|
 Succéupplägg på årets Midnattssolsrally. PRESSRELEASE
Midnattssolsrallyt 2011 avslutades på lördagseftermiddagen med en avslutande publiksträcka på Rocklunda i Västerås. Årets upplägg med tävlingen i Västerås har visat sig vara en succé. Den fasta serviceplatsen i Västerås innebär att de tävlande återkommer varje kväll till samma ställe. Servicebilarna hålls borta från vägarna och av både miljöskäl och med tanke på publiken blev det uppskattat. Tävlingen inleddes i onsdags med en publiksträcka på Rocklundaområdet och den avslutades med samma sträcka på inför en storpublik på lördagen.
Kenny Bräck höll ställningen till mål
Den förare som alla talat om under tävlingen, racingföraren Kenny Bräck från Glava i Värmland, fortsatte att imponera under den avslutande dagens sträckor. Både förare och konkurrenter imponerades av hans framfart genom hela tävlingen. Underlaget och körningen med notläsning från co-drivern Emil Axelsson var helt nytt för honom, men han behärskade alla underlag och var snabbast på alla vägtyper under rallyt. Vid målet hade han ett försprång till tvåan Kenneth Bäcklund på hela 1 minut och 33 sekunder.
– Det här hade aldrig gått utan Emil Axelsson, säger Kenny Bräck vid målgången, och inte utan Kenneth Bäcklund heller, som varit över till England och hjälpt till med förberedelserna. Jag har dessutom aldrig sett Sverige från den här sidan, med allt folk i skogen och på serviceplatserna, fortsatte han.
Tvåan Kenneth Bäcklund körde en identisk bil, en Ford Escort RS 1800 från 1975, och tog i allt han kunde, men det räckte inte. Kenneth har möjligen ett handikapp eftersom han som den ende toppföraren inte använder sig av de noter som arrangören tillhandahåller utan kör helt utan instruktioner från co-drivern.
– Ja topp fem hade jag nog trott om Kenny, säger Bäcklund, men inte det här.
Trea efter tre dagars intensivt tävlande blev världsmästaren från 1979, Björn Waldegård från Rö i Roslagen. Han trivdes på hemmavägarna under fredagen, men fick resten av tävlingen se upp för en attack bakifrån.
– Det är en enorm känsla att ha sonen med i bilen, förklarar Björn Waldegård, Mathias och jag har gjort en härlig resa fastän vi aldrig åkt efter noter.
Världsmästarkollegan och team- och märkeskompisen Stig Blomqvist från Örebro blev allt varmare i kläderna och under lördagen var han en halvminut bakom på en fjärdeplats. Stig har aldrig under sin aktiva tid tävlat i en Porsche så det tog några sträckor för honom att lära sig bilens egenskaper, med sedan gick det undan.
Toyotaföraren Leif Asterhag från Huddinge hade problem med sin växellåda och efter slutet av första dagen hade han ingen tredje växel, men bytte låda och har sedan haft ett högt tempo. Han slutade femma i årets rally.
En av toppförarna som försvann under den sista dagen var tredjeplacerade Staffan Bergdahl från Örebro i en Ford Escort RS 1800, som på den första dagens sträcka norr om Örebro var totalt snabbast. På lördagen blev han stående i skogen på en sträcka före uppehållet i Brevens Bruk och tvingades bryta. Björn Waldegård berättade att han blev uppriktigt ledsen när han såg Staffan i skogen. Han ville hellre köra ifatt honom än få hans placering till skänks.
Nytt blod i toppen på regularity
När regularityklassen anlände till målet visade det sig att ett nytt namn hade seglat upp i toppen. Han ledde redan efter fredagen, men differenserna var små så allt kunde hända. För varje sträcka under avslutningsdagen fortsatte far och son Patrick och Per-Jan Carlsson från Gotland i en Volvo 244 att behålla ledningen och det är imponerande med tanke på att det bara var deras andra regularitytävling tillsammans.
– Det här började som en rolig grej men övergick snart till blodigt allvar, skrattade Per-Jan som är den som stått för administrationen i bilen. Vi hade inte en aning om att vi hade gått upp i ledningen mitt på fredagen fortsatte han.
På andra plats, 19 prickar efter ettan, kom arrangörsklubbens Per du Hane /Oddvar Moland i en Porsche 911.
– Vi har gjort vad vi har kunnat, förklarade Per, men segraren var 1,9 sekunder bättre.
Det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen tog tredjeplatsen i en Volvo 544 Sport fem prickar före Per du Hane.
– Det här blev väldigt tight och jag vill tacka den svenska publiken som vinkat fram oss för det har varit mycket moro, förklarar Kleve. Femte gången på pallen de senaste fem åren är jag nöjd med.
Douglas Kennborn/Berne Kennborn i sin öppna Porsche 356 Speedster vann klassen utan trip med 404 prickar.
– Spännande dagar det här, förklarar Douglas Kennborn, inget är ju klart förrän vid målgången.
Preliminär slutställning klassen historiskt rally: 1) Kenny Bräck, KAK, Ford Escort RS 1800, 1 tim 46 min 20,4 sek, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, do, +1.26,3, 3) Björn Waldegård, MK Rimo, Porsche Carrera RS, +2.03,6, 4) Stig Blomqvist, Örebro, Porsche 911 Carrera RS, +2.36,0, 5) Leif Asterhag, Huddinge MK, Toyota Celica 2000 GT, +2.55,2, 6) Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort RS 1800, +3.36,6, 7) Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 Carrera RS, +3.46,8, 8) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Escort RS 2000, +3.47,9, 9) Erik Eken Johansson, SMK Hedemora, Audi Quattro +3.54,4, 10) Tom Axelsson, Almunge MK, Ford Escort RS 1600, +4.39,9.
Preliminär slutställning i klassen regularity: 1) Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 244, 333 prickar, 2) Per du Hane/Oddvar Moland, KAK, Porsche 911, 352 pr. 3) Åsmund Kleve, NAF, Volvo PV 544, 357 pr, 4) Einar Trygve Lie/Arne Dölerud, KAN, Morris Cooper S, 389 pr, Pentti-Juhanni Hintikka/Kari Kuosmanen, FI, VW1302 S, 290 prick, 5) Jörgen Trued/Bo Janzon, KAK, Saab 99 Turbo CombiCoupé, 392 pr, 6) Kjell Gudim, KNA, VW 1303 S, 395 pr, 7) Douglas Kennborn/Berne Kennborn, SVK Göteborg, Porsche 354 A Speedster, 404 pr, 8) Dmitriy Kuzovkin/Hans Sylvan, KAK, Saab 99 EMS, 407 pr.
» Pressrelease från Midnattssolsrallyt.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-07-17 00:37
|
|
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
Lördagen skulla ta Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål, 92km stod på spel fördelat över fyra sträckor dubbelt - avslutning med powerstage över Ölme-sträckan skulle runda av den Svenska ERC-deltävlingen.
En fjärde och sista omgång av foto från ERC-deltävlingen, nu med bilder från fyra av l...Publicerad: 2025-06-02 21:22
Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.
I ERC-serien tävlas det också i ett däckmästerskap - fyra tillverkare har registrerat sig för deltagande och poängen delas utefter slutställningen där de två bäst placerade ekipagen av varje fabrikat poängbedöms.
I Bauhaus Royal Rally of Scandinavia sågs tre av tillverkarna topp tre - vinnaren Ey...Publicerad: 2025-06-02 20:24
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
Efter torsdagens inledning med en kortare publiksträcka av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia stod fredagen med totalt åtta specialsträckor. Kända sträcknamn där avslutningen för dagen var Colins där publiken samlades för att se rallybilarna flyga ut över det berömda krönet.
En dags om körde i hö...Publicerad: 2025-06-01 22:37
Läget i Rally SM tabellerna efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia var årets tredje deltävling i årets Rally SM, efter vintern i Boden och våren i Älmhult var det dags för sommarrally i Värmland. Ihop med EM-deltävlingen gick SM-åkarna sin tredje rond, de gick bakom EM-fältet med nio sträckor under dagarna tre.
I Internationell...Publicerad: 2025-06-01 22:32
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdag.
Torsdagen med Bauhaus Royal Rally of Scandinavia innehöll för ERC-delen träning, kval och shakedown på en klassisk vägsträcka mellan Frykensbaden och Nilsby där de tävlande fick känna på vad som väntade när rallyt skulle starta.
Fram mot kvällen startade rallyt officiellt nere på stora torget i K...Publicerad: 2025-06-01 20:55
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
I onsdag startade Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, de ERC-tävlande rekognoserade under förmiddagen, samtidigt byggde teamen upp servicetälten, gjorde de sista justeringarna på bilarna innan de gick till besiktning.
På kvällen möttes ett gäng svenska och norska åkare på Bauhaus för ett event f...Publicerad: 2025-06-01 15:14
Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
Det Växjöbaserade rallyteamet DRIVE VXO skördade nya framgångar i den tredje deltävlingen av Rally-SM som avgjordes i helgen. Tävlingen, Royal Rally of Scandinavia, kördes parallellt med rally-EM och utspelade sig på klassiska VM-vägar i Värmland med start och mål i Karlstad.
Teamet baserat i Väx...Publicerad: 2025-06-01 12:38
ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!
Poängen fördelade i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, vinnande Eyvind Brynildsen tar klivet in som sjua i ERC-tabellen med sin seger och en bonuspoäng för femte tid på avslutande sträckan. Upp som ledare går finske rallytvåan Roope Korhonen som tar topp i tabellen med 60 inkörda poäng på två start...Publicerad: 2025-06-01 11:41
Florin 4wd vinnare, Johansson toppade 2wd i Majsprinten.
Inte bara EM och SM, Eskilstuna MK körde Majsprinten under lördagen ingående i Eskilstuna Sprintcup - tävling på egna motorområdet med tre åk på den 2km långa sträckan. Arrangörsklubbens Pontus Florin i Mitsubishi tog hand om segern 2,8 sekunder före David Dannevall, vidare Anton Malm inom 3,7 sekun...Publicerad: 2025-06-01 10:51
Mille Johansson sexa i Royal Rally of Scandinavia efter stark avslutning.
20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm tog sin bästa placering hittills i FIA European Rally Championship när han tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika slutade sexa i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia – det svenska EM-rallyt med bas i Karlstad.
Efter att ha vunni...Publicerad: 2025-06-01 10:03
|
| |