MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge.
PRESSRELEASE

* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.


Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!

Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!

Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.

Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.

Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.

En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.

Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.

Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.

Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.

De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.

Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.

Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.

Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.

Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.

Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.

Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.

Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”

Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8

Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6

Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-09-07 16:17






Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
© emotorsport.seE-Cupen kör igång med Hammarslaget hos Norrahammars MK, från början var det 15km special fördelat på 5 olika vändprov. Men det blir ett prov kort, en av vägarna har körts sönder vid skogsavverkning och lagats med sprängsten, vägen är i för dåligt skick för rally vilket gör att den strukits.

Närma...

Publicerad: 2024-05-02 22:11


80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
© emotorsport.seGötenerundan hos Götene MK är deltävling för Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Det är totalt 38km special som ska avverkas, detta fördelat över två sträckor dubbelt för de 80-talet ekipagen. Bland föråkarna hittar vi förare som jagar fart inför stundande SM, både Dennis Rådström ...

Publicerad: 2024-05-02 21:59


Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.
© Flat-out media agency.När tiderna för Rally4 klassen trillat in för shakedown inför stundande Rally Islas Canarias, rallyt inleds om bara en kort stund, så var det med två Svenskar bäst i klassen.

Den 3,57km långa sträckan Santa Maria de Guia körde Mille Johansson och Johan Grönvall på 2:05 minut - bara fyra tiondels ...

Publicerad: 2024-05-02 21:26


Bonato bäst på kvalet inför Rally Islas Canarias, rallystart ikväll.
© FIA ERC.Dubbelt Citroen C3 Rally2 på kvalet inför Rally Islas Canarias, Yoann Bonato tog snabbaste tid och rullar ut som första bil i rallyt, var tiondelen före Spanjoren Diego Ruiloba. Miklas Csomos in som trea i en Skoda Fabia RS Rally2, bakom skuggade fem bilar ur nya versionen, RS Rally2 med Mathieu Fra...

Publicerad: 2024-05-02 18:46


Följ shakedown och se kvalet inför Rally Islas Canarias live via WebTV.
© Torbjörn Carlberg.Strax efter lunch på torsdagen rullar den fria träningen igång för ERC - Rally2 ekipagen på Santa Maria de Guia som mäter 3,57km. Träningen drar igång 13:15 och det är fri körning under två timmar.

Vid klockan 16:03 är det dags för ett avgörande åk, Rally2 klassen kör kval, något som sänds live i...

Publicerad: 2024-05-02 05:46


Årets första asfalttävling väntar Mille Johansson i Rally-EM.
© FlatOut Media Agency.Efter tredjeplatsen i EM-premiären i Ungern väntar nu asfalt på spanska Kanarieöarna kommande helg för Mille Johansson från Katrineholm och co-drivern Johan Grönvall från Arvika.

Efter att ha tappat närmare nio minuter med två punkteringar i premiären av Junior-EM revanscherade sig Mille och Joha...

Publicerad: 2024-05-02 05:30


Rally Magic, rallyeliten gör upp i rallysprint under Rallycross VM i Höljes.
© emotorsport.seDet är inte bara de renodlade rallyarrangörerna som lockar rallyåkarnas intresse, i år bjuder den Svenska rallycross VM helgen i Höljes på rallyuppvisning och bjuder då in Svenska eliten till Höljes.

Det är inför VM helgen, fredag den 5:e juli som det blir "Rally Magic", arrangerande Finnskoga MK...

Publicerad: 2024-05-01 21:09


Fullt startfält till lördagen Björn Waldegårds Minne, DM och Finess Onotade Rallyserie.
© emotorsport.seMK Rimo arrangerar Björn Waldegårds Minne och intresset är stort, till de 120 platserna ses 130-talet anmälda. Det tävlas för Upplands DM och Finess Onotade Rallyserie som kör premiär. Totalt fem sträckor på 25km ska nyttjas.
Föråkare och mellanåkare som bland andra Jari Liiten, Jonna Eson Brådhe, ...

Publicerad: 2024-05-01 20:53


Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
© emotorsport.seNorska Rally Sörland är i år utanför Norska Mästerskapet och kör en bantad version, 40 åkare anmälda. Två sträckor går dubbelt och avslutas med en ny sträcka, 67km special och en perfekt träning inför grussäsongen.

Svenskt i listan genom Isak Reiersen som jagar extra mil i bilen på grusväg inför ...

Publicerad: 2024-05-01 20:45


Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
© emotorsport.se3000m är sträckan på Falköpings Motorstadion där Lill Jumbon avgjordes, sista bilen kom precis till mål när Ungdomsrally kunde komplettera artikeln, därmed är resultatlistan ännu inte officiellt fastställd.

Även denna tävling en tradition första maj. 126 ekipage till start där David Nattsson van...

Publicerad: 2024-05-01 16:31


Tidigare nyheter:
Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
Så gick det i Sveistaträffen.
Två svenska ekipage i helgens tyska Rallye Sulingen.
Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
Över 110 bilar till Rally Nyköping!
Andervang körde hem andra raka segern i Hässleholms GP.
Foto från Vilda Ryd Racet.
Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.
Sebastian snabbast i Hejdesprinten.
Tidemand och Kristensson fyller på till Rally Nyköping, 107 namn i listan!
Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.