|
 Carlsson diskuterar om både Super 2000 och WRC. PRESSRELEASE
Några månader har gått sedan Daniel Carlsson bröt Rallye Italia-Sardinia innan starten på första sträckan, något som gav upphov till rabalder hos Internationella Bilsportförbundet (FIA). Att bryta tävlingen innan första sträckan var enligt förbundet en förödmjukelse av sporten och Carlsson diskades från resten av VM-säsongen. Själv tog han dock beslutet med ro – och är nu på väg tillbaka i hetluften. För tillfället för svensken diskussioner med flera olika team i den nya Super 2000-klassen och även några WRC-team.
Med lite distans till situationen konstaterar Carlsson att beslutet att avbryta VM-satsningen på Sardinien var helt rätt. Elaka rykten pratade flitigt om ekonomiska problem, något som dock bara var en liten del av sanningen:
- Jag och teamet var utlovade det bästa materialet som fanns av Citroën Sport i Frankrike. Vi skulle få samma bil som Loeb vann VM med förra året! Snart förstod vi att så inte var fallet, och ju längre säsongen gick så insåg vi att vi inte skulle få tillräckligt bra grejer för att göra toppresultat. Jag och mina samarbetspartners gick in i denna satsning för att kunna slåss med de allra bästa, med pallplatser och placeringar inom topp fem. När man då inser att det inte finns en chans att uppnå sådana resultat med den bil man har är det klart att alla tappar motivationen att fortsätta. Därför drog vi oss ur! Att min mycket duktiga teamkamrat Manfred Stohl inte gjort resultat bättre än topp åtta i de två rallyn som gått sedan vi drog oss ur är en indikation på att vi fattade helt rätt beslut – trots att det fick orimliga konsekvenser, säger Daniel.
Daniel övervägde att överklaga beslutet om diskning från resten av årets VM-säsong – ett beslut som baserades på en paragraf i reglerna som säger att domarna vid en tävling kan stifta egna regler – men avstod. Att överklaga kostar stora pengar – och vid en överklagan är det FIA själva som avgör ödet. Detta gör chansen att få beslutet ändrat nära noll – hur konstigt det än kan tyckas. Möjligen insåg även FIA snart själva hur konstigt beslut de fattat, eftersom de nästan omedelbart drog tillbaka diskningen av Denis Giraudet, Daniels kartläsare.
Trots en slitsam vår, diskningar och tjafs är det en allt annat än bitter Daniel som nu blickar framåt. Han har hunnit med att vila ut under sommaren, njuta av solen ute på Vänern och tänka igenom allt som hänt under våren. När han nu är tillbaka i arbete så är det en stor portion framtidstro som råder hos Daniel:
- Jag bryr mig inte om att fokusera på negativa händelser under året utan vill helt enkelt få ihop en riktigt bra säsong med en ärlig chans till sportsliga resultat i toppklass. Den nya serien Intercontinental Rally Challenge (IRC), som bland annat Eurosport varit med och startat, är intressant. På bara två år har serien växt sig stor, har bra TV-täckning i och med Eurosport-samarbetet och framförallt så håller den en prisnivå som gör många bilfabrikanter intresserade.
Trots att märken såsom Fiat, Skoda, Peugeot, Toyota, Lada med flera visat stort intresse för Super 2000-klassen har FIA tidigare ställt sig tveksamma. Under året har förbundet dock indikerat att klassen kan komma att bli huvudklass i WRC så småningom. Kanske är det där Carlsson skall investera sin tid? Själv behöver han inte övertygas om att klassen är intressant:
- Super 2000 är absolut en intressant klass och IRC är ett spännande mästerskap där det finns indikationer på att motståndet kan komma att öka betydligt till nästa år. Det skulle göra mästerskapet högintressant, eftersom det då kan vara både billigare och bättre än WRC. Jag kan faktiskt avslöja att jag redan idag för diskussioner med flera olika Super 2000- och WRC-team. Det är alldeles för tidigt att ge några detaljer, men det ser intressant ut – kanske särskilt Super 2000-teamen. Jag brinner av längtan efter att sätta mig bakom ratten igen och hoppas självklart kunna komma med goda nyheter till alla svenska rallyfans under hösten!
» Pressrelease från Daniel Carlsson.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2007-08-14 15:57
|
|
Calle tar tredje raka Junior ERC segern - Grahn fyra i ERC3 - Mille 15:e totalt i Rally di Roma Capitale.
Calle Carlberg och Jörgen Eriksen har inte satt ett hjul fel, tog kommandot från fredagens start med ss2 och haft ledningen. Kämpat med Sergi jnr Perez i inledningen och stressat Spanjoren som försökt hänga med, en dikesvisit redan under fredagen klarade Spanjoren. Idag, på söndagens tremilasträcka ...Publicerad: 2025-07-06 17:24
Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
Förmiddagens tre sträckor i Rally di Roma Capitale avverkade, i junior ERC kampen tog dagen en vändning på den tre mil långa mittensträckan. Calle Carlberg och Jörgen Eriksen drog ifrån Spanjoren Sergi jnr Perez med 1,3 sekund innan de gick mot den över tre mil långa Canterano - Subiaco.
Tre t...Publicerad: 2025-07-06 11:41
PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
- Fem dagar kvar till the big battle, säger Anders Fredriksson, entusiastisk tävlingsledare för Hästkraftshelgens rallysprint.
Johan Kristoffersson är tillbaka för att jaga segern, han kommer i en bil som flera kommer att höja på ögonbrynen för, menar Fredriksson. Teamkamraten i KMS-teamet...Publicerad: 2025-07-06 11:15
Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...Publicerad: 2025-07-05 18:06
Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.
Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...Publicerad: 2025-07-05 16:40
Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.
Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...Publicerad: 2025-07-05 13:42
Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
Tre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.
Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...Publicerad: 2025-07-05 13:27
Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.
Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...Publicerad: 2025-07-05 09:46
Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
Först Lancia Ypsilon HF Rally4 och nu Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 - i veckan presenterade Lancia sitt nya tillskott till rallyvägarna, det handlar om den allra enklaste bilen utefter internationella förbundets reglemente. Rally6 handlar om den allra billigaste instegsklassen, anpassade för att j...Publicerad: 2025-07-05 09:15
Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
Följ lördagens rallyn med Svenska intressen, på Åland går Eckerölinjen Sprinten där Ålands MK arrangerar, en sträcka som körs tre gånger under dagen för de knappt 30 startande.
Rally di Roma Capitale med Mille Johansson / Johan Grönvall i Rally2 klassen - för Junior ERC Calle Carlberg / Jörgen Er...Publicerad: 2025-07-04 21:22
|
| |
|
|
|