|
Efter SSRC finalen – hur gick det? PRESSRELEASE
I lördags var det så dags för slutspelet, finalen, i 2019 års Sydsvenska Rallycup. Efter sex tävlingar hade nu de åttio främsta poängplockarna plus Ungdomsgänget getts möjligheten att köra finalen. Basen var Hovmantorp utanför Växjö och två sträckor skulle köras två gånger. Därefter väntade prisutdelningsfest med nästan 300 gäster. Nytt för i år var också att de främsta i Sydsvenska Mästerskapet var inbjudna vilket gjorde att bland andra Daniel Wall, Kvarnvingarna med kartläsaren för dagen Henrik Söderkvist blev ett välkommet tillskott.
I 4WD var ju grundtipset med tanke på årets säsong Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo. Joachim Grahn/Rickard Nilsson skulle stå för en del av motståndet men fick kasta in handduken efter en ryggåkomma på grund av fall i trappa. Största motståndet kom därför helt väntat från Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Wäxjö och de gjorde allt de kunde men kom aldrig närmare än strax under en sekund per kilometer bakom.
I Ungdomsklassen tog Emil Friman/Timmy Berntsson, Vetlanda ännu en seger i klassen. Helt ohotad kunde han gå i mål 44 sekunder före Rasmus och Joakim Bengtsson, Älmhult. Trea Albin Karlsson/Stefan Bergholm, Älmhult. Alla Ungdomsåkare fick samma pris vid prisutdelningen. Drive VXO stödjer SSRC och dessa ungdomar med en utbildningsdag för förare, kartläsare och övriga i teamet under 2020, ett bra sätt att utvecklas vidare.
I prognosen för Grupp E var det högtryck för Vetlandas Stefan Ottosson med vikarierande kartläsaren Robert Norss. Ordinarie kartisen och sambon Sofie Adolfsson var på seglarläger, bra hobby om man är uppvuxen i kuststaden Nässjö. Trots lågtryck i vädret så höll de resten bakom sig från första till sista metern. Segermarginalen 36,6 sekunder, dagens näst största, före tvåan Erik Sundqvist/Max Salomonsson, Ljungby som hade knappt tre sekunder som marginal till trean Sebastian Dahl/Danny Holgersson, Hästveda. Men vad hände med Jesper Larsson/Erika Ledin, Kristianstad? Efter en snurrning på SS 1 kunde de inte komma ikapp men avslutade ändå med en sträckseger på sista sträckan. Bäste C-förare blev alltid snabbe Lucas Ljungbäck/Emma Enarsson, Hässleholm.
Henrik Levin/Ida Isaksson, Hörby var helt obarmhärtiga i klassen för enhjulsdrivna Volvobilar. Tre sträcksegrar ledde fram till en seger med 5,6 sekunder före Patrik Fredriksson/Oscar Almkvist, Fryksdalen. Trea bäste B-förare Jacob Johannesson/Anette Pettersson, Gullabo och bäste C-förare blev årets Prispottsvinnare Oscar och Nellie Karlsson, Skillingaryd. De kom sjua men bara sju sekunder från pallen och med en andra tid totalt i klassen på sista sträckan. Nellie fick dessutom SSRC:s pris som ung och lovande kartläsare.
Ovissheten om vem som skulle vinna 2WD raderade Victor Karlsson/Jonas Magnér, Vimmerby ut redan på SS 1 och sedan var de i princip helt ohotade. Inget av de större hoten försvann efter hand men ingen kunde ändå störa Victor denna dag. Jonas Åkesson/Joakim Karlsson, Karlskrona körde jämnt med Victor men kunder inte ta igen marginalen Victor ryckte åt sig på SS. Johan Green/Kevin Athley fullbordade Toyota trippeln drygt fem sekunder efter Jonas. Bästa bakhjulsdrivna ekipage blev Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn och efter honom kom Daniel Wall/ Henriks Söderkvist, Kvarnvingarna. Bäste B-förare blev överraskande Emil Karlsson/Filip Henningsson, Ljungby 0,6 sekunder före Victor Hansen/Victor Johansson, Hörby. Victor Johansson får trösta sig med den kartläsarutmärkelse han delade med Nelli Karlsson. Bäste C-förare blev unge och lovande Kevin Möllerström/Lars Johnsson, Hässleholm.
I tävlingen ingick också en klass för de som inte lyckats kvalificera sig till finalen. Bästa av dessa lyckliga förlorare blev Daniel Brorsson/Julia Thulin, Wäxjö och det på en tid som hade gett dem en andra plats i 2 WD. Imponerande!!
Utöver priser och prischeckar till de bästa i finalen delades under kvällen också ut prispengar till de fyrtioen främsta i Prispottslistan samt till de fem främsta i Sydsvenska Mästerskapets klasser. Nästan 350.000 kronor och däck till ett sexsiffrigt värde bytte ägare denna kväll då förutom SSRC och SSM också Hankook Competition fördelade sin vinster.
Nu lägrar sig lugnet i garagen några veckor innan det är dags att starta försäsongsträningen med bilvård, ta hand om annat som eftersatts under rallysäsongen och kanske också lite personlig träning för bättre ork, vad vet jag?
Vi återkommer inom kort med förutsättningarna för nästa säsong.
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2019-10-30 21:14
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |