|
Hennings turbo laddade för mycket, straffad med fem minuter.
Henning Solberg har inte haft någon lysande helg, ändå är han glad. Han har kommit längre än förra året då en avåkning i en Skoda Fabia R5 för WRC2 klassen skedde tidigt i rallyt.
I år har han tagit Mads Östberg och Adapta Motorsport Ford Fiesta WRC till start, första tävlingen i nya generationens WRC bil för Henning, han har krigat och kämpat och haft kul i bilen med Cato Menkrerud i högerstolen.
Efter kvällen beslut från domarna är Henning långt ned totalt, då straffad med flera minuter, utan denna extratid hade den glade norrmannen varit en handfull placeringar högre i resultatlistan.
De första 20 sekunders påslag kom efter en sen inklockning, medans resterande fem minuter handlar om ett straff. I en domarrapport påvisas att turbotrycket flera gånger överskrivit det maximala värdet under inledningen av rallyt.
På ss1 skedde överladdningen sex gånger, under de nästföljande tre sträckorna 76 gånger, att turbon laddade mer än tillåtet ordnades vid service då M-Sports tekniker uppdaterade mjukvaran. Förseelsen straffades dock med 5 minuters straff!
Henning går även under söndagen ut som första bil i fältet, detta då han är sist av WRC ekipagen i resultatlistan, något han varit varken med eller utan straffet.
Kartor, publiktips & startlista:
» Så körs Rally Sweden, guide och kartor för SS17-SS19.
» Startlista för Rally Sweden, söndag.
Allt om Rally Sweden 2018 på vår special site, klicka på bannern nedan:
Publicerad: 2018-02-17 23:20
|