NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC Mekonomen Rallys nationella serier tog sig an Rally Killingen.
PRESSRELEASE

Så var det då dags att runda av sommarsemestrarna och blicka mot hösten. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien och SommarSerie gjorde detta med att gästa Kils MK Bils tävling Killingen. Därtill det extra momentet med PowerStage på en utvald sträcka. Rallyt som mätte 27 km över sex sträckor hade en intensiv karaktär och en regnig inledning på dagen gjorde sträckorna lite mjukare men långt ifrån hala eller blöta. Bäst att hantera förutsättningarna var Emil Andersson (Elit A) som vann både sin klass och totalt i VOC. I Elit B slog Oscar Janson till med seger och dito i Cup-klassen gjorde återigen Robin Bäckström. Bland våra snabba ungdomar var det Isak Vikman som var nummer ett den här helgen.

Rally Killingen är känd för att vara en snabb tävling. Vägarna har en sådan karaktär och trots få raksträckor skruvas tempot upp. Kils MK Bil hade satt samman ett kompakt rally om sex sträckor med mycket lite transport mellan sträckorna. Trots idogt löfte om väder från landet (och grannlandets) vädertjänster visste rallygudarna vad som gäller när SverigeSerien står på agendan; regnet upphörde ca 10:45 när första bil startade för att återupptas med lätt duggregn på och inför dagens sista sträcka.

– Det är inte första gången vi gästar Rally Killingen och det finns ju såklart en anledning till det. Inte bara är det beläget i Svenskt Rallys Epicentrum (Värmland), det är också en klassisk tävling med erkänt fina och bra vägar. Vägar med en snabb karaktär vilket varierar vår serie. Tyvärr fick vi erfara en ganska allvarlig avåkning i klassen från Daniel Jonsson med co-driver Jari Liiten. Avåkningar på snabba vägar är alltid läskigt, det vet jag av egen erfarenhet men jag vet att både Daniel och Jari lyckligtvis mår bra. Jari blev medvetslös och efter kontroll på sjukhus konstaterades hjärnskakning, illa nog i sig, men inte värre än att han kunde skrivas ut tämligen omgående. Skönt, säger klassansvarige Roger Fransson.

Sedan var det vädret och SverigeSerien.

– Jag kan heller inte låta bli att kommentera vädret i sann svensk sommaranda. Det är lite oklart men såvitt jag kan minnas har vi inte kört en tävling i SverigeSerie eller SommarSerien med regn sedan Laxå 2014, någon kalenderbitare får gärna rätta mig. Det är i alla händelser en uppseendeväckande statistisk avvikelse, så lite som det regnar på SverigeSerien regnar det inte i vårt land. Till lördagen skulle regnet vara säkert som amen i kyrkan, sa man dessutom i rejäla mängder och ihållande hela dagen. Visserligen bjöds vi enstaka små lätta lätta skurar men i det närmaste uppehåll hela dagen från första start av rallybilar till målgång. Vi får dock konstatera att sviten av helt regnfria tävlingar kom till sitt slut efter drygt fem år.

Emil Andersson fick äntligen till det i Elit A

Emil Andersson har kämpat under säsongen med att hitta rätt i nya bilen. I Kil stämde dock allt vad gäller körningen och Emil kunde inkassera årets första seger. Det satt dock en bit inne då Emil fick erfara problem med elfläkten och kokande bil till följd efter att ha checkat in i TK redan till sträcka 1. Med imponerande iskyla kör de första sträckan och med fartvindens hjälp får de ned tempen och kan reparera felet efter mål och fylla på med vatten. Tvåa blev årets hittills suverän Kristoffer Karlsson följd av Rickard Gustafsson som lyckas knipa sista pallplatsen bara 0,8 sekunders marginal före Tobias Isaksson. Emil var som sagt snabbast över samtliga sträckor men på PowerStage var det Kristoffer som var snabbast följd av Emil och Rickard. Tobias Isaksson och Joakim Ellner Landberg knep de sista poängen.

– Äntligen Emil! Kristoffer Karlsson får ursäkta men jag måste få säga att Emil äntligen verkar fått till sin bil så som han vill ha den och då inkluderar jag inte kylningen i det. Jag såg faktiskt själv hur det rök ifrån Emils bil och imponeras av kylan att räkna med stabiliteten i Volvomotorn och att starta och köra sträckan ut. Inte alla hade gjort samma val men tävlar man om topplaceringar i högsta elitklassen får man ta lite risker. Jag vet också att Emil hade problem med servot på sista sträckan men trots att han fick åka sista biten med ”muskelservo” så tog han en sträckseger där. Imponerande! Imponerande är ju såklart ett ord som också får gälla Kristoffer Karlsson. Vi har skämts bort av hans näst in till obrutna segersvit och återigen ser vi Kristoffer i topp. Vi får också lida lite med Gustaf Johansson som ledde klassen så sent som efter sträcka fyra, slog i ett brunnsrör, knäckte ett stag i bakvagnen som gjorde bilen näst intill okörbar. Slutade till sist på tiondeplats i klassen. Slutligen vill jag gratulera initiativtagaren till höstens mästarmöte, Rickard Gustafsson, till årets första pallplats i serien. Välförtjänt och riktigt bra gjort!

Oscar Janson fick äntligen till det i Elit B

Oscar Janson har jagat segern i år men Dennis Persson har hållit emot fram till Killingen. Nu var det dags för Oscar att få allt att klaffa och därmed ta årets första seger i Sverigeserien. Segern tas före Fredrik Alin som på sistone gjort intåg i serierna igen och när Fredrik Alin är med så kan han aldrig räknas bort, något han visade denna helg. Han var dock hårt jagad av trean Johan Holm och endast sju tiondelar särskilde de två En titt på duons sträcktider skvallrar om en rafflande tiondelsstrid där största differensen dem emellan är 1,3 s på SS 3. Dagens vinnare Oscar knep också maximala poäng genom seger på PowerStage. Johan var snabbare än Fredrik på just den sträckan och tog därmed fyra respektive 3 poäng. De sista poängen fördelades till Dennis Persson och Magnus Lindqvist i nämnd ordning.

– Ibland är det roligt att tippa fel. Det blev en gardering i Elit A och det blev det även i min egen klass, Elit B. Med ny motor i bilen så fick Oscar allt att stämma och kunde köra hem en seger. Riktigt bra kört av Oscar hela dagen som är snabbast på fem av dagens sex sträckor. En läxa jag får ta med mig är att Fredrik Alin aldrig kan räknas bort. Han kör utomordentligt bra och tar andraplatsen före Johan Holm som också gör en fantastisk tävling. Stort grattis till er alla tre!

Ännu en uppvisning av Robin Bäckström i Cup-klassen

Robin Bäckström fortsätter rada upp segrar i serien. Utan tvekan kan Robin betecknas Cup-klassens suverän så här långt. Johan Vedin gästade serien och visade styrka genom att ta sig in på en andraplats före Joel Norqvist. Robin tar även han full pott genom seger på PowerStage följd av Joel. Daniel Jonsson som tyvärr mötte sitt Waterloo på SS 6 knep tredje plats följd av Henrik Johansson och Charlie de Jong.

– Det börjar bli lite svårt att vidare kommentera Robins framfart. Han framstår i det närmaste som en segermaskin som dessutom inte nöjer sig med att göra saker halvdant. Segermarginalerna är tämligen påtagliga för konkurrenterna. Jag hade tyvärr inte full koll på Johan Vedins tempo men jag välkomnar dig tillbaka till serien och hoppas du känner dig manad att besöka oss fler gånger. Med ett sådant resultat borde det vara lockande. Stort grattis också till Joel Norqvist till sista pallplatsen. Vi kan inte heller lämna C utan att kommentera Daniel Jonssons framfart. Ända till sista sträckans målböj så jagade han Robin i kampen om förstaplatsen. Efter nästa sista så skiljde bara knappt 6 sekunder. Jag har sett Daniels tidkort och han tog faktiskt in en god del av detta på sista sträckan, men en miss i målböjen gjorde att resan slutade i ett träd efter fotocellen och det blev sjukhusbesök och en massa jobb i garaget istället för en andraplats med segerkänning. Detta nämnde jag redan i inledningen av det här reportaget. Jag vet att det redan nu mekas hårt och vi kommer att få se mer av Daniel Jonsson riktigt snart, så lägg det namnet på minnet.

Isak Vikman var snabbaste ungdom

Två ungdomar besökt Killingen i år och imponerade stort med sitt högt uppsatta tempo. Isak Vikman går segrande ur striden före Marcus Persson. Båda gör det med tider som håller hög klass och detta trots körning utan noter och först på vägen.

– Vad kan man säga? Dessa två ungdomar går ut först på vägen utan hjälp av bromspunkter eller rena spår att åka i. De har inga noter som hjälper dem på dessa snabba sträckor men ändå presterar de tider som är konkurrenskraftiga i såväl C- som B-klassen. Jag är djupt imponerad, jag har sagt det förr men det tål att upprepas. Isak och Marcus är vandrande bevis på var svenskt rally har sin plantskola. Vad månde bliva av dessa två unga fartfantomer?

Nu är vi igång med hösten och flera spännande tävlingar väntar. Vi tackar Kils MK Bil för en väl genomförd tävling och blickar framåt mot nästa deltävling i Eskilstuna sista helgen denna månad. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-08-13 22:24






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.