NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för Dackefejden och VOC serierna.
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rallys nationella SverigeSerie och SommarSerie helgen före Midsommar besöker Växjö och Dackefejden är en kär tradition. Wäxjö MS bjuder med sin stora tillgång på toppklassiga rallyvägar alltid på tävlingar i toppklass. Ett stort VOC Mekonomen startfält på drygt 50 bilar garanterar tuff och underhållande rallyåka för den stora publik som alltid gästar Växjös skogar då det nalkas biltävling i nationell toppklass.

VOC Mekonomen Rally och Wäxjö MS lika med sant, skulle någon på klassiskt vis kunna rista i barken på lämpligt träd längs de fantastiska rallyvägar som omger den småländska metropolen Växjö.
– Ja, det liknar nästan en kärlekshistoria. Växjö har sedan många år en stabil plats i tävlingskalendrarna för klassens nationella serier sommartid. I år har försnacket till tävlingen tyvärr grumlats av oro inför ett besynnerligt seedningssystem som SSRC och därmed också Dackefejden använder sig av i år. Klassens aktiva har uttryckt oro inför att det blir osportsligt när förare som tävlar mot varandra i samma klass i SverigeSerien startar med långt mellanrum, vad händer om det till exempel börjar regna? Oron har också varit stor för att publiken inte ska kunna följa och förstå tävlingen då bilar från olika klasser startar huller-om-buller, rally är redan då man kör strukturerat klassvis en svår sport att förstå för den medelintresserade. Det har lyfts flera andra aspekter också på seedningen men de väljer jag att utelämna här, säger klassansvarig Roger Fransson.

När startlistorna kom så visade det sig också att klassens oro faktiskt var befogad.
– Det måste jag tyvärr säga. Hur ska man bara för att ta ett konkret exempel med hedern i behåll förklara för en som ligger trea i högsta elitklass att han ska starta näst sist, inte bara i klassen utan näst sist av alla A-förare? Jag fick tidigt signaler från aktiva i klassen och såg också själv redan från början stora problemen med seedningen. Hela idén med den märkliga startordningen är ett försök att lösa problem som aldrig funnits hos oss - och man ska inte laga något som inte är trasig.

Men vad har då hänt och vad har gjorts?
– Jag var ute tidigt och har verkligen gjort allt som står i min makt för att förmå tävlingsledningen att ge oss dispens att köra vår klass utanför den udda seedningen på samma sätt som vi gjort problemfritt under alla år, men jag fick tyvärr inte gehör för detta. Nåväl, vi tar årets Dackefejd som ett test och hoppas att det besynnerliga systemet skrotas till kommande år. Tävlingen som helhet kommer som vanligt att hålla den toppklass som den alltid gör i Växjö. Precis som kärleksrelationer ofta innehåller jobbiga stunder så får vi väl se detta som ett test på klassens ”relation” med Dackefejden.

Vem slår Lukas Kindgren i VOC´s högsta elitklass?
Årets allra största namn i VOC Mekonomen Rally är Lukas Kindgren.
– Mitt förstahandstips är definitivt Lukas Kindgren. Ynglingen från Åtvidaberg har visat upp en fantastisk utveckling och går från klarhet till klarhet. Tuffast utmanad tror jag att han blir av betydligt äldre Henrik Levin som brukar stortrivas på vägarna nere i söder. Henrik har inte visat sig i SverigeSerien hittills i år men vi hoppas få se mer av Henrik framöver. Jag väljer också att gardera med ständigt stabile och fortåkande Kristoffer Karlsson och också med Emil Andersson även om han haft det lite motigt på sistone. Blir också intressant vad Patrik Fredriksson tänker hitta på efter en kortare paus från serien och förstås också Frederic Eckhart som ligger trea i serien även om han får slå från en mycket mer riskfylld position långt ner i fältet.

Och vem utmanar klassdominanten Gustav Johansson i Elit B?
I år har vi också en tämligen klar dominant i VOC´s lägre elitklass.
– Gustav Johansson heter den unge mannen som haft en fantastisk utveckling och som också han går från klarhet till klarhet. Jag tror att Gustavs huvudutmanare i Växjö blir en mer lokal förmåga, duktige Andreas Persson som egentligen fokuserar SSRC. Garderar väljer jag att göra med Magnus Westman som kör fortare och fortare för varje tävling som går.

Utvecklingen av förarna går fort i B-klassen därför är det tämligen svårtippat men klassansvarig brukar faktiskt vara en god tippare i såväl Elit A som Elit B.

I Cupklassen har Marcus Persson lägst segerodds
Även i Cupklassen har vi för ovanlighets skull en dominant i år.
– Marcus Persson går även han från klarhet till klarhet och har dessutom en väldigt brant utvecklingskurva. Här har vi definitivt en framtida aspirant på totalsegrar i klassen. Flera topplacerade namn i VOC Mekonomen Rallys SverigeSeries Cupklass väljer tyvärr bort Växjö i år därför tror jag att den huvudsakliga utmaningen till Marcus kommer från mer lokalt håll, då blir Tim Hammarström min val som förste utmanare.

Om utvecklingen av förarna går fort i Elit B så forsar den närmast fram i Cupklassen, därför är detta också det tips som är allra svårast och det är många namn som gärna visar att klassansvarig hade fel i sina tips.

Tyvärr omöjligt att förhandstippa juniorklassen
Rent praktiska problem gör det tyvärr omöjligt att utfärda några tips i Svenskt Rallys största plantskola.
– Det är helt enkelt så att det i skrivande stund är oklart vilka av tävlingens juniorer som kör VOC och vilka som köra andra klasser, detta gör det tyvärr omöjligt att hantera. Men vi lovar förstås att återkomma även med juniorerna efter tävlingen då vi summerar årets Dackefejd.

På lördag klockan 10.00 rullar bilarna fram till start påa Kvarnhagskällan i Växjö. Välkomna till ytterligare en riktigt trevlig rallydag signerad VOC Mekonomen Rally i huvudrollen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-06-14 12:31






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.