____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Roger Fransson.
© Roger Fransson.
Patrik Fredriksson och Per Wiksten säkrade sin tredje raka seger i VOC Mekonomen Rally Elitklass. Med detta tog de hem seriens vandringspokal. Utanpå detta vann de prispengar, rallyfälgar, noter och dekalset.
Hundradelar avgjorde otroligt rafflande final i årets SverigeSerie.
PRESSRELEASE

Årets final i SverigeSerien, som kördes tillsammans med SM i Trollhättan och VästRallyt blev precis så otroligt rafflande som bara en final i VOC Mekonomen Rally kan vara. Särskiljning i flera steg. Tiondelar och till slut till-och-med hundradelar kom att spela avgörande roll för slutliga pallplatser i SverigeSerien som helhet, raffinerat! I tävlingen segrade Tim Palmkvist för dagen med Daniel Andersson i det CoDriversäte som normalt besätts av bror Robin Palmqvist. I C blev det efter nästan fyra mil rallyåka exakt på tiondelen jämnt skägg mellan Felix Nordenfors/Max Fredlund och firma Larsson & Larsson, Ville vägledd av pappa Ralf. Felix vann på särskiljning. Bland juniorerna körde Linus Gustavsson Thor med pappa Björn i högersätet bilen till seger.

Det var ett fantastiskt fint rally som gänget i Trollhättan hade arbetat fram i år. Rakt igenom varierande och fina sträckor. Fint kringarrangemang. Välordnat även för publiken, fattas bara annat när både SM och SverigeSerien kör gemensam final. Utanpå det så bjöd vädergudarna på det som kanske var sista högsommardagen för VästSverige med strålande sol och temperaturer upp mot 25 graders strecket. Raffinerande blev det. Och det rafflet var det i huvudsak VOC Mekonomen Rally som stod för.

Bonus också att tävlingens HQ, start/mål-ramp och Parc Fermé var på gamla SAAB området i Trollhättans utkant, helt enkelt klassisk rallymark med tanke på det märkets stolta rallytraditioner - det medges även av en Volvoman som VOC-ansvarig per märkesdefinition är. Vi hade som vi berättade i reportaget inför finaltävlingen lite debacle med en startavgift som hade blivit felberäknad. Jättetråkigt när det drabbar vår final i form av mycket färre startande än vad som skulle kommit till start om det blivit rätt direkt. Men det tjänar som vanligt inget till att gråta över spilld mjölk, ett rent misstag och sådant som händer, säger klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Fredriksson och Per Wiksten tar kassaskåpssäker tredje raka seger i Elit A/B.
Det blev till slut extremt rafflande på flera håll i totalserien. Men i absoluta toppen av Elit A/B gick allt enligt planerna.

I Elit A/B körde Patrik Fredriksson, för dagen med Linus Thorsson i höger stolen efter att ordinarie CoDriver Per Wiksten har skadat sig i en rallyolycka med annan förare. Patrik körde taktiskt hela dagen med örnkoll på det övriga Elitfältet. Slutade till sist på en sjätteplats i finalen vilket mer än väl räckte för att plocka sin tredje raka inteckning i SverigeSerien högsta Elitklass. Det innebar också att duon fick med sig det av K2 i Skellefteå AB instiftade stora vandringspriset, en minst sagt imponerande Volvo Pokal.

Men det slutade inte där för firma Fredriksson & Wiksten.
Senare på kvällen då vanliga prisutdelningen övergick i VOC Mekonomen Rallys sedvanliga lottade del av prisbordet då plockade Patrik och Per hem högsta priset, en komplett uppsättning, fyra stycken VOC by Speedline Corse, klassens klassade rallyfälgar till ett värde av 9 000 kronor. Fälgarna var i år insponsrade av CD Pharma, förtaget vars ägare hjälper oss med importen av fälgarna. Allt gick Patrik och Pers väg den här lördagen i Trollhättan.

Minst sagt tufft också bakom Patrik och Per.
Tävlingen vanns av Tim Palmkvist för dagen med Daniel Andersson i det CoDriversäte som normalt besätts av bror Robin Palmqvist. Niklas Berglund med CoDriver Henrik Pedersen in på andra plats. Både Tim och Niklas hamnar trots det på blygsam totalplacering i serien då de tävlat sparsamt i serien den här säsongen. På tredje plats ett gammal känt VOC-namn, Anders Banger numera med Morgan Olsson i högersätet. Även här blir serieplaceringen den ur Bangers vinnarsynvinkel blygsamma sjätte plats i serien totalt. Sjua i rallyt blev Magnus Westman och Therese Sallander. Efter en fin-fin säsong av paret så räckte det ända till en andraplats totalt i serien. Och alltid lika glada Magnus strålade i kapp med den västsvenska solen.

Bakom Magnus kom det första verkliga megarafflet.
Inför tävlingen så låg klassens tekniskt huvudansvarige tillika riktigt duktiga rallyförare Björn Kallin på en delad tredjeplats, på samma poäng som Magnus Westman. Magnus lyckades som beskrivits ovan att passera Björn och hans CoDriver Mattias Jansson. Men tredjeplatsen låg helt klart inom räckhåll för Björn och Mattias. PowerStage skulle bli avgörande. Här körde Björn in på tiondelen lika med Niklas Berglund, bedriften skulle ge ett poäng, det poäng som Björn behövde för att landa tredjeplatsen totalt i serien på särskiljning. Men, på PowerStage körd tillsammans med SM så gäller att även hundradelar räknas. Då vi öppnade dem visade det sig att Björn hade 6 hundradelar, alltså drygt en halv tiondel sämre tid än Niklas. Detta gjorde att Fredrik Bergström med CoDriver Tim Dannberg passerade Björn och Mattias med en enda poäng och plockade tredjeplatsen i SverigeSerien Elit A/B. Vem sa att det inte är stenhårt i SverigeSerien?

Inte mindre stenhårt när Felix Nordenfors och CoDriver Max Fredlund knep segern i C förarklassen.
Att säga att det var hårt i SverigeSeriens C förarklass är definitivt ingen överdrift.

När vi körde i Laxå senast så knep Felix Nordenfors/Max Fredlund segern före Ville och Ralf Larsson med bara drygt 12 sekunder efter nästan fyra mils rallyåka. Tro det eller ej, men i Trollhättan var det ändå tätare. När dammet lagt sig hade Felix och Ville på tiondelen samma tid. Osannolikt! Då blir det särskiljning enligt tävlingens regelverk och eftersom att Felix var snabbare på dagens första sträcka så kniper han segern. Detta innebär att båda landar sin personliga serie på samma poäng. Avgörande blir alltså PowerStage som SM valt till dagens sista ganska korta sträcka på Trollhättans Folkracestadion. Här hittar hemmaåkaren Felix minst sagt runt och är därför inte bara snabbaste C-förare utan snabbast av alla i VOC - imponerande! Fem PowerStage-poäng till Felix och fyra till unge Ville. Och med den poängen vinner Felix serien totalt. Återigen, var det någon som sa att det inte är stenhårt i VOC´s SverigeSerie?

Vem tog då tredje platsen i serien bakom dessa duellerande unga män, Felix och Ville?
Lite i skuggan av duellanterna så kör Erik Ljungberg/Kim Gustafsson in på en tredje plats i finalen. Tredjeplatsen i serien tar dock Krister Olsson och CoDriver Cecilia Johansson med betryggande marginal bakåt i tabellen efter en rakt igenom stark säsong.

Linus Gustavsson Thor vann juniorduellen mot Leo Johansson på ett imponerande sätt.
Bland VOC Mekonomen Rallys superduktiga juniorer var det upplagt för en episk duell. I Laxå senast så skiljde det bara en ynka tiondel mellan de båda efter nästan fyra mils rallyåka. Episkt!

I Trollhättan så ville Linus Gustavsson Thor med pappa Björn Gustavsson till höger om sig visa vart skåpet skulle stå. Leo Johansson med sin pappa Daniel Johansson som ”kör-skole-ledare” vann förvisso dagens första sträcka men sedan var det Linus för hela slanten och till sist så summerar duellen till knappa 50 sekunder till Linus fördel. Med detta så kniper Linus SverigeSeriens juniorklass med en imponerande drömserie på 95 poäng efter räknad PowerStage vinst också. Bara att buga djupt och gratulera båda dessa unga män. Lägg båda dessa namn på minnet!

Tajt också i seniorklassen som vanns av Magnus Westman.
Klassansvariga är de sista att på något sätt förringa VOC Mekonomen Rallys seniorklass, i folkmun ofta kallad ”gubbaklassen”. De tillhör och tävlar ju själva i klassen och det med god marginal åldersmässigt.

Då alla i seniorklassen även tävlar i sina egna respektive förarklasser så skriver vi sällan om klassen separat, det vore ju som att skriva dubbelt om klassens äldre tävlande. Jag vill ju istället gärna lyfta våra unga kommande stjärnor, juniorer och C-förare.

Men, så här efter final och avgjord totalserie så är det förstås ändå på sin plats med ett litet referat.

Anders Banger har dominerat seniorserien sedan han kom igång igen med sitt tävlande efter kraschen i SSR. Men i totalen hann han ändå inte ikapp segrande Magnus Westman och andraplacerade Björn Kallin som kört stabilt hela säsongen vilket höga placeringar i SverigeSerien vittnar om. Magnus och Björn har också haft fantastiskt fina och underhållande fajter sinsemellan där också total tredjeplacerade Krister Olsson blandat sig i, liksom klassansvariga då vi har haft möjlighet att också tävla själva.

Efter målgång var det middag och prisutdelning med stil på coola Boston Grill.
Efter målrampen i VästRallyt styrde VOC-gänget direkt kosan in till coola Boston Grill inne i centrala Trollhättan, ett etablissemang drivet av internationellt meriterade rallyprofilen Robert Blomberg. Det bjöds god middag och prisceremoni för både sedan länge avslutade VinsterSerien och förstås SverigeSerien. Fint ska det vara när toppen i Sveriges största rallyklass samlas för fest och party.

Kvällens huvudpersoner var utan tvekan Patrik Fredriksson och hans CoDriver Per Wiksten. Med en tredje raka inteckning i VOC´s SverigeSeries elitklass så fullbordade duon något som aldrig hänt tidigare. Därför tog man också hem den stora pokalen, vandringspriset som instiftades av klassens ägare K2 i Skellefteå AB efter att klassen kom igång igen efter Coronan 2021. Och inte nog med det. Som berättades ovan så plockade duon också hem högsta priset på klassen lottade del av prisbordet, en hel uppsättning klassade VOC Speedline fälgar.

Redan innan lottningen tog vid säkrades att ALLA närvarande team fick med sig ett pris hem, detta kunde ske genom vårt samarbete med Thorsells Reklam och Barth Motorsport. Alla fick välja, antingen en check på en uppsättning fria noter till kommande säsong eller en komplett dekaluppsättning för en VOC rallybil, inklusive namn och alla dekaler som de generella rallyreglerna kräver.

Checkar med prispengar till alla pallplacerade överraskade många.
SverigeSerien har normalt inte haft rena pengapriser. Belöningen har istället kommit i form av halverade startavgifter kommande säsong till klassegrare något som de förstås fick även i år. Därutöver har SverigeSerien kunnat stoltsera med ett minst sagt dignande prisbord av varupriser kopplat direkt till rally.

I år hade vi ett något mer balanserat prisbord. Och då tyckte jag som klassansvarig att det var ett fint läge att boosta det bordet med lite rena penningpriser. Så efter ett styrelsemöte i mitt huvudbolag, K2 i Skellefteå AB som också är den formella ägaren till VOC Mekonomen Rally, dvs det bolag som äger klassens reglemente, så beslutades att alla pallplacerade - vinnare, tvåor och treor - skulle belönas med en prischeck också den på ett finurligt sätt naturligt kopplad till rallyåkandet.

När kvällens formella del var i mål så övergick klassen till att fira ännu ett framgångsrikt år för VOC, närmare bestämt det 35:e året i ordningen! Helt unikt inte bara i Sverige och Europa, utan i hela rallyvärlden. Vid den åldern har andra klasser övergått i historic-rally-läge. VOC jobbar istället intensivt med framtidsfrågor.

Med detta säger vi stort TACK för säsongen 2024 vad klassens nationella serier beträffar och ett ännu större GRATTIS till alla pristagare. Men för klassens tävlande finns fortfarande några tävlingar utanför SverigeSerien kvar innan säsongen definitivt tackar för sig.

Väl mött till ett än mer fantastiskt 2025.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-09-23 19:16






Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen.
© Crister NystrandImorgon 31:e oktober är sista anmälan för Prisutdelning och årsfesten för Svenska RallyCupen som hålls på Safiren i Katrineholm den 9:e november.

Vi inleder med mat klockan 19 och vid 20:30 tar prisutdelningen vid där årets prisbord ska delas ut. För den som vill vara med från start och äta krävs...

Publicerad: 2024-10-30 19:30


Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint.
Nu på lördag, 2/11 är det dags för Glanshammarsprinten som arrangeras av SMK Örebro. Glanshammar ligger ca 1,5 mil öster om Örebro. Start/mål och serviceplats är vid Nordkalks gruvområde, här finns stora ytor för tävlande och publik. Fartsträckan som skall köras tre gånger mäter ca 2,6 km och bestå...

Publicerad: 2024-10-29 22:40


Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan.
© emotorsport.seTyska Int. ADMV Lausitz Rallye körs för 27:e gången, start på fredagen från Boxberg och avslut under lördagen. Närmare 90 ekipage kommer till start varav Svenska ekipage i listan.

Den 23km långa sträckan Sprey går dubbelt på fredagens kväll. 92km special väntar på lördagen, detta med tre sträckor...

Publicerad: 2024-10-29 22:07


Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.I helgen var jag tillbaka som co-driver bredvid Stig Andervang i Rocar-Tech Twente Rally, roligt att åka på hemmavägar, precis runt där jag bor i Hengevelde berättar Annemieke Hulzebos.

Rallyt startade med rekognosering på fredag kväll av de två sträckor som vi skulle köra dubbelt på lördagens k...

Publicerad: 2024-10-29 22:03


Sex deltävlingar för Norska rallymästerskapet 2025.
© emotorsport.se Norska Rallymästerskapet gör sig redo för 2025 med sex deltävlingar, man inleder redan den 11:e januari när Sigdalsrally hos NMK Modum & Sigdal körs. Ett par helger senare är det dags för Rally Finnskog hos KNA Kongsvinger innan man överger vintern.

När serien fortsätter är man framme vid sommar...

Publicerad: 2024-10-28 20:58


44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2.
© Hyundai Motorsport. Årets 13:e och sista WRC deltävling är finalen i Japan, Forum8 Rally Japan som levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i både WRC och WRC2 tabellerna.

30 åkare för VM klasser.
44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i Nationella klas...

Publicerad: 2024-10-28 20:45


Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik.
© emotorsport.seI lördags avslutades Eskilstuna Sprintcup 2024, fyra deltävlingar där Finalsprinten som namnen antydde avslutade året.
- Vi kan konstatera att det verkar vara ett bra koncept vi har för totalt har det varit ett bra tryck runt tävlingarna, summerar Kjell Eriksson och adderar lite spännande si...

Publicerad: 2024-10-28 19:02


Andervang slutlig fyra i Rocar-Tech Twente Rally.
© emotorsport.seInnan prisutdelningen tog vid för Holländska Rocar-Tech Twente Rally blev det förändringar i resultatlistan, Stig Andervang och Annemieke Hulzebos i Hyundai i20 N Rally2 slutade fyra.

Vid målgång låg de femma, då bakom Jari Van Hoof i en Mitsubishi Lancer EVO X R4 men var till slut 1,2 sekund för...

Publicerad: 2024-10-28 17:29


JC Raceteknik med Ford Fiesta Rally3 för uthyrning.
© emotorsport.seVärmländska JC Raceteknik i Kil utökar sin fordonsflotta för rallyskogen, de har ett par Skoda Fabia i Rally2 utförande för uthyrning och nu har man plockat in en Ford Fiesta Rally3 till sitt garage.
- Bilen för uthyrning till enstaka tävlingar, test, träning eller för fullt mästerskap i Sverige...

Publicerad: 2024-10-28 16:56


Målmedvetet partnerarbete gav positivt resultat för Rally Nyköping.
I mitten av maj var Rally Nyköping tillbaka som deltävling i Rally-SM. Arrangerande SMK Nyköping bjöd inte bara på en spännande tävling på fantastiska sörmländska vägar, utan med ett gediget arbete med partners och publikplatser gör klubben ett starkt ekonomiskt resultat på sin SM-tävling.
Vi ...

Publicerad: 2024-10-28 16:53


Tidigare nyheter:
44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2.
Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik.
Andervang slutlig fyra i Rocar-Tech Twente Rally.
JC Raceteknik med Ford Fiesta Rally3 för uthyrning.
Målmedvetet partnerarbete gav positivt resultat för Rally Nyköping.
Sverige 22:a i medaljligan för Motorsport Games, rally gav en av medaljerna.
Inget rally under SM Veckan Vinter i Borås men åter till sommaren i Norrköping.
Foto från Skilling 50.
FIA Motorsport Games i mål, så slutade rallydelen, omkastning på avgörandet.
Andervang femma totalt i Rocar-Tech Twente Rally.
Blomqvist igenom Cambrian Rally, Törngren bröt.
Andervang femma efter lördagen i Rocar-Tech Twente Rally, nu tio sträckor till mål.
Motorsport Games avslutar med en sträcka för rallysporten.
Hedlund trea i Historiskt, Ryrlén sjua i Rally4 efter lördagens asfalt i Motorsport Games.
Röjsel snabbast från start till mål i Skilling 50, Broman & Johansson E-Cup vinnare 2024.
Wikström snabbast när Hälsingeserien tog målgång.
Malm körde hem Finalsprinten.
Lancia Ypsilon HF Rally4 redo 1/1 2025 - startar märkescup och siktar på fabriksteam i EM-serien 2026.
Häng med i Motorsport Games lördag, rallyåkarna på asfalt.
Skilling 50, Finalsprinten, Kåtmyraslaget och Motorsport Games, häng med i lördagens rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.