NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Oliver Solberg Media Office.
© Oliver Solberg Media Office.
Oliver och Petter om helgens mytomspunna Safari Rally.
Safari med Solbergs - Petter minns tillbaka och ger tips om Safari Rallyt.

Petter Solberg deltog i Safari rallyt fyra gånger (1999 - 2002). Han slutade på en femteplats två gånger och bröt två gånger. Världsmästaren från 2003 i rally delar sina afrikanska äventyr med sin 19-åriga son Oliver.

Oliver Solberg (OS): Om du ska ge mig ett råd inför Safari rallyt , vad blir det då??

Petter Solberg (PS): Det kommer att bli en svår och utmanande tävling. Du måste ha tålamod och köra förnuftigt. Nu är inte specialsträckorna lika långa som tidigare, men standarden på vägarna och omgivningen är ungefär densamma. Det finns fortfarande många nästan oframkomliga platser, några väldigt tekniskt svåra partier och fler extremt snabba sträckor. Jag kommer även ihåg att vissa partier var väldigt besvärliga efter att det hade kommit stora mängder regn och gjort stora hål i vägen, ofta på platser där det var naturligt för oss att hålla höga hastigheter. Man tvingas till att tänka helt annorlunda eftersom förhållandena är så oförutsägbara. På vissa ställen är stenarna väldigt stora som ligger i vägen så du måste köra sakta för att kunna passera säkert - för att i näste sekund ge full gas igen.

Vad ser du mest fram emot, Oliver?

OS: Mest av allt hela upplevelsen. Ibland måste jag stanna och tänka lite: jag är bara 19år och lever redan drömmen. Jag känner mig som den lyckligaste personen i världen. Bara att få resa runt och uppleva sådan natur på nära håll, folket och kulturen. Dessutom får jag köra världens snabbaste rallybil mot världens bästa chaufförer. Bara tanken gör så att håret på armarna reser sig.

PS: För oss är Afrika något helt annat än vad vi är vana vid. När du reser dit och tävlar vet du att det kommer att finnas unika upplevelser och minnen oavsett vad. Människorna där är så trevliga och omtänksamma och stämningen runt rallyt är fantastisk. Du kör genom byar, och alla invånare står längs vägen och jublar och vinkar. Det finns människor som inte upplever det vi är vana vid och som inte har det så lätt. Jag minns väl de gångerna vi stannade längs vägarna och invånarna kom fram till oss och erbjöd både mat och dryck. Det gör att man känner en ödmjukhet.

OS: Hur var det första gången du körde Safari rallyt?

PS: Jag hade precis skrivit på kontraktet med Ford och skulle faktiskt köra Rally Finnskog i Norge. Väskan var packad och jag såg verkligen fram emot tävlingen när jag blev uppringd av Malcolm Wilson (teamchef för M-sport Ford), som berättade att planerna hade ändrats. Jag skulle istället köra Safari Rallyt. Det hände sent på kvällen och teamet bokade mig på första flyget till Kenya nästa morgon.

OS: Hur var det där med Thomas Rådström?

PS: Det är en annan historia. Jag var inte där, men anledningen till att jag var tvungen att hoppa in istället för Rådström var att han - öh - halkade på golvet på hotellrummet och bröt benet. Det var åtminstone historien som kom ut. Vad som egentligen hända var att Colin McRae satte in en rugby tackling på Thomas efter att de hade varit ute på middag....

OS: Men reglerna satte stopp för att köra med din vanliga kartläsare?

PS: Phil Mills fick inte var med så jag var tvungen att ta Rådströms kartläsare Fred Gallagher. Fred var helt fantastisk och hade mycket erfarenhet från tävlingen.
Han guidade mig under tävlingen och hjälpte mig väldigt mycket. Fred och Malcolm Wilson pratade om att jag körde för fort och för aggressivt. Jag hade inte den nödvändiga respekten för vägarna, bilen och situationen. Fred fick mig att sakta ner ganska mycket. Han förklarade allt på ett förnuftigt sätt och var väldigt ödmjuk, det uppskattade jag verkligen. Vi hamnade på en femte plats, ett helt fantastiskt resultat. Teamkamraten Colin McRae vann tävlingen, jag kände mig som en viktig del av teamet. Colin hamnade i trubbel efter att ha fastnat i ett vattenhinder, jag kom efter honom och stannade för att hjälpa. Tillsammans lyckades vi få bilen ur vattnet och vidare i tävlingen. Det var viktigt för mig att veta att jag hade hjälpt Colin och teamet till seger. Jag slutade också på en femte plats året därpå, men med Subaru var det två brutna tävlingar; 2001 tappade vi ett hjul och tävlingen 2002 förstördes av motorproblem.

OS: Är Safari Rallyt det svåraste tävlingen du någonsin kört?

PS: Det var annorlunda. Värmen är utmattande ja, men höga hastigheter hjälper till att få bra luftflöde i bilen. På det viset är det mycket bättre än till exempel på Cypern, där är hastigheterna mycket lägre. Vi hade även en helikopter över oss hela tiden. Phil läste noterna som vanligt, men jag fick dessutom varningar från helikoptern om en hjord elefanter eller giraffer fanns framför oss i terrängen. Helikoptern försökte skrämma bort djuren från vägen och om inte det funkade fick jag information om jag skulle hålla till höger eller vänster för att undvika dem. Vi körde även på vägar som var öppna för annan trafik, och ibland passerade vi bussar och andra transportmedel. Lyckligtvis är inte det inte längre så utan vägarna stängs nu av.

Publicerad: 2021-06-22 19:46






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.