|
 Överlägsna vinnare i 1300 Rallycup. PRESSRELEASE
Årets andra deltävling i 1300 rallycup samt den tredje i den speciella 1300 Vintercupen var Lima MS klassiska LBC-ruschen. Nu firade man 40-årsjubileum.
Banan innehöll fem stycken specialsträckor om nära nio mil. Dessutom med ett alldeles perfekt underlag av salsgolvsslät isväg kantade av meterhöga snövallar. En absolut våt dröm för en rallyförare.
Som ledare i båda cuptabellerna gick cupens ambassadörpar Ola Strömberg/Brittmarie Ålund ut med fullt självförtroende efter vinterns framgångar. Därefter följde ett helt koppel likadana bilar i den ordning de låg i cuptabellen. Dessutom med några nytillkomna längst bak. Det unika är att den för sex-sju år sen nästan helt avsomnade cupen nu växt till rekordstorlek. Hela tjugo ekipage kom till start i detta mycket populära rally.
Vid Servicen efter SS1 så hade supersäkra paret Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson tagit ledningen före juniorerna Marcus Morén/Robin Hallman. Var hade veteranen Strömberg tagit vägen då? Jo två! Rejäla avåkningar gjorde att han och co-driver Brittmarie både hade fått tagit hjälp av publiken samt senare använt snöskyfflarna i tjugotalet minuter. De dök så småningom upp vid servicen med snöfylld front på sin Urzula.
Tio i topp efter SS1:
1. Jan-Erik Eriksson 9:27,3
2. Marcus Morén - 8,6
3. Thobias Wahlström -14,6
4. Hampus Böe -15,4
5. Joakim Rydin -15,9
6. Daniel Eriksson -20,7
7. Mattias Lagström -21,6
8. Christian Granfors -26,1
9. Simon Pettersson -26,4
10. Joakim Hiljeström -38,6
Sedan var det dags för ytterligare två sträckor. 1300 rallycup har ett unikt poängsystem som gör att man blir motiverad av att fortsätta även efter ett missöde. Det finns nämligen alltid separata SS-poäng att köra om. Det samt de fantastiska vägarna avgjorde definitivt att paret Strömberg/Ålund valde att fortsätta ett annars hopplöst läge. De satte snabbaste tiden på båda sträckorna och samlade värdefulla poäng. Tre ekipage fick kasta in handduken på SS2 pga motorproblem. Det var Daniel Eriksson, Mattias Lagström och Johan Bengtsson med codrivers. Flera ekipage fick känna på snövallarna. Däribland snabba Marcus och Robin som förlorade halva timmen på SS3. Men självklart fortsatte även de i sin jakt på poäng.
Ställningen i topp efter tre körda sträckor var oförändrat Jan-Erik och ”Mange” i ledning. Nu följda av Rydin/Simensen.
Topp tio efter SS3:
1. Jan-Erik Eriksson 30:20,9
2. Joakim Rydin -26,4
3. Christian Granfors -29,6
4. Hampus Böe -38,2
5. Joakim Hiljeström -47,5
6. Jimmy Kujanpää -51,5
7. Thobias Wahlström -52,6
8. Kenneth Rikardsen -1:00,2
9. Simon Pettersson -1:12,1
10. Krister Morén -1:41,5
SS4 startade på mycket bred landsväg som vissa tävlande tycker är i snabbaste laget åtminstone i början. Men i cupen var det inte många klagomål. Troligen därför att de små bilarna inte orkar komma upp i några högre farter utan här gäller det verkligen att få med sig den fart man fått upp runt de snabba svängarna. En konst som är mycket lärorik. Ola och Brittmarie satte riktmärket och lika säkert var det JanE som var närmast efter. Placeringen efter Jan-Erik var det riktig huggsexa om. Ingen av teamen Rydin, Granfors, Böe, Hiljeström, Kujanpää och Wahlström tänkte ge sig.
När alla kommit ur skogen mer eller mindre omtumlade så ledde självklart Team JanE med 43,9 sekunder före Rydin, Granfors ytterligare 2,2 sek efter. Men det var inte över ännu. Efter sista servicen skulle så 2,5 mil långa SS5 avgöras.
Med hjälp av oanvända snövallar med sitt startnummer ett så kunde Team BlästerMäster ta sig igenom med ytterligare en sträckvinst, straxt följd av JanE/Magnus.Trea där blev starkt körande Jimmy Kujanpää som nu fått bort värsta rattrosten och hade satt allt på ett kort. Genom att Joakim Rydin skottade snö här tillsammans med ett gäng andra Sukkor i en ökänd högerkurva (Snövallen var kvar när Ola kom, men inte efter att han hade passerat). I Granfors fall var det ett trilskande växelreglage som orsakade tidstappet och placeringen. I övriga fall var det nog snödrivorna eller kanske avsaknaden av dessa.
Slutsegern alltså till teamet Eriksson/Nilsson med dryga minuten till Södertörns Kujanpää/Marions. På köpet blev det segerpokal i B-klassen för de sistnämnda.
”Vi körde tävlingen utan att vara nära snövallarna, dem är vi rädda för” sa Jan-Erik efter målgången.
Slutställning LBC-ruschen 1300 Rallycup:
1. Jan-Erik Eriksson/Magnus Nilsson 55:40,8
2. Jimmy Kujanpää/Anna Marions -1:17,5
3. Christian Granfors/Henrik Lund -1:27,8
4. Thobias Wahlström/Magnus Johansson -1:31,8
5. Joacim Rydin/Magnus Simensen -1:45,4
6. Hampus Böe/Markus Böe -2:01,3
7. Kenneth Rikardsen/Thomas Binbach -2:15,2
8. Joakim Hiljeström/Peter Wester -3:33,3
9. Simon Pettersson/Millan Kilman -3:35,8
10. Robin Norling/Mattias Sundström -4:04,9
11. Rolf Andersson/Göran Adolfsson -6:41,5
12. Krister Moren/Ronnie Maxe -8:52,7
13. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund -19:26,3
14. Marcus Morén/Robin Hallman -24:20,5
15. Frans Harrén Söderbäck/Patrik Johansson
Bästa C-förare blev trots allt Krister Morén/Ronnie Maxe.
Bästa Junior Jimmy Kujanpää före Hampus Böe.
Vi fanns även representerade bland ungdomsrallyåkarna där Pontus Florin/Björn Andersson tog en fin tredjeplats med sin fina Mk1:a.
I totala 1300 rallycuptabellen gick nu Jan-Erik och Magnus upp till ledning före Strömberg/Ålund. I den ordningen kommer de alltså starta när första sommartävlingen tar vid nere i Zabrarallyt Nybro om bara drygt en månad.
Vintercupen vanns mycket knappt av Ola och Brittmarie före Jan-Erik och Magnus. Trea blev Christian Granfors/Henrik Lund. Det kan Ola tacka det unika poängsystemet för och att de lyckades ta de nödvändiga sträcksegrarna efter sina avåkningar.
Mer info och tabeller på: www.1300rallycup.se
”1300 Rallycup. Mycket Rally för Pengarna”
» Pressrelease från 1300 Rallycup.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2016-03-15 19:17:38
|
|
Solberg på Sydamerikansk jakt efter fler WRC2-poäng.
Rallyföraren Oliver Solberg får nya utmaningar i okänd terräng då jakten på VM-titeln i WRC2 fortsätter i helgen.
Paraguay gör sin debut på WRC-kalendern och blir den 38:e nationen någonsin att vara värd för en deltävling i rally-VM. Flest tävlingar i rally-VM har hållits i Finland.
– Det kom...Publicerad: 2025-08-27 13:47:00
”Norge-känsla” när SSRC drar mot Dalsland.
Lördagen den 6 september är det dags för Bengtsfors MC att vara värd för årets fjärde deltävling. Tävlingen består av två sprintsträckor som kommer att köras två gånger är den totala sträcklängden är på 28 kilometer. Anmälan, besiktning och serviceplats är belägen i Brohögen, Dals Långed.
Simon A...Publicerad: 2025-08-27 12:52:18
Semenuk tog fjärde raka titeln i Amerikanska rallymästerskapet.
Helgens seger i Ojibwe Forests Rally säkrade Canadensaren Brandom Semenuk sin fjärde raka titel i Amerikanska rallymästerskapet ihop med Subaru Motorsports USA och co-driver, britten Keaton Williams.
20 specialsträckor där Brandom i Subaru och Conner Martell i Skoda Fabia RS Rally2 gjorde upp som...Publicerad: 2025-08-27 11:05:16
Ikväll stänger anmälan, missa inte 7 mil special i Heat Rally Bergslagen.
Sista rycket, ikväll klockan 18:00 stänger ordinarie anmälan för Heat Rally Bergslagen, som körs 6:e september, det handlar om sju unika sträckor på 7,2mil. Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup.
En bit över 14...Publicerad: 2025-08-27 08:58:33
Inför Paraguays WRC-debut, startfält, länkar och nyheter inför Ueno Rally del Paraguay.
33,3 mil grusvägar väntar, fördelat på 19 sträckor när Ueno Rally del Paraguay ska avgöras. Shakedown torsdag eftermiddag svensk tid, fredagen med fyra sträckor dubbelt på 14 mil går med start 14-tiden och målgång framåt midnatt.
Lördagen med start 13:35 där fyra sträckor går, tre nya samt en av fr...Publicerad: 2025-08-27 06:01:48
Svenska ekipage i listan för Rally Larvik - Norska och Nordiska mästerskapen.
Redan den 5-6:e september körs nästa deltävling i Norska mästerskapet med Rally Larvik, en tät höst där Rally Hedemarken står som final om ännu ett par veckor.
I kommande Rally Larvik körs totalt tio sträckor på 86km asfalt och där deltar Nordiska Mästerskapet och både svenska och finska ekipage ...Publicerad: 2025-08-26 09:03:14
Tyskland jagar ny WRC-deltävling, med Belgien och Luxemburg.
2019 kördes senast den tyska WRC deltävlingen där landet arrangerade i egen regi, snart körs tredje upplagan av Central European Rally som nu ser ut att gå i graven.
I Central European Rally är det Tyskland, Tjeckien och Österrike som arrangerar ihop men rallyt finns inte i 2026 års kalender.
...Publicerad: 2025-08-26 06:01:34
19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
Den 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.
Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...Publicerad: 2025-08-25 16:41:18
HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
Över 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.
Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...Publicerad: 2025-08-25 11:02:49
TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.
Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...Publicerad: 2025-08-25 09:02:43
|
| |