NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Sakkunnig i rally, MK Kopparbergs Janne Westlund var på plats hela helgen vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Från Eskilstuna dök en trevlig trio upp (fr. v) Stefan Ekberg, Sven-Olov Jägerstedt och Sten-Åke Olsson. Jag tyckte jag kände igen han i mitten! Javisst, det var ju ”Jägaren”, Sven-Olov Jägerstedt som körde för SMK Södermanland. I sin grafitgråa Amazon grupp 2 trimmad. – Vi hade riktiga duster i klassiska rallycupens klass 3 under 90-talet.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
I Janne Westlunds bil sitter en riktig racermotor, med hög effekt och bra vridmoment, men. – Jag måste ringa Tyskland, den slår igen på stiftet! Efter rengöring och isättning blev det en helt annan sång! Vad rapp motorn var när han gasade!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ett känt par i Järnboåsbygden, Bertil Lönnström och Anna Lennhammar boendes i Grängshyttan. Bertil var en riktig doldis då han dök upp i rallysammanhang. – Ja, i Polar-Bergslagsrallyt 1981 alltså. Jag låg ett tag i topp 5 totalt, berättar han. Det var när vi körde runt Bredsjö. Vi slutade på en 4:e plats i A-special och på en 10:e plats totalt. Jag hade Sune med mig som kartläsare. Det var roligt, ingen kände ju till oss knappt!
Lyckad Rally & Konsthelg vid Skogshyddan, Westlunds Opel Crossflow drog blickarna till sig.

Äntligen var det dags för konstrundan Ljusstråk, som senaste åren kryddats med rallybilar på plats. Nils-Brage Pettersson brukar försöka välkomna varje besökare när de kommer. Ibland har jag frågat om det är konst eller rally som gäller? Då kan jag få följande svar.
För min del är det konsten, men för honom är det bilarna, men det är olika, ska jag säga.

Bilarna rullar in.
Strax efter klockan 10 på lördag förmiddag rullade första bil in. Det var min kartläsare från första debutanttävlingen i Hällefors 1972, Silversvängen. Tomas Andersson från Örebro, han kom tillsammans med frun Carina.
Jag visade honom annonsen i Veckonytt då vi susade fram i mörkret på en specialsträcka. Kommer du ihåg att vi fick punktering? Det hade han glömt. Men det var ju för 49 år sedan!

Sakkunnig i rally.
Det var fantastiskt roligt att ha den erfarne och kunnige Janne Westlund på plats. Han bygger bilar likt ”tävlingsavdelningar”. Han har ett stort kontaktnät och han vet vad han talar om. Det märks att han är väldigt populär. Hans Opel CF blev ett riktigt dragplåster, det ska jag väl inte sticka under stolen med!

Opel Ascona Cross flow
I år var det två riktiga Opel rallybilar från 70-talet på plats. Också en Kadett GTE, fast i originalskick. Jag förstod tidigt att, de här bilarna kommer locka folk! Jag var under försommaren i kontakt med Janne Westlund ifrån Bångbro, strax utanför Kopparberg. Det var full fart med byggnation av en Opel Ascona i verkstaden. Den hade försetts med en trimmad motor byggd i Tyskland. En cross-flow motor, med förgasarna till höger och grenröret till vänster! 237 hkr skulle den ge! Janne erbjöd sig också att ta med sin Opel Kadett GTE som nyss varit i Stockholm på besök.


Man behöver inte vara en Opelfantast, visst är den läcker! Byggd med precision, detaljrikedom. Ta till exempel det skjutbara fotstödet för kartläsaren. Det vilar på skenor och kan förflyttas fram och bak. Lackeringen och finishen är superb! Det är inte så konstigt att intresset ökar för bilar i klassen Appendix-K!


Lindbergare i comeback.
Nästa bil att göra klart med ägdes av en av de snabba Opelförarna från Bredsjö, Sture Lindberg. Men han har inte tävlat på över 20 år! Han ska dessutom göra comeback i rallyskogen. Fantastiskt och han har alltid varit känd för att ha haft fräscht bilmaterial. Det lutade med andra ord av att bli en riktig Opel-rally weekend! Man kommer aldrig runt diskussionen att han och brorsan Tord körde sekundlika på Björnjägarens minne 1979, på tiden 73.41! Visst är det fascinerande! Tyvärr blev Sture lite småkrasslig i helgen, men han kom för att hämta bilen på söndagen. Då fick han frågan. När ska du anmäla dig?
Ja, det börjar väl dra ihop sig. Nu kan man väl inte hålla sig undan så mycket längre!

När man öppnar dörren till Sture Lindbergs Opel Ascona B, fullt rallyutrustad och med en kompetent motor och utrustning. Ja, då känns det som om man vill maka sig in. Spänna fast sig, ta på sig hjälmen, starta motorn och ge järnet! Den är riktigt inbjudande!


Då var årets ”Rally & konst” till ända. Tycker det blev en supertrevlig helg, med trevliga människor. Fantastiskt väder, vilket är lite av en förutsättning. Keramikern Jennie Henrikson var jättenöjd, likaså min akvarellmålande hustru Karin.

Det börjar bli lite tjatigt att säga.
- Men i år blev det publikrekord.


Familjen Karin Erixon (fr. v), Lars-Ivar och sonen Mikael. Nora MK på plats! Det var roligt att tala med åkeriägaren Lars-Ivar Erixon. Jag vet inte hur länge vi pratade med varandra. Han hade mycket att berätta.
– Du vet ju, motorbåtstävlingarna för klubben var ett fantastiskt ekonomiskt tillskott. Medlemsantalet ökade stadigt, vi var populära. Många duktiga Örebroförare körde för Nora MK. Men, vad tyckte Noraförarna om att det kom ”Örebroare” till klubben?
– Nej nej, det var ingen fara, det var nästan lite ”glamour” kring det, tyckte man. Att klubben var så populär. Under tiden Lars-Ivar tävlade körde han Saab Sport, Volvo Amazon och Saab V4.


Fem kaffekannor gick det åt under lördagen och lika många under söndagen. Tack för besöket och välkomna åter hälsar Nils-Brage Pettersson!

Publicerad: 2021-09-13 22:13






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.