MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserikt när SverigeSerien mellanlandade i Laxå för Laxårallyt.
PRESSRELEASE

Det blev sedvanligt stenhårt och händelserikt när VOC Mekonomen Rally besökte Laxå med årets SverigeSerie. Särskilt i Elit A blev det dramatik som spelar upp ett minst sagt raffinerat inför finalen i Eskilstuna nästa månad: Serieledande Magnus Lindqvist lade bilen på taket redan på Laxås första sträcka. Vann gjorde istället jagande och titelförsvarande Patrik Fredriksson. I Elit B så drog Daniel Jonsson längsta strået i den förannonserat tuffa kampen med Tim Palmkvist. I C höll bilen äntligen för Gabriel Banger. Med detta inkasserade Gabriel inte bara en seger utan en kassaskåpssäker och imponerande dito samtidigt som han som C-förare var näst snabbaste VOC totalt, bara slagen av Patrik Fredriksson i Elit A. Bland juniorerna blev det favoritseger stavad Hugo Carlberg, även han med en imponerande sjätte tid totalt i klassen och det alltså utan vare sig körkort eller noter - vad månde bliva av de båda unga herrarna Banger och Carlberg?

Låt oss börja med att från VOC Mekonomen Rallys sida tacka Laxå MK, Pär Johansson och hela det duktiga gänget kring honom för en riktigt fin tävling. Som vanligt då det gäller Laxå måste tilläggas. Regn stökade till det en aning men ingen av oss kan som bekant styra vädret.
– En händelserik tävling som gör att tabellen verkligen tajtar till sig inför finalen i Eskilstuna den 23 september. Tabellerna är när detta skrivs inte sammanställda och räknade men om jag inte räknar fel så skiljer det bara en enda ynka poäng mellan Linkan och Patrik Fredriksson i toppen av Elit A. I Elit B går Daniel Jonsson nu upp i delad ledningen med Tim Palmqvist med Noah Grönkvist på tredje plats skuggande. I C har Emil Huss kopplat ett visst grepp och detsamma gäller Hugo Carlberg bland juniorerna. Med en obligatoriskt räknad finaltävling så är inget klart i någon av klasserna förrän sista sträckan är körd i Eskilstuna. Extremt raffinerat sammanfattar klassansvarig Roger Fransson och tillägger: Så här ser det nästan bara ut i VOC SverigeSerien.

Äntligen för Patrik Fredriksson i Elit A
Titelförsvarande Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten har kämpat den här säsongen. Ända sedan viktorian i årets inledande tävling i Torsby har man ”nästan varit där”. Byte av däcksmärke på sommarens grussäsong har tagit tid att anpassa sig till. Men i vätan i Laxå satt allt perfekt. Men nämnda viktoria i tävling ett för året kan så raffinerat som klassen utvecklat sig visa sig vara ytterst värdefull, kanske till och med avgörande. Kommer det till särskiljning så pekar en del på att Patrik och Linkan kan få identiska räknade serier, och i det fallet blir segern i årets första tävling ett trumfkort. Frederik Eckhardt pådriven av Per Allo i högerstolen lyckades förvisso knipa maxpoängen på dagens PowerStage, grattis Frederik. Men i övrigt så gick det som på räls för firma Fredriksson och Wiksten.

– Tuffare var det för serieledande Magnus ”Linkan” Lindqvist med Sara Ridde till höger om sig … eller ska man säga slutligen till vänster om sig eftersom att dagen slutade med bilen upp-och-ner. Detta dessutom i ett rejält vattenfyllt dike och på InCar filmen som finns på Youtube ser det faktiskt ganska läskigt ut när vattnet strömmar in. Men det är hårdingar i VOC. Bilen är redan provkörd och står nu på stor recond hos Saras pappa Niklas, redan kommande helg åker man igen i Emiltrofén. Respekt!

Bakom Patrik så var det nämnda Frederik Eckhardt/Per Allo som knep andra platsen med Kalle Olstam vägledd av Nathalie Wennerström på en rejält distanserad tredje plats.

Daniel Jonsson stabil i Elit B
Lite, men bara lite lugnare i VOC Elit B i tävlingen men om möjligt ännu mer raffinerat i serien som helhet.
– Den förvarnade fajten mellan Daniel Jonsson rutinerat vägledd av Emma Hägg och Tim Palmqvist med Robin dito vid sin sida gjorde ingen besviken. Efter dagens två första sträckor så skiljde det bara en stötfångare, eller rättare sagt 0,4 sekunder mellan de båda kombatanterna. Men på avslutande PowerStage hittade Daniel överväxeln och kunde till slut vinna med 7,5 sekunder. Med detta inkasserar Daniel maximala 35 poäng för dagen.

Om vi inte räknar fel så landar Daniel och Tim med detta på exakt samma poäng inför finalen. Mer dramatik än så finns inte.

– Bakom Tim så knep Alexander Zell med Kim Telin i högerstolen tredjeplatsen före klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kalin för dagen vägledd av Mattias Jansson på fjärde plats bara en ynka sekund efter. Men detta först efter ett ryck av Alexander på dagens avslutande PowerStege där han plockade tre fina poäng.

Gabriel Banger imponerade stort i C, Cupklassen
I C-förarklassen gick fick vi se något av ett genombrott.
– Jag har till och med fått utstå viss kritik för att jag återkommande varnat för Gabriel i mina ”införreportage” i SverigeSerien. Saken är den att jag sett talangen även om det hela tiden har stökat för Gabriel, har det inte varit tekniskt så har det varit hinder av olika slag. Förvisso en fin andraplats i Vännäs i vintras men den var lite konstig efter att flera bilar blev hindrade efter ett stopp. Men nu! Nu gick bilen som den skulle hela vägen och unge herr Banger kompetent vägledd av Annsofi Wikström jordskredsvann VOC C. Dessutom på en andra tid i hela VOC fältet bara slagen av Patrik Fredriksson vinnare i Elit A och det med måttliga 11 sekunder. Tro mig vi kommer att få se mycket mer av nästa generation Banger.

Vad hände bakom Gabriel?
– Bakom Banger såg det tämligen förväntat ut. Emil Huss med Clara Sundqvist vid sin sida har gått från klarhet till klarhet i årets serie. Nu åkte duon stabilt in på andraplatsen, förvisso distanserad av Banger med nästan 40 sekunder men i sin tur med 9 sekunder ner till tredjeplacerade Arvid Larspers vägledd av pappa Jan-Henrik. Firma Parkatti, Gabriel och Tony förhandstippade på pallplats in på en fin fjärdeplats.

I serien tajtar det till sig betydligt. Banger tar ett rejält kliv och blandar sig faktiskt i striden om slutsegern med Emil Huss och nyss nämnda Gabriel Parkatti. Klassen kan också konstatera att återväxten är god. VOC Mekonomen Rallys C-förarklass var som så ofta tävlingens största enskilda klass trots några sena avanmälningar.

Hugo Carlberg vann i stor stil bland Juniorerna.
Glädjande är också att alla juniorer i Laxå körde VOC. Måhända är det dags för olyckskorpar som ivrigt kraxar om VOC´s enligt dem nära förestående död att dämpa sig en aning. Klassen är inte hårdare drabbad än svenskt rally i stort men i en så stor och dominerande klass som vi är syns det förstås extra mycket. Och i framtids klasserna, dvs C och Junior så står sig VOC stark.

– Hugo Carlberg är en den av klassens juniorer som redan i så unga år visat framfötterna ordentligt. Redan nu, utan körkort och noter är han jättesnabb och med detta ett stort löfte inför framtiden. Hugo med pappa Stefan till höger om sig vann återigen juniorklassen komfortabelt med mer än en minut och kör dessutom in på en sjätte tid i klassen totalt. Återigen: Utan noter och utan körkort! Det är extremt imponerande, finns inget annat att säga.

Med detta vill vi absolut inte på något sätt förringa de övriga juniorernas insatser
– I så här unga år så är utvecklingskurvan brant. Såväl Ville Larsson som Leo Johansson imponerar verkligen dom också. Ville hade tex med sina 27:04 blivit trea i VOC Elit A. Vad ska man säga annat än att återigen upprepa ”otroligt imponerande”. Och inom kort är jag övertygad om att det drivna av varandra kommer att gå ännu fortare.

Vad månde bliva?
VOC-klassens och SverigeSeriens uppgift i rallysverige
Klassansvarig har hånats för att han jämför olika klasser och serier. Låt oss därför avsluta med några ord om detta.
– Elaka tungor hävdar till och med att dessa jämförelser bara finns som något slags hjänspöke i mitt huvud. Men, då har man ett alltför snävt synsätt, menar jag. Självklart ska en standardklass i rally vara öppen, tillgänglig och välkomnade för alla oss som bara vill köra rally för att det är så underbart kul. Det är verkligen VOC. Men vi verkar faktiskt i en tävlingsidrott. I en tävlingsidrott så behövs även en topp. Det behövs stjärnor nationellt och internationellt. Allra helst svenska förare i WRC. Det främjar hela sporten. Titta bara på alla unga tjejer som just nu vill börja spela fotboll eller volleyboll efter våra respektive damlandslags fantastiska framgångar.

Toppen främjar bredden. Och bredden skapar toppen.
– Stjärnor höjer sporten totalt, ger den högre generell status och gör det med detta också lättare att hitta funktionärer - en av svenskt rallys verkligt stora och mycket nära förestående utmaningar. Stjärnorna skapar helt enkelt förutsättningar för oss andra vanliga dödliga att få köra rally. Men, dessa stjärnor kommer inte till vare sig över en natt eller av en slump. De måste ha en arena att inleda sina karriärer. En arena som går att verka på till rimliga kostnad för i början av karriären finns inga sponsorpengar för 99,9% av oss. I vår sport också en arena där bilarna är förhållandevis enkla och kan skötas av de flesta utan tillgång till extrema specialkunskaper. Där reglementet är stabilt så att pengar kan användas till att köra istället för till nya dyra grejor på bilen. Och där bilarna dessutom är jämna så att prestationen i rallyspåret och inte de i trimmargaraget är det som sätts i fokus.

Det är ju det som är VOC!
– I flera årtionden har den arenan i svenskt rally varit VOC och inte minst SverigeSerien - historien och alla namn som inlett sina karriärer i VOC talar sitt entydiga språk. Den arenan tänker vi vara i många år till. Jämförelserna med andra serier och klasser visar att vi fortfarande 33 år efter att klassen bildades fortfarande är den effektivaste plantskolan och utvecklingsplattformen. Ni må förlöjliga mig och kalla det för hjärnspöke. Jag kallar det för strategi och att ha en tydlig idé med sitt agerande. Och klassens välbefinnande är i alla lägen viktigare än mitt.

Nu laddar SverigeSerien och inför en sällsynt spännande final med sedvanlig efterföljande prisceremoni för säsongen i Eskilstuna 23 september. Inbjudan till prisceremoni med sedvanlig middag kommer inom kort. Håll ögonen öppna här på sidan.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2023-08-29 20:19






Ogier tar hem Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier tar segern i Rally de Portugal, en tät kamp med Ott Tänak om ledningen helgen igenom sedan hans teamkollegor försvunnit. Fyra på sista sträckan men 7,9 sekunder före Tänak i slutresultatet.

För VM ledande Thierry Neuville blev det tredjeplats i helgen, minuten från Tänak och 38 s...

Publicerad: 2024-05-12 13:24


Foto från Rally Nyköping, fredag.
© emotorsport.seTvå dagars Rally Nyköping, spännande kamper i skogen och mycket publik som följde rallyt genom skogarna runt staden - start och mål vid Skavsta flygplats vilket gav bra parkeringsmöjligheter och lätt för publiken att ta sig till och se teamen jobba med bilarna. SMK Nyköping arrangerade och fredagens...

Publicerad: 2024-05-12 13:13


Flodin, Andersson och Pettersson SM vinnare i Rally Nyköping.
© emotorsport.se15 specialsträckor i helgens Rally Nyköping, SMK Nyköping gjorde åter ett starkt arrangemang när de tog steget upp till SM deltävling. Valde ut det bästa av deras stora utbud av vägar som bjuder på en skön mix, härligt vårväder lockade ut mycket publik i skogen.

Flodin vann tätt Rally Nyköping...

Publicerad: 2024-05-12 10:32


Fantastiska resultat för Drive VXO Motorsport i helgen.
© Drive VXO Motorsport. Drive VXO Motorsport summerar en helg av intensivt rallytävlande där teamet tog hem dubbla segrar på två spännande tävlingar i två delar av Rally-Sverige. PG Andersson och Anders Fredriksson säkrade segern i 2WD-klassen i Rally Nyköping, där de nu leder Rally-SM halvvägs genom säsongen trots att de...

Publicerad: 2024-05-12 08:44


Olsson tog hem South Swedish Rally.
Sju sträckor blev sex när South Swedish Rally avgjordes under lördagen där MAS Cupen och Sverigeserien för VOC körde, en sträcka ströks under dagen. 80 startande där Mattis Olsson körde hem rallyts alla sträcksegrar, total och klasseger 20,9 sekunder före Robin Adolfsson och in som trea Arvid Johans...

Publicerad: 2024-05-12 08:42


Patrik Flodin tog hem Rally-SM i Nyköping.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.I den Internationella fyrhjulsdrivna klassen tog den regerande mästaren Patrik Flodin från Hudiksvall hem sin andra raka seger i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Göran Bergsten. Med segern går Flodin nu upp i ledning i totala SM, åtta poäng före teamkollegan Dennis Rådström.
Det var skönt....

Publicerad: 2024-05-11 22:59


Ogier i topp, trubbel för Svenskarna i Rally de Portugal.
© Toyota Gazoo Racing.Från en trippel ledning till en ensam sådan för Toyota och Sebastien Ogier, efter fredagen hade fransmannen en kamp med Kalle Rovanperä och Takamoto Katsuta, idag har den två fallit bort.

Redan på dagens andra sträcka försvann Rovanperä efter en avåkning, sträckan efter stannade Katsuta med trasi...

Publicerad: 2024-05-11 22:52


P-G Andersson är ny SM-ledare efter segern i BMW-debuten i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.P-G Andersson och Anders Fredriksson vann i dag Rally Nyköping i sin debut i BMW tillsammans med Drive VXO. I och med segern tar de över SM-ledningen – trots att de kört bara två av tre deltävlingar.
Extra roligt att få vinna med ett nytt team som satsar på ett helt nytt koncept. Och alltid k...

Publicerad: 2024-05-11 22:19


Flodin och Bergsten SM-ledare efter seger i Rally Nyköping.
Lars Sjöström. Det blev som väntat en hård sekundstrid om seger i den tredje deltävlingen i Rally-SM. Patrik och Göran lyckades knyta ihop säcken och övertar i och med segern SM-ledningen.
– Vi var under hård press hela helgen, men svarade bra när de höjde tempot bakom oss. Det här är jäkligt kul och extra rolig...

Publicerad: 2024-05-11 19:49


Följ lördagen i Rally Nyköping, South Swedish Rally och Rally de Portugal.
© emotorsport.seEfter fredagens fyra sträckor tar lördagen vid i Rally Nyköping, två loopar som går dubbelt väntar under lördagen innan bilarna intar slutmålet på stora torget. Då har 92km special avverkats i rallyt på utslagsgivande sträckor med en mix av allt.
När rallyt avslutats har SM serien också nått halvt...

Publicerad: 2024-05-10 22:55


Tidigare nyheter:
Flodin, Sundell, Andersson och Hovind leder SM klassen efter fredagen i Rally Nyköping.
Grahn tog hem SSR Sprinten 2.
Rovanperä leder Toyotatrion i toppen av Rally de Portugal, Solberg leder WRC2.
Följ Rally Nyköping, SSR Rallysprint och Rally de Portugal.
Rally Nyköping med 15 sträckor, 108 ekipage - tuff gruspremiär i Rally SM att vänta.
80-talet bilar går för lördagens South Swedish Rally.
Norske mästaren Frank Tore Larsen föråkare i Rally Nyköping.
Adolfsson vann SSR Rallysprint 1 med Skoda Fabia.
Pontus Tidemand siktar högt - teamar upp med nystartade Motorsport Experience.
Så gick det i Tjust MK´s Miniknäppen.
Hyundai snabbast inför Rally de Portugal, Svenskarna topp tre i WRC2.
87 åkare till Rally Italia Sardegna, Solberg ende Svensk.
Torsdagens rallyn, Miniknäppen, SSR sprint och Rally de Portugal.
WebTV live från shakedown inför Rally de Portugal 9:00.
Team Nybe lackar om, Åkesson åter i flygvapnets färger.
Ordinarie anmälan förlängs till Violen Rallyt.
Kolla på shakedown inför Rally de Portugal till frukost.
SSR South Swedish Rally är premiär i VOC’s SverigeSerie 2024.
Dubbla SSR-sprintar väntar torsdag och fredag.
Torsdagsrally när Tjust MK arrangerar Miniknäppen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 18/05




Foto:
Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.