NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-01-10 21:34:34






Drömmen går i uppfyllelse för Oliver Solberg i Estland - Rally1 start till helgen!
© Toyota Gazoo Racing.En vecka efter att Oliver Solberg fick testa världsmästarbilen för första gången kommer unge Solberg att mäta sin styrka mot världseliten i rally.

Testen av Toyotas GR Yaris Rally1-bilen ägde rum i Finland förra veckan. Denna vecka får han ett startnummer på dörrarna och debuterar med Toyota Gazo...

Publicerad: 2025-07-15 20:18:28


Solberg åttonde bil på vägen första etappen i Rally Estonia - M-Sport förarna bakom sig.
© Toyota Gazoo Racing.Delfi Rally Estonia står för dörren, premiär för Oliver Solberg i Rally1 klassen - efter 2022 med Hyundai tog Svensken steget tillbaka till Rally2 klassen med Skoda och nu Toyota.

Kontraktet med Printsport som driver Svenskens WRC2 satsning skrev med full säsong i Toyota GR Yaris Rally2, men reda...

Publicerad: 2025-07-15 13:53:41


Svenskt i listan, totalt 45 åkare för finska VM-träningen HYAcenter Ralli.
© Loudlife Media / AKK.45 åkare ses just nu anmälda för finska HYA-Center Ralli som körs 25-26:e juli från Tammerfors - sex sträckor om sju mil väntar de tävlande och flera tar rallyt som en test inför Finska WRC deltävlingen veckan efter.

Svenskt är det i listan då Fredrik Grahn med Ida Lidebjer Granberg i högerstolen...

Publicerad: 2025-07-15 11:33:10


WRC-serien till salu - Bertelli, Saudiarabien och Svenska EQT bland intressenterna.
© Fuckmatiè World Rally Team.Från 2013 tog Red Bull Media House och KW25 Beteiligungs GmbH över de kommersiella rättigheterna för WRC cirkusen och blev VM seriens promotor, från 2022 tog man också över EM-serien och lyfte in i samma koncept med tv-produktion och grafisk profil.

Men nu trappar företagen ned och väntas säljer ...

Publicerad: 2025-07-15 09:04:47


Foto från Slottssprinten.
© emotorsport.seSlottssprinten kördes i år i en lite mindre upplaga än vi är vana vid, med maximala 120 platser till hands när tävlingen gick efter Midnattssolsrallyt på lördagens fyra specialsträckor, kända vägar för tävlingen.

Foto från en av Slottssprinten specialsträckor finnas nu till de tidigare tre galler...

Publicerad: 2025-07-14 20:27:34


Foto från Midnattssolsrallyt, lördagens sträckor.
© emotorsport.seEn tredje och sista omgång foto från Midnattssolsrallyt finns nu, det klassiska rallyt med Ericsbergs Slott som bas avslutades med lördagens fyra sträckor runt Ericsberg som senare också kördes av Slottssprinten.

Målgång tog man klassiskt, som på Slottssprinten precis uppe vid slottet. Nu finns e...

Publicerad: 2025-07-14 09:01:11


TV-tablå för veckans Delfi Rally Estonia - följ Solbergs Rally1 start för Toyota.
© Oliver Solberg Rally.Delfi Rally Estonia, med Svenska ögon en högintressant WRC deltävling - i sent skede kastade Toyota Gazoo Racing in Oliver Solberg i en Toyota GR Yaris Rally1 med hjälp av FIA och övriga teams godkännande.

Rallyt startar med shakedown klockan 8:01 på torsdag, då är Elfyn Evans som går först - str...

Publicerad: 2025-07-14 08:58:06


Kristensson körde hem Svampasprinten - Lennartsson bäst med 2wd.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tomelilla MK arrangerade under söndagen Svampasprinten som varvlopp på egna motorbanan, provet var 3,5km och kördes tre gånger. Totalt 55 tävlande genom tio klasser gjorde upp.

Tre klassvinnare topp tre totalt i rallyt, Skåabs Stefan Kristensson i Ford Fiesta snabbast där 39 sekunder skiljde tota...

Publicerad: 2025-07-14 06:01:25


Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.seEn andra omgång foto från Midnattssolsrallyt, det klassiska rallyt startade från Ericsbergs Slott under fredagens förmiddag där de tävlande gav sig ut mot dagens sju specialsträckor - ett matuppehåll vid heden i Malmköping.

Tillbaka till Ericsberg kom de genom att köra en specialsträcka med målgå...

Publicerad: 2025-07-13 21:15:26


Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seVårdkasbacken i Härnösand sprintades det uppför under lördagen med Örnsköldsviks RK som arrangör. Deltävling i Hälsingeserien för ett 20-tal åkare med rallybil. Två åk gällde varav enskilt bästa utgjorde slutresultatet,
Dubbelt för arrangörsklubben i 4wd där Sören Häggström var strax före Roger Wes...

Publicerad: 2025-07-13 18:39:17


Tidigare nyheter:
Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Andervang åtta i GTC-Rally, trädgårdsbesök kostade tid i ett snabbt rally.
Foto från Midnattssolsrallyt, torsdag.
Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
Liiten femma i helgens SM O.K. Auto-Ralli.
Fullmatad rallylördag att följa, bl.a. Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
Succé för KAK Midnattssolsrallyt i Katrineholm – historiska vinnare korade vid Ericsbergs slott.
Stavbom, Karlsson och Suvala - tre vinnare i Slottssprinten.
Johansson vinner Midnattssolsrallyt totalt, Berglund bäst med 2wd.
Svampasprinten avgörs under söndagen.
Sista etappen drar igång, Midnattssolsrallyt med fyra sträckor.
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.