NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© KMS-racing.com
© KMS-racing.com
Gänget samlat på dagens pressträff för att presentera teamets planer 2019!
KMS gör ambitiös satsning på rally med Kristoffersson och Solberg.

Efter två framgångsrika säsonger i STCC växlar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS fokus och gör en ambitiös satsning på rally med Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Oliver Solberg som förare.
Jag förväntar mig ett år där jag kommer att lära mig mycket och få många nya erfarenheter, säger Johan Kristoffersson.

Efter uttåget ur rallycross-VM var 2019 ett oskrivet blad för den värmländske världsmästaren. När det också stod klart att det inte skulle bli någon fortsättning i STCC fanns många luckor att fylla i kalendern. Platsen i racingserien WTCR med Sébastien Loeb Racing säkrade upp huvudsysslan för året.
En rolig utmaning. Alla konkurrenter är nya för mig, liksom alla banor utom två, Nürburgring och Hungaroring. Målet är att försöka hålla mig undan problem och att ta delsegrar.

Kristoffersson har inte varit ute på de internationella racingbanorna sedan 2013, men räknar med att kunna göra bra ifrån sig.
Jag känner mig trygg med teamet. De deltog ifjol och har stor erfarenhet. Dessutom har jag min ingenjör, Richard Browne, kvar från förra säsongen i rallycross.

När inte WTCR-tester och de tio tävlingshelgerna håller Kristoffersson sysselsatt kommer han att köra så mycket rally som möjligt, i det reviderade familjeteamet KMS med det officiella namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Johan kommer att köra full säsong i SM och därmed gå en kamp om guldet.
De tre senaste säsongerna i rallycross-VM har jag haft en klar plan över vad jag ska göra. Nu är det väldigt svårt att veta vad jag ska förvänta mig resultatmässigt, men jag hoppas ta stora kliv inom rally, säger 30-årige Kristoffersson och fortsätter:
Egentligen är jag för gammal för att bli bäst på det här, men jag lägger inte ner 24 timmar om dygnet bara för att det är roligt eller för att vinna någon lokal tävling. Det är mycket inspirerande att försöka göra det så bra som möjligt.

Det har han redan visat i de två hittills avklarade tävlingarna med nya Volkswagen Polo GTI R5. Första stora prövningarna blir Bergslagsrallyt kommande helg och därefter ett Rally Sweden i stenhård konkurrens. Kristoffersson kommer att göra sin tredje start i det svenska VM-rallyt, men det första i en Volkswagen.
Polon passar mig mycket bättre än de tidigare bilarna. Den är lättkörd, följsam och passar min körstil.

En likadan bil ska rattas av en huvudkonkurrent i Rally Sweden, stallkamraten Ole Christian Veiby. I väntan på teamets andra Polo kommer den unge norrmannen att inleda sin VM-säsong i Monte Carlo, i en bil hyrd från Raimund Baumschlagers team BRR.

Samma R5:a ska han sedan tävla med i Sverige, men Ole Christian kör med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-design, delvis uppbackad av det svenska teamets personal.
Ole Christian har en ambition att fajtas om VM-titeln i WRC2 2019 och vi vill naturligtvis stötta honom. Efter de två första deltävlingarna kommer han att ta ställning till om det finns andra alternativ eller om han ska fortsätta hos oss hela säsongen, kommenterar stallchefen Tommy Kristoffersson.

En full VM-serie är målet och deltävlingen i Sverige är förstås en höjdpunkt på säsongen.
Jag har slutat trea två år på rad. Vi måste ta ett kliv till nu, säger Ole Christian, väl medveten om att det är många om budet.
Jag kan inte komma ihåg när det var så många profiler i startlistan på en WRC2-tävling.

Den tredje Polo R5-föraren i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer inte att delta i Rally Sweden. Oliver Solberg, 17 år, är fortfarande för ung för att få lov att köra, men han ska försvara teamets ära i Lettland, med en egen stab av personal.
Jag kommer att köra fem tävlingar i Lettland och en eller två i Estland, berättar Oliver.

Solberg inledde sin säsong på allra bästa sätt. I första tävlingen med Polo R5:an tog han sin första totalseger i ett rally när han i lördags vann Rally Alüksne.
Hade en riktigt bra känsla för bilen i samband med testerna, och det gav bra självförtroende, men jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS tycker att det känns bra att ha även Solberg ombord i rallysatsningen.
En av världens mest lovande juniorer. Dessutom har vi ju gemensamma band sedan tidigare genom PSRX och Volkswagen-familjen, påpekar Tommy Kristoffersson.
Kanske kommer de tre förarna i teamet att konkurrera i samma tävling innan säsongen är över. Oliver Solberg fyller 18 under året och för Johan Kristoffersson kan det bli aktuellt med någon VM-tävling också, när kalendern tillåter. Det innebär att teamet gör en offensiv satsning på rally redan första säsongen, till Tommy Kristofferssons stora glädje.
Vi har redan märkt att det finns ett stort grundläggande intresse för vår rallysatsning, både nationellt och internationellt. Dessutom är det kul att vi kan bjuda våra Volkswagen-återförsäljare på nya arenor. Tidigare har vi tävlat mycket i södra Sverige, men nu blir det större spridning, med tävlingar längre norrut, säger Tommy, som lovar att teamet är väl förberett för utmaningen.
Vi tycker att vi har rätt kapacitet och infrastruktur. Dessutom ligger rally närmast hjärtat för stora delar av vår stab, inte minst för mekanikerna.

Även Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, tycker att det är en mycket intressant säsong som väntar:
- Vår långsiktiga svenska motorsportsatsning har verkligen varit lyckosam och Johan har skämt bort oss med segrar i alla motorsportgrenar han har ställt upp i hittills. Det blir mycket spännande att följa honom i rally och även i internationell racing. Det är ett fantastiskt team som Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har satt ihop och jag ser fram emot att få se Johan, Ole Christian och Oliver tävla under vår flagg.

Publicerad: 2019-01-22 09:35






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.