MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Rally SM går mot ny säsong, kika in regeländringarna som gäller.
Här är regelförändringarna i Rally-SM 2024.
PRESSRELEASE

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2024 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

En tvåhjulsdriven klass.
Senaste åren har 2WD vart indelad i en nationell- och en internationell klass, där R2, Grupp N och Rally4 tävlat i den internationella klassen. Till säsongen 2024 slås dessa två klasser ihop och bildar en tvåhjulsdriven klass.

Senaste åren har det vart förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass, förklarar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

Två klasser i JSM.
Junior-SM delas upp i två klasser, med JSM 2WD och JSM Standard. Där standardbilar tävlar om ett eget JSM, och samtliga 2WD-bilar om ett JSM. Förare äger rätt att tävla om JSM till och med kalenderåret man fyller 24 år.

Vindrutestreamern fri för de tävlande.
Styrgruppen har beslutat att inte nyttja förbundets rätt till reklam i framrutan under SM-deltävlingarna, och även beslutat att den i stället fritt får nyttjas av den tävlande.

Tillbakagång till tidigare poängsystem.
Poängsystemet som användes 2022 och tidigare kommer åter gälla i Rally-SM. Det innebär att segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.

Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, fortsätter Kruse.

Maximalt 7 mm dubbutstick på vintertävlingarna.
Som tidigare kommunicerats av Rallyutskottet kommer det maximala tillåtna dubbutsticket på vinterdäcken vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Kontrollmätningar kommer att ske i samband med vintertävlingarna i mästerskapet.

Ingen Parc Fermé.
Det kommer inte vara obligatorisk Parc Fermé vid deltävlingarna i Rally-SM. Alla bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål. Eventuell protest måste ringas in till det angivna telefonnumret i innan den ifrågavarande bilen når TK vid slutmål.

Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.

Ingen omstart vid endagarstävlingar.
Det kommer inte vara möjligt att starta om mellan etapper under endagarstävlingar, utan enbart mellan två dagar.

Förändringen gör det mer rättvist. Möjligheten till omstart om man fått problem under förmiddagen har påverkats av startnummer, där någon kunnat starta om på grund av ett tidigt startnummer men inte andra i samma klass.

Under året har förutsättningar mellan tävlingarna vart olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.

Seedning efter fart.
Styrgruppen för Rally-SM ansvarar för seedningen av startfältet till tävlingarna. Seedningen baseras på fart och förväntad placering i tävlingen, och inte längre placering i mästerskapet. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system. För publiksäkerheten är det också viktigt, då en snabbare bil inte riskerar köra in mycket tid på bilen framför, och därmed komma oväntat snabbt bakom framförvarande bil. Om välkända snabba förare gör inhopp i SM kommer de att tilldelas startpositioner baserade på förväntade resultat.

Möjlighet till regrouping och omseedning inför Power Stage.
Vid regrouping inför Power Stage har Styrgruppen rätt att seeda och omvända startordning i mästerskapsklasserna med eventuellt ändrat startmellanrum. Beroende på upplägg kan detta göras i en eller flera klasser. Detta kommer att göras i samråd med arrangören och meddelas i inbjudan. Detta görs för att optimera live-TV sändningen.

Detta ska vi verkligen tänka till på, tillsammans med ovan nämnda, men också de tävlade. Det finns många aspekter i detta, men nu har vi friheten i reglementet att optimera tv-sändningarna. Men givetvis ska vi också väga in den sportsliga påverkan.

Hårdare bevakning av hastighet på rekognosering.
Efterlevnad av regler och hastighetsbegränsning på rekognoseringen kommer bevakas hårdare och överträdelser kommer bestraffas. Första överträdelsen genererar en varning som följer med under resten av SM-säsongen, vid eventuella överträdelser efter varningen utdelas bestraffning enligt straffskala i reglementet.

Här vill jag vara tydlig! Detta kommer följas upp, och det ses inte mellan fingrarna mer. Det handlar förstås om säkerhet, och att vi ska kunna få komma tillbaka och låna vägar igen när det är dags för tävling. Både transporten mellan sträckorna, och själva sträckorna kommer övervakas noga, avslutar Kruse.


» Pressrelease från Svensk Bilsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-12-13 23:01






Tom och Andreas tvåa i Rally Nyköping efter en stark insats.
© emotorsport.seI årets tredje deltävling i årets rally-SM tog SMK Hörbys Tom Kristensson med Andreas Johansson från Eskilstuna MK vid noterna en stark total andraplats i den tuffa konkurrensen, efter ca 10 mils specialsträckor under fredag kväll och lördag.

Det var endast den tredje tävlingen en Skoda Fabia RS...

Publicerad: 2024-05-12 20:40


Ogier tar hem Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier tar segern i Rally de Portugal, en tät kamp med Ott Tänak om ledningen helgen igenom sedan hans teamkollegor försvunnit. Fyra på sista sträckan men 7,9 sekunder före Tänak i slutresultatet.

För VM ledande Thierry Neuville blev det tredjeplats i helgen, minuten från Tänak och 38 s...

Publicerad: 2024-05-12 13:24


Foto från Rally Nyköping, fredag.
© emotorsport.seTvå dagars Rally Nyköping, spännande kamper i skogen och mycket publik som följde rallyt genom skogarna runt staden - start och mål vid Skavsta flygplats vilket gav bra parkeringsmöjligheter och lätt för publiken att ta sig till och se teamen jobba med bilarna. SMK Nyköping arrangerade och fredagens...

Publicerad: 2024-05-12 13:13


Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping.
© emotorsport.se15 specialsträckor i helgens Rally Nyköping, SMK Nyköping gjorde åter ett starkt arrangemang när de tog steget upp till SM deltävling. Valde ut det bästa av deras stora utbud av vägar som bjuder på en skön mix, härligt vårväder lockade ut mycket publik i skogen.

Flodin vann tätt Rally Nyköping...

Publicerad: 2024-05-12 10:32


Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen.
© Drive VXO Motorsport. Drive VXO Motorsport summerar en helg av intensivt rallytävlande där teamet tog hem dubbla segrar på två spännande tävlingar i två delar av Rally-Sverige. PG Andersson och Anders Fredriksson säkrade segern i 2WD-klassen i Rally Nyköping, där de nu leder Rally-SM halvvägs genom säsongen trots att de...

Publicerad: 2024-05-12 08:44


Olsson tog hem South Swedish Rally.
Sju sträckor blev sex när South Swedish Rally avgjordes under lördagen där MAS Cupen och Sverigeserien för VOC körde, en sträcka ströks under dagen. 80 startande där Mattis Olsson körde hem rallyts alla sträcksegrar, total och klasseger 20,9 sekunder före Robin Adolfsson och in som trea Arvid Johans...

Publicerad: 2024-05-12 08:42


Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.I den Internationella fyrhjulsdrivna klassen tog den regerande mästaren Patrik Flodin från Hudiksvall hem sin andra raka seger i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Göran Bergsten. Med segern går Flodin nu upp i ledning i totala SM, åtta poäng före teamkollegan Dennis Rådström.
Det var skönt....

Publicerad: 2024-05-11 22:59


Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Från en trippel ledning till en ensam sådan för Toyota och Sebastien Ogier, efter fredagen hade fransmannen en kamp med Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta, idag har den två fallit bort.

Redan på dagens andra sträcka försvann Rovanperä efter en avåkning, sträckan efter stannade Katsuta med trasi...

Publicerad: 2024-05-11 22:52


P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.P-G Andersson och Anders Fredriksson vann i dag Rally Nyköping i sin debut i BMW tillsammans med Drive VXO. I och med segern tar de över SM-ledningen – trots att de kört bara två av tre deltävlingar.
Extra roligt att få vinna med ett nytt team som satsar på ett helt nytt koncept. Och alltid k...

Publicerad: 2024-05-11 22:19


Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Lars Sjöström. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...

Publicerad: 2024-05-11 19:49


Tidigare nyheter:
Olsson tog hem South Swedish Rally.
Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.