NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-08-16 19:04:13






Tyskland jagar ny WRC-deltävling, med Belgien och Luxemburg.
© Toyota Gazoo Racing.2019 kördes senast den tyska WRC deltävlingen där landet arrangerade i egen regi, snart körs tredje upplagan av Central European Rally som nu ser ut att gå i graven.

I Central European Rally är det Tyskland, Tjeckien och Österrike som arrangerar ihop men rallyt finns inte i 2026 års kalender.

...

Publicerad: 2025-08-26 06:01:34


19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
© emotorsport.seDen 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.

Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...

Publicerad: 2025-08-25 16:41:18


HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
© emotorsport.seÖver 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...

Publicerad: 2025-08-25 11:02:49


TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
© Toyota Gazoo Racing.Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...

Publicerad: 2025-08-25 09:02:43


Jakobssons tog fullt i Back SM - Melin och Gullinder också rallyvinnare.
© Jakobsson Motorsport.Back SM serien avgjordes med den fjärde tävlingshelgen för året, två deltävlingar per helg och finalen avgjordes hos SMK Arboga med Röforsloppet. När tabellerna summerats så gav det full pott för Kolsvagänget - Jakobsson Motorsport.

Från familjen Jakobsson med pappa Ronnie och son / dotter Martin...

Publicerad: 2025-08-25 06:01:56


Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
© Arvid Carlsson Motorsport.Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.

Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...

Publicerad: 2025-08-24 07:58:23


Tidigare nyheter:
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.