|
SSRC-final med ovanliga inslag. PRESSRELEASE
Mycket har redan skrivits om SSRC finalen som lördagen den 6 oktober kördes med Eslöv MK som arrangör och trakten av Röstånga som tävlingsbana. Tänkte bara lägga till några helt unika händelser samt fundera över svårigheten att tippa i förväg, dumt skrivet förresten, det är ju i förväg det är svårt givetvis, inte i efterhand. Hur det nu går till att tippa i efterhand…..
Det första unika var förstås att finalen avgjordes i Skåne. Småland har varit basen i alla tidigare år. Växjö och Hovmantorp har varit värdar utom de två år då Vetlanda respektive Skillingaryd stod för arrangemangen. Inget ännu bestämt om 2019, frivilliga räcker upp en hand!!
En koll på Grupp E först där tre av fem tips gick in men inte alls på de placeringar som tänkt. Historiskt är det inte så ovanligt att B- och C-förare placerar sig fem-i-topp. Carl Ryke, Karlskorna, Erik Bergman och Keith Wennberg, Skillingaryd liksom Jesper Larsson, Kristianstad och Anderas Olsson, Kalmar hart gjort det genom åren och denna dag var det B-förarna Oscar och Isak Arvidsson, Gullabo samt Keith och Jan Wennberg, Skillingaryd som stod för bedriften genom att bli trea respektive fyra efter Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson, Vetlanda och Jesper Larsson/Danny Holgersson, Kristianstad
Nästa standardklass är Grupp F, Volvo Mekonomen Original. Här stämmer bara två av fem topplacerade in och faktiskt också en exakt placering då Filip Svensson/PI Hellberg blir fyra. Sen är det bara en A-förare bland de fem främsta. Det som grämer tipparen mest är den totalt underskattningen av bröderna Persson från Simrishamn. Fredrik med Johan Haak blir tvåa och Andreas med kartläsaren Magnus Andersson blir trea. Sen är det ju svårt att smälta att paret Levin sviker tipparen redan i tredje svängen. Smällar man får ta. Lysande stjärnan denna kväll är Patrik Fredriksson/Oskar Hedén, Fryksdalen som vinner kampen i rallyskogen men kommer sist till prisutdelningen. Ett särskilt omnämnande förstås till C-föraren Emil Karlsson/Filip Henningsson, Ljungby som blir femma
I Ungdomsklassen funkade allt för Calle och Torbjörn Carlberg Nässjö med Simon Axelsson, Älmhult som tvåa. Klubbkamraten Rasmus Bengtsson blir inte trea som jag gissade utan Karljohan och Lars Ingesson, Hörby tar den placeringen. Två av tre rätt på tipset.
Yes, äntligen alla rätt. I klass 4WD blir Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson, Växjö två efter segraren Stoffe Nilsson/Jesper Johansson, Hässleholm. Trea blir Ingvar och Adam Andersson, Hässleholm.
Det var precis så svårt som förutspått att tippa 2WD. Men faktum är att tre av fem av de topptippade gjorde sitt denna dag fast bara Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo skötte sig helt då de landade på en förutspådd andra plats. Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Emådalen gjorde en helt enastående sista sträcka och kunde dra ifrån den inför sträckan lika placerade Mattis och vinna med 1,4 sekunder. Simon Karlsson/Tobias Steen, Gullabo räckte inte ända fram denna dag och Thomas Grönberg/Mikael Johansson kom in på en riktigt bra fjärde plats.
Så till det helt unika. Aldrig i finalernas historia har en B- eller C-förare kommit bland de fem främsta i 2WD. De platserna har varit helt reserverade för A-förare. Men i Eslöv slog 19-åringen Victor Hansen med kartläsare Ida Lidebjer Granberg till och körde in på femte plats. Vägarnas karaktär gynnade inte på något sätt en R2 bil, att kör fort där krävdes ett mod som vi inte förväntar oss av en nittonåring. The sky is the limit för Victor Hansen.
Med det slår vi igen de löpande rapporterna och tipsen för 2018 och återkommer alldeles snart med planer och förutsättningar för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet 2019, starkare än någonsin!
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2018-10-15 20:28
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |