MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Nu fick vi fira, dränka sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna.

© Joakim Roman.
© Joakim Roman.
Genom vatten och lera mot mål i Safari Rallyt.
'Rallygudarna må ha ett särskilt ont öga till oss.'

- Starten på sista dagen började i Taitabergen en normalt riktigt dålig sträcka och med serpentinväg upp och ner för berget. I år var sträckan bättre än tidigare år. Vi tog det ändå skapligt lugnt för att inte halka av på det mycket hala underlaget, säger Joakim.
- Trots det, 10:a på sträckan och 30 sekunder före Escorten som vi vara tvungna att plocka in 4 minuter på under dagen.

SS2 för dagen var "Elephant stage". Enligt helikopterns rapporten var det upp mot 200 elefanter på var sida om sträckan. Tack och lov fick ingen av dem för sig att byta sida...

- Första halvan var ny jämfört med förra fredagen och dessutom i motsatt riktning. Den nya biten var i princip två leriga spår över en grässtäpp eller som en gammal svensk väg med gräs i mitten. Det hade kommit 100mm regn under natten så vi beslöt att åka med "mudd tires" ett beslut som visade sig helt rätt. Sträckan var lerig och sandig men snabb, kompletterat med några riktiga "mudholes".
- Vi gick på attack direkt och det var nog tävlingens bästa körning från mig, fram till vägbytet ut på stora snabba vägen in mot mål efter 3-4 km började motorn missa och gå dåligt, kompletterat med rök.
- Oljetrycket var dock ok så vi beslöt att fortsätta till mål där service väntade. Vi kom dock bara ett par km till innan oljetrycket var ner mot 2 bar (8-10) så det var bara att styra åt sidan och fylla på ny olja. Det visade sig dock inte ha någon större verkan då det var ett stort hål i ventilkåpan.

En ventil hade kroknat och gått av...
- Vi fick vänta nästan 2 timmar innan en vänligt sinnad Belgare kom och bogserade oss till mål där meckarna väntade. De försökte laga provisoriskt så att vi kunde köra genom sista 10 mila sträckan men motorn var för trasig för att fortsätta så vi fick fortsätt att åka bogserlina ända ner till Mombasa.
- Bara det var mer intressant än nödvändigt, särskilt när vi körde om en lastbil (i bogserlina bakom service Jeepen) samtidigt som en annan lastbil i sin tur körde om oss i 3:e spår samtidigt som vi får möte av 2 andra lastbilar som i sin tur kör om varandra. Jag behöver nog inte påpeka att det var onödigt trångt! Det löst sig när en av bilarna framför oss kastade sin bil ut i mötande!! vägren.
- Som ni förstår är transporterna här nere minst lika spännande som sträckorna.

- Nu föll vi från en trolig 6:e plats till en slutlig 25:e eftersom vi fick maxtid på sista sträckan som dessutom var 10 mil så det gav extra mycket tid natuligtvis. Ytterligare en total besvikelse. Det är fullständigt sanslöst att det kan vara så här grymt mot oss igen.

I år gjorde vi ett fantastiskt rally, bortsett från fel körningen så har vi i princip kört felfritt under hela rallyt. Jag har gjort 3-4 små missar genom ett par snurrningar och det är inget i ett rally som sträcker sig över nästan 200 mil specialsträckor.
- Vi har varit topp 10 på alla sträckor utom en där vi inte haft någon form av problem och vi låg 4:a totalt när alla de bästa fortfarande var med i rallyt. Det är det positiva vi tar med oss. Det tråkiga är att ju bättre vi presterar desto sämre resultat tycks det...

- Om inte om hade funnits så hade vi fått sluta topp 3-4:a men nu finns OM särskilt i vår värld.
- Nu fick vi fira, (dränka) sorgerna tillsammans med våra hjältar, meckarna. Det trots allt är en enorm prestation av alla inblandade att överhuvudtaget överleva en dag i detta extremt tuffa rally, avslutar Joakim.



»
Följ tävlingen via vår specialsite för East African Safari Classic Rally! «



Publicerad: 2015-11-28 09:28






Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu är det klart att SMK Hörbys Tom Kristensson tillsammans med Andreas Johansson, tävlande för Eskilstuna MK, kommer till start i den tredje deltävlingen i Rally-SM, Rally Nyköping den 10-11 maj.

Paret kommer att tävla med en Skoda Fabia RS Rally2 från det tjeckiska teamet Keane Motorsport, som m...

Publicerad: 2024-04-26 15:07


Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
© emotorsport.se Söndagsrally när Hässleholms GP körs hos Hässleholms MK, tradition med asfaltrace på Garnisonen i månadsskiftet runt april/maj där Södras RS-DM kör om poäng. Det är 23,4km special vilket är runt 8km längre än tidigare år, som vanligt varvlopp på asfalt/betong men i år med motsatt körriktning för 80...

Publicerad: 2024-04-25 20:47


Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK blir helgens största rally, det tävlas för Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska bilar. Fyra olika sträckor på 39km ska avverkas under dagen i den onotade terrängen.
159 åkare i listan och de tävlar då genom 21 av de 30 inbjudna k...

Publicerad: 2024-04-25 20:35


WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
© Citroen Racing.Helgens Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira blir rena VM testet med 10 mil special på sju sträckor. Hyundai Motorsport satte Andreas Mikkelsen till testtävling för Kroatien, denna gång är det tredjeförare Dani Sordo som får samma chans att värma upp innan han kastas in i WRC tävlandet.

Dani kör...

Publicerad: 2024-04-25 19:00


Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Gotlänningarna startar rallyåret med Hejdesprinten hos Gotlands MF BK där Gotland DM och Gotland Rally Cup kör om poäng. 9km special när en sträcka går tre gånger.
26 åkare ses i listan fördelade genom tre klasser, varken Ungdomsrally eller 4wd är bemannade. Istället blir det tvåhjulsdriven seger t...

Publicerad: 2024-04-24 22:04


Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolEn av många viktiga frågor i arbetet med Rally-SM rör arrangörsnoter. Under 2024 har Styrgruppen beslutat utvärdera Jemba Inertia Notes System för framställning av arrangörsnoter. De fyra resterande tävlingarna i Rally-SM kommer skrivas med Jemba-systemet.

Användningen av Jemba-systemet i Rally-S...

Publicerad: 2024-04-24 21:36


Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


Tidigare nyheter:
PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.