Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2017-10-08 22:32






Foto från Götenerundan.
© emotorsport.seTvå sträckor dubbelt utgjorde årets upplaga av Götenerundan hos Götene MK. Det kördes om poäng i Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen för de 80-talet ekipagen i rallyt. Snabbast totalt var Stefan Alenmalm i Volvo 940 som vann före David Nattsson i Mitsubishi Lancer EVO7. Foto från lö...

Publicerad: 2024-05-05 12:35


Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
© emotorsport.seTre nya Skoda Fabia RS före tre Hyundai i20 N Rally2 när tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen avslutades under lördagens kväll, Marijan Griebel vann 20 sekunder före Julius Tannert, in som trea Dennis Rostek.

Rallyt ingick inte bara i tyska mästerskapet utan också det Holländska, snabbast av dem ...

Publicerad: 2024-05-05 09:00


Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
© emotorsport.seEn stökig dag i Norska Rally Sørland där fem sträckor blev tre, rallyt skulle inledas med två sträckor dubbelt följt av en ny sträcka som avslutning. Men båda varven på ss2 och 4 ströks, kvar stod tre sträckor på lördagens program.

Det var Svensk ledning direkt, Isak Reiersen och Morten Erik Abra...

Publicerad: 2024-05-05 08:47


Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
© Flat-out media.Rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm stod för en dominant insats under den andra deltävlingen i Junior-EM i rally, som avgjordes på Kanarieöarna under helgen. Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika tog de sin första EM-seger, och leder nu mästerskapet.

Det känns helt...

Publicerad: 2024-05-05 08:32


Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
© emotorsport.seHammarslaget öppnade säsongen för E-Cupen, fyra vändprov hos Norrahammars MK stod på spel. Genom det första var Tobias Pettersson snabbast, för det andra Pierre Melin och på det tredje Johan Broman - alla tre rattandes Mitsubishi Lancer av olika årgångar.
Inför avslutningen delade Melin och Broman...

Publicerad: 2024-05-04 22:08


2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
© emotorsport.seGötene MK med en lite bantad version av Götenerundan i år, 82 startande där två sträckor gick dubbelt. 6,5km mätte Grotavägen samtidigt som andra sträckan, Kronoparken mätte 13,3km.

Nattsson snabbast i 4wd, tvåa totalt.
Först ut gick Kim Nydén som också var raskast genom första sträckan d...

Publicerad: 2024-05-04 21:26


Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
© emotorsport.seMK Rimo med Björn Waldegårds Minne, fullt startfält och härligt tempo över de fem sträckorna, snabbast genom rallyt Kenny Stavbom 8,1 sekunder före Martin Jakobsson. Vidare i listan Oskar Sundell, Carl Samzelius och Mikael Holmgren.

Den gemensamma A/B-klassen för Trimmat 2wd sågs med Johan Wesslé...

Publicerad: 2024-05-04 20:33


Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
© Flat-out media agency.Dubbelt Svenskt i Junior ERC klassen, Mille Johansson och Johan Grönvall har tagit hem nio av de 12 sträcksegrarna i rallyt något som överraskat både honom och övriga ERC konkurrenter - Svenskar i topp på asfalt.
- Det känns helt otroligt, vi visst inte hade vi hade det här tempot på asfalt och ...

Publicerad: 2024-05-04 19:51


39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se234 ekipage är anmälda för Finska Ikaalinen Spa Ralli som körs om ett par veckor, den 18:e maj. Av dessa är 39 tävlandes för den svenska serien Volvo Euro Cup. Svenskt, Norskt och Finskt för cupen där otrimmade Volvobilar samt Volvo i Appendix K klassar in för tävlande.

Sju sträckor på 87km vänta...

Publicerad: 2024-05-03 21:33


Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.En fullmatad rallylördag både i och utanför Sveriges gränser med intressanta rallyn att följa, aktuella länkar uppdateras i takt med att tjänster aktiveras inför tävlingarna.

På Svensk mark är Björn Waldegårds Minne med 130-talet tävlande för fem sträckor, Upplands DM och Finess Onotade Ra...

Publicerad: 2024-05-03 21:05


Tidigare nyheter:
Rallye Sulingen, tungt för Andervang, Andersson sjua i Rally4.
Dubbelt Svenskt i Junior EM - Mille före Carlberg i Rally Islas Canarias.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
Rallyradio och webTV magasin från Rally Nyköping gratis.
Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.
Bonato bäst på kvalet inför Rally Islas Canarias, rallystart ikväll.
Följ shakedown och se kvalet inför Rally Islas Canarias live via WebTV.
Årets första asfalttävling väntar Mille Johansson i Rally-EM.
Rally Magic, rallyeliten gör upp i rallysprint under Rallycross VM i Höljes.
Fullt startfält till lördagen Björn Waldegårds Minne, DM och Finess Onotade Rallyserie.
Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
Så gick det i Sveistaträffen.
Två svenska ekipage i helgens tyska Rallye Sulingen.
Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.