NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SverigeSerien avgjordes med Rikspokalen.
PRESSRELEASE

Det kan nu i det närmaste beskrivas som traditionsenligt att Rikspokalen arrangerad av SMK Örebro utgör finaltävling för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Årets tävling kom att mönstra ett rekordstartfält med över 80 bilar från klassen och bland dessa det största Elit A fält som någon startat i en och samma tävling under klassens långa historia. Stor orsak till det är det MästarMöte som arrangerades i samband med klassens 30-årsjubileum i år. Vi ska inte ägna mer kraft åt detta här, det kommer i eget reportage, utan istället fokusera på de fantastiska prestationerna i tävlingen i stort och slutställningen i SverigeSerien. Snabbast runt SMK Örebros 31 kilometer SS var en av klassens giganter – Elias Lundberg. Elit B segrades av Jacob Johannesson och i Cup-klassen var det Robin Bäckström som visade högst tempo. Bland klassen fantastiska juniorer var Isak Vikman snabbast.

Som det så ofta är kring Rikspokalen inleddes dagen med en krispig sval morgon för att bjuda på strålande fint väder med solen skinande på de över 80 VOC-ekipagen. Tre SS som totalt mätte 31 kilometer var slagfältet för denna finaltävling. En tävling där poängen är obligatoriska i serien varför ingen förare kunde vara helt säker på utgången. Därtill delas som vanligt mot slutet av serien, poäng ut på PowerStage vilket var tävlingens och årets sista sträcka.

– Jag hittar bara ett ord för att sammanfatta den här klassen och det är imponerade. Imponerade att vi funnits så länge och ändå är växande och så vitala. Imponerade att vi slår rekord i antal startande samtidigt som vi firar 30-års jubileum. Imponerade att så otroligt många superkompetenta rallyförare startat och i många fall driver sin karriär i klassen. Imponerade av Kristoffer Karlsson att ta hem högsta elitklassen på det sätt han gör i år. Men allra mest imponerande ändå den fantastiska stämning och sammanhållning som det finns i den här klassen, från våra alldeles på egen hand imponerade juniorer till väletablerade Elit A förare, säger klassansvarige Roger Fransson.

Jubileumsfinaltävlingen i Örebro blev också helt fantastisk.

– Klassen har ett långt samarbete med SMK Örebro och i år kunde vi verkligen bjuda tillbaka till alla bra tävlingar med ett extra stort startfält och dessutom med namnkunniga besättningar som gjorde inramningen till årets finaltävling extra festligt. Och det är ju faktiskt vårt trettioårsjubileum varför jag skulle kunna fylla spaltmeter med historier från våra år av tävlande. MEN, de tänker jag inte göra, istället ska jag fokusera på en mycket välorganiserad tävling med härlig inramning. Trots att lokalerna krockade med ett gäng som tydligen skulle tävla i löpning, ve och fasa, så hade klubbarna snyggt delat på lokalerna och allt fungerade fint. Resultanten blev lite annorlunda än vi är vana vid dessutom med så många startande. Möjligen var det dessutom vissa som såg chansen att här plocka på sig ordentligt med poäng i den obligatoriska tävlingen för att vandra upp några platser i serielistan samtidigt som somliga andra var tvungna att hålla igen lite och köra för serien inte för den enskilda tävlingen.

Elias Lundberg segrar i Elit A men Kristoffer Karlsson segrar i SverigeSerien

Elias Lundberg har skaffat sig en VOC igen för att få mer körtid utöver sin internationella satsning. Första tävlingarna fick unge Elias kämpa lite med att få till farten men i Örebro visade han varför han hör hemma i världseliten. En lugn start för att benchmarka konkurrenterna innan han fäller ned på SS2 och tar en betryggande ledning. Närmast jagade André Nygren som därmed var snabbast i MästarMötet följd av Patrik Fredriksson som återkommit till serien och kört andra tävlingar som krockat iskallt beräknande att dessa tävlingar ändå kunde komma att räknas bort från hans serie.

Kristoffer Karlsson behövde egentligen inget superresultat för att ta hem SverigeSerien men då närmast jagande Emil Andersson oturligt nog fick bryta med trasig vattenpump, bara fem poäng och rasande till en fjärde plats i serien fanns det egentligen ingen som kunde hota och segern var klar. Äntligen, får vi tillägga å Kristoffers vägnar. Patrik Fredrikssons iskalla kalkylerande gick hem och med en tredjeplats kunde han säkra andraplatsen i SverigeSerien före Tobias Isaksson.

– Jag måste börja med att få säga jubla ÄNTLIGEN för Kristoffers skull. Som han har kämpat med att ta hem SverigeSerien och fallit på målsnöret men i år var det verkligen Kristoffers år. Som han har kört. Jag kan inte låta bli att tro att det finns en koppling till att han flyttat till Värmland, det är något i vattnet, eller luften. Och lika mycket måste jag säga att jag lider med Emil Andersson som varit en nagel i ögat och verkligen aldrig hoppat över chansen att ge Kristoffer en rejäl fight. Men ditt år kommer Emil. Patrik Fredrikssons taktik för året har varit minst sagt speciell. Han hoppar helt sonika över två tävlingar för att tävla i Sydsvenska Rallycupen för att komma tillbaka till finaltävlingen, ta en bronspeng och andraplats i serien. Det är någon form av övermänsklig självsäkerhet kryddad med lite charmig nonchalans som gör att man bara kan le och nicka imponerat. Sedan vill jag faktiskt lyfta Tobias Isaksson här lite extra. Tobias har faktiskt gått igenom säsongen med bra resultat, inte alltid pallen och inte alltid med mest uppmärksamhet men han har kämpat, han har presterat mycket väl och han HAR tagit en tredjeplats i Sveriges tuffaste rallyserie. Det ska han ha en riktig eloge för. Riktigt bra jobbat Tobias!

Vi måste också lyft själva Finaltävlingen.

– Sedan får jag ju inte glömma själva tävlingen där Elias Lundberg faktiskt återigen imponerar på mig. Det är inte lätt att vara borta från VOC och tävla på ett så helt annorlunda sätt som Elias gjort och sedan komma tillbaka och vinna i en sådan här tävling. Elias visar verkligen mästartakter genom att köra sitt tempo på SS1, kolla av tiden och konstatera ungefär vad som kommer krävas och sedan köra två sträckor till och ta hem segern. Jag vågar tro att unge Elias har mer att hämta innanför overallen. Jag är snart klar, men vi måste ju rikta strålkastaren mot André. Jag ska rosa dig mer i ett separat tillfälle men andra efter Elias i detta gäng, såklart vill du alltid vinna som vi alla men det måste du känna dig nöjd med och du visar verkligen att din seger i SverigeSerien 2017 inte var någon tillfällighet!

Dennis Persson vinner SverigeSerien i Elit B men Jacob Johannesson vinner tävlingen

Jacob Johannesson gav sig aldrig någon chans till en placering i årets serier. Han inledde starkt i Cup-klassen men klassade upp sig till B-förare efter vintern och körde då inte heller full serie ens under sommaren. Men här i Örebro visade han att farten fanns där för att visa B-förarna vad som gäller. Segern tog han före Fredrik Alin och friskusen Kim Mastad som med Rikspokalen endast gör en inteckning i SverigeSerietabellen i år. (Kan vi våga hoppas på fler nästa år?)

Topptrion i serien hade uppenbarligen gått på hårt med den mentala träningen för att köra taktiskt. Dennis Persson segrar i serien trots en blygsam 12-poängare. Oscar Jansson hade behövt seger och andraplats på PowerStage för att ta hem serien och det går att misstänka att Dennis hade god koll på sin konkurrent. Det går också att misstänka att han hade kunnat plocka några till poäng om han verkligen velat. Magnus Lindqvist var i teorin hotad av vilka som kommit att kallats ”the rest” i Elit B och gläntade på dörren lite med en växellåda som tappade treans växel tidigt på dagens första sträcka, bra kämpat Magnus. Men Simon Erlandsson och Magnus Westman uppbringade helt enkelt inte tempot som krävdes den här dagen. Om Andreas Liljeberg gjorde det är oklart men många kunde se resterna av hans Volvo vid slutmålet och den var ingen rolig historia, over and out efter bara några kilometer. (NOT: Andreas klarades sig undan med två sprickor i vänsterfoten och co-driver Rickard är helt oskadd.)

– Jacob Johannesson, välkommen till toppen i Elit B och trots att jag kommer få tävla mot dig så hoppas jag få möta dig nästa år. Det är en god prestation att köra ifrån snabbe Fredrik Alin med nästan tio sekunder över 3 mil SS. Fredrik, alltid snabb gör ingen besviken med sin andraplats, jo såklart möjligen sig själv men bjöds på en god utmaningen av den alltid leende och glade Kim Mastad. I Elit B har serietoppen, sanningen att säga, hela säsongen handlat om tre namn. Dennis Persson, Oscar Jansson och Magnus Lindqvist. I precis den ordningen hamnar dessa tre herrar också och, vill jag påstå, det känns otroligt rättvist. Oscar har i och för sig haft en tuff säsong med några avåkningar och två skrotade bilar men Dennis har varit den snabbaste av de tre. Magnus har tappert jagat och distanserat sig från hotet underifrån i tabellen. Den här pallen känns faktiskt helt rätt. Grattis till er alla tre för en utmärkt insats hela året.

Robin Bäckström och Robin Bäckström; i tävlingen och i SverigeSerien

Trots en helt fantastisk säsong av Robin Bäckström så var ingenting klart inför finalen. Robin jagades närmast av Patrik Lundberg som behövde ta in 16 poäng på Robin i finalen för att överta ledningen och därmed segern i SverigeSerien. Många poäng men en avåkning som kostar tid i ett sällskap med ytterligare 20 hungriga VOC-åkare kostar poäng snabbt. Som rubriken anger så stod Robin upp för trycket och gjorde det han gör bäst; han såg helt enkelt till att göra matematiken enkel. Leder man innan tävlingen, vinner tävlingen och PowerStage, ja då torde man ju vinna SverigeSerien också. Sagt och gjort, stort grattis Robin. Närmast bakom Robin jagade Joel Norqvist följd av Emil Huss. Emil som för övrigt gör premiär i serien i år med tävlingen och detta med en pallplats. I SverigeSerien så lyckas Patrik Lundberg hålla jagande Joel efter sig med näst intill minsta möjliga marginal, två poäng. Joel gjorde verkligen allt han kunde men med 24 sekunder upp till Robin i tävlingen så nådde han tyvärr inte hela vägen men ingen ska någonsin skämmas över en tredjeplats i Sverigeserien.

– Som en repig grammofonskiva, ja det är något som vi i min generation lyssnade på när vi lyssnade på musik förr i tiden, får jag återigen tjata om Robin. MEN, jag gör det så gärna och det är så välförtjänt. Robin har verkligen varit mannen på allas läppar i Cup-klassen i år. Han klev in Torsby och satte ned foten med en seger i förmiddagstävlingen trots ett längre uppehåll från rally. När Jacob Johannesson sedan beslutar sig för att klassa upp sig till B-förare är det ingen som riktigt rår på Robin resten av säsongen. Men, återigen ett men, två herrar kämpar med full heder hela året för att inte låta serieledaren slappna av. Det är såklart Patrik och Joel jag syftar på och vid minsta misstag är de där och hugger. Alla tre har verkligen gjort en otroligt förtjänstfull säsong och förtjänar allt beröm. Jag kan ju heller inte låta bli att lyfta på kepsen till Emil Huss som kliver in och tar en pallplats i det här sällskapet. Det är mycket bra gjort, stort grattis!

Isak Vikman, även han med dubbla segrar

Svenskt rallys påläggskalvar var fem till antalet i Örebro och snabbast av dem alla var Isak Vikman som därmed tog sin fjärde seger för säsongen och också kan skryta med att vinna ungdomsklassen i SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally. Oscar Östlund var två i tävlingen följd av Valentin Mårtensson som alla gjorde en fantastisk insats. En insats som tyvärr inte blev långlivad var Andreas Jacobsson som tyvärr körde av en bit in på SS1. Både Andreas och co-driver Andreas Persson tog sig till sjukhus för undersökning med onda ryggar men har båda friskförklarats. Två i SverigeSerien blev Marcus Persson som för övrigt slutade fyra i tävlingen. Valentin Mårtensson. Fyra i SverigeSerien är Oskar Östlund.

– Nu tänker jag inte återigen tjata om dessa bedrifter och hur snabbt de här ungdomarna kör utan noter och körkort trots att det förtjänar all uppmärksamhet och allas beundran. Jag har gjort det så många gånger redan. (Red. Anm. Och ändå får Roger in det en gång till…) Jag vill ogärna förminska någon av deltagarnas prestationer i den här klassen men trots allt vill jag lyfta Isak lite extra som verkligen visat stor klass och talang i sin körning hela säsongen. Vad månde bliva av dessa ungdomar. Marcus, Valentin och Oscar har alla varit med och slagits om seriepoängen under säsongen och de förtjänar verkligen allt beröm som kan uppbringas. Jag hoppas verkligen att vi får se er vidare i klassen i flera år till och jag vill ge er ett gott råd. Ingenting utvecklar rallyförare så mycket som att få köra många mil SS i hög konkurrens och i Sverige, möjligen hela Europa, finns ingen bättre grund för detta än VOC Mekonomen Rally. Det här säger jag inte bara som klassansvarig utan som person med stor kärlek till vår sport och ni är de absolut viktigaste personerna vår sport har. Det är ni som ska föra sporten vidare och vem vet, någon av er kanske tar vid efter eller bredvid andra stora namn som fostrats i vår klass. Ingen nämnd ingen glömd.

Årets serier har nu gått till ända och samtliga tabeller är fullständiga för VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Klass- och Cupledningen tackar ödmjukast möjligt för detta år och det är ett tack som riktas till alla förare, co-drivers, mekar, mammor, pappor, stödjande släktingar och alla som gör det här möjligt. Men det är också, självklart, ett stort tack till alla klubbar med funktionärer och eldsjälar som jobbar så hårt för att hitta vägar, sätta samman högkvalitativa tävlingar och möta oss tävlande med glädjen och professionalism ute på tävlingarna. Stort stort tack! Nästa års säsong tar fart, som vanligt, med Finnskogsvalsen 11:e januari arrangerat av MK Ratten, samma Finnskogsvalsen som för övrigt belönades med årets tävling av de aktiva själva under prisutdelningen och festen. Stort grattis till MK Ratten.

Vi återkommer inom kort med en specialblick på MästarMötet. Väl mött till dess!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-18 18:12






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.