NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här bilen blir något för besökarna att syna under långfredagen i Gamla Hjärsta Örebro! En 4 Wheel drive med en topptrimmad motor och fullt rallyutrustad i ett super-toppskick! Rallyföraren Jan-Erik Folkesson har blivit något av en Mitsubishi-specialist. Han har varit märket trogen sedan 2007. Han har totalvunnit tävlingar, kraschat, motorrasat, bytt karosser och nästan vunnit SM-guld!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Jan-Erik Folkesson vid sitt raceråk som är max-utrustad för att gå så fort som möjligt på riktiga skogsvägar. Men det kräver sin chaufför! När jag sitter och lyssnar på honom förstår man att det här är en chaufför utöver det vanliga! Bakdörrarna på bilen är lätta som kartongark, plastrutor, allt för att få ner vikten.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Gör ett besök i ateljén på Vallnäsvägen 2 i Örebro under dagarna två. På långfredagen står rallybilarna utanför - vid sidan om Folkessons Mitsubishi är Frank och Daniel Hoffman på plats med Opel Ascona B respektive Opel Astra.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Jan-Erik öppnar huven och berättar att motorn är preparerad efter konstens alla regler och vad som är tillåtet. Den är på 2 liter och har variabla kammar. Turbomatad med restriktor 34 mm. Vi spände fast alla hjul och testade hos M-part. Den levererade strax under 400 hk och 700 Newton. Det är Tomas Weng som är pappa till både motor och växellåda.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vi har satt dit ett R4-kit, vilket innebär rörbärarmar både i fram och bakvagn. Vid runt 5000 r/m är bilen som starkast, den är grym och toppfarten är 218 km/h på sexans växel. Den här motorn ska kunna gå runt 300 mil innan det är dags för översyn, berättar Jan-Erik. Växellådan är sekventiell med 6 växlar, en Kotouc Racing låda.
Tredje utställarbilen klar för långfredags ”Konst & Rally”, Folkesson med Mitsubishi Lancer EvoX.

Påskens "Konst & Rally närmar sig, då styr Nils-Brage iväg norrut från Örebro, Järle är målet. Jag är riktigt laddad, anledningen är att jag ska träffa en kille som inte gjort annat än kört ”4 Wheel drive”. Han började i en Nissan Sunny 2004, men snart blev det Mitsubishi. Det här är en kille som kan leverera - låt mig få presentera SMK Örebros Jan-Erik Folkesson.

Morsan körde rally, där börja det...
Jan-Erik, hur blev du intresserad av rally?
Det är med i blodet, kan jag säga. Morsan har alltid kört rally. Hon körde Opel Ascona, en trimmad och jag var med i garaget tidigt. Den bilen fick jag senare ärva och debuten skedde i Norarallyt 2002. Min kartläsare var Andreas Bredenberg. Men det dröjde inte länge till bilbyte.

Satsade allt, köpte en Nissan Sunny GTI-R.
- Jag sålde allt jag hade och ägde, till och med BMW´n farsan hjälpt mig med. Det resulterade i att han inte pratade med mig under en månad!
Det var Mikael Lindqvists bil som han vunnit SM med. Men växellådan krånglade mycket, tyvärr, men det var en frän bil! Jag hade med mig Klas Österman som kartläsare, bästa kompisen, tråkigt nog var han med om en trafikolycka och skadade nacken.

Sensationell föråkare.
Vi var föråkare i Rikspokalen, måste ha varit i slutet av 2003. Jag var C-förare, hade aldrig kört bilen innan. Efter tävlingen kom SMK Örebros Holm fram till mig med tidkortet.
Har du sett här, ni hade kommit nia totalt bland 220 startande! Då blev farsan glad igen.

Importerade drömbilen 2006.
Mitsubishi var drömbilen, man åkte VM med den. Hittade en annons på ”Rallycars for sale”, bilen fanns i Estland. Jag och två kompisar drog iväg, i en pickup med trailer efter och så en bunt med kontanter i fickan.
Usch, vilken resa det var egentligen, säger han och vi skrattar! Men jag hade bestämt mig, en sådan bil skulle jag ha! Det var en färdigutrustad grupp-N bil. – Jag glömmer aldrig, det var skapliga lyckan då man kom hem och fick rulla av bilen på gräsmattan!

Tvåa totalt i första tävlingen.
Vi förlorade med en sekund till Dick Larsson, det var i Skutskärsratten. Vi kom in på fel minut i TK:n, så vi fick tillägg, annars hade vi vunnit.
Jag var så lycklig över att komma tvåa totalt, det var ju en skräll!

Tempot skruvades upp.
Nu började vi satsa med EVO 5:an. I SM-tävlingen Rejmeknixen 2007 rasade motorn och i Rikspokalen efter rullade vi i målsvängen på Dyltastigen. Det gick alldeles för fort, målet var att totalvinna tävlingen!

Ny Mitsubishi Lancer EVO X.
Den köpte jag i slutet av 2008 via en konkursauktion, den var fabriksny och inplastad. Det var bara att ge sig in i bilen med vinkelslip och börja preparera. Bilen var ju köpt med kontrakt från Mitsubishi för att bygga rallybil av. Resultaten börjar komma, totalseger i Bergslagsrallyt 2013. Stora sponsorer klev in, Nya Åkeriet följt av Anders Schakt sponsrade med bränsle och däck, vilket var stora kostnader.

Toppåret 2014.
Men i sista tävlingen Mjölkpokalen Runt 2013 blev det skrot av bilen efter avåkning. Efter karossbyte blev det storsatsning på SM det året. Det började så bra att vi i sista tävlingen, Rally Uppsala, kunde ha tagit guld! Det stod mellan Häggen, Lindqvist och jag. Jag var tvungen att vinna. Det hände under en mörkersträcka, vi flöt ut i en yttersväng. Ganska snabbt kom en vägförflyttning vänster/höger och där slog vi bort vänster bakhjul. Men det blev ett brons!

Den blå Evo X:an.
Efter några års uppehåll och ett Mirage-köp, slog Jan-Erik till och köpte den blå Mitsubishi som står här. Den är vass, uppemot 390 hk. I Dyngsvängen i år kom vi totaltvåa efter Andreas Levin. Han åkte på Pirellis 9 mm, vi på SM-däcken 6 mm. Målet i år är annars SM-tävlingar med start i Älmhult och någon mindre tävling innan.

Fredrik kartläst i snart 15 år.
- Vi kan varandra utan och innan, säger kartläsaren Fredrik Hildingsson. Hag började läsa åt honom 2011.
- Det fantastiska med noter är ju att du kan köra så otroligt fort, fast du inte vet hur vägen ser ut bakom krönet! Fredrik berättar att de använder sig av beskrivande noter som en grund och vid rekognosering gör justeringar. Men generellt är de mycket bra, de är ju också säkerhetsnoter.

Lugn och noggrann.
Det är precis vad Fredrik anser om sig själv då jag frågar honom. Om chauffören säger Fredrik att han verkligen kan Mitsubishi-bilarna. Han går över allt innan tävlingsstart, lämnar inget åt slumpen. Men vi skulle behöva några grustävlingar för att känna på bilen riktigt, få upp farten. Den är ju nybyggd, men jag tycker samtidigt det är den bästa bil vi någonsin haft! Undertecknad ser verkligen framemot att följa Mitsubishi-ekipaget Folkesson/ Hildingsson. Ber att få önska Järle-borna ett stort Lycka Till på specialsträckorna!

Rallybilar på långfredagen, 18 april, kom och se Jan-Eriks super-rallybil ihop med Frank och Daniels Hoffmans Oplar samidigt som ni tittar på konst!
- Välkommen till ”Konst & Rally” i påsk, hälsar Nils-Brage och Karin med ateljén på Vallnäsvägen 2 i Örebro!

© Nils-Brage Pettersson
Bilen är av årsmodell 2011 och i nyskick. Den har Öhlins 4 vägs dämpare runt om, TTX och TPX. Jan-Erik var tidigt testpilot hos Öhlins och hade en personlig tekniker knuten till sig, Patrik Karlsson. – Han kunde inte fråga mig hur jag ville ha bilen inställd, men jag kunde tala om vad som var fel! Patrik var även med ut på sträckorna och observerade hur bilen uppförde sig.


Läs också:
»
Andra utställarbilen klar för långfredagens ”Konst & Rally”, en Opel Ascona B Appendix K.
» Första utställarbilen klar till ”Konst & Rally” på långfredag, Opel Astra GSI 16V, gr.H.

Publicerad: 2025-03-21 09:01:52






Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Bara elva dagar efter att ha säkrat sin första WRC-seger i värstingklassen i Rally Estland, återvänder Oliver Solberg till jakten på mer WRC2-framgångar i Finland.

I sin tävlingsdebut med Toyota Gazoo Racing dominerade 23-åringen tävlingen i Estland och säkrade Toyotas 100:e WRC-seger någonsin.
...

Publicerad: 2025-07-30 16:25:16


Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
© Hyundai Motorsport.4,12km Ruuhimäki inleder det finska VM-rallyt, Secto Rally Finland - sträckan används då som shakedown inför rallyt och startar 08:01 svensk tid under torsdagens morgon.

Först ut går man i VM tabellens ordning med Rally1 ekipagen först, följer gör WRC2 eliten där vi hittar Svenskt genom Oliver So...

Publicerad: 2025-07-30 14:39:03


Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
© emotorsport.seKullingstrofén med närmare 200 ekipage till start från Herrljunga Folkets Park på lördag, arrangör Kullings MS. De tävlande ska köra fyra specialsträckor på 47km runt Herrljunga.
För fyrhjulsdrift 16 deltagare till start, leder cupen inför helgens deltävling gör Håkan Rönnebring som har Kim Nydén t...

Publicerad: 2025-07-30 11:43:03


16 sträckor i helgens Rallye ADAC Mittelrhein, Andervang till start.
© GTCrally.comÅrets Rallye ADAC Mittelrhein ingår i nationella mästerskap för Tyskland, Holland och Luxemburg - även regionala mästerskap som Euro Rallye Trophé likt tyska nationella klasser.

165km asfalt med 16 sträckor, lördagen körs med fyra sträckor som används tre gånger under dagen, halvtimmans service m...

Publicerad: 2025-07-30 09:03:07


Tom Kristensson bland Svenskarna hos Tuthill till East African Safari Classic Rally.
© Tuthill Porsche.Den 5-13:e december körs East African Safari Classic Rally, det klassiska Safarirallyt med historiska bilar. Tre specialsträckor per dag, först fyra tävlingsdagar följt av en vilodag med extra service av bilarna. Efter det de sista fyra dagarna, 228 mil special fördelat på 24 sträckor! Ett snitt med...

Publicerad: 2025-07-30 06:02:29


Inför Secto Rally Finland, tidsplan, startfält och länkar.
© Oliver Solberg Rally.Årets nionde WRC deltävling är helgens Secto Rally Finland, rallyt inleds med shakedown torsdag morgon och första sträckan inne i Jyväskylä under kvällen. Fredagen går för fyra sträckor dubbelt innan man åter avslutar inne i Jyväskylä, knappt 12 mil special.
Längsta dagen är lördagen, fyra sträcko...

Publicerad: 2025-07-29 16:03:58


Onsdag kväll dags för Mittsverigesprinten SMK By Night 2.
På onsdag körs Mittsverigesprinten SMK By Night 2, en kvällstävling hos SMK Sundsvall. Alla deltagare kör två gånger på den 2,7km långa sträckan, eventuellt en tredje gång om det finns tid beroende på antal tävlande. Första start klockan 18:00 och totalt se 14 ekipage i listan varav åtta i rallyklas...

Publicerad: 2025-07-29 09:03:30


Rally SM återvänder till Hässleholm när medaljstriderna hettar till.
© emotorsport.seSM-säsongen går in på sluttampen när det den 8–9 augusti är dags för årets fjärde och näst sista deltävling i Rally SM. Snapphanerallyt avgörs traditionsenligt i Hässleholm, och startfältet bjuder på toppnamn i samtliga klasser.

Tävlingen inleds under fredagskvällen med en centrumnära, publikvänl...

Publicerad: 2025-07-29 06:01:56


En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Vallentuna MK bjuder in till YRC-Sprinten den fjortonde september, tävlingen avgörs på ca 3,5km klassisk byväg av god standard med både kurviga partier och snabba där det krävs att ekipagen är med från första stund, men där bilarna även har möjlighet att sträcka ut.

Sträckan körs tre gånger och r...

Publicerad: 2025-07-28 15:06:55


Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
© emotorsport.seTill helgen dags för Kullingstrofén, årets sommarklassiker som med både återbud och efteranmälningar gett i skrivande stund exakt 200 tävlande vid sidan om fem föråkare som jagar poäng i bland annat Svenska RallyCupen.

Klubben ger lite publiktips, lite info om sträckor och publikplatser. ...

Publicerad: 2025-07-28 14:03:46


Tidigare nyheter:
En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
TV-tablå för helgens WRC Secto Rally Finland.
Solberg tog Toyotas 100:e seger, nio Svenska segrar för tillverkaren.
Så körs Rallye Monte Carlo 2026 - enda presenterade i WRC kalendern.
Svalt SM-intresse för KR Snapphanerallyt - 56 bilar till Skåne.
Junior VM åkare vann totalt i HYAcenter Ralli - Grahn vann Rally2-klassen!
Nordh körde hem Bilam Mästarmöte för Svenska SprintRallyCupen.
Kankkunen och Grönholm kör uppvisning i Secto Rally Finland.
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, Tom Carlsson andre rallyutställare.
Följ lördagen med Bilam Mästarmöte och HYAcenter Ralli.
Testa regularity, gör det i XII:e Västgötarundan Regularity.
Wilson ny boss för bilsporten inom FIA.
Lördagens rally, Bilam Mästarmöte hos Älmhults MK.
Rikspokalen gör comeback, final i Västras DM.
Svenskt i helgens HYAcenter Ralli, totalt 60 bilar för sex sträckor.
Nya WRC reglementet tar form, så blir 2027-2036 års WRC-bilar.
Missa inte anmälan till Kullingstrofen, här säljs karta & program!
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, första rallyutställare klar.
Klassiker med nya grepp – Snapphanerallyt redo för årets SM-fest.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 31-03/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.