|
Nora är slagfältet för finalbataljen i SommarSerien 2019. PRESSRELEASE
VOC Mekonomen Rallys SommarSerien stänger sin del av säsongen med final i skogarna kring Nora. Obligatoriskt räknad finaltävling och dessutom PowerStage-poäng på spel gör att inget är slutligt avgjort i någon av förarklasserna innan målgång i finaltävlingen. På lördag ska det avgöras. Raffinerat är ordet.
Årets final i SommarSerien får extra intensiv karaktär. Problem med några vägägare gör att tävlingen får sprintkaraktär och avgörs på bara 22 kilometer specialsträcka. Tävlingen var på planeringsstadiet avsedd att bli betydligt längre men det är klassledningens uppfattning så här innan start att Nora MK har gjort ett mycket bra jobb med att ändå få till stånd en riktigt bra och utslagsgivande tävling, en fin och värdig final om än i ett lite kortare format. Fyra sträckor står på agendan. Dagens längsta, den avslutande SS4 utgör också PowerStage för oss i VOC Mekonomen Rally.
Vägdebaclet tillsammans med en olycklig krock med Svenska Rallycupen gör tyvärr att startfältet är ovanligt litet i Nora, så även i VOC. Förvisso är 35 av de startande en VOC, hela 44% av startfältet, men 35 till start i en SommarSerie final är mindre än vi är vana vid. Kort tävling som gör det relativt dyrt per SS-mil att starta har desarmerat fältet till förare med chans på fina placeringar kryddat med lokala tävlande som inte får så höga resekostnader samtidigt som förare med motsvarande chans i SRC helt förståeligt valt Bresontrofén. Lika förståeligt är dock att Nora MK måste göra som dom gjort för att ha en chans att få budgeten på tävlingen att gå ihop så ingen skugga över dem, de har gjort det bästa som går av en knepig situation.
– Problem med tillgång till vägar är ett problem som växer i hela landet med några få undantag. Det här är också en av de tre frågor som jag menar den samlade rallysporten och våra företrädare borde lägga väldigt stort fokus på tillsammans med utmaningen med tillgång på funktionärer och inte minst hur vi kan jobba med en smidig föryngring av funktionärskaran. Missförstå mig inte nu, alla de äldre i funktionärsleden, ofta med tidigare egen karriär i sporten, är oerhört viktiga och jag kan inte understryka nog hur mycket jag uppskattar alla dessas insatser - kollektivt stort, stort tack till er alla. Ni är och kommer att förbli en ryggrad ute i våra organisationer men på sidan av er måste vi också lyckas locka yngre krafter för att få kontinuitet, kunskapsöverföring och långsiktigt hållbarhet för vår sport, säger klassansvarig Roger Fransson.
Men du sa tre frågor, vad är det tredje fokusområdet som du ser det?
– Den tredje är den generella bilden av rallysporten hos allmänhet och media. Det här är en gigantisk fråga och en än mer gigantisk utmaning. Men vi kan inte skylla på andra när folk i allmänhet och media inte förstår eller uppskattar våra prestationer. Det är vi i sporten som måste underlätta, kommunicera och förklara. Och kommunicera, kommunicera och kommunicera igen. Här borde vi lägga stor kraft. I sporten förfaller vi gärna till att istället diskutera skruvar och muttrar, kanske för att det är enklare och mer lättbegripligt än att ta itu med de stora, jobbiga och avgörande frågorna. Men om vi inte löser dessa grundläggande frågor så överlever inte vår sport och då spelar en detalj i ett reglemente inte längre någon roll överhuvudtaget.
Faktiskt egentligen också en fjärde fråga!
– Ja det finns också ytterligare en fråga som ligger i en annan dimension och på ett större plan men som jag menar också skulle ha direkt inverkan på alla de tre övriga. Det är en svensk med en fabrikssits i stora WRC, helst med stor framgång. Det här är en fråga som skulle påverka vår sport i grunden och som skulle flytta fram våra positioner på samma sätt som vi sett internationella framgångar i andra sporter göra. Och vi har grundtalangerna i Sverige, ingen som helst tvekan om det! Vi i VOC är världsunikt bra på att spola fram talanger, vårt trackrecord talar sitt tydliga språk! Det vill vi fortsätta göra i många år till. Men ”efter VOC” om uttrycket tillåts, är det andra krafter som måste ta vid och bistå till att de supertalanger vi mejslat fram får stöttning, väljer rätt klasser och tar kloka karriärsteg ut i rallyvärlden.
Extremt svårtippat i högsta Elitklassen
Detta om rally och sportens utmaningar i stort, men hur kommer det då att gå i SommarSeriens finaltävling?
– VOC A är nästan alltid svårtippat. I år brukar det i oftast i slutänden ändå vara en affär mellan Kristoffer Karlsson och Emil Andersson men i Nora är det tillfört ingredienser i anrättningen som gör att det nästan är omöjligt att tippa. Såväl mästaren från i fjol, Lukas Kindgren och mästaren från 2017, Andre Nygren, är anmälda till Nora som avrostning inför MästarMötet i Örebro om några veckor. Jag säger bara oj-oj-oj. Hur ska en stackars klassansvarig kunna tippa nu? Och vi har dessutom en Rickard Gustavsson på jakt efter pallplats samtidigt som Tobias Isaksson kommer att göra allt för att försvara densamma. Det gör det ännu svårare att tippa. Jag tror faktiskt jag lämnar det så, utan något konkret tips och utan mer än att konstatera att det kommer att bli extremt tufft och underhållande.
Dennis Persson i lägre Elit?
Dennis Persson har länge sett oslagbar ut VOC´s lägre elitklass. I Kil bröts förtrollningen av Oscar Jansson som i Eskilstuna senast såg ut att plocka ytterligare en seger, men det slutade som alla vet tyvärr med en rullning.
– Oscar jobbar febrilt med att få en bil körklar till SverigeSeriefinalen i Örebro i början av nästa månad, så han kommer inte till start. Däremot ska vi inte räkna bort en hungrig klubbkompis i Laxå MK med favorittippade Dennis Persson, nämligen Magnus Lindkvist. Han vill och han kan nå ända fram men då måste allt gå rätt och Dennis måste hamna en bit ner i resultatlistan. Vi ska inte heller räkna bort Tim Palmqvist som vi inte sett så mycket av i årets nationella serier men då han kört så har det varit med dunder och brak. Vi har också en Andreas Liljeberg som är på väg att hitta något alldeles speciellt i sin körning. Får han allt att stämma redan från första till sista metern på lördag så är han också ett namn att räkna med. Så summasummarum är nog det absolut mest troliga att Dennis säkrar sin seger i SommarSerien Elit B på lördag, men det är långt ifrån lika säkert att han vinner själva finaltävlingen. Kanske drar han ner lite på tempot och går för serien istället? Går han för fullt ”ända in i kaklet” så tror jag han tar hem segern i tävlingen också.
I Cupklassen tror jag Robin Bäckström tar hem det!
VOC Mekonomen Rallys Cupklass har hettat till den också mot slutet av säsongen.
– Robin Bäckström har varit namnet på allas läppar i VOC´s Cupklass i år. Men ett enda misstag i Eskilstuna innebar bilbygge istället för firande och samtidigt spetsade det också till tabelläget ordentligt. Patrik Lundberg vann i Eskilstuna och är på krigsstigen. Med en obligatoriskt räknad finaltävling och 35 poäng inklusive PowerStage-poäng att köra om så är det långt ifrån avgjort ännu. Charlie De Jong och Joel Norqvist ligger idag tre respektive fyra på exakt samma poäng. Det krävs strul för Robin och Patrik för att någon av dem ska kunna vinna serien men osvuret är bäst.
För att summera Cupklassen så liknar situationen väldigt mycket den i Elit B. Robin har allt i sin egen hand, kanske väljer han att säkra lite, köra för serien och öppna för annan vinnare i tävlingen som sådan. Gör han inte det så tror jag han vinner tävlingen också. Och känner jag Robin rätt så tror jag inte riktigt att ”säkra” är ett ord som han riktigt har förståelse för vad det betyder.
Isak Vikman säkrar SerieSegern i juniorerna SommarSerie
Det enda som är riktigt säkert redan på förhand är att Isak Vikman mycket välförtjänt kommer att säkra sin serieseger i SommarSeriens juniorklass på lördag.
– Marcus Persson som var den enda som i praktiken kunde utmana Isak tog en ordentlig holmgång med ett träd i Eskilstuna häromveckan. En Volvo 940 är som bekant seg och smällen var inte värre än att Marcus kunde ta bilen i mål, dessutom på god placering. Men bilen är, vad jag förstår, ännu inte i skick för att starta ytterligare en tävling så Marcus tvingas helt enkelt lämna walkover i kampen om SommarSerien. Oscar Östlund, som inte kunde utmana om seriesegern men väl kunde bjudit upp till kamp om segern i tävlingen dubblar med SRC i år och tvingas välja en start i Bresontrofén framför Nora. Men, Isak är också den som dominerat så han är en mycket värdig vinnare och ett väldigt spännande framtidsnamn i svenskt rally även om han kommer att defilera hem seriesegern nu på lördag. Stort Grattis på förhand från klassansvarigt, Isak. Vad månde bliva?
På lördag klockan 11:00 är det start i Järnboås, två mil norr om Nora. Jag vågar återigen utlova en dag med massor av maximalt högoktanig rallyunderhållning. Välkomna!
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2019-09-13 14:01
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |