NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Rasmus Holm framför sin vinnande Volvo 940 grupp H. Att höra sången från en trimmad 940:e kan ge rysningar! Bor man i Hällefors så förpliktar det nästan, då Emil Karlsson inte längre bor kvar där.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som sagt, allt var inte guld och gröna skogar till att börja med. Rasmus fick lära sig den hårda vägen, men snart skulle resultaten komma! Öppningen i byggnaden bakom till höger är rallygaraget med lyft som Rasmus hyr tillsammans med några kamrater.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Rasmus öppnar huven så träder en riktig volvo-fyra på 2,5 l fram. Med dubbla Weber ger motorn bortåt 260 hk. Det ser väldigt fräscht ut, han har ordning på grejerna Rasmus. Är den konkurrenskraftig, frågar jag? – Ja, i C och B, men som A-förare saknas det 50 hk, säger han. Men ekonomin tillåter inte och jag tycker det är viktigt att satsa på väghållningen.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som B-förare ökade konkurrensen ett snäpp.
– Ja, det var ett helt annat tempo, märkte Rasmus. I handen delar av det trasiga bromsok-fästet bak som gjorde att han fick bryta Marknadsnatta förra året. Han låg då på en 2: a plats i svenska rallycupen 2WD trimmat som B-förare. Emil Karlsson har tillverkat ett nytt fäste åt mig, tack för det!
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.

Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.

När jag hade åldern inne att vara kartläsare så köpte farsan en Volvo VOC:are, det var så det började.
Men jag tror han ångrar sig, det blev några dyra år, säger Rasmus och skrattar. Första tävlingen som kartläsare var 2012. Första tävlingen jag körde var i Eskilstuna hösten 2013, i gropen. De två första sträckorna gick bra, sedan hamnade vi på taket!
Jag fick en sladd och visste inte riktigt hur jag skulle reda ut det, minns Rasmus! Pappa sålde bilen som rullad.

Ny bil.
Jag fick en väldigt fin julklapp, en rallybil. Vi kom igång igen att åka tävling. Men jag var ju het på gröten och tyvärr slutade det med att vi tog en telefonstolpe i Laxårallyt. Bilen fick vi aldrig ordning på så den blev avyttrad. Skaffade ytterligare en 240 som vi åkte några tävlingar med. När man lyssnar så förstår man vilken rallyerfarenhet Rasmus tidigt skaffat sig. Allt tack vare sin snälla och förstående pappa, Per Kvarnström!

Satsade på Sverigeserien i Volvo 940 säsongen 2015.
Det var hård konkurrens, Elias Lundberg, Isac Nordström med flera. Jag gillade 940:n, det var Alf-Göran Hagelins jag åkte i. Tyckte den var stabil och lättkörd. Hur gick det?
- Jag tror jag blev trea efter Elias och Isac, men det hade varit roligare och vinna, säger Rasmus och skrattar.
Pappa har verkligen ställt upp och bidragit till mitt rallyintresse, men allt har en gräns! Jag skulle få börja finansiera själv och det var inte så lätt.

PG:s kartis Anders Fredriksson ifrågasatte.
Vi kom igång igen i en trimmad 240 jag köpt av Hasse Flodin i Motala. Den gick jättebra! I Götenerundan 2019 som C2WD kom Anders Fredriksson fram till mig inför sista sträckan. Han läste då åt Amund Skoglund.
- Varför klassar du inte upp dig, sa han. Vad menar du, svarade jag?
- Varför klassar du inte upp dig!
Det är ju första tävlingen jag åker i C, svarade jag.
- Nej, det är det inte alls! Så fort som ni åkt och vi inte hänger med, kan det inte vara det!
Jag hade Pontus Lönnström som kartläsare, han var superduktig. Rasmus slog på sista sträckan Emil Karlsson med två tiondelar och hade 12:e snabbast tid totalt av 202 startande.
- Men i Laxårallyt 2 veckor senare blev det skrot av bilen då jag bredsidade in i en stubbe, den bilen fick jag aldrig ordning på igen, tyvärr.

Full satsning på Svenska RallyCupen 2022.
Jag gjorde en bra affär med Jens Sjöström Malung och då blev det den här Volvo 940:n. Egentligen skulle vi satsa på J-SM med den, men så kom pandemin och det rann ut i sanden. Sedan blev jag för gammal! Men 2022 skulle resultaten komma i klass 2WD som C-förare! Seger i Jubileumssprinten Laxå, Noratrofén, Bresontrofén, Kullingstrofén, EMK-Kannan, och Rikspokalen. Andra plats i Kopparsvängen och i Laxårallyt. Rasmus vann Svenska RallyCupen C-förare trimmat av bara farten!

Lite besviken över säsongen 2023.
Målet var nu att vinna B-förare 2 WD. I Götenerundan blev vi 7:a, 15,9 sekunder upp till ettan. I Gästabudstrofén 3: a med 19,3 sekunder upp till seger. Det gick stadigt bättre och i Emiltrofén kom vi 2: a med 4,5 sekunder upp. Därefter EMK-Kannan, där lossade kardan fram efter SS1 och slog sönder golvet. Sist i Marknadsnatta gick fästet för bromsok bak av! Då var det kört. Jag slutade trea i klassen! När man sitter och lyssnar på Rasmus så här, känns det som om han inte riktigt förstår hur bra han är!

Stjärnkartläsaren Christian Ohlsson Forshaga MC.
Det var under en test vi träffades. Han hade ingen kartläsare och undrade om jag ville ställa upp i Götenerundan 2022. Jag visste vem han var, att han åkte snabbt. Jag kan säga att han kör bilen på attack. Han är en fantastisk chaufför, skicklig! Han åker brutalt, har högt tempo. Har lätt att få med sig farten ur alla kurvor. Han gör kurvan väldigt tidigt, han vrider upp mycket på sladd in i böjen, men i böjen har vi hjulen i drivspåren med full fart ut!

Rasmus har kapacitet.
Han är jätteduktig på att ta ut max av bilen, han har kanske inte den vassaste. Men har förmåga att krama ur allt. En styrka han har är då det inträffar något oförutsett, han slutar aldrig att köra bil.
Det var i Götenerundan förra året, han uppfattade inte att jag sa höger 2, utan trodde jag sa höger 5! På krönet la han i en högre växel. Jag ropade högt 2, 2! Snabbt växla han ner och full fart mot diket med baken och sidan av bilen i vallen. Vi hade lika gärna kunna rulla 15 varv där. Men han redde ut det!
Jag är mycket imponerad av Rasmus, stolt över att ha fått åka med honom, avslutar Christian Ohlsson med erfarenhet att ha kartläst över 250 tävlingar.

Rasmus tackar sponsorerna och Alexandra.
Uppemot 60 tävlingar har det blivit för Rasmus i Volvo de här åren, inte dåligt! Rasmus vill passa på och tacka sina sponsorer. Jag har fått hjälp med däck och bränsle. Utan den hjälpen hade det inte fungerat. Också min nyblivna fru Alexandra, som brukar läsa karta åt mig ibland. Utan hennes förståelse skulle det aldrig gå! Avslutningsvis säger Rasmus att tid och lust inte räcker till för tillfället, vilket man kan förstå. Men vi ska köra Koppartunnan, helgen före utställningen i Järnboås. Sen vet man aldrig …

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC och Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Rasmus Holm är ingen mekaniker.
- När jag får problem ringer jag Emil Karlsson. Han skruvar över telefon åt mig, han har lösningar på allt, mycket skicklig! Däremot är Rasmus en mycket snabb förare i sin koboltblå Volvo 940 grupp H.
- I snabba rallyn brukar jag hänga med bra, säger han! En lockande tanke att tänka skulle vara, om Rasmus hade 50 ytterligare hästar till sitt förfogande, eller hur?


Läs också:
»
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Publicerad: 2024-07-17 09:07:55






Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Bara elva dagar efter att ha säkrat sin första WRC-seger i värstingklassen i Rally Estland, återvänder Oliver Solberg till jakten på mer WRC2-framgångar i Finland.

I sin tävlingsdebut med Toyota Gazoo Racing dominerade 23-åringen tävlingen i Estland och säkrade Toyotas 100:e WRC-seger någonsin.
...

Publicerad: 2025-07-30 16:25:16


Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
© Hyundai Motorsport.4,12km Ruuhimäki inleder det finska VM-rallyt, Secto Rally Finland - sträckan används då som shakedown inför rallyt och startar 08:01 svensk tid under torsdagens morgon.

Först ut går man i VM tabellens ordning med Rally1 ekipagen först, följer gör WRC2 eliten där vi hittar Svenskt genom Oliver So...

Publicerad: 2025-07-30 14:39:03


Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
© emotorsport.seKullingstrofén med närmare 200 ekipage till start från Herrljunga Folkets Park på lördag, arrangör Kullings MS. De tävlande ska köra fyra specialsträckor på 47km runt Herrljunga.
För fyrhjulsdrift 16 deltagare till start, leder cupen inför helgens deltävling gör Håkan Rönnebring som har Kim Nydén t...

Publicerad: 2025-07-30 11:43:03


16 sträckor i helgens Rallye ADAC Mittelrhein, Andervang till start.
© GTCrally.comÅrets Rallye ADAC Mittelrhein ingår i nationella mästerskap för Tyskland, Holland och Luxemburg - även regionala mästerskap som Euro Rallye Trophé likt tyska nationella klasser.

165km asfalt med 16 sträckor, lördagen körs med fyra sträckor som används tre gånger under dagen, halvtimmans service m...

Publicerad: 2025-07-30 09:03:07


Tom Kristensson bland Svenskarna hos Tuthill till East African Safari Classic Rally.
© Tuthill Porsche.Den 5-13:e december körs East African Safari Classic Rally, det klassiska Safarirallyt med historiska bilar. Tre specialsträckor per dag, först fyra tävlingsdagar följt av en vilodag med extra service av bilarna. Efter det de sista fyra dagarna, 228 mil special fördelat på 24 sträckor! Ett snitt med...

Publicerad: 2025-07-30 06:02:29


Inför Secto Rally Finland, tidsplan, startfält och länkar.
© Oliver Solberg Rally.Årets nionde WRC deltävling är helgens Secto Rally Finland, rallyt inleds med shakedown torsdag morgon och första sträckan inne i Jyväskylä under kvällen. Fredagen går för fyra sträckor dubbelt innan man åter avslutar inne i Jyväskylä, knappt 12 mil special.
Längsta dagen är lördagen, fyra sträcko...

Publicerad: 2025-07-29 16:03:58


Onsdag kväll dags för Mittsverigesprinten SMK By Night 2.
På onsdag körs Mittsverigesprinten SMK By Night 2, en kvällstävling hos SMK Sundsvall. Alla deltagare kör två gånger på den 2,7km långa sträckan, eventuellt en tredje gång om det finns tid beroende på antal tävlande. Första start klockan 18:00 och totalt se 14 ekipage i listan varav åtta i rallyklas...

Publicerad: 2025-07-29 09:03:30


Rally SM återvänder till Hässleholm när medaljstriderna hettar till.
© emotorsport.seSM-säsongen går in på sluttampen när det den 8–9 augusti är dags för årets fjärde och näst sista deltävling i Rally SM. Snapphanerallyt avgörs traditionsenligt i Hässleholm, och startfältet bjuder på toppnamn i samtliga klasser.

Tävlingen inleds under fredagskvällen med en centrumnära, publikvänl...

Publicerad: 2025-07-29 06:01:56


En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Vallentuna MK bjuder in till YRC-Sprinten den fjortonde september, tävlingen avgörs på ca 3,5km klassisk byväg av god standard med både kurviga partier och snabba där det krävs att ekipagen är med från första stund, men där bilarna även har möjlighet att sträcka ut.

Sträckan körs tre gånger och r...

Publicerad: 2025-07-28 15:06:55


Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
© emotorsport.seTill helgen dags för Kullingstrofén, årets sommarklassiker som med både återbud och efteranmälningar gett i skrivande stund exakt 200 tävlande vid sidan om fem föråkare som jagar poäng i bland annat Svenska RallyCupen.

Klubben ger lite publiktips, lite info om sträckor och publikplatser. ...

Publicerad: 2025-07-28 14:03:46


Tidigare nyheter:
En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
TV-tablå för helgens WRC Secto Rally Finland.
Solberg tog Toyotas 100:e seger, nio Svenska segrar för tillverkaren.
Så körs Rallye Monte Carlo 2026 - enda presenterade i WRC kalendern.
Svalt SM-intresse för KR Snapphanerallyt - 56 bilar till Skåne.
Junior VM åkare vann totalt i HYAcenter Ralli - Grahn vann Rally2-klassen!
Nordh körde hem Bilam Mästarmöte för Svenska SprintRallyCupen.
Kankkunen och Grönholm kör uppvisning i Secto Rally Finland.
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, Tom Carlsson andre rallyutställare.
Följ lördagen med Bilam Mästarmöte och HYAcenter Ralli.
Testa regularity, gör det i XII:e Västgötarundan Regularity.
Wilson ny boss för bilsporten inom FIA.
Lördagens rally, Bilam Mästarmöte hos Älmhults MK.
Rikspokalen gör comeback, final i Västras DM.
Svenskt i helgens HYAcenter Ralli, totalt 60 bilar för sex sträckor.
Nya WRC reglementet tar form, så blir 2027-2036 års WRC-bilar.
Missa inte anmälan till Kullingstrofen, här säljs karta & program!
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, första rallyutställare klar.
Klassiker med nya grepp – Snapphanerallyt redo för årets SM-fest.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 31-03/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.