|
|
|
|
|
|
|
|
|
 EVO Challenge efter East Sweden Rally. PRESSRELEASE
Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen
• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi
Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.
Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.
Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!
Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.
En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.
Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.
Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.
Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.
Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.
Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.
Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.
Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.
Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.
”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”
Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6
Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning
Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
Kullingstrofén med fyra specialsträckor på närmare fem mil där närmare 200 åkare går för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet och vandringspris Viking Bilbärgning Borås/Alingsås. Rallyradion sänder och resultaten går li...Publicerad: 2025-08-02 05:43:55
Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
Till första nattvilan går Kalle Rovanperä som ledare i det Finska VM Rallyt, justeringar på bilen inför helgen har gett resultat. I kombination med bra startposition går Kalle in som första bil med 4,9 sekunder till Thierry Neuville.
- En bra dag men det har inte varit enkelt och jag är inte kom...Publicerad: 2025-08-01 20:30:22
Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
Sami Pajari och Kalle Rovanperä har vunnit två sträckor var av fredagens första halva i Rally Finland, snabbast totalt är Kalle Rovanperä efter ss5. Finländaren har 4,4 sekunder till Adrien Fourmaux och ännu en tiondel till Pajari som på hemmaplan visar fin form.
Takamoto Katsuta upp som fyra efte...Publicerad: 2025-08-01 12:37:00
190-talet bilar i lördagens Kullingstrofén, fem mil på fyra sträckor.
Klassiska Kullingstrofén lockar alltid stort startfält, så även i år med 190-talet bilar till start hos Kullings MS från Herrljunga Folkets Park. De tävlande för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet och vandringspris Vi...Publicerad: 2025-08-01 08:53:12
Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
Efter torsdagens korta inledning tar Secto Rally Finland full fart under fredagens morgon, sträckorna Laukaa, Saarikas, Myhinpää och Ruuhimäki körs under morgonen och förmiddagen innan ekipagen är tillbaka i Jyväskylä för service i 40 minuter.
Under eftermiddagen går man på en andra vända över st...Publicerad: 2025-08-01 05:56:18
Tänak bäst genom ss1 i Rally Finland - Solberg femma i WRC2.
2,58km Harju avverkat när Secto Rally Finland inleddes, snabbast var Ott Tänak som tog täten i rallyt 1,3 sekund före Thierry Neuville - Hyundais båda åkare jagade av Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä, 1,5 respektive 1,7 sekund bakom Tänak.
Ford en bit efter.
Adrien Fourmaux och överras...Publicerad: 2025-07-31 21:25:04
Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.
Ett helt nor...Publicerad: 2025-07-31 14:35:37
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...Publicerad: 2025-07-31 14:00:44
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.
I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...Publicerad: 2025-07-31 11:06:02
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Samtidigt som shakedown inför Secto Rally Finland drog igång släpptes kalendern för WRC serien 2026, tävlingarna känns i stort igen men ett par skiften i datum har gjorts.
Japan och Italien har bytt datum, istället för hösten körs Japan nu sista helgen i maj samtidigt som Italienska arrangören kö...Publicerad: 2025-07-31 09:16:02
|
| |
|
|
» Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland. » Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland. » Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade. » 190-talet bilar i lördagens Kullingstrofén, fem mil på fyra sträckor. » Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|