NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Addinol Sprinten:[Resultat]
Noratrofén:[Resultat][Tidsplan][GPS-Karta][Mellantider]
Rally Trøgstad:[Resultat][Anslagstavla]
South Swedish Rally:[Resultat][Tidsplan][Rallyradio][WebTV][GPS-Karta][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Eurol Hellendoorn Rally:[Resultat][Anslagstavla]
Rally Chile Bio Bio:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad:






Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
© Patrik Flodin.Patrik Flodin och Göran Bergsten såg ut att få lägga ett nytt SM-guld till sin meritlista - men på fjärde sträckan under SM-finalen South Swedish Rally tog det stopp efter en närkontakt med en sten.
– Jag körde in i en stor sten med bakaxeln så det var over and out för vår del, säger Patrik bedröv...

Publicerad: 2025-09-13 14:23:16


Första infon, Rally Vetlanda närmar sig.
© emotorsport.seDen 4:e oktober går Rally Vetlanda, Vetlanda RRC som arrangör med 48,6km special fördelat på sex unika sträckor med start & mål på Ädelfors Folkhögskola i Holsbybrunn. Rallyt ingår i Bilsport RallyCup, Klassiska & Historiska Rallycuperna ihop med RM för Historiska Rallybilar, just nu ett 40-tal ekip...

Publicerad: 2025-09-13 11:56:51


Tjustknäppen 2026, fyra sträckor väntar de tävlande på nationaldagen.
© emotorsport.seTjust MK har kommit tillbaka senaste åren med mindre tävlingar, till nästa år väntar Tjustknäppen som deltävling i Bilsport Rally Cup.
- Vi har tänkt att ha totalt 89km och 31km special om allt går som planerat, detta fördelat på fyra sträckor varav en går två gånger, berättar Christian Lars...

Publicerad: 2025-09-13 10:37:33


Följ lördagens rallyn, bl.a. SSR, Addinolsprinten och Rally Chile.
© emotorsport.seEn fullmatad rallylördag på flera håll, 50-talet SM åkare gör upp i South Swedish Rally där tävlingen avgörs över nio sträckor. Först ut efter en lång transport med en sträcka som bara går en gång, senare en loop på förmiddagen med fyra sträckor. Eftermiddagen och tidiga kvällen ägnas åt andra vända...

Publicerad: 2025-09-13 05:53:44


Fourmaux toppar Rally Chile efter första dagen - Solberg i WRC2 topp!
© Hyundai Motorsport.Efter att kvällens två första sträckor avverkats, samma som nyttjades under förmiddagen Svensk tid var Hyundai Motorsport på väg mot succé, de hade efter ss5 tre bilar i topp då Toyota slagit av på tempot i de tuffa förhållanden, sträckorna rejält uppkörda.

Tänak bröt från ledning.
Men ge...

Publicerad: 2025-09-12 22:24:50


Evans leder Rally Chile Bio Bio - Solberg toppar WRC2.
© Oliver Solberg Rally.Första tre sträckorna avverkade i Rally Chile Bio Bio, Elfyn Evans i topp då britten avancerade två placeringar genom ss3. Evans gick förbi både Ott Tänak och Kalle Rovanperä, finländaren tappade dryga minuten på en punktering från sin ledning.

0,5 sekund bakom Elfyn återfinns Tänak som har 9,1 s...

Publicerad: 2025-09-12 16:06:05


Söndagsrally med YRC-Sprinten.
© emotorsport.seSöndagsrally med Vallentuna MK´s YRC-Sprinten, rallyspecial med en 3,5km lång sträcka som körs tre gånger - alla åk räknas ihop för de strax över 70 anmälda i bara sex klasser. Sprintarna på söndagar i Stockholmsområdet har åter börjat locka startande.

Störst med halva startfältet är Trimmat 2wd ...

Publicerad: 2025-09-12 13:04:20


Strax dags för start i Rally Chile Bio Bio.
© Hyundai Motorsport.13:15 rullar första sträckan igång i Rally Chile Bio Bio, årets elfte WRC deltävling. Tabellen är topp fyra tätare än på många år inför uppgörelsen där Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Sebastien Ogier och Ott Tänak gör upp om medaljerna.

För Svensk del är uppgörelsen i WRC2 serien mest intressant, O...

Publicerad: 2025-09-12 11:15:15


SM-medaljerna ska fördelas i Olofström, startfältet i South Swedish Rally.
© emotorsport.seSouth Swedish Rally final för Rally SM 2025, årets femte deltävling och öppet i klasserna om medaljerna. Rallyt körs med nio sträckor på 10 mil med allt under lördagen. Endast en kort shakedown under fredagens kväll efter att rallyt invigts i centrala Olofström.

Lång transport ger tidig morgon...

Publicerad: 2025-09-12 08:47:27


50 åkare för Västras DM och VOC Sverigeserien i Noratrofen.
© emotorsport.seNora MK kör Noratrofén ingående i Västras DM och VOC Sverigeserien. Trots svalt intresse kör klubben och de 48 exklusive föråkare har tre sträckor på 24km att avverka med noter av Patrik Barth.
Ungdomsrally först ut i listan med Eivind Walfridsson Dahl och Emil Salomonsson.

Sverigeserien för VOC...

Publicerad: 2025-09-12 05:59:52


Tidigare nyheter:
SM-medaljerna ska fördelas i Olofström, startfältet i South Swedish Rally.
50 åkare för Västras DM och VOC Sverigeserien i Noratrofen.
Tänak snabbast på shakedown - Solberg sparade däck.
WebTV direkt från shakedown inför Rally Chile Bio Bio.
Mikkelsen gör rallycomeback, kör Skoda i Italien.
Östergötlands RS-åkare kör Addinol Sprinten.
Andervang möter vasst startfält i helgen Eurol Hellendoorn Rally.
Rykten blir verklighet, Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale ett första steg för Lancia.
Resultat och WebTV från morgondagens shakedown inför Rally Chile Bio Bio.
Nora helgens anhalt för VOC SverigeSerien.
Svenska åkare till lördagens Rally Trøgstad - NM eliten på plats.
Oliver Solberg kan säkra VM-titeln i Chile - seger i sikte.
Volvo Euro Cup 2026 - nio deltävlingar på sex helger i fem olika länder.
Radio & TV-tablå för helgens Rally SM final South Swedish Rally.
Inför WRC Rally Chile Bio Bio, Sträckor, Startfält och länkar.
SM-medaljerna avgörs i helgens South Swedish Rally.
Patrik och Göran ser på guldjakten i SM-finalen
TV-tablå för WRC Rally Chile Bio Bio - från shakedown till powerstage.
Dags att fundera på stora finalen, missa inte Marknadsnatta.
1300 Rallycup summerar spännande och utmanande HEAT Rally Bergslagen.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Bio Bio 11-14/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.