|
  Joakim Roman berättar om Rally Sweden - gjorde sin 19:e raka start.
Förra helgen avgjordes Rally Sweden, trots ett stort gäng Svenskar i startlistan så blev det mest de i täten som fick den största uppmärksamheten i rapporterna från tävlingen, därför väljer vi nu att ge några av de resterande som inte syns så ofta chansen att berätta lite mer om sina upplevelser av Rally Sweden.
Joakim Roman är ett känt namn i startfältet för den Svenska VM tävlingen, flera gånger har han synts med grupp N bilar men nu var det dags för start i en Ford Fiesta R5, tidigare under vintern körda han också SM sprinten i Örebro i samma bil - i kartläsarstolen satt Henrik Appelskog.
Snabbt Joakim, hur summerar du årets Rally Sweden för din del?
- Med tanke på de förutsättningar som vi körde under gjorde vi ett mycket bra rally. Det var första gången jag körde en WRC2 bil med en sekventiell växellåda. Jag hade bara kört runt 4 mil test på en sjöis samt 12 km i SM-sprinten. Om vi jämför oss med flera av våra medtävlare, som de flesta kör flera VM tävlingar eller hela SM och nationella serier med tester och tävlingar så tycker jag vi gjorde det riktigt bra.
Det var lite problem med växlingarna i början.
- Ja, hade jätteproblem med växlingarna på sprinten men även de 2-3 första sträckorna i Rally Sweden. Har man kört flera "hundra tusen" mil med 2:an ner till vänster så är det inte bara att få ryggraden att förstå att den helt plötsligt låg framåt.
Men inga tekniska bekymmer under helgen?
- Tävlingen funkade klockrent, bilen hade inte ett enda tekniskt problem, kan inte minnas att det någonsin hänt på något av mina drygt 30 VM tävlingar.
- Vi fastnade lätt i snövallen två gånger varav en var på Värmullsåsen 1 på väg in i skidbacken, kan ha varit det som kostade oss 27:e platsen.
Det var stenhårt inför sista sträckan i klassen!
- Vi hade cirka 16 sekunder upp till Robert Blomberg, och sju ned till Thomas Thunström och runt 10 sekunder till Ryske Radik Shaymiev så det skulle bli spännande.
- Vi förbättrade oss cirka 15 sekunder på andra varvet men de andra förbättrade sig också, tror vi tog in runt 8 sekunder på Robert men Thomas förbättrade sig med 11 och var snabbare i första så där vi fick vi ge oss. Ryssen slog oss med 11 sekunder men där hade vi tiondelarna med oss. Hade vi åkt ytterligare åtta sekunder fortare hade vi klarat dem alla tre.
Körningen funkade bättre och bättre ju längre in i tävlingen vi kom och ju fler mil vi fick i bilen. Min bedömning innan var att vi hade behövt 20-25 mil test innan, det stämde rätt väl. För det var inte förrän på lördag kväll och söndag som det började rulla på allt bättre.
Vi är jättenöjda med att allt funkade så bra, bil, kartläsare, noter, däcken och med två undantag fungerade också körningen. Inte ett enda missöde, inte ett enda ”moment" på hela tävlingen, exklusive de två "snödrivs tuggen". Det är nästa för bra, men det är väl egentligen inte mer än rätt efter alla problem vi drabbats av under alla år innan.
Med mer förberedelser hade ni hamnat en bit upp.
- Ja, hade vi kunnat testa ordentligt innan så hade vi kunnat börja som vi slutade och troligen varit upp mot topp 5 i klassen och topp 20 totalt, men så är det alltid, det kan alltid vara bättre. Vi hade inte kunnat gjort det mycket bättre med de resurser vi hade till förfogande denna gång.
- I ärlighetens namn är det väl en prestation bara att starta och komma i mål i en VM tävling och detta var min 19:e raka start i Svenska Rallyt, det är bara fyra förare som har startat fler gånger, avslutar Joakim.
Visst känns det som det kommer bli en 20:e raka start för Roman i den Svenska VM deltävlingen 2016!
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2015-02-19 18:30
|
|
Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
Förmiddagens tre sträckor i Rally di Roma Capitale avverkade, i junior ERC kampen tog dagen en vändning på den tre mil långa mittensträckan. Calle Carlberg och Jörgen Eriksen drog ifrån Spanjoren Sergi jnr Perez med 1,3 sekund innan de gick mot den över tre mil långa Canterano - Subiaco.
Tre t...Publicerad: 2025-07-06 11:41
PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
- Fem dagar kvar till the big battle, säger Anders Fredriksson, entusiastisk tävlingsledare för Hästkraftshelgens rallysprint.
Johan Kristoffersson är tillbaka för att jaga segern, han kommer i en bil som flera kommer att höja på ögonbrynen för, menar Fredriksson. Teamkamraten i KMS-teamet...Publicerad: 2025-07-06 11:15
Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...Publicerad: 2025-07-05 18:06
Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.
Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...Publicerad: 2025-07-05 16:40
Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.
Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...Publicerad: 2025-07-05 13:42
Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
Tre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.
Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...Publicerad: 2025-07-05 13:27
Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.
Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...Publicerad: 2025-07-05 09:46
Nya Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 redo för rallystart i höst.
Först Lancia Ypsilon HF Rally4 och nu Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 - i veckan presenterade Lancia sitt nya tillskott till rallyvägarna, det handlar om den allra enklaste bilen utefter internationella förbundets reglemente. Rally6 handlar om den allra billigaste instegsklassen, anpassade för att j...Publicerad: 2025-07-05 09:15
Följ lördagen i Eckerölinjen Sprinten, Rally di Roma Capitale och Louna-Eesti Rally.
Följ lördagens rallyn med Svenska intressen, på Åland går Eckerölinjen Sprinten där Ålands MK arrangerar, en sträcka som körs tre gånger under dagen för de knappt 30 startande.
Rally di Roma Capitale med Mille Johansson / Johan Grönvall i Rally2 klassen - för Junior ERC Calle Carlberg / Jörgen Er...Publicerad: 2025-07-04 21:22
Avbelj toppar Rally di Roma Capitale, Grahn snabb i Rally3 och Carlberg genom i JEM-klassen.
Ynka 1,3km var ss1, sträckan SS1 Colosseo ACI Roma i centrala Rom som öppnade årets femte ERC-deltävling Rally di Roma Capitale - starten på andra halvan av EM-säsongen.
Italienare i topp.
Dubbelt Italienskt i topp efter sträckan med Bostjan Avbelj 0,4 sekund före Andrea Mabellini under m...Publicerad: 2025-07-04 21:20
|
| |
|
|
|