NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Calle och Jörgen körde starkt i årets Spanska EM start, tar andraplatsen med vidare i mästerskapet.

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Asfalt och fina vyer där rallyt kördes under helgen, Calle snabbast på de flesta sträckorna i Junior EM klassen.

© Opel Motorsport.
© Opel Motorsport.
Tvåa på pallen i årets EM debut bakom hemmaföraren Sergi Perez och före Estländaren Jaspar Vaher..
Calle Carlberg med ny succe i Rally-EM - summerar Rally Sierra Morena.
PRESSRELEASE

Den svenske rallytalangen Calle Carlberg har fått en lovande start på Rally-EM 2025. Efter att nyligen ha förlängt sitt fabrikskontrakt med Opel Motorsport, visade Carlberg prov på sin potential under säsongens inledande tävling i spanska Cordoba under helgen.

Upptakten till EM-säsongen skedde med en imponerande seger i en uppvärmningstävling i USA, där Carlberg och hans team dominerade samtliga specialsträckor och säkrade segern med en marginal på hela sju minuter.

De krävande spanska asfaltsvägarna, belägna drygt en timme norr om Malaga, utgjorde kulissen för en intensiv tre-dagars tävling över 20 mil. Konkurrensen i Junior-EM 2025 är rekordstark, med inte mindre än 22 hungriga talanger från hela Europa redo att kämpa om de åtråvärda poängen.

Tävlingen inleddes med en spektakulär stadssträcka i hjärtat av Cordoba. Den snäva och tekniska banan visade sig vara en utmaning för de framhjulsdrivna Rally4-bilarna. Carlberg kommenterade inledningen:

"Vi var medvetna om att stadssträckan skulle bli tuff under rekognoseringen. För att vara ärlig ifrågasatte jag banläggningen. Med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift har man möjligheten att sladda genom kurvorna, men våra framhjulsdrivna bilar har det betydligt svårare i de tvära hårnålskurvorna. Tyvärr blev det precis så, och jag tvingades backa, vilket kostade oss 13 sekunder direkt. Ingen optimal start, och jag tror bara en handfull förare klarade sträckan utan problem. Rally handlar om att hantera utmaningar, men när majoriteten av startfältet har svårigheter bör man kanske se över bansträckningen inför framtiden."

Trots den tuffa starten visade Carlberg prov på fighting spirit under lördagens etapper på mer traditionella rallyvägar. Med imponerande fem av sex möjliga sträcksegrar klättrade han upp till en andraplats, bakom den lokala föraren Sergi Perez. Perez, med tre tidigare starter i tävlingen, hade en betydande fördel av sin lokalkännedom. Carlberg lyckades dock, med en välbalanserad bil, sätta press på spanjoren.

"Jag var osäker på hur vi skulle stå oss mot konkurrenterna. Perez har en stor fördel av sin erfarenhet av vägarna, vilket ger honom en klar bild av var man kan hålla full gas. Vi var dock fast beslutna att inte ge honom en enkel match. Jag var otroligt glad över att vinna fem av sex sträckor, även om det var med minsta möjliga marginal. Det handlade om tiondelar gentemot Perez, vilket gjorde att vi gick in i söndagen med nästan identiska tider."

Söndagsmorgonen bjöd på en oväntad vändning då Sergi Perez tilldelades ett tidstillägg på 30 sekunder för sen ankomst till en tidskontroll.

"I rally är tidhållningen mellan sträckorna kritisk, och förseningar resulterar i tidstillägg. Det spekulerades i att Perez hade värmt däcken för aggressivt och blivit stoppad av polisen, vilket ledde till förseningen. Ironiskt nog var vi själva nära att drabbas av samma sak när vi, under tidspress, körde om en bil som försökte släppa förbi oss på transportsträckan mellan tävlingsetapperna och mötte polisen. Ett solklart misstag från min sida, och det resulterade i en rejäl böter, men det viktigaste var att vi hann till tidkontrollen i tid. Efter Perez straff tog vi ledningen med 25 sekunder och kunde fokusera på att minimera riskerna under söndagsförmiddagen. Till vår förvåning valde sedan den spanska organisationen att ta bort Perez tidstillägg. Jag fick ingen förklaring till beslutet, men det innebar att vi återigen låg tvåa, elva sekunder bakom spanjoren. Jag var naturligtvis frustrerad, men det fanns inget att göra åt saken. Vi behövde bara släppa alla spärrar och ge allt på de två avslutande sträckorna."

Och Carlberg gjorde just det. På den tolfte sträckan plockade han in fyra sekunder på Perez och var hela tolv sekunder snabbare än trean, Craigh Rahill. Inför den avslutande 12,4 kilometer långa "Ermitas-Trassierra", som sändes live på TV, stod det klart att EM-premiären skulle avgöras i en direkt duell mellan Sverige och Spanien. Perez startade sträckan med en marginal på 8,4 sekunder ner till Carlberg och tvingades vänta i mål på svenskens tid. Carlberg pressade sig till det yttersta och var vid mellantiderna fyra sekunder snabbare än Perez, men sträckan var inte tillräckligt lång. Med en sträckseger med fem sekunder fick Carlberg se sig besegrad med knappa 3,4 sekunder.

"Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vi var så nära, men herregud! En andraplats efter en lokal förare som vi inte förväntade oss att kunna slå är ett fantastiskt resultat. Verkligen bra. Endast 3,4 sekunder från segern är otroligt lite i ett tre-dagars rally. Vi har gjort en grymt bra tävling och har all anledning att vara stolta. Man kanske kunde se besvikelsen i min målintervju, då alla känslor kom på en gång, men det viktigaste är att vi har med oss värdefulla poäng i mästerskapet. Jag vill också rikta ett stort tack till alla fantastiska svenska företag som stöttar vår satsning ute i Europa. Ekonomin är tuff som rallyförare, och deras stöd är ovärderligt och en stor del av vår framgång. Nu laddar vi om stenhårt inför Rally Ungern om drygt en månad."


» Pressrelease från Calle Carlberg.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2025-04-08 16:49:50






19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
© emotorsport.seDen 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.

Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...

Publicerad: 2025-08-25 16:41:18


HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
© emotorsport.seÖver 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...

Publicerad: 2025-08-25 11:02:49


TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
© Toyota Gazoo Racing.Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...

Publicerad: 2025-08-25 09:02:43


Jakobssons tog fullt i Back SM - Melin och Gullinder också rallyvinnare.
© Jakobsson Motorsport.Back SM serien avgjordes med den fjärde tävlingshelgen för året, två deltävlingar per helg och finalen avgjordes hos SMK Arboga med Röforsloppet. När tabellerna summerats så gav det full pott för Kolsvagänget - Jakobsson Motorsport.

Från familjen Jakobsson med pappa Ronnie och son / dotter Martin...

Publicerad: 2025-08-25 06:01:56


Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
© Arvid Carlsson Motorsport.Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.

Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...

Publicerad: 2025-08-24 07:58:23


Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
© emotorsport.seSmålands och Östergötlands DM-åkare ihop med mer lokala E-Cupen gjorde gemensam start i Ekrundan hos SMK Eksjö, tre olika sträckor på 33km med start & mål i Mariannelund. Onotat med närmare 120 startande och mycket publik i skogen, så mycket att t.o.m. programmen sålde slut, publiken hade god chans ...

Publicerad: 2025-08-23 21:24:29


Tidigare nyheter:
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.
Klassiska Röforsloppet, Back SM och Historiska Sprint & Back Cupen.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.