NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SommarSerie avgjordes med NoraTrofén.
PRESSRELEASE

Nora MK bjöd på fyra högintensivt specialsträckor som trots att de totalt bara mätte 22 kilometer ändå blev till en jättefin och utslagsgivande tävling. På dessa blev VOC Mekonomen Rallys SommarSerie avgjord. Obligatorisk tävling i serien tillsammans med upp till fem poäng för snabbaste bil på sista sträckan öppnade upp för stora omkastningar i tabellerna. Snabbast runt tävlingens sträckning var Kristoffer Karlsson i Elit A. Dennis Persson segrade i Elit B och Robin Bäckström var snabbast i Cup-klassen. Isak Vikman var enda startande ungdom, tvingades tyvärr bryta men lyckades ändå bärga seriesegern.

Ett relativt litet startfält men kraftigt dominerat av en stort VOC-klass tog sig an Nora MK’s 22 kilometer specialsträcka där varje meter var av utmanande och klurig karaktär men av riktigt hög kvalitet. Helgen sammanföll med andra stora tävlingar i landet och en stor tävling i trakterna kring Uppsala varför konkurrensen tog ut sin rätt. När Nora MK dessutom fick lida av förlorade SS-kilometer till följd av vägägare som inte önskade rally på sina marker så slog det tyvärr på tävlingens tillgängliga specialsträckor. Tävlingen i stort löpte dock på fint med undantag för en ambulans som kollade till ett olycksdrabbat Suzuki-ekipage där de inblandade lyckligtvis klarade sig med mindre blessyrer.

– Redan i försnacket nämnde jag problematiken som Svenskt Rally står inför med tillgång på vägar därför jag lämnar den frågan därhän här. Istället kan jag konstatera att de vägar som Nora levererade oss tävlande i helgen höll utmärkt kvalitet och ställde riktigt höga krav på oss förare, precis som det ska vara i en final. Det tackar vi ödmjukast för, hatten av för Nora. Tävlingen då, jo den är ju obligatorisk final i vår SommarSerie vilket betyder att alla kan direkt addera inhämtade poäng till sin serie och därmed veta vad som krävs för att avancera eller bibehålla sin position. Borträknande av tävlingar med mera har vi i våra serier redan klarat av när vi kommer till finalen, säger klassansvarige Roger Fransson.

Nära fullständig perfektion för Kristoffer Karlsson i Elit A.
En poäng ifrån en maximal serie kommer Kristoffer Karlsson i SommarSerien efter att kört hem segern även i Nora. Han missar dock den maximala poängen (135 poäng) med en enstaka poäng då Joakim Larsson snuvar Kristoffer på den sista PowerStage-poängen. Joakim som slutar fyra i tävlingen gör en närmast ofattbar insats på sista sträckan och vinner denna med nästa sex sekunder. Tvåa i tävlingen var Emil Andersson som behövde ett frånfälle av Kristoffer för att kunna segra i serien. Andraplatsen säkrade dock dito i serien och Emils tre poäng på PowerStage skadade inte heller. Trea blev hemmaföraren Mikael Lönnström som med en fjärde plats på PowerStage tog ett ordentligt kliv i serien. Richard Gustafsson hade svårt att hitta rätt i rytmen i Nora men insatsen räckte likväl för att klättra upp på sista pallplatsen i serien. Sista PowerStagepoängen tog Joakim Ellner Landberg.

– Jag är så otroligt glad för Kristoffers skull att få ta hem SommarSerien och så välförtjänt. Så som han har kört denna säsong, imponerande. Hela säsongen har han visat att han här mannen att slå om man vill ha hem högsta priset men det var ingen som riktigt rådde på honom så segern i SommarSerien är mer än välförtjänt. Men ingen skugga ska falla på Emil Andersson som kämpar hela säsongen igenom och vid mer än ett tillfälle är där och håller Kristoffer på tårna. Emils andraplats är en stor bedrift och förtjänar all heder. Detta gäller för övrigt såväl tävlingen som serien. Likaså vill jag visa min djupaste respekt till Mikael Lönnström som blandar sig i toppstriden här på självaste finaltävlingen, riktigt bra jobbat och säkerligen ger det en bra skjuts i tabellen också. Och när vi ändå imponeras och gratulerar så vill jag rikta ett särskilt sådant till Joakim Larsson vars tid på PowerStage är mäkta imponerande. Att utan ha visat så här grymma takter plötsligt tvåla till Kristoffer, Emil och Mikael med mellan sex och åtta sekunder är häpnadsväckande på gränsen till ifrågasättande. Slutligen vill jag rikta ett stort grattis till Richard Gustafsson som med en genomgående stabil insats under säsongen tar en välförtjänt tredjeplats i serien.

Dennis Persson gjorde vad han behövde i Elit B.
Med en stabil ledning i serien behövde Dennis Persson inte leverera några toppresultat för att säkra seriesegern. Dennis verkade dock inte bry sig om det direkt utan körde sin tävling som han brukade och kunde inkassera maxpoäng med seger på PowerStage som lite extra på segern i klassen. Som tvåa fick vi se Tim Palmqvist som visade att tidigare resultat var långt ifrån några tillfälligheter och tar därmed tre andraplatser. Fyra tiondelar var dock allt som hade behövts för att ta tre poäng på PowerStage istället för två och därmed nå en tredje plats i serien. Istället var det Andreas Liljeberg som lyckades behålla den positionen efter en tredjeplats på PowerStage. Magnus Lindqvist kör stabilt dagen igenom och tar hem sista pallplatsen närmast hotad av klassansvarige Roger Fransson som kör in bara dryga två sekunder efter. Magnus Westman gjorde allt för att plocka den sista pallplatsen i serien och med en andraplats på PowerStage gav han sig själv förutsättningarna men det räckte tyvärr inte hela vägen. Sista poängen på PowerStage togs hem av Björn Kallin.

– Dennis Persson gjorde precis det ingen förväntade sig av honom. Han behövde egentligen bara köra i mål i Nora och säkra seriesegern men se det ligger inte för den gode Dennis som uppenbarligen kör snabbt även när han inte har bråttom. Stort grattis till segern både i tävlingen och i serien, det är du verkligen värd. Tim Palmqvist är en annan ung talang jag hoppas vi kommer få se mer av framöver, den killen kan verkligen köra bil snabbt något han visade redan i Eskilstuna och vidimerar ytterligare här. Magnus Lindqvist lägger ännu ett stabilt resultat till sin serie med denna tredjeplats och säkrar också andraplatsen i serien efter Dennis, bra jobbat och stort grattis.

Kampen bakom toppen var stenhård.
– För mig själv, Magnus Westman och Andreas Liljeberg skulle Nora handla om en sista chans att knipa sista pallplatsen i serien. Jag gjorde vad jag skulle (nästan) och körde fortast av trion på tre av dagens fyra sträckor. Andreas innehöll tredjeplatsen i serien innan start men när han kom inhaltande till service med en krökt bakaxel var blodvittringen total i min och Magnus bil, vi hade definitivt chansen. Inför sista sträckan hade vi båda chansen att klättra förbi Andreas med en riktigt bra PowerStage. Och vi laddade! I mål är jag fantastiskt nöjd med min prestation och men det visade sig inte hjälpa mot Magnus som tagit i ordentligt och tagit andra bästa tid på PowerStage, otroligt imponerande. Men jag måste lyfta på kepsen för Andreas, vad gör Stockholmaren? Med krökt bakaxel laddar han ur fullständigt på sista sträckan, kniper tredjeplatsen på PowerStage och med minsta möjliga marginal behåller han sin plats i serien, och det utan att rulla en enda gång i år, i alla fall hittills. Vi får bara gratulera. Jag måste säga att årets säsong med dessa herrar har varit fantastiskt rolig. Kampen en bit ner i resultatlistan märks sällan men undantagslöst hela säsongen har vi, som oftast delar både serviceplats och mekaniker, fightats om enstaka sekunder sträckor emellan. Det här är rallyutövande när det är som roligast och vi har vårt fina enhetsreglemente att tacka för det.

Robin Bäckström revanscherar sig med seger.
Efter en avåkning i Eskilstuna ville Robin Bäckström helt säkert revanschera sig och som han gjorde det. Full pott med seger i tävling och på PowerStage ger även seger i serien. Tvåa i tävlingen blir Oskar Nilsson som även tar andraplatsen på sista sträckan. Joel Norqvist kniper tredjeplatsen och även han likaså på PowerStage. Joels insats ger honom också tredjeplatsen i serien före Charlie de Jong som innan tävlingen hade lika många poäng. Patrik Lundberg låg tvåa i serien och hade ganska många poäng både upp och ned varför han framförallt behövde komma i mål med okej poängskörd. Han gjorde vad han behövde, säkrade andraplatsen och kunde dessutom få tillgodoräkna sig ytterligare en poäng från PowerStage. Fyra på PowerStage blev Charlie de Jong.

– Robin gjorde precis det jag förväntade av honom och som jag förutsade redan i ”införreportaget”. Jag kan bara lyfta på kepsen och gratulera till en helgjuten insats i Nora och hela säsongen. Riktigt bra jobbat. Det känns lite som alla kraftfulla adjektiv tagit slut och allt som kan sägas om Robin redan är sagt. Men tveklöst är att han varit helt outstanding i Cup-klassen i år och jag tycker lite synd om övriga deltagare vars insatser långt ifrån är något att skämmas för. En av dessa är ju Patrik Lundberg som tog en säker approach till tävlingen men vart där och pressat Robin under säsongen och tar hem en mycket välförtjänt andraplats i serien. Oskar Nilsson är en annan person som imponerat. Vi har inte sett mycket av Oskar under säsongen men han har kört fort när han visat sig, så också denna gång. På tal om bataljer så har ju Joel Norqvist och Charlie de Jong utkämpat en sådan och även om Joel är den som drar längsta strået så vill jag gratulera er båda till en fin insats. Slutligen också, självklart ett grattis till Patrik Lundberg som avslutade tävlingen med en fin insats på PowerStage.

Isak Vikman var snabbaste ungdom.
Isak Vikman var ensam i klassen i Nora. Tyvärr tvingas han bryta innan målgång men efter fotocellen på sista sträckan och får med sig minsta möjliga poäng. Förvisso var störste konkurrent i klassen med i Nora men efter en nära på, fatal skada för bilen i Eskilstuna så kom Marcus till start med bil i annan klass. Självklart kan han då inte tillgodoräkna sig poäng i klassens serier. Isak behåller därmed sin förstaplats i serien och tvåa blir Marcus Persson. Trea i serien blir Oscar Östlund.

– Tyvärr gick det inte hela vägen för Isak i Nora. Tiderna på sträckorna talar sitt tydliga språk men som så många rallyförare bittert fått erfara gäller det sig att ta sig hela vägen till slutmålet också. Vad jag förstått var det ett motorfäste som fått oljefiltret att gå sönder och tömma motorn på olja, något som uppdagades vid målgång på dagens sista sträcka. Det visade sig att motorn klarat sig så på det stora hela är det hela akademiskt då Isak därmed segrar i SommarSerien. Stort grattis! Stort grattis också till Marcus Persson och Oscar Östlund vars insatser säkrat andra- och tredjeplatsen i serien. Snyggt jobbat.”

Med detta gör vi bokslut över SommarSerien anno 2019 och gratulerar framförallt alla segrare men självklart därtill alla ekipage som levererat fina resultat under säsongen. Återstår i kalendern gör VOC Mekonomen Rallys finaltävling i SverigeSerien. Den går av stapeln 5 oktober i Örebro och självklart med efterföljande bankett och prisutdelning som traditionen bjuder. Håll utkik på klassens hemsida för mer information om detta och hur du anmäler dig till festen. Därmed tackar vi Nora MK till en fin tävling och önskar på återseende till Rikspokalen och det spännande MästarMötet som väntar då. Missa inte det, väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-16 17:24






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.