Rally reportage från 2000


Här kan ni läsa om de tävlingar som Ericsson-Motorsport besökte under 2000. Eftersom vi oftast inte sett någon fullständig resultatlista från tävlingen när vi skrev detta så kan vissa fel förekomma.


Tävlingar 2000:

Novemberskölden
När nu Novemberskölden återuppstod så hade man skrapat ihop 6 special sträckor med en längd på runt 38km vilket inte var så mycket. Man hade bland annat SS1 som var exakt lika som SS1 på Vätterrallyt förra året. Man hade inte fått så stora startfält i någon klass. Det var strax över 100 talet startande. I 4wd så var det bara efteranmälde Jonas Wigren som kom med sin Galant, + Sven-Erik Käll som åkte föråkare i sin Mazda 323. Både Norqvist och Mats "Hoppe" Karlsson som var anmälda hade lämnat återbud. I H så var det också små startfält mot vad det brukar vara på småländska tävlingar. De bästa i H var Håkan Ståhl, "Fluppe", Markus Karlsson och så Eksjöföraren Ingemar Hultberg. Alla dessa körde med full atack. Nu har jag inte sett resultaten när detta skrevs så därför vet jag ej exakt slutresultaten. Efter att vi var på sista sträckan (då den nästan var slutkörd) så åkte vi tillbaka till start/mål och skulle läsa lite resultat. Men vi stod där både länge och väl men inga resultat kom. Det var ingen klass som man hade fått upp alla åkarna på. Man sprang mest och velade med resultaten. Efter att stått där en timme så tröttnade vi på det och åkte hem istället. Men den som såg ut att köra bäst på de sträckorna vi var på var Håkan Ståhl som körde med full atack hela tiden. Vi var på första och sista sträckorna (1 och 6). Eftersom man hade fått göra ett uppehåll efter en liten olycka så fick alla utom Grupp E, VOC och Veteraneran åka i mörker. Det enda lilla olyckan som vi såg var en VOC som sladdade brett och ut på en åker. Men annars så var det inga allvarliga olyckor.


Marknadsnatta
När ÖÖM nu avslutades så var det Marknadsnatta som var finaltävling även i år. Start och mål var också som vanligt vid Odal i Skänninge. I år så körde man 6 sträckor som var av bra kvalitet trots att vädret inte varit det bästa de senaste dagarna. Detta var helt klart ÖÖMs bästa tävling för året. Tidsschemat höll bra, vägarna fina, och för övrigt så var det bra. När jag skrev detta så hade jag inte sett någon resultatlista. En sak som är roligt är att man kör efter seedining i ÖÖM finalen. Som "vanligt" i år så var det Jari Sarrinen i sin Ford Escort som var snabbast. Ericsson Motorsport var på SS1 och SS5. Där vi var på SS1 regnade det och vägen var mycket hal. Där vi stod så försökte vi ta lite mellantider och där var Saarinen i ledning med 4 sekunder före Jonas Wigren, men Hans Flodin som inte startade bland de seedade hängde med Jari. Det var de 2 som åkte snabbast av dem som vi klockade där.
På SS5 så var åtreigen Saarinen snabbast. Men en del av de andra som åkte i den "rätta" grH4wd blev lite "sinkade" av en som åkt av precis innan mål. Det var ett mycket lurig målgång där både målrakan och svängarna precis innan skördade några bilar. På målrakan så hamnade Kent Larsson nere i det djupa diket och tvingades där med bryta. Även 940 åkaren Tomas Blåder och en av "Nya veteran" åkarna hamnade också i detta dike. Så blev det också en rullning av en Grupp H bil och en avåkning i VOC. Även en av B förarna i grupp H åkte av. Eftersom jag inte har sett resultaten ännu så vågar jag inte helt säkert säga att Jari Sarrinen vann men jag är nästa helt säker. Resten har jag inte en aning om. Men det var en kanonfin tävling trots att vi fick sämsta möjliga väder. En kombination av dessa bra vägar och regnet gjorde att det blev många avåkningar och stort manfall. Men det är ju det som är sporten.


Rejme Rallyt
Årets finaltävling i Rally SM var Rejme Rallyt som kördes i trakterna kring Norrköping. Rallyt hade 10 special sträckor varav 4 sträckor kördes på fredags kvällen och resterande 6 sträckor på lördagen. Vägkvaliten var av blandad kvalitet, ss.6 var dålig och det blev uppkört snabbt. Men ss.9 var av bättre kvalitet. Där var det mycket fullgas åka genom lätta svängar där det gällde att inte vara någon "vekling" utan våga hålla i för fullt. Sådana vägar är roliga. Det var ett bra startfält i alla klasserna eftersom många märkes cuper ingick, bl.a. Peugeot och Seats cuper.
I grupp H4wd så var det Mats Jonsson, Jari Saarinen och Mats Thorzelius som var "toppnamnen". Eftersom jag inte har sett de totala resultaten när dettat skrivs så är det jag skriver preliminärt. Mats Jonsson vann både Rejme Rallyt och totalt. Jari hade enligt vissa uppgifter spräckt 2 fälgar och tvingats bryta. Där jag stod på SS.6 så hade han pungtering det såg ut som om däcket höll på att kränga av fälgen.
I grupp N4 så var de mäst SO Walfridsson och Bäcklund som fightade om sitt SM guld i N4. Det var ett riktigt högt tempo redan från dagens första sträcka. Men även Lindqvist, Stoffe, Pernilla Walfridsson och Roger Berglund fightade om sina poäng för att förbättra deras positioner i tabellen. Där var det också full atack från första till sista sträckan.
I grupp F2 var det mäst fight mellan tabell ettan och tvåan (Kruse, Svan). Per Svan körde med full atack hela dan och på nästa sista sträckan där jag stod så laddade han något fruktansvärt så att man nästa blev rädd. Han bara slängde ned framhjulet i innerkant och sedan var det full gas och bra sträcktid. Men även "Gullabo" var på plats med sin Peugeot 106 Maxi och där fanns ytterligare en som satsade på fullpoängare. Men även Harri Joki, Magnus Henriksson, Andreas Eriksson m.fl fanns på plats med sina snygga bilar.


Dackefejden
Den återupplivade Dackefejden kördes som final i bl.a. SSM där det var tätt i tabellen inför just den här tävlingen. Tävlingen kördes över 9 specialsträckor som var av bra kvalitet. Det enda som var lite dåligt var att startlistan verkar varit tryckt väldigt tidigt för det var många som inte fanns med i programmet och så var det dem som aldrig kom.
Om man börjar i grupp H 4wd så före denna tävling låg Roger Berglund och John Nilsson lika poängmässigt. Så här gällde verkligen först i mål vinner. De hade en ganska bra fight de första sträckorna men på den sista så kom inte John Nilsson förrän ca 15 minuter försenad och då rullade han bara igenom sträckan. Enligt vissa rykten så hade en elkabel lossnat. Men Berglund ångade på även på den sista sträckan där han borde vetat om att John var borta eftersom han på något sätt borde kört om honom. Så vid ett vägbyte på sista sträckan som var skymt kom Berglund i alldeles för hög fart så han tog rakt fram vid vägbytet men vände runt bilen istället för att backa så han kom iväg snabbt igen. Det var många av de första bilarna som missade vid det vägbytet. Så Berglund vann före Jörgen Jonasson, Leif Nilsson, Urban Stacke m.fl. Detta gjorde alltså att Roger Berglund med Pecka Svensson som co-driver vann hela SSM totalt.
Även i grupp H så var det tätt inför den här sista och avgörande tävlingen. Där var det Fredrik Norberg och Markus Karlsson. Här tog Fredrik Norberg hem SSM titeln i grupp H 2wd. Han vann trots att han hade kört i någonting och därmed en bucklig bil. Det var många i den här klassen som bröt bl.a. så bröt Mattis Olsson, Anders Lindström m.fl.
I grupp A så var det Harri Joki i sin "mäktiga" VW Golf MK4 och Sven- Olof Fröjd med sin VW Golf. Även Gert Blomqvist kom med sin Peugeot 306 GTI. Det mesta dramatiska som hände i den klassen var väl att Sven- Olof Fröjd körde av vid ett vägbyte på SS.5 och tappade ena bakhjulet. Han kom i för hög fart och sedan lade han in sidan i vägkanten där han var emot en sten varav hjulet flög av. Även på SSR så tappade han ett hjul så det är andra gången i år.


sapa: Rallyt 2000
Senast sapa Rallyt kördes var 1997 men nu återupplivades det igen. Nu ingick tävlingen i SSM, DM för Smålands och Södra BF, 3x10 veterancup 2000, VW Rallycup och Sverigeserien Volvo Original. Tävlingen innehöll 6 sträckor. Som vanligt när en tävling körs i Småland så är det bra vägar. Vägarna här var riktiga SM klass på. De blev inte det minsta sönderkörda och så var det mycket svängar som det ska vara på ett riktigt rally. Vi har inte varit på något rally där man haft bättre vägar än det var här. Förarna var också positiva till vägarna.
Man hade fått ihop ett jätte stort startfält i alla klasserna. I Volvo Original så var Thord Johansson som var snabbast igenom sträckorna. I grH så var det Leif Peterson före tre Volvo 940 åkare. Karlsson, Heiding och Lindström. I H4wd så var det inte helt överraskande Roger Berglund som tog hem klassen och då även totalt. Med 6st sträcksegrar så hade han en segermarginal på 17 sekunder. Efter honom så följde Pierre Andersson och John Nilsson. Snabbaste föraren I VWCup blev Anders Mattsson.
Foto från tävlingen kommer nästa vecka.


Kvarnrundan
Årets upplaga av Kvarnrundan hade 3 sträckor som alla gick på ett skjutfält utanför Borensberg. När vi på Ericsson-Motorsport hade läst inbjudan till tävlingen så stod det inget om var start och mål var utan vi trodde att det var i Mjölby men det visade sig att det var nästan 5 mil bort från Mjölby. Det tycker vi är dålig stil att inte informera om för oftast så körs rallyt runt den stad där klubben håller till. Sådant borde man skriva om i inbjudan. Det enda man kunde klaga på förutom det som står över så var det att man endast hade 3 sträckor vilke vi tycket inte borde ha någon DM-status.
De 3 sträckorna de hade skrapat ihop var av en mycket fin kvalitet och man hörde ingen som hade klagomål på vägarna. Alla sträckorna kördes på ett skjutfält så därför var det inte långa avstånd mellan sträckorna. Även att de kördes många andra rallyn den här Lördagen så hade man fått ihop ett bra startfält i alla klasserna. I H4wd så var det Jari Sarrinen som tog alla sträcktiderna och därmed vann klassen ganska enkelt. I H-klassen så var det också många jäna fighter. Foto från tävlingen kommer i nästa vecka.


Skilling 500
Årets upplaga av Skilling 500 ingick i SSM, Dm för Smålands BF och Södras BF. Tävlingen kördes över 8 sträckor varav en kördes på asfalt. Det var synd att SS.1 & 8 skulle vara publikfria. Detta berodde troligtvis på att de gick på skjutfältet. Vägarna var i bra kvalitet. Det enda som var att klaga på var att asfaltsträckan hade "koner" i svängarna så det inta blev något riktigt "rally" för det fanns nog ingen större risk att kanterna skulle köras sönder för de var i bra kvalitet. När så någon hade varit på "konerna" så fanns det personer utmed sträckan som ställde tillbaka dem vilket var bra. Men de behövde inte ställa dem en bit ut på asfalten.
Nu till tävlingen. Det var ett 135-tal startande och som vanligt så var de flesta i grupp H. GrH4wd (a-förare) hade inte lockat mer än 4 startande och det var synd. Där var det Carlström och Stacke i Mitsubishi och så Leif, John Nilsson med Audi bilar. Däremot så var de fullt manskap i H med bl.a. 4 stycken Volvo 940 åkare. Vi var och tittade på SS.2 och SS.7. På SS.2 var det bara asfalt och där fick man se vilken rutin förarna hade av det väglaget. Det gick bra för de flesta. SS.7 var vi vid det första vägbytet. Där klarade sig alla förarna igenom utan några incidenter. Så sumerat så var det en mycket bra arrangemang. Foto från tävlingen kommer i början av nästa vecka.


Tjustrundan
Tjustrundan kördes som en 2 dagars tävling med 3 SS på fredagen och sedan ytterligare 6 SS på Lördagen. Tävlingen hade inte lockat något stort startfält. Det var enbart ett 120-tal anmälda när anmälningstiden var slut. Med det var många GrH 4wd efteranmälda. Det var bl.a. 2 SM-åkare (Jari Saarinen, Dick Wixell). Tävlingen ingick i Gotlands DM, Tjej RM och Suzuki Cup. Ericsson Motorsport var på SS.4 och SS.9. På SS.4 var vi ungefär mitt på sträckan vid ett dubbelt vägbyte, (först ett vägbyte som en hårnål vänster och sedan ett vägbyte höger direkt efter). Så långt in på sträckan hade de flesta 4wd åkarna samma tider. Det skiljde bara någon sekund mellan dem, bästa av dem var Saarinen som var ett par sekundersnabbare. På sista sträckan (SS.9) så var vi en liten bit in på sträckan där det var en vänstersväng i en uppförsbacke. Som vanligt så finns det alltid något att klaga på och det var som tiderna som inte stämmde. Det problemet hade man redan på första sträckan med stora hopp mellan åkarna på många minuter. Där vi var på SS.9 var det ett par 30 minuters uppehåll och många mindre uppehåll. Det är en bit som arrangörerna borde ta och se över.


Klappjakten
Nu när den för länge sedan uppskjutna Klappjakten skulle köras så hade man lyckats få ihop ett mycket bra startfält i alla klasser. Man hade bl.a. ett 9 man stort startfält i H4wd. Där SM föraren Mikael Lindqvist var med men oturligt nog var han av vägen och tappade mycket tid. Men det var Jari Saarinen som tog täten och vann till slut. Vägarna höll ganska bra trots att vissa vägbitar såg mycket dåliga ut redan innan start men de höll förvånansvärt bra. Men ett mycket stort minus får tävlingen ändå p.g.a. att man aldrig i ÖÖM lyckas hålla tiderna utan det blir många långa pauser. Förra ÖÖM tävlingen kan man förstå men att det ska bli det i alla andra också är mycket konstigt. Vi på Ericsson Motorsport var på SS.1 och SS.4. Där vi stog på SS.1 såg man bilarna mycket långa sträckor och många förare hade problem vid ett vägbyte där många fick motorstopp och tappade tid. Foto från Klapp jakten kommer ut i mitten av nästa vecka.


Ekrundan
Arrangör för Ekrundan var SMK Eksjö och det var en kanonfin tävling. Sträckorna var bra förutom ett parti på SS.5 som blev uppkört fort. Det var det första rallyt vi varit på som höll tiderna så bra. Trots att det var mycket avåkningar och rullningar så hölls tiderna nästa perfekt. Det var synd att tävlingen gick samtidigt som SM annars hade det troligtvis blivit några 4wd bilar till. Men startfältet var stort med många startande i de olika klasserna. Vi på Ericsson Motorsport var på SS.1 och SS.5. SS.1 var ett fint parti med vägbyte och lite krön. SS.5 var också en mycket fin sträcka med blandad åkning. Tyvärr så visste vi inte hur SS.2 var. Där var det många rullningar, avåkningar och kriser. En sak som var lite negativt var att man borde vattnat vägarna så att det inte hade dammat så mycket som det gjorde. Annars så var det en mycket fin tävling med bra planering och tidspassning. Bilder från tävlingen kommer ut nästa vecka.


T-turen
T-turen som arrangerades av SMK Motala var en mycket fin tävling med ganska bra vägar. Det enda man kan klaga på är tiderna mellan bilarna. På första sträckan flöt det på bra men på den 4:e sträckan så var det katastrof. I och för sig så var det troligtvis en olycka så det fick bli ett uppehåll men innan och efter det så borde de ha kunnat hålla tiderna. Det kunde komma 3 bilar på ett par minuter och sedan var det nästa 5 minuter till nästa bil.
Det blev ett bra startfält i H4wd där Roger Berglund, Jari Sarrinen, Eddie Hörbring, Per-Åke Ring, Hans Flodin med många flera. Totalt var de 13 bilar i H4wd gänget. Det var ett bra startfält i de flesta klasserna. Vi på Ericsson Motorsport var på SS.1 och SS.4.


South Swedish Rally
South Swedish Rally började med en asfalt etapp och sedan en grus etapp på Lördagen. Tävlingen som ingick i både SM och EM hade ett rätt så stort och bra startfält. Tyvärr så hade många toppekipage tvingats att bryta under fredagens asfalts etapp bl.a Roger Berglund, Jari Sarrinen med många flera. Vi på Ericsson Motorsport var på SS 13, 15, 18, 20.
Efter fredagsetappen så var F2 bilarna givetvis bra med i tävlingen totalt men på grusetappen så tappar de ju alltid. Bäst av F2 bilarna var Jonas Kruse i sin Renault. Men under grus sträckorna så tappade han mer och mer mot de fyrhjulsdrivna bilarna. Bäst på gruset var inte helt oväntat Mats Jonsson i sin Ford Escort WRC som sedan totalvann rallyt. Den ende som kunde hålla jäna sträcktider med Jonsson på gruset var Kristoffer "Stoffe" Nilsson men som gjorde ett par missar på asfalten.


Gränsfejden
Gränsfejden var en mycket fin och rolig tävling att se på och säkert lika rolig att köra. Vägarna var i bra skick men man kunde ju gjort något åt dammet som alltid blir ett problem. Man hade sparat mer på ATA-banden än vad man hade gjort på Silverratten och det var bra. Det hade inte gjort något om man hade försökt ha sträckorna närmare varandra men när det är 2 klubbar så arrangerar så blir det ofta så.
Det var inte något precis starkt startfält i 4wd gruppen. Men John Nilsson, Roger Berglund m.fl var där så då blev det lite åka av ändå. Men grupp H gänget körde på friskt och satte en del fina tider. Vi på Ericsson Motorsport var på SS1 och 6 och det var fina sträckor. På SS6 så var det en väldigt rolig och spännande start på sträckan där den i stort sett ner till vägbytet var kantad av stenmurar. En del förare var i dem, men de flesta klarade sig. Det var en förare som gjorde en "fin" rullning från (publiken sett) och de klarade sig utan skador som tur var.
Vi var och fotade på tävlingen också så det kommer att finnas bilder därifrån snart.


Silverratten
Silverratten ingick i Super Mästerskapet och kördes i skogarna runt Älmhult. Det ingick 6 special sträckor i rallyt. Rallyt kördes på mycket fina vägar men det vara bara ett problem med dem. Man kunde ha använt vatten eller salt för att dammet skulle bundits. Man hade inte använt något av detta så när ett 10-tal förare hade passerat så låg dammet kvar i luften tills nästa bil. Det var ett litet fel till och det vara alla dessa "Ata-band" som var uppsatta. På vissa ställen såg det ut som färdig klädda julgranar. Man kunde ju använt varningsskyltar eller extra varningar i noterna istället.
Det var ett hyfsat startfält med en del topp namn som Mats Jonsson, Sven Isaksson, Christer Norling, Jörgen Edholm, Kenneth Bäcklund, Mats Karlsson m.fl. Eddie Hörbing var anmäld men kom aldrig till start. Mats Jonsson hade redan från första sträckan fått upp farten och hade ganska bra drag tävlingen igenom. Men vissa förare såg ut att "Söndags köra" igenom tävlingen. Det var många fina Corollor, med i tävlingen men häftigaste bilen hade nog Björn Blomkvist med sin Audi Quattro. Vi på Ericsson Motorsport var på SS.1 & SS.6. På SS.1 så började sträckan med lite asfalt och sedan ett vägbyte in på grus. I det vägbytet hade endel problem och låste upp och fick ta till en backning för att komma på rätt spår igen. På SS.6 så var vi också vid ett vägbyte där vissa hade problem men de flesta klarade sig igenom där. Det var även en del där som fick ta till en backning. Den som tog det vägbytet bäst var Kenneth Bäcklund i sin Lancer. Det var bara en förare som besökte diket otroligt nog.
Vi fotade på tävlingen så snart kommer det bilder från tävlingen också.


<- Tillbaka


© Ericsson-Motorsport