|
Eskilstuna nästa anhalt för VOCs nationella serier. PRESSRELEASE
Eskilstuna är nästa anhalt för både SverigeSerien och SommarSerien i VOC Mekonomen Rally. Nu närmar sig finalerna med stormsteg och det hettar till på riktigt. Efter ett närmast succéartat återseende med EMK-kannan härom året så är det med härligt positiv förväntan som klassen återigen styr kosan mot Eskilstuna, en av svensk mekanindustris huvudstäder och Bolinder Munktells stolta födelsestad.
I Eskilstuna börjar det hetta till ordentligt i klassens båda grusserier. Det är näst sista deltävling för säsongen i både SverigeSerie och SommarSerie. Efter Eskilstuna så återstår bara SommarSeriens final i Nora i mitten av september och SverigeSeriens final i Örebro i början av oktober. Och som vanligt är det stenhårt i serierna ända in på mållinjen. Raffinerat!
– Eskilstuna har bjudit på fantastiska sträckor de senaste åren. Mycket stor andel allmän väg av riktigt härligt svängig och krönig sörmlandskvalitet. Årets upplaga ska inte bli något undantag, tvärtom! Eftersom att det är en tävling efter sommaruppehållet så kommer det återigen att delas ut SuperStage/PowerStage poäng 5-4-3-2-1 i VOC till snabbaste ekipage i respektive förarklass. Så tufft som det är i serierna så kommer dessa poäng att bli väldigt viktiga då året ska summeras och pallplatserna fördelas, säger klassansvarig Roger Fransson.
I Eskilstuna så är det den relativt långa, omväxlande och utslagsgivande sträcka 5, dagens sista sträcka, som blir den så viktiga SuperStagen för klassen.
Kristoffer Karlsson eller Emil Andersson i högsta Elitklassen?
Med stor sannolikhet så står vi inför ytterligare en värmlandsfajt i Elit A.
– Men, säger vän av ordning, Kristoffer Karlsson kommer ju från och kör för Trollhättan - det ligger inte i Värmland. Ja, men sednan Kristoffer flyttade till Torsby för något år så har farten bara ökat och klubbtillhörighet är inget man ändrar lättvindigt. Undrar om det kan vara något i det värmländska vattnet eller luften som spelar in? Eller kanske luften? Raden av bilförarlegender från landskapet är i alla händelser uppseendeväckande. Att gissa att huvudbataljen även i Eskilstuna kommer att stå mellan Kristoffer och Emil är ingen högoddsare, i synnerhet nu när Emil verkar ha kommit till rätta med finliret på sin nya bil. Och i allra största synnerhet när Patrik Fredriksson spelar tufft med sin jättefina serie, hoppar över tävlingar för att (får jag förmoda) kraftsamlar på de obligatoriskt räknade finaltävlingarna.
Det kommer att bli tufft.
– Kanske öppnar Patrik med sin strategi dörren lite för mycket för Rickard Gustafsson, och det är något som kan vara farligt att göra. Rickard är inte den som är sen att ta en chans som gives. I SommarSerien innehar han redan den eftersträvansvärda tredjeplatsen måhända kan han nå den positionen även i SverigeSerien stärkt av ett riktigt bra resultat i sin hemmatävling. Raffinerat var ordet! Och varning alltså utfärdad för en hungrig Rickard Gustafsson.
Dennis Persson eller Oscar Jansson i lägre Elit?
Dennis Persson såg länge helt oslagbar ut i Elit B där han radade upp fullpoängare, men i Kil senast bröts trenden av en jagande Oscar Jansson extra peppad av ny motor i bilen.
– I Kil stökades det om rejält i resultatlistan för Elit B gentemot vad vi har blivit vana vid. Oscar inkasserade sin första seger och att både Fredrik Alin och Johan Holm har kapacitet för pall och även seger det vet vi, och det visade dom om inte annat med eftertryck i den riktigt snabba tävlingen i Kil. Johan kommer inte till start i Eskilstuna men det är ändå riktigt svårt att tippa B-klassen. Att välja mellan stekheta Oscar, en revanschsugen Dennis eller en rutinerad Fredrik Alin är nästintill omöjligt. Topplacerade Magnus Lindkvist får vi absolut inte heller räkna bort ur ekvationen. Eller varför inte Andreas Liljeberg som har hittat rätt på flera punkter i körningen och som är den som senast var ”best-of-the-rest”. Utanpå det har han jobbat en hel del på bilen inför Eskilstuna. Kanske kan han hitta ännu lite speed och utmana den absoluta toppen? Raffinerat var ordet!
I Cupklassen tror jag Robin Bäckström tar hem det … igen!
I Cupklassen har vi för ovanlighetens skull en klar dominant i år.
– Robin Bäckström har radat upp segrar och är nu otroligt nära att inkassera en drömserie, dvs bara räknade segrar och maximala SuperStage-poäng när säsongen är över. Sedan Jacob Johannesson klassade upp så har Robin åkt i något av en klass för sig i C, men i Kil senast så var han rejält utmanad av Daniel Jonsson som så olyckligt kraschade i ett träd efter målgång på dagens allra sista sträcka. Att försöka avverka skog med hjälp av bil istället för motorsåg eller skogsmaskin, det är ingen bra idé. Det vet klassansvarig alltför väl av egen dyrköpt erfarenhet. Daniel kommer tyvärr inte till start i Eskilstuna, oklart om han är igång igen efter den rejäla smällen som gav honom och teamet ordentligt med jobb på bilen. Till start kommer inte heller Johan Vedin som också vilade i vassen i Kil senast. Med den bakgrunden så tror jag Robin vinner tämligen komfortabelt även i Eskilstuna. Andre-seedade Joel Norqvist tror jag försvarar sin andraplats. Men, det finns också några namn som inte mätt sig så mycket i klassens nationella serier så det kan komma skrällar.
Helt klart är att det blir spännande att följa.
Marcus Persson, Isak Vikman eller kanske Oscar Östlund bland Juniorerna?
I årets upplaga av SverigeSerien och SommarSerien har vi ett otroligt vitalt gäng ungdomar, detta alltså i en 30-års jubilerande klass.
– Imponerade i sig att klassen är så vital med så många år på nacken men allra mest imponerade är på det sätt som våra ungdomar kör, dessa tre och många fler med dem. Utan noter och utan körkort men på tider som är gångbara i såväl C som B. Detta om något bådar gott för svensk rallys framtid och understryker med bred penna VOC Mekonomen Rallys roll som svenskt rallys plantskola nummer ett.
Men vem vinner bland juniorerna då?
– Nästan omöjligt att säga om vi pratar de namn som jag nämnt redan i rubriken. Isak Vikman har oftast varit starkast då alla tre varit med samtidigt. Men det beror också på en del omständigheter, som en avåkning av Oscar Östlund eller att Marcus blivit hindrad. Jämnt är bara förnamnet. Den här kampen är långt ifrån avgjord och kommer inte att vara det förrän målsnöret i Nora respektive Örebro. Gissar att dessa unga talanger blir kvar i klassen och våra nationella serier även nästa år och de halva startavgifter som vinnaren i respektive serie får i samma serie kommande år ligger i potten. För att inte nämna äran att vinna en klass i VOC Mekonomen Rallys nationella serier och sälla sig till en väldigt fin skara med svensk och norsk rallyadel. Raffinerat var, som sagt, ordet!
På lördag klockan 10:00 rullar första bil ut från start på Ekebybanan. Jag vågar utlova en heldag med massor av maximalt högoktanig rallyunderhållning.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2019-08-28 13:00
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |