NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-09 06:30:32






19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
© emotorsport.seDen 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.

Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...

Publicerad: 2025-08-25 16:41:18


HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
© emotorsport.seÖver 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...

Publicerad: 2025-08-25 11:02:49


TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
© Toyota Gazoo Racing.Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...

Publicerad: 2025-08-25 09:02:43


Jakobssons tog fullt i Back SM - Melin och Gullinder också rallyvinnare.
© Jakobsson Motorsport.Back SM serien avgjordes med den fjärde tävlingshelgen för året, två deltävlingar per helg och finalen avgjordes hos SMK Arboga med Röforsloppet. När tabellerna summerats så gav det full pott för Kolsvagänget - Jakobsson Motorsport.

Från familjen Jakobsson med pappa Ronnie och son / dotter Martin...

Publicerad: 2025-08-25 06:01:56


Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
© Arvid Carlsson Motorsport.Estniska Humus Paide Ralli tog avslut under eftermiddagen efter att lördagens tre sträckor gått dubbelt på tio mil med Svenskt på startlinjen - flera mästerskap i rallyt samlade gav flera olika klasser för dem tävlande.

Slutlig 18:e plats totalt av 57 ekipage till mål i rallyt för Arvid Carlsson ...

Publicerad: 2025-08-24 07:58:23


Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
© emotorsport.seSmålands och Östergötlands DM-åkare ihop med mer lokala E-Cupen gjorde gemensam start i Ekrundan hos SMK Eksjö, tre olika sträckor på 33km med start & mål i Mariannelund. Onotat med närmare 120 startande och mycket publik i skogen, så mycket att t.o.m. programmen sålde slut, publiken hade god chans ...

Publicerad: 2025-08-23 21:24:29


Tidigare nyheter:
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.