Rally reportage från 2000
Här kan ni läsa om de tävlingar som Ericsson-Motorsport besökte under 2000.
Eftersom vi oftast inte sett någon fullständig resultatlista från tävlingen när
vi skrev detta så kan vissa fel förekomma.
Tävlingar 2000:
Novemberskölden
När nu Novemberskölden återuppstod så hade man skrapat ihop 6 special sträckor
med en längd på runt 38km vilket inte var så mycket. Man hade bland annat SS1 som
var exakt lika som SS1 på Vätterrallyt förra året. Man hade inte fått så stora
startfält i någon klass. Det var strax över 100 talet startande. I 4wd så var det
bara efteranmälde Jonas Wigren som kom med sin Galant, + Sven-Erik Käll som åkte
föråkare i sin Mazda 323. Både Norqvist och Mats "Hoppe" Karlsson som var anmälda
hade lämnat återbud. I H så var det också små startfält mot vad det brukar vara
på småländska tävlingar. De bästa i H var Håkan Ståhl, "Fluppe", Markus Karlsson
och så Eksjöföraren Ingemar Hultberg. Alla dessa körde med full atack. Nu har jag
inte sett resultaten när detta skrevs så därför vet jag ej exakt slutresultaten.
Efter att vi var på sista sträckan (då den nästan var slutkörd) så åkte vi tillbaka
till start/mål och skulle läsa lite resultat. Men vi stod där både länge och väl
men inga resultat kom. Det var ingen klass som man hade fått upp alla åkarna på.
Man sprang mest och velade med resultaten. Efter att stått där en timme så tröttnade
vi på det och åkte hem istället. Men den som såg ut att köra bäst på de sträckorna
vi var på var Håkan Ståhl som körde med full atack hela tiden. Vi var på första och
sista sträckorna (1 och 6). Eftersom man hade fått göra ett uppehåll efter en liten
olycka så fick alla utom Grupp E, VOC och Veteraneran åka i mörker. Det enda lilla
olyckan som vi såg var en VOC som sladdade brett och ut på en åker. Men annars så
var det inga allvarliga olyckor.
Marknadsnatta
När ÖÖM nu avslutades så var det Marknadsnatta som var finaltävling även i år.
Start och mål var också som vanligt vid Odal i Skänninge. I år så körde man
6 sträckor som var av bra kvalitet trots att vädret inte varit det bästa de
senaste dagarna. Detta var helt klart ÖÖMs bästa tävling för året. Tidsschemat
höll bra, vägarna fina, och för övrigt så var det bra. När jag skrev detta så
hade jag inte sett någon resultatlista. En sak som är roligt är att man kör efter
seedining i ÖÖM finalen. Som "vanligt" i år så var det Jari Sarrinen i sin
Ford Escort som var snabbast. Ericsson Motorsport var på SS1 och SS5. Där
vi var på SS1 regnade det och vägen var mycket hal. Där vi stod så försökte vi
ta lite mellantider och där var Saarinen i ledning med 4 sekunder före Jonas
Wigren, men Hans Flodin som inte startade bland de seedade hängde med Jari.
Det var de 2 som åkte snabbast av dem som vi klockade där.
På SS5 så var åtreigen Saarinen snabbast. Men en del av de andra som åkte i den
"rätta" grH4wd blev lite "sinkade" av en som åkt av precis innan mål.
Det var ett mycket lurig målgång där både målrakan och svängarna precis innan
skördade några bilar. På målrakan så hamnade Kent Larsson nere i det djupa diket
och tvingades där med bryta. Även 940 åkaren Tomas Blåder och en av "Nya veteran"
åkarna hamnade också i detta dike. Så blev det också en rullning av en Grupp H
bil och en avåkning i VOC. Även en av B förarna i grupp H åkte av. Eftersom jag
inte har sett resultaten ännu så vågar jag inte helt säkert säga att Jari Sarrinen
vann men jag är nästa helt säker. Resten har jag inte en aning om. Men det var en
kanonfin tävling trots att vi fick sämsta möjliga väder. En kombination av dessa
bra vägar och regnet gjorde att det blev många avåkningar och stort manfall. Men
det är ju det som är sporten.
Rejme Rallyt
Årets finaltävling i Rally SM var Rejme Rallyt som kördes i trakterna
kring Norrköping. Rallyt hade 10 special sträckor varav 4 sträckor
kördes på fredags kvällen och resterande 6 sträckor på lördagen.
Vägkvaliten var av blandad kvalitet, ss.6 var dålig och det blev uppkört
snabbt. Men ss.9 var av bättre kvalitet. Där var det mycket fullgas åka
genom lätta svängar där det gällde att inte vara någon "vekling" utan
våga hålla i för fullt. Sådana vägar är roliga. Det var ett bra startfält
i alla klasserna eftersom många märkes cuper ingick, bl.a. Peugeot och
Seats cuper.
I grupp H4wd så var det Mats Jonsson, Jari Saarinen och Mats Thorzelius
som var "toppnamnen". Eftersom jag inte har sett de totala resultaten
när dettat skrivs så är det jag skriver preliminärt. Mats Jonsson vann
både Rejme Rallyt och totalt. Jari hade enligt vissa uppgifter spräckt
2 fälgar och tvingats bryta. Där jag stod på SS.6 så hade han pungtering
det såg ut som om däcket höll på att kränga av fälgen.
I grupp N4 så var de mäst SO Walfridsson och Bäcklund som fightade om
sitt SM guld i N4. Det var ett riktigt högt tempo redan från dagens
första sträcka. Men även Lindqvist, Stoffe, Pernilla Walfridsson och
Roger Berglund fightade om sina poäng för att förbättra deras positioner
i tabellen. Där var det också full atack från första till sista
sträckan.
I grupp F2 var det mäst fight mellan tabell ettan och tvåan (Kruse, Svan).
Per Svan körde med full atack hela dan och på nästa sista sträckan där
jag stod så laddade han något fruktansvärt så att man nästa blev rädd.
Han bara slängde ned framhjulet i innerkant och sedan var det full gas
och bra sträcktid. Men även "Gullabo" var på plats med sin Peugeot 106
Maxi och där fanns ytterligare en som satsade på fullpoängare. Men även
Harri Joki, Magnus Henriksson, Andreas Eriksson m.fl fanns på plats med
sina snygga bilar.
Dackefejden
Den återupplivade Dackefejden kördes som final i bl.a. SSM där det
var tätt i tabellen inför just den här tävlingen. Tävlingen kördes
över 9 specialsträckor som var av bra kvalitet. Det enda som var
lite dåligt var att startlistan verkar varit tryckt väldigt tidigt
för det var många som inte fanns med i programmet och så var det
dem som aldrig kom.
Om man börjar i grupp H 4wd så före denna tävling låg Roger Berglund
och John Nilsson lika poängmässigt. Så här gällde verkligen först i
mål vinner. De hade en ganska bra fight de första sträckorna men på
den sista så kom inte John Nilsson förrän ca 15 minuter försenad och
då rullade han bara igenom sträckan. Enligt vissa rykten så hade en
elkabel lossnat. Men Berglund ångade på även på den sista sträckan
där han borde vetat om att John var borta eftersom han på något sätt
borde kört om honom. Så vid ett vägbyte på sista sträckan som var
skymt kom Berglund i alldeles för hög fart så han tog rakt fram
vid vägbytet men vände runt bilen istället för att backa så han kom
iväg snabbt igen. Det var många av de första bilarna som missade vid
det vägbytet. Så Berglund vann före Jörgen Jonasson, Leif Nilsson,
Urban Stacke m.fl. Detta gjorde alltså att Roger Berglund med Pecka
Svensson som co-driver vann hela SSM totalt.
Även i grupp H så var det tätt inför den här sista och avgörande
tävlingen. Där var det Fredrik Norberg och Markus Karlsson. Här tog
Fredrik Norberg hem SSM titeln i grupp H 2wd. Han vann trots att
han hade kört i någonting och därmed en bucklig bil. Det var många i
den här klassen som bröt bl.a. så bröt Mattis Olsson, Anders Lindström
m.fl.
I grupp A så var det Harri Joki i sin "mäktiga" VW Golf MK4 och Sven-
Olof Fröjd med sin VW Golf. Även Gert Blomqvist kom med sin Peugeot
306 GTI. Det mesta dramatiska som hände i den klassen var väl att Sven-
Olof Fröjd körde av vid ett vägbyte på SS.5 och tappade ena bakhjulet.
Han kom i för hög fart och sedan lade han in sidan i vägkanten där han
var emot en sten varav hjulet flög av. Även på SSR så tappade han ett
hjul så det är andra gången i år.
sapa: Rallyt 2000
Senast sapa Rallyt kördes var 1997 men nu återupplivades det igen.
Nu ingick tävlingen i SSM, DM för Smålands och Södra BF, 3x10
veterancup 2000, VW Rallycup och Sverigeserien Volvo Original.
Tävlingen innehöll 6 sträckor. Som vanligt när en tävling körs i
Småland så är det bra vägar. Vägarna här var riktiga SM klass på.
De blev inte det minsta sönderkörda och så var det mycket svängar
som det ska vara på ett riktigt rally. Vi har inte varit på något
rally där man haft bättre vägar än det var här. Förarna var också
positiva till vägarna.
Man hade fått ihop ett jätte stort startfält i alla klasserna. I
Volvo Original så var Thord Johansson som var snabbast igenom
sträckorna. I grH så var det Leif Peterson före tre Volvo 940 åkare.
Karlsson, Heiding och Lindström. I H4wd så var det inte helt
överraskande Roger Berglund som tog hem klassen och då även totalt.
Med 6st sträcksegrar så hade han en segermarginal på 17 sekunder.
Efter honom så följde Pierre Andersson och John Nilsson. Snabbaste
föraren I VWCup blev Anders Mattsson.
Foto från tävlingen kommer nästa vecka.
Kvarnrundan
Årets upplaga av Kvarnrundan hade 3 sträckor som alla gick på ett
skjutfält utanför Borensberg. När vi på Ericsson-Motorsport hade
läst inbjudan till tävlingen så stod det inget om var start och mål
var utan vi trodde att det var i Mjölby men det visade sig att det
var nästan 5 mil bort från Mjölby. Det tycker vi är dålig stil att
inte informera om för oftast så körs rallyt runt den stad där klubben
håller till. Sådant borde man skriva om i inbjudan. Det enda man
kunde klaga på förutom det som står över så var det att man endast
hade 3 sträckor vilke vi tycket inte borde ha någon DM-status.
De 3 sträckorna de hade skrapat ihop var av en mycket fin kvalitet
och man hörde ingen som hade klagomål på vägarna. Alla sträckorna
kördes på ett skjutfält så därför var det inte långa avstånd mellan
sträckorna. Även att de kördes många andra rallyn den här Lördagen
så hade man fått ihop ett bra startfält i alla klasserna. I H4wd
så var det Jari Sarrinen som tog alla sträcktiderna och därmed vann
klassen ganska enkelt. I H-klassen så var det också många jäna fighter.
Foto från tävlingen kommer i nästa vecka.
Skilling 500
Årets upplaga av Skilling 500 ingick i SSM, Dm för Smålands BF och
Södras BF. Tävlingen kördes över 8 sträckor varav en kördes på
asfalt. Det var synd att SS.1 & 8 skulle vara publikfria. Detta
berodde troligtvis på att de gick på skjutfältet. Vägarna var i
bra kvalitet. Det enda som var att klaga på var att asfaltsträckan
hade "koner" i svängarna så det inta blev något riktigt "rally" för
det fanns nog ingen större risk att kanterna skulle köras sönder för
de var i bra kvalitet. När så någon hade varit på "konerna" så fanns
det personer utmed sträckan som ställde tillbaka dem vilket var bra.
Men de behövde inte ställa dem en bit ut på asfalten.
Nu till tävlingen. Det var ett 135-tal startande och som vanligt så
var de flesta i grupp H. GrH4wd (a-förare) hade inte lockat mer än
4 startande och det var synd. Där var det Carlström och Stacke i
Mitsubishi och så Leif, John Nilsson med Audi bilar. Däremot så var
de fullt manskap i H med bl.a. 4 stycken Volvo 940 åkare. Vi var och
tittade på SS.2 och SS.7. På SS.2 var det bara asfalt och där fick
man se vilken rutin förarna hade av det väglaget. Det gick bra för
de flesta. SS.7 var vi vid det första vägbytet. Där klarade sig alla
förarna igenom utan några incidenter. Så sumerat så var det en mycket
bra arrangemang. Foto från tävlingen kommer i början av nästa
vecka.
Tjustrundan
Tjustrundan kördes som en 2 dagars tävling med 3 SS på fredagen
och sedan ytterligare 6 SS på Lördagen. Tävlingen hade inte lockat
något stort startfält. Det var enbart ett 120-tal anmälda när
anmälningstiden var slut. Med det var många GrH 4wd efteranmälda.
Det var bl.a. 2 SM-åkare (Jari Saarinen, Dick Wixell). Tävlingen
ingick i Gotlands DM, Tjej RM och Suzuki Cup. Ericsson Motorsport
var på SS.4 och SS.9. På SS.4 var vi ungefär mitt på sträckan vid
ett dubbelt vägbyte, (först ett vägbyte som en hårnål vänster och
sedan ett vägbyte höger direkt efter). Så långt in på sträckan
hade de flesta 4wd åkarna samma tider. Det skiljde bara någon
sekund mellan dem, bästa av dem var Saarinen som var ett par
sekundersnabbare. På sista sträckan (SS.9) så var vi en liten bit
in på sträckan där det var en vänstersväng i en uppförsbacke. Som
vanligt så finns det alltid något att klaga på och det var som
tiderna som inte stämmde. Det problemet hade man redan på första
sträckan med stora hopp mellan åkarna på många minuter. Där vi
var på SS.9 var det ett par 30 minuters uppehåll och många mindre
uppehåll. Det är en bit som arrangörerna borde ta och se över.
Klappjakten
Nu när den för länge sedan uppskjutna Klappjakten skulle köras så hade
man lyckats få ihop ett mycket bra startfält i alla klasser. Man hade
bl.a. ett 9 man stort startfält i H4wd. Där SM föraren Mikael Lindqvist
var med men oturligt nog var han av vägen och tappade mycket tid. Men
det var Jari Saarinen som tog täten och vann till slut. Vägarna höll
ganska bra trots att vissa vägbitar såg mycket dåliga ut redan innan
start men de höll förvånansvärt bra. Men ett mycket stort minus får
tävlingen ändå p.g.a. att man aldrig i ÖÖM lyckas hålla tiderna utan
det blir många långa pauser. Förra ÖÖM tävlingen kan man förstå men
att det ska bli det i alla andra också är mycket konstigt. Vi på
Ericsson Motorsport var på SS.1 och SS.4. Där vi stog på SS.1 såg man
bilarna mycket långa sträckor och många förare hade problem vid ett
vägbyte där många fick motorstopp och tappade tid. Foto från Klapp
jakten kommer ut i mitten av nästa vecka.
Ekrundan
Arrangör för Ekrundan var SMK Eksjö och det var en kanonfin tävling.
Sträckorna var bra förutom ett parti på SS.5 som blev uppkört fort.
Det var det första rallyt vi varit på som höll tiderna så bra. Trots
att det var mycket avåkningar och rullningar så hölls tiderna nästa
perfekt. Det var synd att tävlingen gick samtidigt som SM annars hade
det troligtvis blivit några 4wd bilar till. Men startfältet var stort
med många startande i de olika klasserna. Vi på Ericsson Motorsport var
på SS.1 och SS.5. SS.1 var ett fint parti med vägbyte och lite krön.
SS.5 var också en mycket fin sträcka med blandad åkning. Tyvärr så
visste vi inte hur SS.2 var. Där var det många rullningar, avåkningar
och kriser. En sak som var lite negativt var att man borde vattnat
vägarna så att det inte hade dammat så mycket som det gjorde. Annars
så var det en mycket fin tävling med bra planering och tidspassning.
Bilder från tävlingen kommer ut nästa vecka.
T-turen
T-turen som arrangerades av SMK Motala var en mycket fin tävling med
ganska bra vägar. Det enda man kan klaga på är tiderna mellan bilarna.
På första sträckan flöt det på bra men på den 4:e sträckan så var det
katastrof. I och för sig så var det troligtvis en olycka så det fick
bli ett uppehåll men innan och efter det så borde de ha kunnat hålla
tiderna. Det kunde komma 3 bilar på ett par minuter och sedan var det
nästa 5 minuter till nästa bil.
Det blev ett bra startfält i H4wd där Roger Berglund, Jari Sarrinen,
Eddie Hörbring, Per-Åke Ring, Hans Flodin med många flera. Totalt var
de 13 bilar i H4wd gänget. Det var ett bra startfält i de flesta
klasserna. Vi på Ericsson Motorsport var på SS.1 och SS.4.
South Swedish Rally
South Swedish Rally började med en asfalt etapp och sedan en grus etapp
på Lördagen. Tävlingen som ingick i både SM och EM hade ett rätt så
stort och bra startfält. Tyvärr så hade många toppekipage tvingats att
bryta under fredagens asfalts etapp bl.a Roger Berglund, Jari Sarrinen
med många flera. Vi på Ericsson Motorsport var på SS 13, 15, 18, 20.
Efter fredagsetappen så var F2 bilarna givetvis bra med i tävlingen
totalt men på grusetappen så tappar de ju alltid. Bäst av F2 bilarna
var Jonas Kruse i sin Renault. Men under grus sträckorna så tappade
han mer och mer mot de fyrhjulsdrivna bilarna. Bäst på gruset var inte
helt oväntat Mats Jonsson i sin Ford Escort WRC som sedan totalvann
rallyt. Den ende som kunde hålla jäna sträcktider med Jonsson på gruset
var Kristoffer "Stoffe" Nilsson men som gjorde ett par missar på
asfalten.
Gränsfejden
Gränsfejden var en mycket fin och rolig tävling att se på och säkert
lika rolig att köra. Vägarna var i bra skick men man kunde ju gjort
något åt dammet som alltid blir ett problem. Man hade sparat mer på
ATA-banden än vad man hade gjort på Silverratten och det var bra. Det
hade inte gjort något om man hade försökt ha sträckorna närmare
varandra men när det är 2 klubbar så arrangerar så blir det ofta så.
Det var inte något precis starkt startfält i 4wd gruppen. Men John
Nilsson, Roger Berglund m.fl var där så då blev det lite åka av ändå.
Men grupp H gänget körde på friskt och satte en del fina tider. Vi
på Ericsson Motorsport var på SS1 och 6 och det var fina sträckor. På
SS6 så var det en väldigt rolig och spännande start på sträckan där
den i stort sett ner till vägbytet var kantad av stenmurar. En del
förare var i dem, men de flesta klarade sig. Det var en förare som
gjorde en "fin" rullning från (publiken sett) och de klarade sig utan
skador som tur var.
Vi var och fotade på tävlingen också så det kommer att finnas bilder
därifrån snart.
Silverratten
Silverratten ingick i Super Mästerskapet och kördes i skogarna runt
Älmhult. Det ingick 6 special sträckor i rallyt. Rallyt kördes på
mycket fina vägar men det vara bara ett problem med dem. Man kunde ha
använt vatten eller salt för att dammet skulle bundits. Man hade inte
använt något av detta så när ett 10-tal förare hade passerat så låg
dammet kvar i luften tills nästa bil. Det var ett litet fel till och
det vara alla dessa "Ata-band" som var uppsatta. På vissa ställen såg
det ut som färdig klädda julgranar. Man kunde ju använt varningsskyltar
eller extra varningar i noterna istället.
Det var ett hyfsat startfält med en del topp namn som Mats Jonsson,
Sven Isaksson, Christer Norling, Jörgen Edholm, Kenneth Bäcklund, Mats
Karlsson m.fl. Eddie Hörbing var anmäld men kom aldrig till start.
Mats Jonsson hade redan från första sträckan fått upp farten och hade
ganska bra drag tävlingen igenom. Men vissa förare såg ut att
"Söndags köra" igenom tävlingen. Det var många fina Corollor, med i
tävlingen men häftigaste bilen hade nog Björn Blomkvist med sin Audi
Quattro. Vi på Ericsson Motorsport var på SS.1 & SS.6. På SS.1 så
började sträckan med lite asfalt och sedan ett vägbyte in på grus.
I det vägbytet hade endel problem och låste upp och fick ta till en
backning för att komma på rätt spår igen. På SS.6 så var vi också vid
ett vägbyte där vissa hade problem men de flesta klarade sig igenom
där. Det var även en del där som fick ta till en backning. Den som tog
det vägbytet bäst var Kenneth Bäcklund i sin Lancer. Det var bara en
förare som besökte diket otroligt nog.
Vi fotade på tävlingen så snart kommer det bilder från tävlingen också.
<- Tillbaka
© Ericsson-Motorsport