Klockan 19:00 inleds IRC finalen på Cypern, i dagarna två har nu de tävlande skrivit noter för de omväxlande vägarna som blandar både asfalt och grus. Första sträckan går dock på asfalt, en superspecial i centralorten Pafos. På fredagen startar rallyt på allvar - två sträckor körs två gånger men ger trots allt närmare nio mil special. Sista dagen, lördagen bildas av tre sträckor som går två gånger, totalt handlar de 11 specialsträckorna om 19 mil special - en nästan jämn fördelning de båda underlagen emellan.
Efter själva IRC seriens slut kör arrangören en extratävling, Cyprus Golden Stage Rally - precis som förra året handlar det om en specialsträcka på 20km som körs två gånger. Sträckan direktsänds i TV och förarna tävlar om totalt 150´000 euro i prispengar.
35 till finalstarten.
Totalt väntas 35 ekipage varav 12 i super2000 klassen till tävlingen. En direkt avgörande final och det blir ett starkt startfält. Juho Hänninen och Jan Kopecky försvarar Skodas fabriksteam. Andreas Mikkelsen är en annan Skodaåkare med fart, han precis som många andra åker för nationella importörer. Andra fortåkar i Skoda är Belgaren Freddy Loix som kämpar om topplacering i serien. Från Tyska importören, också där Skoda ser man här två bilar, Mark Wallenwein och Matthias Kahle. Likt tidigare nämnda står Skoda Sweden bakom Patrik Sandell´s satsning på mästerskapet i år - Patrik visade vinnartakter i Skottland innan en oturlig sten förpassade ekipaget till listan av brutna ekipage. Till avslutningen räknar han med att vara i toppen. Andra att slåss mot blir Nasser Al-Attiyah och Karl Kruuda - d.v.s. ett minst sagt kompetent gäng.
Publicerad: 2011-11-02 17:57