|
 Seger och ledning för Weng i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare
I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.
De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.
South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.
Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.
I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.
Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.
Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.
Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.
Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.
I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.
Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.
Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.
”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”
Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.
Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.
Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor
Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Patrik Flodin och Göran Bergsten såg ut att få lägga ett nytt SM-guld till sin meritlista - men på fjärde sträckan under SM-finalen South Swedish Rally tog det stopp efter en närkontakt med en sten.
– Jag körde in i en stor sten med bakaxeln så det var over and out för vår del, säger Patrik bedröv...Publicerad: 2025-09-13 14:23:16
Första infon, Rally Vetlanda närmar sig.
Den 4:e oktober går Rally Vetlanda, Vetlanda RRC som arrangör med 48,6km special fördelat på sex unika sträckor med start & mål på Ädelfors Folkhögskola i Holsbybrunn. Rallyt ingår i Bilsport RallyCup, Klassiska & Historiska Rallycuperna ihop med RM för Historiska Rallybilar, just nu ett 40-tal ekip...Publicerad: 2025-09-13 11:56:51
Tjustknäppen 2026, fyra sträckor väntar de tävlande på nationaldagen.
Tjust MK har kommit tillbaka senaste åren med mindre tävlingar, till nästa år väntar Tjustknäppen som deltävling i Bilsport Rally Cup.
- Vi har tänkt att ha totalt 89km och 31km special om allt går som planerat, detta fördelat på fyra sträckor varav en går två gånger, berättar Christian Lars...Publicerad: 2025-09-13 10:37:33
Följ lördagens rallyn, bl.a. SSR, Addinolsprinten och Rally Chile.
En fullmatad rallylördag på flera håll, 50-talet SM åkare gör upp i South Swedish Rally där tävlingen avgörs över nio sträckor. Först ut efter en lång transport med en sträcka som bara går en gång, senare en loop på förmiddagen med fyra sträckor. Eftermiddagen och tidiga kvällen ägnas åt andra vända...Publicerad: 2025-09-13 05:53:44
Fourmaux toppar Rally Chile efter första dagen - Solberg i WRC2 topp!
Efter att kvällens två första sträckor avverkats, samma som nyttjades under förmiddagen Svensk tid var Hyundai Motorsport på väg mot succé, de hade efter ss5 tre bilar i topp då Toyota slagit av på tempot i de tuffa förhållanden, sträckorna rejält uppkörda.
Tänak bröt från ledning.
Men ge...Publicerad: 2025-09-12 22:24:50
Evans leder Rally Chile Bio Bio - Solberg toppar WRC2.
Första tre sträckorna avverkade i Rally Chile Bio Bio, Elfyn Evans i topp då britten avancerade två placeringar genom ss3. Evans gick förbi både Ott Tänak och Kalle Rovanperä, finländaren tappade dryga minuten på en punktering från sin ledning.
0,5 sekund bakom Elfyn återfinns Tänak som har 9,1 s...Publicerad: 2025-09-12 16:06:05
Söndagsrally med YRC-Sprinten.
Söndagsrally med Vallentuna MK´s YRC-Sprinten, rallyspecial med en 3,5km lång sträcka som körs tre gånger - alla åk räknas ihop för de strax över 70 anmälda i bara sex klasser. Sprintarna på söndagar i Stockholmsområdet har åter börjat locka startande.
Störst med halva startfältet är Trimmat 2wd ...Publicerad: 2025-09-12 13:04:20
Strax dags för start i Rally Chile Bio Bio.
13:15 rullar första sträckan igång i Rally Chile Bio Bio, årets elfte WRC deltävling. Tabellen är topp fyra tätare än på många år inför uppgörelsen där Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Sebastien Ogier och Ott Tänak gör upp om medaljerna.
För Svensk del är uppgörelsen i WRC2 serien mest intressant, O...Publicerad: 2025-09-12 11:15:15
SM-medaljerna ska fördelas i Olofström, startfältet i South Swedish Rally.
South Swedish Rally final för Rally SM 2025, årets femte deltävling och öppet i klasserna om medaljerna. Rallyt körs med nio sträckor på 10 mil med allt under lördagen. Endast en kort shakedown under fredagens kväll efter att rallyt invigts i centrala Olofström.
Lång transport ger tidig morgon...Publicerad: 2025-09-12 08:47:27
50 åkare för Västras DM och VOC Sverigeserien i Noratrofen.
Nora MK kör Noratrofén ingående i Västras DM och VOC Sverigeserien. Trots svalt intresse kör klubben och de 48 exklusive föråkare har tre sträckor på 24km att avverka med noter av Patrik Barth.
Ungdomsrally först ut i listan med Eivind Walfridsson Dahl och Emil Salomonsson.
Sverigeserien för VOC...Publicerad: 2025-09-12 05:59:52
|
| |