NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Rapport från EVO Challenge, deltävling 3.
PRESSRELEASE

* South Swedish Rally – 15-16 maj 2009.
* Jocke Nyman tog sin första seger i Evo Challenge.
* Andreas Magnusson blev tvåa efter att ha förlorat tid på de sista sträckorna.
* Joachim Carlström trea.
* Utan oljetryck tvingades Jimmy Joge bryta bara två sträckor från mål.
* Endast sekunder skilde Mitsubishi-teamen åt under tävlingen.


Jocke Nyman med kartläsare Bo Holmstrand tog sin första seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge den gångna helgen i South Swedish Rally. De tog ledningen i den enda märkesserien för standardproducerade Mitsubishi när endast två sträckor återstod. Det verkliga slaget stod på sträcka nio, då ledande Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog kom för snabbt in i ett vägbyte och Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades ge upp då motorn tappade oljetrycket.

Sveriges största rally för året började på fredagseftermiddagen med en ceremoniell start i centrala Ljungby. De tävlande körde först norrut, med två rundor på en 7,2 kilometer lång sträcka. Magnusson/Hulterskog blev lätt förvånade över att vara snabbaste Evo Challenge-team. De hade skaffat nya delar till motorn för att komma till rätta med att den misstände, och med den nya mappningen av motorn fick de ändra körstil. Ändå gick det riktigt fort.

Efter att ha snurrat i lösgruset strax efter start på SS1, satsade Nyman/Holmstrand på att förbättra sin tid på andra rundan. Det gick vägen, för de noterades för bästa Mitsubishi-tid. Visserligen var differensen bara 0,6 sekund, men det förde upp duon till tredje plats så långt.

Inför nattvilan ledde Magnusson/Hulterskog före Joge/Johansson och Nyman/Holmstrand trea. Fyra var Hans-Erik Weing/Anders Fredriksson, med Joachim Carlström/Jörgen Norman femma och Markus Hällbo/Lars Gustafsson sexa. Hällbo sinkades därför att han tvingades hålla i växelspaken för att inte fyrans växel skulle hoppa ur.
Joachim Grahn/Rikard Nilsson slutade dagen på sjunde plats, bara 18 sekunder efter ledande Magnusson/Hulterskog. Ordentligt tätt mellan Mitsubishi-bilarna!

En molnfri himmel välkomnade de tävlande på lördag morgon. Nio sträckor väntade, och eftersom det var torrt och dammigt skulle de gå fort i skogen. Vilket visades sig direkt på tre första sträckorna då Joge/Johansson, Magnusson/Hulterskog och Nyman/Holmstrand alla satte snabbaste klasstider, bara med någon ynka sekund mellan sig.

Faktum är att när bilarna återvände till Ljungby för första service, hade Magnusson/Hulterskog klättrat upp till tredje plats totalt i tävlingen.
Nyman/Holmstrand hade klämt sig förbi Joge/Johansson som – liksom många andra ekipage – var missnöjda med underlaget som bestod av lösgrus för de som seedats tidigt i startfältet. Många av teamen ägnade servicen åt att ändra på stötdämpare och utväxling inför de kommande tre sträckorna söder om stan.

Joge/Johansson hade nu växlat upp och var inte bara snabbast i Evo Challenge, utan snabbast totalt på sträcka sju. Med den farten tog de också ledningen i cupen på sträcka åtta, och nådde andra servicen med en ledning på 1,2 sekund före Magnusson/Hulterskog. Weng/Fredriksson var nöjda med att inte vara långt efter ledartrion på fjärde plats. Men en punktering på slutet av SS8 stal tid från dem, och det var bara fyra sekunder ner till Carlström/Norman.

Hällbo/Gustafsson hade vid det här laget insett att växellådan inte skulle bli bättre, och Gran/Nilsson blev mer och mer frustrerade över att motorn tappade i effekt vartefter dagen led. Båda teamen fick inrikta sig på att nå slutmålet.

De tre avslutande sträckorna blev omtumlande för de ledande i Mitsubishi Evo Challenge. Efter en ny kanontid på SS9 fick Joge/Johansson en ilsken varning – från oljelampan. Enda alternativet var att bryta för att inte riskera motorhaveri.
Sedan var det dags för Magnusson/Hulterskog att få missflyt. De missade ett vägbyte, och förlorade 17 sekunder och vips var Nyman/Holmstrand i ledning!

På nästa sträcka svarade Weng/Fredriksson för dramatiken. De slog i en chikan gjord av däck, och skadade styrningen på bilen – förutom en del plåt – och vid målet på sträckan gav de upp tävlingen.

För att visa sig värdiga ledningen, var Nyman/Holmstrand snabbaste Evo Challenge-ekipage på de två sista sträckorna. Glada och nöjda kunde de ta sig till Ljungby och hedras för sin första seger i Mitsubishicupen.
”Det har varit ett fantastiskt rally för oss”, sa Nyman. ”När vi gjorde några små förändringar i bilens set-up blev den perfekt. Då vi förstod att vi hade en liten chans att ta ledningen tog vi i ordentligt för att hålla avståndet. Jag är så glad över att bli tvåa i Grupp N, femma totalt i tävlingen med många viktiga SM-poäng.”

Nyman är årets tredje vinnare av en deltävling i Swedish Evo Challenge, av tre möjliga. Han leder också serien totalt, med fem poäng före Hällbo. De tävlande gör sig nu redo för deltävling fyra, Dackefejden den 27 juni i Växjö.

South Swedish Rally totalvanns av förre WRC-föraren PG Andersson, också han i en Mitsubishi Evo IX Grupp N.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden. Även Mitsubishi Center Malmö supportade serien i helgen.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 3:
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 53:24.6
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 53:46.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 54:43.6
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 55:11.0
5 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 56:11.9

Brutna
SS9 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) - oljetryck
SS9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) – avåkning då styrningen skadades

Serieresultat efter tre deltävlingar:

Förare
1 Jocke Nyman 30
2 Markus Hällbo 25
3 Joachim Carlström 21
4 Joachim Grahn 14
5 Jimmy Joge 12
6= Hans-Erik Weng 10
6= Andreas Mugnusson 10
8 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1 Lars Gustafsson 25
2 Bo Holmstrand 22
3 Jörgen Norman 21
4 Rikard Nilsson 14
5 Mikael Johansson 12
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-05-18 20:40






Foto från Slottssprinten.
© emotorsport.seSlottssprinten kördes i år i en lite mindre upplaga än vi är vana vid, med maximala 120 platser till hands när tävlingen gick efter Midnattssolsrallyt på lördagens fyra specialsträckor, kända vägar för tävlingen.

Foto från en av Slottssprinten specialsträckor finnas nu till de tidigare tre galler...

Publicerad: 2025-07-14 20:31


Foto från Midnattssolsrallyt, lördagens sträckor.
© emotorsport.seEn tredje och sista omgång foto från Midnattssolsrallyt finns nu, det klassiska rallyt med Ericsbergs Slott som bas avslutades med lördagens fyra sträckor runt Ericsberg som senare också kördes av Slottssprinten.

Målgång tog man klassiskt, som på Slottssprinten precis uppe vid slottet. Nu finns e...

Publicerad: 2025-07-14 12:42


TV-tablå för veckans Delfi Rally Estonia - följ Solbergs Rally1 start för Toyota.
© Oliver Solberg Rally.Delfi Rally Estonia, med Svenska ögon en högintressant WRC deltävling - i sent skede kastade Toyota Gazoo Racing in Oliver Solberg i en Toyota GR Yaris Rally1 med hjälp av FIA och övriga teams godkännande.

Rallyt startar med shakedown klockan 8:01 på torsdag, då är Elfyn Evans som går först - str...

Publicerad: 2025-07-13 21:34


Kristensson körde hem Svampasprinten - Lennartsson bäst med 2wd.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tomelilla MK arrangerade under söndagen Svampasprinten som varvlopp på egna motorbanan, provet var 3,5km och kördes tre gånger. Totalt 55 tävlande genom tio klasser gjorde upp.

Tre klassvinnare topp tre totalt i rallyt, Skåabs Stefan Kristensson i Ford Fiesta snabbast där 39 sekunder skiljde tota...

Publicerad: 2025-07-13 21:23


Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.seEn andra omgång foto från Midnattssolsrallyt, det klassiska rallyt startade från Ericsbergs Slott under fredagens förmiddag där de tävlande gav sig ut mot dagens sju specialsträckor - ett matuppehåll vid heden i Malmköping.

Tillbaka till Ericsberg kom de genom att köra en specialsträcka med målgå...

Publicerad: 2025-07-13 21:16


Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seVårdkasbacken i Härnösand sprintades det uppför under lördagen med Örnsköldsviks RK som arrangör. Deltävling i Hälsingeserien för ett 20-tal åkare med rallybil. Två åk gällde varav enskilt bästa utgjorde slutresultatet,
Dubbelt för arrangörsklubben i 4wd där Sören Häggström var strax före Roger Wes...

Publicerad: 2025-07-13 18:41


Andervang åtta i GTC-Rally, trädgårdsbesök kostade tid i ett snabbt rally.
© GTCrally.comHolländska GTC Rally avgjordes med totalt 15 specialsträckor, sex av dem med tre dubbelt på fredagen vilket gav 55km special. Resterande del på lördagen där tre sträckor gick tre gånger innan kvällens målgång.

Snabbast genom rallyt var Jim van den Heuvel i Citroën C3 Rally2 som efter 1:22 timmas ...

Publicerad: 2025-07-13 14:09


Foto från Midnattssolsrallyt, torsdag.
© emotorsport.seEn första omgång foto från Midnattssolsrallyt, en tävling som 2025 hade Ericsbergs Slott som bas med Katrineholms MK som huvudarrangör. Ett lyckat evenemang där sedan tidigare populära Slottssprinten stod som grund för arrangemanget.

Intresset för klassiska rallyt var stort, efter gallring kom m...

Publicerad: 2025-07-13 12:44


Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
© emotorsport.seHelgens stora höjdpunkt för rallysverige, Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten, två populära sommarrally som slogs ihop när Katrineholm MK höll i rodret för dem båda. Midnattssolsrallyt med 11 sträckor, sju av dem under fredagen där också huvuddelen av milen i skogen lades av de 120 t...

Publicerad: 2025-07-13 11:36


Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
© emotorsport.seI år var regularity tillbaka i Midnattssolsrallyt, de tävlade över tio specialsträckor under dagarna två - de Svenska åkarna hade det tufft om segern. Minst prickbelastade var finska ekipaget Jukka Aromaa och Jukka Hallamaa i Saab 99 som klarade sig med total diff om idealtiden på 48,9 sekunder efte...

Publicerad: 2025-07-13 09:42


Tidigare nyheter:
Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
Liiten femma i helgens SM O.K. Auto-Ralli.
Succé för KAK Midnattssolsrallyt i Katrineholm – historiska vinnare korade vid Ericsbergs slott.
Stavbom, Karlsson och Suvala - tre vinnare i Slottssprinten.
Johansson vinner Midnattssolsrallyt totalt, Berglund bäst med 2wd.
Svampasprinten avgörs under söndagen.
Sista etappen drar igång, Midnattssolsrallyt med fyra sträckor.
Fullmatad rallylördag att följa, bl.a. Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
30-talet snabb åkare i fredagens sprint under Hästkraftshelgen i Årjäng.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.