbytet så klarade nog ca. 3-4 bilar vägbytet utan backning av de första 15 KRC bilarna. Bl.a. kan nämnas att Håkan Lidebjer inte gick på bromsen förrän han precis hade passerat vägbytet och släppte bilen rakt fram. Vann KRC klass 1 gjorde Håkan Lidebjer trots sin tidigare nämnda fadäs i sin lilla BMC Cooper före Göran Lidebjer i en lika lite BMC Cooper. I klass 2 segrade Seppo Peltomaa före Tommy Eriksson. I den tredje klassen vann Arne Bäckström före Karl-Bertil Ling i en Opel Rekord.
02-05-24,26: South Swedish Rally / Sydrallyt, Wäxjö MS, m.fl. SM, EM.
Årets upplaga av South Swedish Rally kördes som valigt som en tredagarstävling där förarna skulle köra 20 specialsträckor. Första etappen kördes 4 sträckor runt Älmhult. Under Lördagen så hade man Orrefors och Vetlanda som serviceplatser och 9 sträckor runt dessa orter. Söndagen kördes runt Tingsryd med de avslutande 7 sträckorna. Till årets tävling var den Polske föraren Thomas Kuschar anmäld som den mest oväntade föraren. Men tyvärr så lämnade denne återbud och kom ej till start. Men brödern Kolberg i sina Hyundai Accent WRC bilar, Morten Östberg i sin nya Subaru Impreza WRC, Henning Solberg i sin Corolla var på plats och skulle ge den Svenska eliten en fight. Henning Solberg var nog den som var mest taggad att ge bl.a. Mats Jonsson en fight efter det att han förra året körde av på sista sträckan. Tyvärr så var varken Morten Östberg eller bröderna Kolberg särskilt väl förberedda inför SSR starten då deras bilar är årsnya och de inte kört någon grustävling med bilarna tidigare. Bröderna Kolberg började bl.a. tävling med att utgå från sin vinterinställning och sedan justera för att få en bra grusinställning. Det var Henning Solberg, Mats Jonsson och Eddie Hörbing som inledde den första etappen bäst. Så när man inför lördagens etapp startade efter hur man placerat sig på fedagen så var det senast nämnda ordning som startade först. Under den andra dagen så var det också här dessa tre förare som körde snabbast. Men även bröderna Kolberg, Johan Kressner, Mikael Lindqvist och Dick Wicksell blixtrade till och gjorde bra tider någon gång under dagen. Under söndagens inledande sträckor så var det Eddie Hörbing som försökte plocka in sekunder på Henning Solberg och lyckades även med att ta in en hel del tid på Henning. Även Mats Jonsson försökte plocka tid efter strulet med en turboslang i inledningen av tävlingen. Men Jonsson plockade inte in någon större tid utan körde rätt så lika med de två framförvarande. Men på sträcka 17 så avgjordes tävlingen. Eddie Hörbing kör nämligen av vägen ungefär mitt på sträcka 17 och tvingas där med bryta tävlingen efter att allt för mycket delar tagit stryk mot stenarna. Så efter detta får Henning Solberg en komfortabel ledning och Jonsson anser att han inte kan köra in denna tid utan satsat på att bli tvåa. Här med så blir tävlingen relativt avslagen och förare som Mikael Lindqvist och Kristian Kolberg kan ta var sin sträckseger och avsluta tävlingen femma respektive trea. Henning Solberg vinner SSR 2002 med hela 38 sekunder före Mats Jonsson. Trea slutar Kristian Kolberg och fyra totalt slutar Daniel Carlsson. Femma totalt och fyra i A8 klassen slutar Mikael Lindqvist. Där efter följer Wicksell och Walfridsson. Den grupp N åkande Daniel Carlsson var som tidigare nämt bra med totalt och ledde grupp N genom hela tävlingen. Han hade till och med en sträckseger under tävlingen vilket är bra för att "bara " vara en grupp N bil. Stig-Olof Walfridsson slutar tvåa i grupp N och teamkamraten Bäcklund slutar trea. Där efter följer de båda Patrik, d.v.s. Carlsson och Fredriksson. Stefan Jonsson vann F2 klassen efter det att Per Johansson rullat bort sin Saab 9-3. Efter honom följer Super 1600 Peugeoterna med "Stoffe" före Aronsson. Efter dessa slutar Krister Steen med sin Corsa KitCar. Den stora och bland yngre förare så populära N2 klassen vanns av Billy Johansson de tidiga segerkandidaterna gjort bort sig. Tvår slutade Simon Johansson och trea Peter Lindblom. Tobias Söderqvist vann enkelt "Poloklassen" N1. Han hade till och med så stor ledning att han kunde stanna och vinka åt sin supporterklubb på sista sträckan. I Sydrallyt som är tävlingen som körs direkt efter South Swedish Rally ingick i år Europaserien för Volvooriginal. Även ett fåtal grupp H trimmade bilar fanns med fast de körde inte om något mästerskap. I grupp H klassen så var det Göteborgaren och Volvo 940 åkaren Anders Persson som enkelt vann Sydrallyt totalt. Patrik "Fluppe" Karlsson slutade tvåa bland grupp H bilarna men bara trea totalt. Tvåa totalt i Sydrallyt slutade "VOC veteranen" Joakim Hallqvist med Fredrik Livh som co-driver. Efter Joakim slutade Hans-Erik Weng.
02-05-11: Majpokalen, Norrköpings MK. ÖÖM, KRC, Tjej RM.
Årets inledande tävling i Öppna Östgötamästerskapet var Majpokalen som arrangerades av Norrköpings MK. Tävlingen bestod av 7ss som många har körts i tidigare tävlingar. Bland de förarna med fyrhjulsdrivna bilar var det inte helt oväntat storfavoriten Eddie Hörbing som inledde bäst. De andra favoriterna till totaltsegern var östgöten Jari Saarinen och tillreste Dick Wicksell med sin Subaru Impreza WRC. Men man kan aldrig räkna bort Mikael Lindqvist från täten i ÖÖM. Lindqvist var nämligen 3:e man på den första sträckan och höll sig väl med på de andra sträckorna. Men åt Eddie Hörbing kunde han inte sätta emot det minsta. Utan Hörbing vann totalt och 4wd klassen. Den så alltid i ÖÖM snabbe Jari Saarinen slutade två slagen med ca 40 sekunder. Tre sekunder efter Jari kom Mikael Lindqvist och enbart 0,1 sekund efter Mikael kom Dick Wicksell. Bland de tvåhjulsdrivna grupp H bilarna så var det inte helt oväntat Göteborgaren Leif Peterson som inledde bäst med sin Corolla på första sträckan. Finspångs MS 940-åkare Timo Huvonen och Kent Larsson var också bra med men efter "Leffe" på den inledande sträckan. Den här klassen var i stort sett indelad i ett antal divisioner där "Leffe" låg i den högsta. Där efter följde Timo Huvonen och Kent Larsson i varsin division. "Leffe" vann klassen med ca 20 sekunder för Timo Huvonen som hade Kent Larsson ca 15 sekunder efter sig. Grupp E vanns av Leif Holmström. Nya Veteran vanns av Nybro AC´s Mikael Ring med Håkan Thagesson i högerstolen. Bland b-förarna i grupp H så vann Robert Eriksson i en Golf före Tom Carlsson och Fredrik Nilsson.
02-05-04: Silverratten, Älmhults MK. SSM, Volvo Original S-Serien.
Årets upplaga av Silverratten kördes över 5 ss av bra kvalité om man ser till väderförhållandena som varit. Tävlingen ingick i SSM/DM och Volvo Original-Sverige serien. Bland de tvåhjulsdrivna grupp H förarna så var det inte helt oväntat Leif Peterson som satte högsta fart på ss1. Men enbart 2,6 sekunder efter var Thomas Norqvist med sin dyra och Mats Karlsson byggda 940. Ytterligare 2,1 sekunder efter var den alltid så vilt laddande östgöten Timo Huovinen. På den andra sträckan så var det åter igen "Leffe" som var snabbast men här var det Daniel Jansson som var tvåa och Timo var trea och Norberg 4:a. På den tredje sträckan så var det bara "Leffe" och Mitsubishi åkaren Patrik Fredriksson som var under 5 minuter på sträckan. Efter "Leffe" så följde Kristian Johansson i grupp H2wd. På den fjärde sträckan så körde de båda Corolla åkarna "Leffe" och Kristian exakt lika. Efter dem följde Robin Sandberg. På femte sträckan så var det även här "Leffe" i topp följd av Robin Sandeberg som nu började få fart på bilen och sig själv. Grupp H4wd var en relativt tråkig klass där Patrik Fredriksson vann alla sträckorna. Tvår i H4wd blev Urban Stacke och trea blev Joakim Carlström. Efter dem följde Sune Jönsson, Martin Hjelmar och Bo Andersson. I A/N klassen så kom ingen i mål. Pierre Fransson och Hasse "Gas" Gustavsson bört båda på den första sträckan medans Suzuki åkande Jan-Åka Karlsson bröt på den tredje sträckan. I grupp E så var det Nässjö RC åkaren Claes Engwall som vann före Magnus Robertsson. Trea i grupp E slutade Markus Andersson, tävlandes för Wäxjö MS. Nya Veteran vanns av Mikael Ring före Krister Johnsson. Bland de grupp H2wd förarna i B-gänget så var det SMK Örkelljungas Mats Svensson som var snabbast. 13,9 sekunder efter Mats slutade Johan Danielsson i den gröna 240'n och efter honom slutade Mathias Modin även han i en Volvo 240. C-förare grupp H vanns av Oskar Andersson före Magnus Nilsson och Linköpings MS föraren Mårten Rydh. Värt att notera är att på första sträckan så var Hanrik Lennartsson överlägset snabbast men dess värre så höll det inte tävlingen ut. På SS2 hade han en relativt dålig tid och vid slutmålet så kunde man se en förstörd bakdel på hans Volvo 240. Vad som hänt vet vi ej säkert. I VOC a-förare så vann Christer Johansson före Magnus Bengtsson. Trea slutade Jocke Hallqvist. I VOC b-förare så vann Lars-Erik Nilsson före Daniel Lundberg. Petter Bergvall vann C-förare VOC före Johan Andersson.
02-04-27: Kong Christian Race, Kristianstad MK. Super Mästerskapet, SSM.
Med ett kanonbra startfält så skulle årets upplaga av Kong Christian Race köras på 4 SS. Detta var första grustävlingen för Super Mästerskapet så nu skulle det visa sig om vinterns suveräner även skulle klara av grusunderlaget. Tyvärr så förstördes sträckorna mycket p.g.a. det regn som härjade hela dagen. På ss4 så var vägen totalt sönderkörd efter det att de fyrhjylsdrivna bilarna kört. På ss1 så var det Mats Jonsson som var snabbast bland de fyrhjulsdrivna. Men tyvärr så tvingades man stryka första sträckan p.g.a. att Per-Arne Ljung körde av vägen i målsvängen så hårt att besättningen klagade över smärtor i rygg och nacke. Där efter beslutade man att stryka första sträckan. På den andra sträckan så var det Mats Thorszelius som klockades för bästa tid, endast 0,6 sekunder före Mats Jonsson som hade andra bästa tid. Tredje tid var ca 20 sekunder efter och det var Dick Wicksell som satte den tiden. Men på ss3 så vaknade Dick Wicksell till och slog till med sträckseger och det över 10 sekunder före Jonsson. Även på ss4 så var Dick Wicksell snabbast men bara med 6,1 sekunder före Jonsson vilket gjorde att Mats Jonsson tog hem segern före just Dick Wicksell. Mats Thorszelius slutade 3:a och distanserad med ca 40 sekunder. Där efter så slutade Daniel Carlsson, Sten-Erik Eriksson, S-O Walfridsson och Patrik Malteskog. Bland de tvåhjulsdrivna A förarna så inledde John Nilsson snabbast på SS2 före Kristian Johansson och Leif Pettersson. På tredje sträckan så stog "Leffe" upp och körde och tog grupp H sträckseger med hela 30 sekunder. Där efter så var det åter John Nilsson som var snabbast på SS4. Men totalt så slutade John Nilsson bara 4:a. Före honom så slutade Mats Persson och före honom slutade östgöten Timo Huovinen i sin fina Volvo 940. Etta och grupp H segrare var Leif Pettersson. Fyra slutade John Nilsson där efter följde Kristian Johansson, Kjell Fransson. Vinterns suverän, Stefan Jonsson, slutade "bara" 8 men efter att ha kommit till start med en "ny rullade" bil och på dessa vägar så var det bra. Bland B-förare grupp H4wd så var det Mikael Ånnegård som vann före Bengt Palm. H2wd B-förare vanns av Lars-Olof Holmberg före Tom Carlsson och där efter följde Tommy Ström. Vinnare i c-förare grupp H var Henrik Lennartsson före Boris Olsson.
02-04-13: Hammarslaget 2002, Norrahammars MK. Energicupen.
Årets första deltävling i Energicupen arrangerades av Norrahammars MK och var en tävling uppdelad på 4sp. Den första sträckan kördes på krokiga vägar i utkanten av Jönköping. Dessa vägar vållade en hel del problem för vissa av förarna. Först av förarna att tappa tid var Kinds MKs Tony Larsson som höll på att köra åt fel håll men kom på sig själv och backade tillbaks och körde sedan åt rätt håll. Där efter så var det David Lindströms tur att missa, Han tappade några sekunder på en backning som följde efter en mindre tur utanför vägen. En stund där efter så var det Mattias Anderssons tur att starta. Starten gick bra men vart tog bilen vägen. Jo den tog fel väg och körde hela sträckan åt fel håll!! och märkte tydligen inget förrän han kom i mål för det var relativt bra attack på körningen men dess värre i motsatt riktning mot vad de andra körde. På fjärde sträckan så fanns det även där ett ställe som vållade problem. En av förarna lyckades missa 2 gånger i samma korsning. Det var inte bara den här föraren som hade problem här utan det var fler som bl.a. behövde använda backen för att komma vidare. Slutresultatet blev då att Sven-Erik Kjäll i startfältets enda fyrhjulsdrivna bil tog hem totalsegern före en vilt laddande Henrik Lennartsson som för övrigt vann SP1 och 2. Trea slutade "backspecialisten" Göran "Lillen" Andersson med sin Volvo 740. Där efter så följde Donald Guander, Johan Danielsson och Mathias Modin. Sjua slutade Kinds MKs VOC åkare Joakim Hallqvist.
02-04-13: Karlshamns Specialen, Asarums MS. Bilsport Rally Cup.
Årets första deltävling i Bilsport Rally Cup arrangerades av Asarums MS. Tävlingen innehöll 5 utslagsgivande SS av riktigt bra kvalité. Riktigt krokiga luriga vägar med sten i både inner och ytterkanterna. Bland de fyrhjulsdrivna bilarna så var de enbart två stycken som kom till start och detta var Ryds MKs Bo Andersson i en Ford Escort Cosworth och Halmstads Morgan Svensson i en Mitsubishi EVO4. Båda dessa kom imål och det var också i tidigare nämd ordning, d.v.s. Bo Andersson etta och Morgan Svensson tvåa. I klass 2, (a,b,c - Gr.E, Veteran, A/N), så vann Robert Johansson med Anders Martinsson i högerstolen i en Opel Ascona B. Tvår i klassen slutade Mats Andersson i den bil som Birger Palm och Sören Karlsson från Tranås tidgare tävlat med. I klass 3, (a,b,c - VOC), så var det Michael Klaar tävlandes för Borås MK som tog hem segern. I Nya Veteran gänget, (klass 4), så var det Ingvar Håkansson tävlandes för Ryds MK som vann med sin Opel Ascona A. Nu till den mest intressanta klassen, d.v.s. Grupp H som här går under namnet "Klass 5". Storfavorit till segern var Leif Pettersson i sin Corolla. Från början så var också P-G Andersson i sin Renault Clio anmäld men han lämnade återbut, även Kristian Johansson med sin Corolla var anmäld men kom aldrig till start, troligen så hade han väl inte hunnit få ihop växellådan som havererade i Simrishamn förra helgen. Men Leif Pettersson skulle nog inte känna sig allt för säker på segern för några av södra sveriges vassaste grupp H åkare var på plats. Men det var inte helt oväntat Leif Pettersson som till slut lade beslag på segern. Detta före en vilt laddande Daniel Jansson i sin blåa Golf och efter honom slutade Jörgen Olsson också han vilt laddandes. Fyra i klassen slutade Mattis Olsson även han i Golf före femman och förste Volvobil David Pettersson. Huruvida de två resterande klasserna, grupp H för B och C förarna slutade kan vi ej redovisa för dessa tiderna var ej klara när vi lämnade Asarum.
© Ericsson-Motorsport.
<- Tillbaka