Stellantis Motorsport går all in på Rally4, först ut var Peugeot 208 Rally4 som då ersatte föregångaren, vinnarbilen Peugeot 208 R2. Den tidigare R2-versionen hade byggts i närmare 500 exemplar och tävlats med världen runt innan produktionen lades ned och en ny klass var född.
När efterföljaren kom blev den snabbt en vinnare i klassen, försäljningen och produktionen har öst på och man är nu nära föregångarens siffror. När också Opel Corsa Rally4 kom 2021 så ökade produktionstakten hos Stellantis märkena. För knappt en månad sedan levererades den 560:e Rally4-klassade bilen ut om koncernens båda motorsportavdelningar summeras.
Det blev en Peugeot 208 som hamnade i Peru, och koncernen meddelar att deras två bilmodeller står för 75% av bilarna i klassen som tävlar världen runt. Till nyår kommer näst tillskott i familjen när Lancia Ypsilon Rally4 HF som bättrar på företagets bilpark i klassen.
Ser vi Junior EM serien körde de sju första bilar från de båda tillverkarna, bäst gick det för Opel där Mille Johansson och Calle Carlberg tog guld och silver. Trean Max McRae körde Peugeot likt fyran Daniel Polasek och en titt i ERC4 klassen visar de tio främst med Opel eller Peugeot.
Motståndare i klassen är Ford Fiesta Rally4 och Renault Clio Rally4.
Publicerad: 2024-11-12 19:58